A válság betett a vasúti magazinnak is.
Az ötödik évfolyamában járó Indóház kötött pályás havilap tulajdonos-főszerkesztője, T. Hámori Ferenc maga jelentette be a magazin augusztusi számának előszavában, hogy bajban vannak. Ráadásul nem először írt itt anyagi gondokról, de most komolyabb a helyzet, az Indóház száz helyett csak nyolcvannégy oldalon jelent meg.
Ami önmagában nem lenne olyan nagy baj. Örök újságírói bónmó, hogy minden szerkesztő által kihúzott szó aranyat ér. Az augusztusi szám nekem feszesebb, sűrűbb, mint a korábbiak, a nagyvasúti rész úgy tűnik, ugyanolyan tartalmas maradt.
Bár a kisvonatos és a villamosos rovatban gyakran olvastam átfogó és érdekes írásokat, ha ezekből kevesebb lesz, nekem hiányérzetem lesz, de az például logikusnak látszik, hogy a virtuális vasúti, vagyis a játékszoftverekről szóló rovat szinte teljesen az Indóház online-ra kerüljön.
Aki viszont látott már sajtóterméket közelről, biztos lehet benne, hogy a terjedelemcsökkenés annak a jele, a magazin léte veszélybe került. A válság hatására kevesebb lett a vevő, és a lapot addig sem elhalmozó hirdetők egy része is elpártolt. Így szól Hámori helyzetértékelése.
Bármennyire hihetetlen nekem, hogy van, aki ezen a havi 595 forinton spórol, a tények ezt mutatják. Egy doboz cigi, napi egy perc mobilozás, egy-két korsó sör, két fagyi árán.
De még mielőtt abba a súlyos hibába esnék, hogy fogyasztókat ítélnék el azért, hogy mire költik saját pénzüket, inkább elmondom, hogy miért tartom fontosnak, hogy az Indóház túlélje a válságot.
Elsősorban persze azért, mert vonatbuzi vagyok. Másodsorban azért, mert az Indóházat jó, bár persze nem hibátlan lapnak tartom, szívesen olvasom, szerintem alapvetően jól sikerült belőni, hogy milyennek kell lenni egy vasúti hobbimagazinnak.
De harmadsorban azért is, mert az Indóház egy olyan történet, amilyet olyan keveset hallunk. Hogy egy ember kitalál egy vállalkozást. Piaci igényt vél fölfedezni a környezetében, megpróbálja minél jobban kiszolgálni ezt az igényt, és ami sokkal nehezebb, ebből fönntartani a vállalkozást.
Nem privatizációnak nevezett lenyúlásából, nem abból, hogy jókor volt jó helyen, nem állami pályázati pénzek megbundázásából, nem visszaforgatott hányadért kapott állami mutyihirdetésekből.
Hogy megmarad-e az Indóház, rajtunk múlik, vasútbarátokon.
Mars megvenni!
És az Extrát is, amely a nálunk megfordult külföldi mozdonyokról és a mieink vendégszerepléséről szól.
Erről olvashatunk az augusztusi számban
Tízéves az Index vasútfóruma (Na ezt mondjuk majdnem sikerült úgy megírnia a kedves Joó Ferinek, hogy nem írja le az Index nevét!), Halálos baleset Polgárdiban, Balatonszemes vasútállomása, Kirándulás Záhonyban, Jól jön a válság Európa vasútjainak?, A szlovák Gorilla, Vonatozás Iránban, Törökországban, Kerti vasút, Kaukázusi metrók, Digitális vezérlők, Lószállító modellvagonok, Középrigóc modulterepasztalon, Régi vagonból újat, Szili-modell, Vonatrablás a vadnyugaton, A Derű mozdonymodell, Gáspár Ernő hídépítő mérnök.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Toymao 2009.08.12. 21:32:55
hüjehalyó · http://www.aldi.hu 2009.08.12. 21:33:41
cbc 2009.08.12. 21:36:58
cbc 2009.08.12. 21:38:38
Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.08.12. 21:47:04
VakondM 2009.08.12. 21:49:53
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.12. 21:49:54
ti
Shitting Bull 2009.08.12. 21:50:11
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.12. 21:53:06
Hazudsz, kutya! THF stílusa sohesem érte el azt a szintet, amit te röpke két kommenttel, te gyáva féreg.
De még ha igazad is lenne, komolyan úgy gondolod, hogy egy egyébként értékes lap pusztuljon, mert rossz a főszerkesztő stílusa?
P.S.: Szerintem hiba a Kötött pályát olvasnod, látod, milyen a stílusom!
ti
VakondM 2009.08.12. 21:56:06
Viszont a mostani folyamatot előre lehetett látni, csak a válság erősített.
T. bátya 2009.08.12. 21:56:52
housemd 2009.08.12. 21:59:17
Forest (törölt) 2009.08.12. 22:03:17
Amikor jelezte hogy eljön az indóháztól nem igazán értettem miért engedték el, hiszen él-hal a vasútért, szívét lelkét beleadta a munkába.
Gondolom megint volt egy vihar a biliben valami semmiség miatt.
Most meg bajban van az Indóház.
A fanatikus vonatbarátokat nem kellett volna elengedni...
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.12. 22:13:49
Hát igen, a személyes sértődések, féltékenységek mindig felütik a fejüket az ilyen történetekben. A pártoktól a tangótáncosokig és a kutyatenyénytőkig.
Én is ismerek többeket, akik szakítottak az Indoházzal. És sajnos csak kevesen váltak el békésen. És anélkül, hogy állást foglalnék, kinek volt igaza (ilyenkor áltaban mindkét fél hibás, persze nem egyforma mértékben), abban is biztos vagyok, hogy az itt és máshol megjelenő ellendrukkerek egy része is ilyen sértett volt közreműködő.
ti
segabor 2009.08.12. 22:20:45
Az újság színvonalas, feléled a gyermekkori vasútszeretet bennem újra, mikor olvasgatom :) Szurkolok nekik és meg fogom venni a köv. számot.
jack o'neill 2009.08.12. 22:28:13
charlie 2009.08.12. 22:33:47
Azonban mikor indították a weboldalt, írtam egy szép levelet (nem sértőt, emg ilyeneket), hogy mit kéne megcsinalni, javítani (mivel ilyesmivel foglalkozom, van egy kis rálátásom), hogy jobb legyen, stb. Erre visszaírta (jó, persze nem így ,szebben), hogy neki így tetszik (mondja ezt, aki OE6-ot és IE6-ot használ ugye) és nem érdekli, hogy mik a trendek, a piac igénye, a web folyása... Én nem vitatkoztam vele, ha neki az jó...
¿Qué tapas hay? 2009.08.12. 22:34:39
A baj ott van, hogy a lap olvasóközönsége reklámszempontból nem tekintehtő egységes célcsoportnak, illetve legfeljebb csak olyan rétegtermékek tekintetében. Célzatlan reklámokhoz meg kicsi a példányszám.
jack o'neill 2009.08.12. 22:36:57
Emellett ott van még az is, hogy pont a válság miatt olyan újságokban csökken a reklám bevétel mint a Times, vagy a Herald. Maga a főszerk. írta az előszóba, hogy egy hirdetni szándékozó nem adta le (vagy tudta leadni?) a hirdetést.
tomi888 2009.08.12. 23:14:34
Mostanában nem vettem, de főleg azért mert nem nagyon voltam itthon. Na majd a héten megveszem!
tig 2009.08.13. 00:05:24
tompysoft 2009.08.13. 02:12:38
Nem csak azért, mert én is vasútbuzi vagyok, hanem mert hiánypótló, és majd milyen jó lesz mutogatni 15-20 év múlva a gyerekeimnek, hogy nézd, ezt a fotót apuci csinálta... :)
THF-nek, mint mindenkinek, vannak hibái. Ennek ellenére nézzétek meg: több, mint 5 éve létezik az újság, a kezdetektől fogva VÁLTOZATLAN ÁRON!!!
Válság van, előfordul. Rétegújság, naná, hogy fogynak az olvasók, ezáltal fogynak a hirdetők, ami miatt kevesebb a pénz, aztán valamit visza kell fogni az újságon. Emiatt aztán megint kevesebb lesz a vásárló, és kezdődik elölről... :(
tig: láttam már Indóházat IC-n. :)
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.13. 02:48:33
Nos, az Indóház - ha jól tudom - úgy kerül az IC-re, ha a főszerkesztő visz az eladatlan példányokból, természetesen ingyen.
A MIX nevű hányadékot viszont sok, nagyon sok pénzért veszik meg a MÁV és más állami szervezetek, nagyon egyoldalúan a kiadványnak előnyös feltételekkel, olyan sok pénzért, ami már nem is lehet egyszerűen egy "lökünk egy kis pénzt az MSZP-hez kötődő havarunknak" típusú ügylet.
Jut eszembe, rendezték már nálunk a pártfinanszírozást?
ti
eppittvagyok 2009.08.13. 06:57:58
Shitting Bull 2009.08.13. 07:42:00
Egyébként meg olvasgatva az itt folyó társalgást: ha egy munkahelyen a főnök éveken át ugyanaz, míg a kollégák folyamatosan cserélődnek, az sokat elmond a vezető(k)ről.
Grigorij 2009.08.13. 07:57:28
Ebből következően az Indóház problémája látható volt, kiszámítható és elkerülhetetlen!
Állítom ezt úgy, hogy fogalmam sincs a főszerkesztő és az olvasók egy csoportjának régi konfliktusáról...
Nekem az utolsó két szám kivételével minden normál és különszám megvan, az urolsó kettőt kizárólag azért nem vettem meg, mert még/már nem kaptam.
1. terjesztés.
A magazin terjesztése borzalmas! A kezdetekben még elfogadható volt, hogy kevés darab került a standokra és kiszámíthatatlan időpontokban!
Ehhez jön még az is, hogy csak újságosoknál kapható.
Én például nem járon minden nap ujságos stand felé, ugyanakkor azokban a üzletekben, ahol vásárolok nem kapható!
Mondjuk a három általam vett magazinból csak az Aero, míg az Indóház és az Aranysas nem.
De pont tegnap jártam a városban, gyorsan vettem az Aero-ból, de Indóház nem volt...
Szóval a hibás terjesztés az egyik halála egy lapnak!!!!
Annyi helyen és annyi ideig kell a standokon kint hagyni az aktuális kiadást, amig a következő meg nem jelenik! És mindenhoz elérhetővé kell tenni!
Ahhoz, hogy az olvasó minden hónapban egy SZŰK időintervallumban hajlandó legyen a lapot VADÁSZNI, ahhoz sokkal tartalmasabbnak kell lenni!
2. a "postai" terjesztés hazánkban nem szeretett dolog, főleg a magazinok esetében.
Ellopják, összegyűrik stb.
Erre bazírozni oktondiság
3. tartalom kérdése.
Az Indóház túl széles körnek szól!!!
Számoljátok csak össze, hogy hány rovat van! Ezek fele összeférhetetlen a másikakkal.
Én a fiammal a műszaki dolgokra lennénk kíváncsiak, de nem modellezünk, így tehát a lap 30-40% felesleges!
A műszaki cikkekhez odafér a városi közlekedés MŰSZAKI cikkei és esetleg a történelmi anyagok!
De nem érdekelnek egyes városok bemutatása...
Gondolom, aki modellezik, azt meg más rész nem.
Szóval amíg a negyedéves Extrákat teljesen kiolvasom, a havilapnak alig a felét...
4. stílus
Műszaki jellegű magazik - a szerzők elfeledkeznek erről!
Az Indóház nem turisztikai lap és nem egy történelmi kiadás kivonata!
A repüléssel ellentétben a vasúti műszaki dolgokat sokkal kevesebb ember érdekli!
Mégis alig találni olyan műszaki írást, ami valóban elmagyarázna dolgokat!
Én a magazin élete során egyedül a Kandó különszámban találtam olyan műszaki magyarázatokat, amiket várnék!!!
A cikkek hemzsegnek a szakszavaktól - de miért hiszik, hogy a laikus tudja miről van szó!? Kislexikon, műszaki magyarázat box?
Szerintem ez azért van, mert a szerzők nem szakemberek, hanem csak műkedvelők!
Ilyenkor szakértőt kérdezek meg stb.
Szóval sajnálnám, ha vége lenne, de a lap eddigi élete igazolja, hogy vasútbarát amatőrök - egyébként szép és ízléses - hobbimunkája...
az igazi MPL melegebb éghajtra költözött. lö pá! ( 2009.08.13. 08:04:57
fájna a szíve, ha már ez sem lenne.
egyrészt nosztalgia, másrészt követi az eseményeket. 40 év szolgálat után nehéz elszakadni...
záporjózsi 2009.08.13. 08:06:45
ArmandoBertolucci · http://nincsszabaly.blog.hu 2009.08.13. 08:07:23
Legalább annyit , hogy :"Te bunkó, jövő hónapban már nem kapod az újságot", vagy valami, de semmi. 2 hónap után jöttem rá, hogy nem jött, akinek meg veszem, annak kellett minden szám. Rohangálhattam utána.
Ilyen üzletpolitikával nem csodálom, hogy szar helyzetben van. Pedig még konkurenciája sincs, mint pl. az Aero magazinnak, ahol mégis megy a szekér, mert odafigyelnek az olvasókra és az előfizetőkre.
Szóval, aki meg akarja menteni a lapot, az ne mobilozzon napi 1 percet 595-ért (nem tudom ez az összeg hogyan jött ki a bejegyzés szerzőjének), hanem vegyen magának még egy újságot.
tárhejj · http://atarhely.hu 2009.08.13. 09:31:37
Infós 2009.08.13. 09:41:45
"Nos, az Indóház - ha jól tudom - úgy kerül az IC-re, ha a főszerkesztő visz az eladatlan példányokból, természetesen ingyen."
Pontosítás: nem a főszerkesztő. Illetve őt még nem láttam.
"A MIX nevű hányadékot viszont sok, nagyon sok pénzért veszik meg a MÁV és más állami szervezetek, (...)"
Konkrétan a Start biznisze. Hogy mennyiért (ha egyáltalán fizet érte forintban), fogalmam sincs.
Grigorij:
"Kislexikon, műszaki magyarázat box?"
Én már írtam bele ilyet, mert kértek. :))
(Azóta nem kérnek, nem írok... :P)
ArmandoBertolucci:
"amikor előfizető voltam egy évig és lejárt az előfizetésem, akkor semmi infót nem kaptam."
Én így jártam a Vezetékek világával jópár éve; nem egyedüli jelenség, sajnos.
1116001 2009.08.13. 10:14:59
Fizetett politika hirdetést olvasatak:)
Viccet félre téve, nekem is megvan az eddigi összes szám. De csak azért mert nincs más alternatíva!!
Nekem is az a bajom, hogy túl sok a témakör. Mivel alapvetően a vasúti magazin és a vasút iránt érdeklődők vannak megcélozva, nyugodtan ki lehetne hagyni a városi részeket.
És mondjuk ezzel nem lesszek népszerű, de nem kéne minden számban minimum 10oldalt szentelni a Nohabnak. És máris lenne hely.
Aztán a színvonal. Itt főleg a képkivágásokra, elrendezésekre gondolok. Elég kimenni Bécsbe és megnézni egy osztrák újságot. Ég és föld a különbség!
Több cikk is szólhatna az aktualitásokkal.
THF és társai valamiért nagyon nehezen viselik a kritikát.
Elkényelemsedtek. A célközönség most már a csecsemők. Mint láthattuk a sok beküldött fotóból az újság végén.
valamint nagyon sok rendezvényről úgy írtak, promóltáltak, kisajátítottak, mintha csak ők lennének a világon. Gondolok itt a legutóbbi vonalbezárások utolsó vonatbúcsúztaóira.
A terjesztés is kritikán aluli. Az előfizetők napokkal, hetekkel később kapja kézhez, mintha boltan vásárolná. (nem egy előfizetett újságot a bolti megjelenés elött egy héttel már kézhez kaptam!!)
Egyedül azért sajnálnám, ha megszűnne, mert nincs más vasúti magazin a piacon.
2009.08.13. 13:06:35
Én is megvettem a számokat, írtam is bele, fotó is jelent meg. Mindezt úgy, hogy a másik, immár tizedik évfolyamában járó lapnak folyamatosan dolgozom. (Nincs más vasúti magazin a piacon? Tizedik évfolyamában jár a Vasút&modell, negyedévente megjelenő.)
A válság ezt hozza: kaját cigit és piát mindenki vesz, inkább az újságról, könyvről mondanak le. (Nem láttam statisztikát, de biztos vagyok benne, hogy a nagy könyvterjesztők, könyváruházak forgalma is megcsappant!)
Terjesztés: ebben egyetlen tényező játszik szerepet: a pénz. Aki hallott már a polcpénzről, annak nem kell ecsetelni. De pontosan tudom, hogy mennyibe kerül, hogy az adott újság adott száma a standon aznap kikerüljön és jó helyen legyen...sokban. 595 forintba ez nem fér bele szerintem.
Kicsit más téma. Miközben én még veszem Indóházat, veszek sok külföldi magazint is. Hirdetők között a modellgyártókat találjuk meg, valamint a modell és hobby boltokat. Apróhirdetés szintén pénzért. A legnagyobb hirdetők viszont saját maguk, a különszámokat, tematikus számokat, naptárakat, képeslapokat és DVD-ket hirdetik több oldalon keresztül. Nem egy lábon állnak. Az Extra kevés, van még betöltetlen űr a piacon, ahová el lehet adni termékeket. Bízom én is a túlélésükben, sok mindent láthattam már az elmúlt években, talán ezt is láthatjuk még.
1116001 2009.08.13. 13:45:18
Vasút&modell inkább modellező magazin, amiben van egy két nagyvasúti cikk. Az ára a terjedelméhez képest túl sok. Még úgyis hogy negyedévente jelenik meg.
indóház 2009.08.13. 14:26:26
meglepetés erminavet felhívása, köszönöm, miként a higgadt, előítélektől mentes, együttérző, vagy legalábbis semleges kommentekért is hálás vagyok. a pletykákból építkező, vagy csak szimpán spekulatív elemeket tartalmazó hozzászólásokról annyit, természetesen nem kell az indóházat, és annak főszerkesztőjét szeretni, ám azért annyival tartozunk a köznek, hogy a kötöttpályán is elhangozzék, mi is az ábra az indóház előéletével. folyt. köv.
2009.08.13. 14:27:46
Az előzményekről, mi több elődökről meg aztán egyenesen szót sem ejtenek - sehol. Na de a témára visszatérve: szerintem az IHO az egyik leggyakrabban frissülő oldallá nőtte ki magát a közelmúltban, nagyon rágyúrtak erre. Frissítések, beszámolók, hírek, programok. A képernyőre is visszatér a Kupé hamarosan. Én nem aggódnék tehát. "Akinek a halálhírét keltik..." - ugye.
indóház 2009.08.13. 14:29:10
"néha a szerzők lelkesedése felülmúlja stiláris képességeiket"
ez így igaz, de szvsz akadnak a magyar nyelv méhében bravúros leleménnyel megfogant dolgozatok is! :)
indóház 2009.08.13. 14:31:42
indóház 2009.08.13. 14:39:12
indóház 2009.08.13. 14:43:51
charlie 2009.08.13. 14:50:46
OE-t meg nem szabad használni.
Mennyit költöttetek a portálra? 2-300 ezret? Minek sajátot írni? Nem vagyokt Ti egy Index, vagy hasonló ahol ilyet kell. Kell egy GPL-es CMS-t fogni (WordPress, Drupal, vagy amit akartok) és azt testre szabatni egy hozzáértővel.
indóház 2009.08.13. 14:53:51
indóház 2009.08.13. 15:37:23
1. terjesztés. az indóház legalább annyi árushelyen kapható, mint az aranysas, illetve az aeromagazin. méghozzá azon egyszerű oknál fogva, hogy ugyanaz a cég koordinálja a három magazin területi leosztását, terjesztését. ezen túlmenűen többtucatnyi helyre juttatjuk el magánúton, illetve alternatív terjesztők segítségével az indóházat - többre, mint nagyrabecsült aranysasos és aeromagazinos kollégáim.
a következő megjegyzésed meg, khmm, hogyan is mondjam, szóval tájékozatlanságról árulkodik:
"Annyi helyen és annyi ideig kell a standokon kint hagyni az aktuális kiadást, amig a következő meg nem jelenik"
a lapker a havilapokat harmincadikán automatikusan leszedi. kivétel nélkül. nincs kecmec, de ha mégis kéred, maradjon a lapod, akkor az a különböző extra tételek (a maradáson minimum újabb egy hónapot kell érteni) miatt többe van, mint amennyi a bevételed. láttál már heti leosztásban fogyásjelentést? az utolsó héten az összes eladásoknak már csak mindössze néhány százaléka képződik a havilapoknál. és aki lemarad az indóházról, számos helyen vásárolhatja meg utólag...
a kinthagyás ellen szól az is, hogy akkor + egy hónappal később számolnak el veled. hogy értsd a lényeget, az augusztusi eladásokat a lapker csak október elején utalja út a kiadóknak. ha az augusztusit szeptemberben sem szedetném le, akkor csupán novemberben látok lét. agyrém, hadd gazdálkodjak inkább magam a pénzemmel.
elméletileg lenne még egy tartalék, mégpedig a minél korábbi (lehetőleg elseje körüli) megjelenés, de ha erre különböző okok miatt nincs mód, akkor csak negyedike, ötödike körül vagyunk kint a piacon. sajnos
2. posta terjesztés. elárulnád, milyen más (reális - megfizethető, pontos) megoldásról tudsz?
3. tartalom kérdése. a megállapításaidhoz nincs mit hozzáfűznöm... hiszen minden felnőtt tudja, kinek a pap, kinek a papné.
4. stílus "A repüléssel ellentétben a vasúti műszaki dolgokat sokkal kevesebb ember érdekli!
Mégis alig találni olyan műszaki írást, ami valóban elmagyarázna dolgokat"
szavait értelmét nem nagyon tudom kibogozni, de annyit azért megjegyeznék, az indóház rendszeresen közöl "kislexikont", ahol igyekszünk rávilágítani bizonyos szakkifejezések lényegére.
végül a "vasútbarát amatőrők" kitételről szólva, kétségtelen, hogy van közöttünk tanár, egyetemista, vállalati középvezető, mások viszont ab start is ezer szállal kötődnek a vasúthoz. maguk is ott dolgoznak, vagy a végzettségük okán ez a "státuszuk". egyébként is, szerzőink között üdvözölhettük már a vasúti vérvonal legmegsüvegeltebb alakjait, és halkan jegyzem meg, körükben az indóház elismertsége sokkal veretesebb, mint a partvonalon kívűlről bekiabálók klikkjében
charlie 2009.08.13. 15:45:59
indóház 2009.08.13. 15:49:12
az aero magazin helyzetét pedig az ön helyében nem boncolgatnám íly hevenyészve. vagy nem pontosak az információi, vagy pedig torzítja azokat. de sajnálom, mivel nem hatalmaztak fel rá, tőlem sem tudja meg az igazat...
indóház 2009.08.13. 16:14:05
indóház 2009.08.13. 16:19:16
indóház 2009.08.13. 16:22:59
charlie 2009.08.13. 16:50:46
charlie 2009.08.13. 16:52:31
VakondM 2009.08.13. 19:46:47