Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2008.07.14. 21:00 erminavet

A Gfk szívességet kér, majd elküld a picsába

Ennek a történetnek kevés köze lesz a közlekedéshez (bár valamennyi azért igen), inkább a piackutató szakmáról, egymás emberszámba vételéről szól. És tisztában vagyok azzal is, hogy nem mindenki akadt volna ki annyira, mint én.

Néhány napja fölhívtak a Gfk Hungáriától, hogy igaz-e, hogy egy MÁV Start Klubkártya tulajdonosa vagyok, mert ebben az esetben szeretnének elhívni egy csoportos beszélgetésre a kártyáról, a MÁV (Start?) tevékenységéről. Egy pillanatra elbizonytalanodtam, mert nem tartom helyesnek, ha újságírók (akik bőséggel elmondhatják másképp is a véleményüket) vesznek részt ilyen kutatásokban. Másrészt viszont a vasút a szívem csücske, úgyhogy örömmel vettem volna részt egy ilyen beszélgetésen. Végül visszakérdeztem, megerősítették, hogy kártyatulajdonosként tudnak rólam. (Tehát nem újságíróként adta oda a nevem a vasút.)

Vállaltam volna, de az időpont pont az ügyeletes szerkesztői hetemre esett. Megpróbálok gondoskodni a helyettesítésemről, mondtam, másnap hívjanak vissza. Így is tettek, sőt kiderült, hogy a délutáni időpont nem az egyetlen, este 7-re is mehetek. Ez más sokkal jobb nekem, így örömmel mondtam igent. Arra kértek, hogy már 18.45-re legyek az adott napon (ma) a cég székházában.

Ma délután még egyszer fölhívtak, hogy megerősítsem, tényleg megyek, és tényleg negyedórával hamarabb. "Ha megígértem ott leszek", nyugtattam a telefonálót.

Így is történt, másokkal együtt egy szobába tereltek, ahol székek voltak a fal mellett, egy asztalnál pedig egy munkatárs (nem mutatkozott be, gondolom kérdezőbiztosnak lehet nevezni) faggatott valakit. Mint kiderül, pár alapadatot vett föl mindenkitől (név, végzettség, van-e kártyája, milyen gyakran vonatozik, hová). Amikor rám került a sor, láttam, hogy az adatlap címe: Szűrés.

Lassan majdnem minden székre jutott önkéntes vállalkozó, de addigra az adatfelvétel ("szűrés") is lezajlott. A kérdezőbiztos pár percre távozott, majd amikor visszajött, számomra megdöbbentő mondatokat intézet felénk.

Nagyon örül, hogy ilyen sokan eljöttünk az eső és a vasutassztrájk ellenére, bizony az ilyen beszélgetéseken sokszor nem mindenki jelenik meg. Kis szünetet tartott, mint amikor valaki egy némileg kellemetlen mondatra készül, amelyről azonban tudja, hogy munkája része, már sokszor elmondta. Nekik nem is kell több partner, mint nyolc, a többiek mehetnek haza, fáradozásukat egy 1500 forintos Tesco-utalvánnyal köszönik meg, ehhez azonban az adózás (amit a Gfk már megtett helyettünk) miatt töltsünk ki egy űrlapot. (Mint másoktól megtudtam, a résztvevőknek eredetileg 4 ezer forintos vonatjegyet vagy arra váltható kupont ígértek.)

Leforrázva, megalázva éreztem magam. Rögtön azt gondoltam, hogy ez egyszerűen nem tisztességes eljárás emberekkel szemben. Természetesen (mert persze én a hazazavartak között voltam) nem ért semmilyen hátrány, de én tényleg kérésre, hívásra jöttem. Tőlem szívességet kértek, én segíteni akartam, hogy a MÁV-Start megismerhesse vevőit. Ezek pedig előre megfontolt szándékkal jóval több embert hívtak (a szükséges létszámnak talán a duplája is a teremben volt!), magyarán sokakat tudatosan azért hívtak, hogy fölöslegesek legyenek. Egyszerűen visszaéltek a bizalmammal. Bizonyára utoljára. Ezt közöltem a kérdezőbiztossal, és persze nem hoztam el a Tesco-gazdaságos "kárpótlást" sem, hiszen nem is az ajándékért jöttem.

Persze értem a sajátságos overbooking okát. Sokan megígérik, aztán nem jönnek el, márpedig, ha nincs meg a létszám, nem működik jól a fókuszcsoport. Vagyis velem azért bánnak így, mert én tartottam a szavam, mások viszont nem szokták?

De ettől függetlenül is, egyszerűen nem csinálunk ilyet emberekkel nyomós ok nélkül. Mármint nem hazudjuk, hogy szükségünk van rájuk, csak azért, hogy aztán elhajtsuk őket, mint a nem kívánt magzatot. Más megoldást kell találni a problémára.

Az eset után fölhívtam néhány szociológus ismerősömet. Egyetértettek abban, hogy ez a megoldás elég durva, nem így kéne csinálni. Igenis léteznek a szakmának olyan receptjei, amelyekkel úgy lehet kezelni az ilyen szituációt, hogy az elküldöttek ne érezzék magukat átverve, visszautasítva. Ugyanakkor elég nagyfokú megértést is tanúsítottak. Ecsetelték nekem az ilyen fókuszcsoport összehozásának nehézségeit. Kissé úgy tűnt, mintha nem vennék eléggé figyelembe (a Gfk meg egyáltalán nem), hogy emberekről van szó.

Esetükben nem szervetlen folyóvizek magasságát és hőmérsékletét kell mérni, hanem érző emberek véleményét, szándékait. Lehet, hogy az egész szakmával van baj? Mintha kizárólag a megrendelő és a kutató számítana. Így utólag ehhez hozzáteszem, hogy talán ugyanez a szemlélet okozza, hogy arra se figyelnek oda, hogy a személyes adatokat ne egymás füle hallatára kelljen bediktálni. Nem szeretem túlhajtani az adatvédelmi parát, de biztos, hogy az önként vállalkozókat muszáj annak kitenni, hogy vadidegenek méricskéljék őket életkoruk és legmagasabb iskolai végzettségük alapján? Szóval mintha csak az egész piackutatásból a legfontosabbról, a vevőről felejtkezett volna meg a Gfk.

18 komment

Címkék: vélemény reklám kártya r vasút jegy utaspanasz


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr7568300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Netuddki. 2008.07.14. 22:12:33

Hát így múlik el a MÁV dicsősége. Így bánnak a dolgozókkal és az utasokkal is, meg is van az eredménye.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.07.14. 22:13:59

Kovi! Hát erről itt aligha a MÁV tehet.
ti

Lond · http://lond.blog.hu 2008.07.14. 22:24:31

szerintem ennek a mávhoz semmi köze, ők megbíztak egy alvállalkozót, akik viszont parasztok. nyilván ha olvassák, elgondolkodnak, hogy lecseréljék az alvállalkozót.

öreg büzész 2008.07.14. 22:27:17

Nem csak a Gfk dolgozik ezzel a módszerrel a közvéleménykutatóknál ez teljesen szokásos eljárás.

pitiáner 2008.07.14. 22:32:54

Ezeket a fókuszcsoportos beszélgetéseket így szokták csinálni. Itt viszont a két telefonos kisasszony elfelejtette megemlíteni ezt a plusz szűrést, pedig kellett volna nekik. A személyes adatokra is sokkal jobban kellene figyelniük. Gfk suxx.
Ez a legdrágább fajta közvéleménykutatás egyébként, most már kezdem érteni miért kell 1.5 mrd mark.kommra a Startnak... Pedig máshol jobb helyen lenne ez a pénz.

gurgulescu 2008.07.14. 22:45:06

Ó igen, fontos az ilyen fókuszcsoportos vizsgálat. Biztos rohadt nagy eredményekkel jár majd, amit mindenki láthat, aki nap mint nap vonatozik. A Gfk meg retteg a negatív kritikától, hiszen nem haveri alapon kérték fel sokmillióért egy olyan felmérésre, aminél csak a dokumentálás a cél, a végső megállapításokat jó előre megírták.
"Elnézést Virág elvtárs, de ez az ítélet!"

Ditke 2008.07.14. 23:01:53

Ne legyél elkeseredve, sajnos tényleg az összes piackutató cégnél így zajlanak ki a fókuszcsoportos kiválasztások.
Ezt az előzetes telefonos beinvitáláskor kellett volna, hogy közöljék veled.
(Sőt, van ahol a "szűrőt" is már telefonon lekérdezik, hogy ha nem felelsz meg, akkor ne menj oda feleslegesen).
Aki meghívott, az a szervező, ún. "fejpénzt" kap utánad, ha megjelentél az időpontra, akkor is ha nem kerülsz be a beszélgetésre.
És fontos tudni, hogy a fókuszokon való részvételnél kizáró ok szokott lenni, ha valaki a médiában dolgozik, vagy hasonló területen mint amiről a beszélgetés szól.
Tehát nem lehetsz szakértő, mert ezzel befolyásolhatod a résztvevő átlagemberek véleményét.

gurgulescu 2008.07.14. 23:12:22

Ez nem kesergés kérdése, inkább haragé, hogy tudod, ezt is simán megtehetik, ettől még ömlik a pénz.

bandeenator · http://kritika3.blog.hu 2008.07.14. 23:26:06

Fejpénz... így már érthető.

Tanultunk fókuszcsoportról, az épp lehet 8 emberes is, de szerintem 8 "réteg" véleményéből nem adható reprezentatív visszajelzés egy ország vasútviszonylataira és a szolgáltatás minőségére nézve.

kacsa! 2008.07.14. 23:32:53

Érdekes sztori... rossz embert hívtak :)

tomika 2008.07.14. 23:33:28

nem tudom miből állt volna, ha mindenkit megkérdeznek, és véletlenszerűen a véleményekből szűrnek, ha "túl" nagy lenne a minta ...
...
agyatlan céda, cég...

Metal Warrior · http://ordogvilla.blog.hu/ 2008.07.14. 23:33:31

A fókusznak nem is célja a reprezentativitás, az ún. kvalitatív módszer, azaz nem a "mennyiségre" (mint pl. egy 1000 fős telefonos közvéleménykutatás), hanem a "minőségre" helyezi a hangsúlyt.
Tehát mélyebb elemzést tesz lehetővé.

shin 2008.07.15. 06:11:14


A fókuszt általában azért csinálják, hogy a késöbbi kérdőív előtt átlássák mik a relevánsm kérdések és válaszok egy adott témában, nem célja hogy repi legyen..

Csak csendben megsúgom, hogy a gfk 400 milliót nyert meg a MÁV-tól közvkutra, ennek egyik szelete volt ez a fókusz :)

Vernuszo Barom 2008.07.15. 06:29:07

Mibe fajt volna nekik, ha minden jelenlevovt felhasznalnak, majd szanzsen kihagyjak a kiszurteket a feldolgozasbpl?
Bar baromira nem ertek a temahoz, kivulallokent ez olyan kis logikusnak tunik.

akárki 2008.07.15. 06:57:52

Magyarooooorszáááááág!

El kell fogadni, hogy hol vagyunk.
Nálunk minden xar, mert mindenhol csak az apuci fiacskája köcsögök dolgoznak, a normális embereket kiszorítva.
A szociológusnál csak 2 veszélyesebb állatfaj van, a HR-es, meg a PR-os.


Tisztelet a kivételnek természetesen, aki ért is a szakmájához, és bcsülettel odafigyeléssel végzi!

daniferi 2008.07.15. 07:11:31

Egyszer én is elvoltam egy ilyen csoportos marhaságon, ahol az volt a lényeg, hogy ők mondtak valamit, mi pedig bólogattunk csak. Reklámokról kellett véleményt nyilvánítani. Persze ha eltért egy picit is a véleményem, jött az, hogy "de hát ne így közelítsem meg a kérdést..." meg hogy "de mi van, ha..." és "itt nem ez a lényeg...". Így nem sok értelme volt neki.

lacibetyár 2008.07.28. 15:18:18

Irtó szar érzés, amikor az ember rájön, hogy nem tartozik a célcsoportba, nem kíváncsiak a véleményére, és mindezt egy jóleső hízelgő előjáték után adják a tudtára. Rohadtul le tudja rombolni az égig érő egót.
De hát ilyen az élet!! Nem lehetünk örökké fiatalok:-)))

Én vagyok 2008.08.12. 14:21:53

Hogy nem tehet arról a MÁV, hogy egy parsztot bízott meg? Hm...
süti beállítások módosítása