Moszkvában drága a szállás, úgyhogy ha az ember a Bajkál tóhoz vonatozik, a legcélszerűbb reggel érkezni, és este továbbindulni. Így tettünk mi is, tavaly augusztus 2-án reggel futott be a Belarusz pályaudvarra a vonatunk az itt már nevetségesen szűknek ható, a nyugati űrszelvénybe is beférő (de persze már a széles nyomtávú forgóvázakon futó) hálókocsikkal.
Egy egész moszkvai napba sok minden belefér, bár a mi kis négyes társaságunkat speciális érdeklődése távol tartotta a kötelező látnivalóktól, a belvárosba szinte be sem tettük a lábunkat (majd visszafelé).
A napi képes sorozatba persze csak egyetlen program fér bele (az alsó kis képek között, ahol utunk második napjának összes képe fellelhető, bőven található még kötött pályás téma: metró, villamos).
Megnéztünk egy közlekedési különlegességet, a magasvasutat, vagy ahogy Moszkvában nevezik, a Monorelt, amely a főváros északi részén, tangenciális irányban halad 4,7 km-en át, összesen 6 megállót (köztük két helyen lehet átszállni a metróra) érintve.
Érdekességnek mindenképp megfelelt, de őszintén szólva nekem csalódást hozott a “monorail”, amely talán a nevére sem szolgál rá egészen. Amennyire meg tudtam figyelni ugyanis, nem valami hipermodern, korszerű technológiával épült, hanem nagyon is klasszikus műszaki felépítést mutat, mégpedig kicsit “tákolt”, egyedileg fusizott formában.
Bizonyára ezzel függ össze a maximum 40 km/h-s sebesség is, amiből egymagában is látszik, hogy a jövőben sem a monorail lesz az orosz metropolisz közösségi közlekedésének alapja. [Közben - a kommentekben figyelmeztettek, hogy a 40 nem a legnagyobb, hanem az átlagos sebesség, bocsánat.]
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Filamér (törölt) 2009.08.02. 12:16:26
Addig maradjon csalódás.
adamvok 2009.08.02. 12:33:18
A csalodas egy szubjektiv dolog, egyén szinten alakul ki. "Varsz valamit, szamitassz valamire, ami aztan nem-, vagy nem teljesen ugy teljesul ahogy elkepzelted".
Attol, hogy te Moszkva *uzi vagy, valaki még csalodhat a magasvasutban, attol fuggetlenul, hogy mukodik-e ott ugy ahogy tervezték vagy sem...
pitaa 2009.08.02. 13:04:22
egyébként nem tákolt, csak egy vidámparki gépeket (hullámvasutakat, monoraileket) gyártó cég építette (intamin), ők pedig ilyen elemekből dolgoznak. elég komoly cégről van szó.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 13:17:19
Esetleg megpróbálsz valami érdemit is mondani?
Nem 40-nel döcög? Valójában lineáris motor hajtja, mágneses lebegtetésű, és lecserélik vele a teljes metróhálózatot?
ti
OkoskaTo:rp 2009.08.02. 13:53:40
Szerintem sokat adnánk érte, ha a budapesti metrók "döcögnének" ennyivel.
Ha írtál volna a Monorel kontextusáról is, talán egyértelműbb lett volna, hogy miért is lett ilyen. A tervezést 1998-ban kezdték meg, és a VDNH-t (mint a Hungexpo, csak tízszer akkorában) szolgálta volna ki. Mire azonban 2004-ben megnyitották, az akkor már VVC-nek nevezett vásárváros igazi érdekességeit széthordták, és azóta lényegében egy óriási kínaipiacként üzemel (bár nem kínai eladókkal, hanem oroszokkal). Egyszóval okafogyottá vált, ezért nem is erőlködtek többet a fejlesztésén. Ha már egyszer elkészült, megtartották turista-látványosságnak, ennyi.
A megállói között amúgy nemcsak két metróvonalra való átszálló van, hanem a Телеце́нтр is, ismertebb nevén az osztankinói tv-torony.
OkoskaTo:rp 2009.08.02. 14:00:19
czejp (törölt) 2009.08.02. 15:06:28
en.wikipedia.org/wiki/Moscow_Monorail_Transit_System
www.mosmetro.ru/pages/page_5.php?id_page=53
www.monorails.org/tMspages/Moscow01.html
Richardson 2009.08.02. 17:41:41
Filamér (törölt) 2009.08.02. 19:50:01
Nem vagyok Moszkva-fan, sőt.... De nem vonnék le egyetlen látogatásból általános következtetéseket, különösen nem akkor, ha hiányos hozzá a háttérinformációm.
Erminavet: a magasvasút szerinted "különlegesség". Neked az, a moszkvaiaknak a normális és megszokott tömegközlekedés része.
A moszkvai tömegközlekedés - aki két napnál többet élt már a városban (nem a XX. századelőn, hanem az elmúlt 1-15 évben) az tudja - jól szervezett és profi. Demszky és a BKV tanulni mehetne oda városvezetésből és tömegközlekedésből. Moszkvában évek óta chipkártya van lyukasztós jegy helyett, bliccelés egy deka se. Én hét évet éltem a városban, sosem vártam többet 2 percnél metróra, a felszíni közlekedés szigorú menetrendhez igazodik, a menetjegy ára harmada a budapestinek.
Ha a tények fel (és el)ismerése buziságot jelent, akkor vállalom, hogy moszkva buzi vagyok :-)
mig8 (törölt) 2009.08.02. 20:39:07
Bocsánat, hogy beleszólok a vitátokba, de szerintem nem szabad összehasonlítani a hazai és a moszkvai árakat. Ugyan nem merem azt mondani, hogy jól ismerem az orosz viszonyokat, de a tapasztalatom az, hogy vannak egyes termékek és szolgáltatások, amelyek árait mesterségesen alacsonyan tartják.
Ettől persze még volna mit tanulni tőlük :-)
OkoskaTo:rp 2009.08.02. 20:55:40
Másfelől biztos lehetsz benne, hogy az összes városházi politikus legalább három tanulmányúton járt már, hogy megnézhesse, máshol hogyan működik a tömegközlekedés. Az más kérdés, ha itt a működő megoldások helyett inkább az egzotikus helyek domináltak.
ubipapa 2009.08.02. 22:12:05
A legfurcsább az volt, amikor a metróban egy komplett magyar megyényi ember jött velem szembe. Ezt volt a legnehezebb megszokni. Főleg, hogy akkor még nem Budapesten éltem.
Snike 2009.08.02. 22:22:34
és igen azt kell mondjam kuriozum volt a magas vonal
többet vártam én is töle
amugy a tömegközlekedés a metrora koncentrálodott ahogy láttam, a felszinit az ismeröseim nem ajánlották
A látottak alapján pedig lenne mit tölük tanulnunk; mert számomra zökkenőmentes volt a metro (és ez Szentpétervárra is igaz)
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 22:22:59
Akkor elnézést ezért, én max. seb.-et kerestem az adatok között, és buta fejjel, ahogy megláttam egy km/csasz adatot, azt hittem, az az. Mea culpa.
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 22:29:10
Mindig nagyra értékeltem azt a módszert, amikor valaki elkezd hevesen cáfolni olyasmit, amit véletlenül se mondtam. Vajom az ilyen tényleg ennyire egyszerű, elvakult, vagy ennyire hülyének nézi a közönséget, szoktam elgondolkozni.
Tehát én még véletlenül se mondtam, hogy rossz a moszkvai közlekedés általában, sőt inkább azt mondtam, hogy jó, és nem fogják lecserélni a monorelre.
Azon nézeteidtől pedig a leghatározottabban elhatárolódok, hogy a vörös hajú embereket lágerekben kell összegyűjteni Szibériában, és halálra kell őket éheztetni illetve kínozni.
ti
Invictus 2009.08.03. 06:42:08
Sonkatekercs 2009.08.03. 10:18:12
Ránézésre tiszta MAGLEV, de utána az ember látja a teherautó kerekeket a szerelvény belsejéből... Aki arra jár, próbálja ki.
Grigorij Sandorovics 2009.08.10. 15:17:02
Ha valakit erdekel - szivesen elmeselgetem (amit tudok) az itteni kozlekedesrol.
Ami a monorailt illetti - egy nagy kudarc, elegge homajos korulmenyek kozott. Eredetileg a kiallitason kanyargott volna - ezert valasztottak ezt a modelt. Teljesen sajat fejlesztes - roppant alacsony minosegben - korruocio-korrupcion. Amijen, teljesen ertelmetlen - es csak nemreg mukodik "elesben", eddig turista modban jart, ritkan es csak 2 megalloban altt meg.
Igazabol ugy tunik - hogy a Metro - akire rasoztak, mindent megtett hogy lerazza magarol...
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal