Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2009.08.02. 01:23 erminavet

Döcög a magasvasút Moszkvában - NKPK 4.

Tevan Imre: Külvárosi magasvasút - IMG 8473

Moszkvában drága a szállás, úgyhogy ha az ember a Bajkál tóhoz vonatozik, a legcélszerűbb reggel érkezni, és este továbbindulni. Így tettünk mi is, tavaly augusztus 2-án reggel futott be a Belarusz pályaudvarra a vonatunk az itt már nevetségesen szűknek ható, a nyugati űrszelvénybe is beférő (de persze már a széles nyomtávú forgóvázakon futó) hálókocsikkal.

Egy egész moszkvai napba sok minden belefér, bár a mi kis négyes társaságunkat speciális érdeklődése távol tartotta a kötelező látnivalóktól, a belvárosba szinte be sem tettük a lábunkat (majd visszafelé).

A napi képes sorozatba persze csak egyetlen program fér bele (az alsó kis képek között, ahol utunk második napjának összes képe fellelhető, bőven található még kötött pályás téma: metró, villamos).

Megnéztünk egy közlekedési különlegességet, a magasvasutat, vagy ahogy Moszkvában nevezik, a Monorelt, amely a főváros északi részén, tangenciális irányban halad 4,7 km-en át, összesen 6 megállót (köztük két helyen lehet átszállni a metróra) érintve.

Érdekességnek mindenképp megfelelt, de őszintén szólva nekem csalódást hozott a “monorail”, amely talán a nevére sem szolgál rá egészen. Amennyire meg tudtam figyelni ugyanis, nem valami hipermodern, korszerű technológiával épült, hanem nagyon is klasszikus műszaki felépítést mutat, mégpedig kicsit “tákolt”, egyedileg fusizott formában.

Bizonyára ezzel függ össze a maximum 40 km/h-s sebesség is, amiből egymagában is látszik, hogy a jövőben sem a monorail lesz az orosz metropolisz közösségi közlekedésének alapja. [Közben - a kommentekben figyelmeztettek, hogy a 40 nem a legnagyobb, hanem az átlagos sebesség, bocsánat.]

18 komment

Címkék: fotó utazás oroszország városi közlekedés transib nkpk magasvasút


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr101282681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Filamér (törölt) 2009.08.02. 12:16:26

Kicsit hosszabb ideig kéne ott élni, figyelni a közlekedés rendjét, az emberek utazási szokásait és még sok minden mást, hogy ne jelenjen meg ekkora marhaság.
Addig maradjon csalódás.

adamvok 2009.08.02. 12:33:18

@Filamér: csak nem a lelkedbe gazoltak? :)
A csalodas egy szubjektiv dolog, egyén szinten alakul ki. "Varsz valamit, szamitassz valamire, ami aztan nem-, vagy nem teljesen ugy teljesul ahogy elkepzelted".
Attol, hogy te Moszkva *uzi vagy, valaki még csalodhat a magasvasutban, attol fuggetlenul, hogy mukodik-e ott ugy ahogy tervezték vagy sem...

pitaa 2009.08.02. 13:04:22

szerintem a moszkvaiak sem gondolják nagyon komolyan ezt, valószínűleg csak érdekességnek épült, vagy csak kísérleteztek.

egyébként nem tákolt, csak egy vidámparki gépeket (hullámvasutakat, monoraileket) gyártó cég építette (intamin), ők pedig ilyen elemekből dolgoznak. elég komoly cégről van szó.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 13:17:19

@Filamér:

Esetleg megpróbálsz valami érdemit is mondani?

Nem 40-nel döcög? Valójában lineáris motor hajtja, mágneses lebegtetésű, és lecserélik vele a teljes metróhálózatot?

ti

OkoskaTo:rp 2009.08.02. 13:53:40

@erminavet: A 40 az ÁTLAGsebessége. www.monorail.ru/tex-xar.htm
Szerintem sokat adnánk érte, ha a budapesti metrók "döcögnének" ennyivel.

Ha írtál volna a Monorel kontextusáról is, talán egyértelműbb lett volna, hogy miért is lett ilyen. A tervezést 1998-ban kezdték meg, és a VDNH-t (mint a Hungexpo, csak tízszer akkorában) szolgálta volna ki. Mire azonban 2004-ben megnyitották, az akkor már VVC-nek nevezett vásárváros igazi érdekességeit széthordták, és azóta lényegében egy óriási kínaipiacként üzemel (bár nem kínai eladókkal, hanem oroszokkal). Egyszóval okafogyottá vált, ezért nem is erőlködtek többet a fejlesztésén. Ha már egyszer elkészült, megtartották turista-látványosságnak, ennyi.

A megállói között amúgy nemcsak két metróvonalra való átszálló van, hanem a Телеце́нтр is, ismertebb nevén az osztankinói tv-torony.

OkoskaTo:rp 2009.08.02. 14:00:19

(Mármint 40 km/ó az átlagos utazósebessége. A lényeg, hogy ez nem a maximális sebesség, mert az 60 körül van.)

czejp (törölt) 2009.08.02. 15:06:28

A monorail egysinű vasút. A moszkvai változat gumikerekeken fut, viszonylag kis sebeséggel. Én is megcsodáltam anno, és a neve alapján a japán gyorsvasútakra asszociáltam, de ez nem az, ennek ellenére jó kis villamos pótló egy olyan szakaszon, ahol semilyen felszini közlekedési eszközt nem lehetett elvinni.
en.wikipedia.org/wiki/Moscow_Monorail_Transit_System
www.mosmetro.ru/pages/page_5.php?id_page=53
www.monorails.org/tMspages/Moscow01.html

Richardson 2009.08.02. 17:41:41

Öcsém, de egy marha vagy te... tudod hova menjél legközelebb...

Filamér (törölt) 2009.08.02. 19:50:01

Adamvok: a lelkembe gázoláshoz ennél azért több kell :-)
Nem vagyok Moszkva-fan, sőt.... De nem vonnék le egyetlen látogatásból általános következtetéseket, különösen nem akkor, ha hiányos hozzá a háttérinformációm.

Erminavet: a magasvasút szerinted "különlegesség". Neked az, a moszkvaiaknak a normális és megszokott tömegközlekedés része.

A moszkvai tömegközlekedés - aki két napnál többet élt már a városban (nem a XX. századelőn, hanem az elmúlt 1-15 évben) az tudja - jól szervezett és profi. Demszky és a BKV tanulni mehetne oda városvezetésből és tömegközlekedésből. Moszkvában évek óta chipkártya van lyukasztós jegy helyett, bliccelés egy deka se. Én hét évet éltem a városban, sosem vártam többet 2 percnél metróra, a felszíni közlekedés szigorú menetrendhez igazodik, a menetjegy ára harmada a budapestinek.
Ha a tények fel (és el)ismerése buziságot jelent, akkor vállalom, hogy moszkva buzi vagyok :-)

mig8 (törölt) 2009.08.02. 20:39:07

@Filamér:

Bocsánat, hogy beleszólok a vitátokba, de szerintem nem szabad összehasonlítani a hazai és a moszkvai árakat. Ugyan nem merem azt mondani, hogy jól ismerem az orosz viszonyokat, de a tapasztalatom az, hogy vannak egyes termékek és szolgáltatások, amelyek árait mesterségesen alacsonyan tartják.

Ettől persze még volna mit tanulni tőlük :-)

OkoskaTo:rp 2009.08.02. 20:55:40

@Filamér: Ööö, ugyanarról a Moszkváról beszélünk? Ott ugyanis a metróban mágnescsíkos papírkártya van (de tényleg profin megoldva, és olcsón utazva - kb. 70 Ft egy menet). Bliccelés meg igenis van: a májerek simán beugranak a kapun, és az ott ácsorgó gyezsurnaja sem zavartatja emiatt különösebben magát. (De megint tény: legalább egy nagyságrenddel kisebb lehet a bliccelők száma.) A marsrútkákon sincs chipkártya; ott egyszerűen a sofőr kezébe nyomod a pénzt.

Másfelől biztos lehetsz benne, hogy az összes városházi politikus legalább három tanulmányúton járt már, hogy megnézhesse, máshol hogyan működik a tömegközlekedés. Az más kérdés, ha itt a működő megoldások helyett inkább az egzotikus helyek domináltak.

ubipapa 2009.08.02. 22:12:05

Én '87-ben voltam Moszkvában, de a közlekedéssel akkoriban sem volt probléma. Ha jól emlékszem, akkor 7 v 8 metróvonal volt és teljesen jó volt a felszíni közlekedés is. Bár külföldiként nem biztos, hogy mertem volna ott vezetni, pedig gyakorlott sofőr vagyok :)
A legfurcsább az volt, amikor a metróban egy komplett magyar megyényi ember jött velem szembe. Ezt volt a legnehezebb megszokni. Főleg, hogy akkor még nem Budapesten éltem.

Snike 2009.08.02. 22:22:34

Tavaly voltam Moszkvában, cirka 1 hetet, a magas vonal mellett laktam
és igen azt kell mondjam kuriozum volt a magas vonal
többet vártam én is töle
amugy a tömegközlekedés a metrora koncentrálodott ahogy láttam, a felszinit az ismeröseim nem ajánlották
A látottak alapján pedig lenne mit tölük tanulnunk; mert számomra zökkenőmentes volt a metro (és ez Szentpétervárra is igaz)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 22:22:59

@OkoskaTo:rp:

Akkor elnézést ezért, én max. seb.-et kerestem az adatok között, és buta fejjel, ahogy megláttam egy km/csasz adatot, azt hittem, az az. Mea culpa.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 22:29:10

@Filamér:

Mindig nagyra értékeltem azt a módszert, amikor valaki elkezd hevesen cáfolni olyasmit, amit véletlenül se mondtam. Vajom az ilyen tényleg ennyire egyszerű, elvakult, vagy ennyire hülyének nézi a közönséget, szoktam elgondolkozni.

Tehát én még véletlenül se mondtam, hogy rossz a moszkvai közlekedés általában, sőt inkább azt mondtam, hogy jó, és nem fogják lecserélni a monorelre.

Azon nézeteidtől pedig a leghatározottabban elhatárolódok, hogy a vörös hajú embereket lágerekben kell összegyűjteni Szibériában, és halálra kell őket éheztetni illetve kínozni.

ti

Invictus 2009.08.03. 06:42:08

Azért ez tipikusan orosz (felszínes látszatra "korszerű" külső mögött nem annyira korszerű technika, lásd Lada 110 és egyebek). Nem csodálkoznék, ha marha büszkék is lennének rá, mint az orosz csúcstechnológia példájára.

Sonkatekercs 2009.08.03. 10:18:12

3 hónapot voltam Moszkvában, 2006-ban, és többször ültem a magasvasúton. Kb 20-al ment mindig, kerékpárral meg lehetne előzni (ha nem csodálatos garázsok és külterület felett menne a nyugati részen) Az Osztankinoi TV torony viszont tényleg jól néz ki, és van egy régi templom is egy tó partján a pálya mellett.

Ránézésre tiszta MAGLEV, de utána az ember látja a teherautó kerekeket a szerelvény belsejéből... Aki arra jár, próbálja ki.

Grigorij Sandorovics 2009.08.10. 15:17:02

Sziasztok Moszkvabol!
Ha valakit erdekel - szivesen elmeselgetem (amit tudok) az itteni kozlekedesrol.
Ami a monorailt illetti - egy nagy kudarc, elegge homajos korulmenyek kozott. Eredetileg a kiallitason kanyargott volna - ezert valasztottak ezt a modelt. Teljesen sajat fejlesztes - roppant alacsony minosegben - korruocio-korrupcion. Amijen, teljesen ertelmetlen - es csak nemreg mukodik "elesben", eddig turista modban jart, ritkan es csak 2 megalloban altt meg.
Igazabol ugy tunik - hogy a Metro - akire rasoztak, mindent megtett hogy lerazza magarol...
süti beállítások módosítása