Tavaly ősszel (először éppen az Indexben) szivárgott ki a BKV-s SMS-jegy ötlete. Később aztán a közlekedési cég hivatalosan is bemutatta az elképzeléseit, és azt ígérte, hogy 2008 tavaszára valósulhatnak meg a tervek.
Most ősz van, így eszünkbe jutott rákérdezni. Nos, a BKV-nál azt tudtuk meg, hogy egyelőre áll az ügy, a főpolgármesteri kabinet tárgyalta, de nem hagyta jóvá az elképzeléseket, így aztán a közgyűlés elé se került.
Némi további kutakodás után - persze már nem hivatalosan - az is kiderült, hogy a kabinet nem ok nélkül, passzióból halasztotta el a döntést, hanem azért, mert bizonyos pontokon nem voltak megelégedve a javaslatokkal, más kérdések pedig még nincsenek eldöntve.
Akár arra a következtetésre is juthatunk, hogy a BKV-nál nem készítették elő kellően az új terméket.
De nézzük a részleteket! Az SMS-jegy (vagy mobiljegy) nemcsak abban jelentene újdonságot Budapesten, hogy mobiltelefonon lehet megváltani, hanem abban is, hogy időalapú lenne, egy (hétvégén másfél) óráig lenne érvényes. Márpedig mostanra az alapvetően vonaljegy alapú tarifálás a pesti közlekedés egyik legfontosabb hátrányává vált. (Ugyanannyiba kerül egy megállót utazni egy busszal, mint átutazni a várost egy járattal.) Ezért is szomorú, hogy az ígért előrelépés elmaradt.
Az időalap azonban fölvet néhány kérdést, például, hogy ha lejár a jegy, akkor azon a járművön, amelyiken vagyok, még utazhatok, vagy rögtön érvénytelen lesz a jegy. És mi van, ha késik a jármű?
Egyéb tisztázandó kérdések is vannak. Például a visszaélések kivédésére azt tervezik, hogy a mobiljegy a megváltás után csak két-három perccel kezdi meg az érvényességét. (Hogy ne lehessen az ellenőrt megvárva gyorsan jegyet venni.) Ez azonban jogi és gyakorlati problémákat is felvet. Mert hogy szállhatok akkor föl a buszra, ha ellenőrök állnak az ajtóban? Ki kell találnom előre, hogy mikor jön a jármű?
Persze ki kellett volna választani a használni kívánt konkrét technológiai megoldást is, de a Kötött pálya információi szerint jelenleg is két rendszer versenyez.
És persze az ár sem tetszik mindenkinek. A BKV ugyanis 500 forint körüli összeget tervez (plusz az SMS ára), ez sokak szerint sok. Egyrészt más európai városok hasonló áraihoz képest, másrészt az átszállójegy vagy a tömbjegyből fölhasznált két jegy árához képest. Márpedig azoknál illene érezhetően olcsóbbnak lennie, ha azt akarják, hogy egy valóban népszerű jegy legyen belőle. (Két átszállással viszonylag kevesen utaznak.)
SMS-jegy tehát még egy jó ideig nem lesz, mert a BKV illetékesei gyakorlatilag nem haladtak egy év alatt a nyitott kérdések eldöntésével.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tompus 2008.10.03. 22:52:34
Jó magyar szokás szerint szar lesz az, amit jónéhány országban már sikeresen használnak.
500Ft + 2 sms ára. Kevesen fognak élni a lehetőséggel szerintem.
Az időalapú jegyre az sms jegy nélkül is át kellene térni és a zónarendszert is be kellene vezetni az agglomerációba, mert így kevés embernek éri meg a BEB.
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2008.10.03. 23:06:31
Semmi nem fog változni. :-(
Pedig nem kellene feltalálni a spanyol viaszt.
ipponlite · http://ipponlite 2008.10.03. 23:12:18
RedFred 2008.10.03. 23:22:20
BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2008.10.03. 23:23:19
RedFred 2008.10.03. 23:26:25
Igazándiból lehet, hogy a projekt felgyorsítása érdekében elég lenne ezt az egy dolgot hamar átverni a döntéshozókon.
JoeP 2008.10.03. 23:32:43
Rocko- 2008.10.03. 23:38:13
már régen készen van
www.bkv.hu/kozlemenyek/103.html
Az eljárás főbb lépései:
Megvalósítás (2005. augusztustól)
ergo már három éve bevezették. hol a probléma? :}
Kijev 2008.10.03. 23:44:45
sarajevo 1992 2008.10.04. 00:01:49
gabest1 2008.10.04. 00:27:20
Pas · http://pasthelod.hell-and-heaven.org 2008.10.04. 00:28:17
Mármint, hogyha felszállok a buszra akkor kvázi ne lukaszthassak, ha látom az ellenőrt?
De miért ne?
Egyrészt ideje lenne leszokni arról, hogy az ellenőrök alapból mindenkit potenciális bliccelőnek tartanak, amíg ellenkezőjét nem igazolja, másrészt kevésbé forgalmas járatokon felszállás elől, és csekkolja a jegyet a sofőr. Távolságin működik, jól.
Chipkártya. Akármi. Copy London, ha már nem elég kreatívak. Zóna rendszer. Otthon-Munkahely kedvezményes útvonal rendszer. Lófasz a BKV-ba rendszer.
A lehetőségek határtalanok :/
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.10.04. 05:03:24
Nem.
Arról a szituról van szó, hogy utazol a buszon, nincs ellenőr, te beírod a jegyváltáshoz szükséges SMS-t, de nem küldöd el, csak az ujjad a küldésgombon. Amikor fölszáll az ellenőr az egyik megállónál, akkor nyomod meg.
ti
Magyarvalóság 2008.10.04. 07:37:14
Ha a BKV, Főváros, Nagypolitika meggondolja magát, üzembe állítható lenne az egész úgy két héten belül...
Hemmes · http://Hermina 2008.10.04. 08:39:32
Mi az ami nem áll a BKV-nál már 8 hónapja?
Mindenki a másikra vár. Most mindenki helyezkedik (divatszóval pozícionálja magát) az új vezér előtt és kivár.
BLAhesz 2008.10.04. 09:22:00
AcidJazz 2008.10.04. 09:36:40
krtek24 2008.10.04. 09:37:10
Ha meg az ellenőr sokat okoskodik, az utas leszáll és kész. Semmi értelme az egésznek. Inkább tegyék lehetővé a normális jegyvásárlást emberi körülmények között, minden automatánál - bankkártyával vagy sms-sel is (készpénz ugyanis nem mindenkinél van, de bankkártyája és mobilja minden embernek van).
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2008.10.04. 09:40:55
De az se lehet ám sikeres ember, aki még hisz nekik... :)
figura 2008.10.04. 11:39:16
Egyébként én ritkán megyek 2 átszállással, inkább 3. De a múltkor azért nem szálltam le a villamosról, hogy egyek egy gyrost, mert az plusz 230 Ft lett volna a jegy miatt. Visszafelé inkább blicceltem. Én megvenném a bérletet is, ha napi szinten használnék BKV-t. De csak heti 1x megyek.
Kamcsatka 2008.10.04. 12:46:54
Még nem formálódott ki a pontos korrupciós üzleti terv, ezért a döntéshozóknak (akik autóval járnak) nem éri meg bármit tenni.
Láttatok már olyat,hogy mo-n valaki nem a saját zsebével törődik, a közjóval foglalkozna? lol
marci 2008.10.04. 13:08:18
lbalazs 2008.10.04. 13:13:50
Bit Rot 2008.10.04. 14:44:58
Prágában már SOK SOK ÉVE van időalapú jegy. PAPÍR jegy!
És MŰKÖDIK!
Csak le kell hozzá cserélni minden lyukasztót, de a lyukasztókat biztos időnként amúgy is cserélni, karbantartani, javítani kell.
Jakab 2008.10.04. 16:36:47
Jakab 2008.10.04. 16:38:50
hg2ecz.ham.hu/kirandulas/Oslo-kozlekedes/Jegy_hetiberlet.jpg
Avatar 2008.10.04. 18:01:21
Nap Ár Ár/nap
1 1 550 Ft 1 550 Ft
3 3 400 Ft 1 133 Ft
7 4 000 Ft 571 Ft
14 5 300 Ft 379 Ft
30 8 250 Ft 275 Ft
Ezek mellett is elég durván mutatna ha az 1 órás jegy 500 Ft-ba kerülne.
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2008.10.04. 18:14:50
Kulfoldieknek vagy veletlenul evente egyszer Bp-re tevedoknek mint kiegeszito lehetoseg mukodhet, de amugy nem artana valami mukodobb megoldast kitalalni. Az egyik lehetne a mar emlegetett chip kartya, a berletnek is illene ilyennek lennie.
De ha mar mobil - mert hat vegulis az tenyleg mindenkinek van - akkor legalabb WAP alapon is kene megoldast nyujtani, az ugyanis ma mar minden keszulekben elerheto. Igy a jegyvasarlas gyorsabb is lenne meg olcsobb is. Meg a BKVnak is, mert a tervezett rendszerben ket SMS-t kuldenek ki ok is, itt meg eleg mondjuk egy. Egyszeruen ranyom az ember a wap oldalon arra, hogy igen, most akarok jegyet venni, esetleg megegyszer, hogy igen, nem viccelek, aztan kesz. Biztonsag kedveert megkaphatja a visszaigazolast SMS-ben is, de illene emelle e-mailben _digitalis alairassal_ is elkuldeni egy igazolast, mert hiba minden rendszerben lehet, es ha epp az ellenor keszuleke nem frissult idoben, akkor azert ha mar megvan a technikai hattere az igazolasnak, akkor ugy lenne elegans, ha hasznalnak is. (Termeszetesen igaz lenne ez a parkolasra meg az autopalya matricara is, felhaborito, hogy nem igy van.)
Aztan amiatt is fajdalmas am hasznalni ezt a renszert, hogy az ellenor elvileg a mobilod kijelzojerol olvassa le az azonosito kodot, amit aztan a keszulekbe bepotyogve ellenoriz. Hat ez nem egy tul gyors folyamat (bar lehet gyorsitani trukokkel, de akkor is lassu). Jol mukodhetne a dolog olyan keszulekekkel, amikben van aktiv RFID (NFC), de en egyelore csak egy ilyenrol tudok. Talan 10 ev mulva mindben lesz.
Azt meg hogy a buszon beelesitett telefonnal fogjak varni az ellenoroket, ugysem igazan lehet kiszurni. A GSM cella infoval lehetne ugyeskedni, de akkor eg arrol menne a vita, hogy melyik megalloban szallt fel az illeto. A problemakbol jol latszik, hogy az megoldas nem igazan mukodokepes, szoval valojaban jo dolog, hogy egy rossz modszer nem kerul bevezetesre. Talan epp azert, mert van valaki a csapatban, aki atlatja az emlitett hianyossagokat.
izirajder · http://www.izishop.hu 2008.10.04. 20:12:36
utazó kiskövet 2008.10.04. 21:32:16
A papírjeggyel viszont az a bajom, hogy azt csak élőerővel (gyk: ellenőrrel) lehet ellenőrizni. Vagyis -szerintem - amíg papíralapú jegyek vannak, addig lesz ilyen arányban bliccelés és udvariatlan ellenőr.
Nota bene, a Kocsis azt mondta több interjújában, hogy a csipkártyás rendszer jelenleg vállalhatatlanul drága.
utazó kiskövet 2008.10.04. 21:35:44
A papírjeggyel viszont az a bajom, hogy azt csak élőerővel (gyk: ellenőrrel) lehet ellenőrizni. Vagyis -szerintem - amíg papíralapú jegyek vannak, addig lesz ilyen arányban bliccelés és udvariatlan ellenőr.
Nota bene, a Kocsis azt mondta több interjújában, hogy a csipkártyás rendszer jelenleg vállalhatatlanul drága. Az elektra belinkelt ismertetőjében viszont az áll, hogy a projektet a nyertes pályázó saját költségén építi ki.
utazó kiskövet 2008.10.04. 21:37:15
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.10.05. 10:04:49
itt a jó dolgokat mind saját pénzből kéne megcsinálni, vagy dolgozni kéne hogy az uniónak benyújtott pályázat sikeres legyen... na ez nem fog menni.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.10.05. 10:11:41
utazó kiskövet 2008.10.05. 12:03:01
Luk Szkaivoker 2008.10.05. 12:16:52
Szóval a hátrányok:
- többe kerül (legalább +2 SMS ára, de sztem (kiindulva az autópálya-matricából) lenne "kényelmi díj" is
- lassú ellenőrzés
- telefon-egyenleg kontójára megy
- nem használhatják külföldiek
- nem használható céges telefonról
- nem lehet bérletet venni
Ez utóbbi különösen fontos, mivel tudtommal Budapesten arányaiban jóval többen vesznek bérletet mint más külföldi nagyvárosban. Még ha megoldanák is a bérletárusítást, akkor is érdekes lenne a telefon-egyenleg terhére kifizetni 8-10 ezer Ft-ot, nem is beszélve arról, hogy a kedvezményes bérletek (diák/nyugdíjas) árusítását nem tudják megoldani törvényi szabályozás miatt.
Előnyei is vannak azért:
- ha sietsz, és nincs jegyed/bérleted, akkor prompt meg lehet vásárolni a jegyet
Az SMS-jegy fikázásának az ad értelmet, hogy van egy alternatív mobilos megoldás is, amelynél nincsenek meg a fenti hátrányok. Lehet, hogy külföldön kellene próbálkozni az alternatív megoldással, mivel ismerve a hazai "üzleti" hozzáállást, sajnos ennek a megoldásnak nem sok jövőt jósolok itthon.
Bit Rot 2008.10.06. 10:39:45
"A papírjeggyel viszont az a bajom, hogy azt csak élőerővel (gyk: ellenőrrel) lehet ellenőrizni. "
Párizsban jártam 8 éve, papírjegy volt, mágnescsíkkal a hátán, és a gép is tudta ellenőrizni.
Myth busted :-)
Erről ennyit.
Predi 2008.10.06. 11:16:35
Vannak olyan buszjáratok, ahol a víteldíj a megtett megállók számától függ, ott első ajtónál kell felszállni és
érvényesíteni és leszállásnál szintén,
és automatikusan levonja a megfelelő összeget. És az utascsere is ugyanolyan gyorsan megoldódik, mint nálunk, az egyajtós felszállás ellenére.
Gabesz81 2008.11.03. 15:48:29
!!!
Maradna a régi lyukasztos jegyrendszer is (bár szégyen), de ahol dátumot bélyegeznek, az a jegy legyen érvényes 60-90percig!
!!! 290-ért meg főleg...