Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2009.08.01. 01:23 erminavet

Széles nyomtávon fogad a birodalom - NKPK 3.

Tevan Imre: IMG 8380

Pontosan egy éve indultunk a transzibériai vasútvonalra. Úgyhogy mostantól egy szűk hónapon át a napi fotósorozatban a Bajkál tóig (és vissza) tartó út adott napjának egyik képe szerepel majd.

Az utazás első napjának vitán felül legizgalmasabb mozzanata a nyomtávváltás volt. Budapestről mi a Metropollal Lengyelországon át induló moszkvai kocsival mentünk (a Záhonyon, Kijeven át közlekedő Tisza expresszen nem volt már hely), így a két vasúti világ nekünk Bresztben, Belorussziában találkozott.

Szerencsére leszállhattunk a vonatról (visszafelé nem engedték), így jól megfigyelhettük a forgóvázak és kapcsolókészülékek cseréjét.

Ami a legfurcsább volt, hogy az a nyolc és fél centi különbség nem is olyan sok, szabad szemmel nehéz megkülönböztetni az 1435 mm-es európai, normál és az 1520 mm-es exszovjet forgóvázakat, még akkor is, amikor a fölemelt vagonok alatt egymás után húzzák ki illetve be őket a speciális síneken. A helyi dolgozók is így vannak ezzel, ezért az egyik méret forgóvázait (már nem emlékszem, melyiket) fehér pöttyel jelölik a tengelyvégeken. Ez is látható a nagy képen.

Cserélik a kocsik közötti ütköző-vontató készüléket is, mégpedig a mennyezetről lelógó daruk (futómacskák) segítségével. Az orosz cucc a laikusok számára is jól láthatóan sokszorta erősebb, robusztusabb (8401-es kép az első napról szóló többi fotó között).

12 komment

Címkék: fotó utazás oroszország vasút transib nkpk


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr111280170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tordav · http://szimulacio.blog.hu 2009.08.01. 15:54:12

fú, ide énis elszeretnék menni egyszer, ez a nyomtávos dolog meg elég vicces:D

Mirko 2009.08.01. 16:29:54

Nemcsak a leszállást-megfigyelést, a fényképezést is jócskán megengedték az eredmény alapján, ami főleg az (ex-)Szovjetunióban kuriózum, legalábbis én így érzékeltem. Mondjuk amúgy is óvatos duhaj és gyáva fo(tó)s vagyok. :]

Nem esett szó róla a posztban, de hasonló utazásomkor úgy láttam (viszont lehet, hogy hiányosan, illetve tévesen), hogy a forgóvázakat a kocsikban mindössze egy-egy (igen robosztus, az is igaz) vaspöcök tartja a helyén, legalábbis csere előtt egy ilyet kapott ki a vasúti dolgozó a megfelelő helyen lévő kabin alsó ágya/ülése alól. Tényleg csak ennyi?

(Viszont a keleti vonókészülék
tényleg sokkal meggyőzőbb, mint a nyugati, röhögtünk is, mikor hozták a csigán, hogy azt valószínűleg nem köszöni meg a vasutas, ha a lábára ejtik.) Sajnos a záhonyi átkelés a Tiszával pont éjszakára esik, úgy (és a kocsiból) látni és fényképezni is nehéz, de azért élményszámba megy, nem mondom.

Ja, és még valami. Csak az én MÁV-ellenességem tünete, vagy tényleg sokkal-sokkal tisztábbak és kultúráltabbak az RZsD kocsijai? (Kíváncsi lennék mondjuk az állapotukra az egy hetes transszib-út végén is, annyi ideig azért nem volt szerencsém élvezni - és ez nem irónia - a kényelmüket...)

Golem 2009.08.01. 16:42:30

Így a kép alapján én a 1435-ösre tippelek fehérre festet tengelyvéggel. legalábbis úgy tűnika "szűkebb sínpár-részen áll éppen.

Golem 2009.08.01. 16:44:08

"festet" 2t
"legalábbis" nagy L
"tűnika" "tűnik a"
Eljárt a kezem az enter felett, bocs.

freeware2000 2009.08.01. 17:33:29

@Mirko: Pontosan. A hálókocsikban éjszaka bekopog a munkás az ajtón, felnyitja a padlót is kiveszi a királycsapszeget.

Mókás, ahogyan emelkedik alattad a kocsi, igaz, nagyon lassan.

Mirko 2009.08.01. 17:53:12

@freeware2000: aha, én is így tapasztaltam, csak nem mertem elhinni, ezért is kérdeztem rá. A kocsi emelkedéséből pedig számomra leginkább az volt a vicces, hogy egyszer még a "talajon" vagyunk, kis zümmögés után ablakon kinézve jé, mittudomén-kétméter magasságban áll a vagon, aztán ugyanez visszafelé.

Anno, mikor gyerekkoromban anyám mesélte a záhonyi átemelés-élményét, egészen sokáig úgy képzeltem, hogy nagy torony/híddaru teszi át a kocsit (mint a konténereket) egyik vágányról (és futómű-készletről) a másikra. Persze rájöttem, hogy ez aligha célszerű megoldás, ekkor szimplán tanácstalan voltam, míg a saját szememmel meg nem láttam, miképp megy ez. :]

HulyeReklamok 2009.08.01. 18:01:34

Amúgy nem értem. Nem lenne egyszerűbb egyszerűen a népnek átszállni egy másik vonatra? Miért jó ez a cserebere dolog?

alternat 2009.08.01. 18:01:38

@Mirko: A "Keleti" kapcsoló autómata, és azért olyan robosztus, mert nincs a vagonok végén ütköző.
Nem tudom láttad-e már, hogy egész európában, hogy ugrál a vasutas a vagonok alá, hogy összekapcsolja a szerelvényt?

Mirko 2009.08.01. 18:15:25

@alternat: jé, és tényleg! Eddig nem is tűnt fel a tény (illetve a módszertan) maga, csak az érzés, hogy valami hiányzik... (Mondhatjuk, a momentumok megvoltak a fejemben, csak - stílszerűen - az összeköttetés hibádzott közülük.) :]
@HulyeReklamok: a nép még csak-csak átszáll, még ha nem is hálásan. Na de az élettelen matéria?! Legalábbis én ezt tippelem oknak.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 09:19:39

@HulyeReklamok:

Dehát akkor nem lehetne (tisztességesen) azt mondani, hogy Budapest/Prága/Berlin/Varsó-Moszkva közvetlen vonatot indítanak.

Magyarán kényelmetlen lenne átszállni.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 09:21:40

@HulyeReklamok:

Dehát akkor nem lehetne (tisztességesen) azt mondani, hogy Budapest/Prága/Berlin/Varsó-Moszkva közvetlen vonatot indítanak.

Magyarán kényelmetlen lenne átszállni.

ti
süti beállítások módosítása