Néhány napja ebben a rovatban is utaltunk már röviden arra az Indóház nyomán, hogy rossz hírek jönnek a nyíregyházi kisvonatról. És valóban, a MÁV közleményéből az derült ki, hogy mától erősen rövidített útvonalon járnak a szerelvények a keskenynyomközű vasúton.
Bár ez a kisvasút is szerepel a vasútvonal-megszüntetési tervekben, egyelőre csak arról van szó, hogy Nyíregyházától Herminatanyáig még járnak a vonatok, de ettől az eddigi elágazó állomástól már se Balsáig, se Dombrádig nem mennek vonatok, helyettük autóbuszok szállítják az utasokat.
Hivatalosan „ideiglenes jelleggel”, „műszaki okok miatt”, azaz a mozdonyok és a sínek gyatra minősége okán áll le a vonatközlekedés, de könnyen lehet, hogy menetrendszerinti forgalomban már soha sem mennek szerelvények se Balsára, se Dombrádra, így a kisvasúti hálózat már nem hálózat többé, legfeljebb egy csonka, elővárosi vonal.
Az előzményekhez tartozik, hogy a vonal mentén található települések némelyike az utóbbi időben már kifejezetten ellenezte a kisvasút működését. (Ugyanakkor más települések támogatják.) Nem turisztikai célú attrakcióról, hanem szabályos mellékvonali funkcióval létrejött hálózatról van szó, ám ma már az érintett települések busszal jobban elérhetőek. Legutóbb már 10 km/h-ra csökkentették több település belterületén a vonatok sebességét.
Az évtizedek alatt így csökkent az utasszám is, bár az ma sem elhanyagolható, némely rendes nyomtávú mellékvonal megirigyelhetné.
Ha megszűnik működni ez a keskenynyomtávú hálózat, az ország legdicsőbb kisvasútjának lesz vége, hiszen a nyírvidéki hálózat (igaz, csupán a 30-as évektől a 2. világháború itteni végéig) valaha összefüggött a három évtizede fölszámolt bodrogközivel – nyírbodrogi néven -, azaz egészen a mostani pálházai kisvasútig értek az egymástól 76 centire futó sínek.
A kisvonat évszakjaira, az itt dolgozókra és utazókra a Kötött pálya az alábbi képválogatással emlékezik. (A fotók 2005. és 2009. között készültek.)
A többi napi kép a címke alapján található meg.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.09.17. 20:30:34
2009.09.17. 20:37:47
hunpolgár 2009.09.17. 20:41:38
LGLuke 2009.09.17. 20:47:17
Ugyanaz a baj vele, mint a többivel: nem fejlesztették. Nyilván nincs forgalma egy lepusztult vasútnak. Persze könnyebb bezárni mindent, mint felújítani a pályát, és a szerelvényeket, és megfelelő minőségben, és sebességben 21. századi szolgáltatást nyújtani. Arra talán igény is lenne.
Gonoszfóka 2009.09.17. 21:33:55
Egy sztori, pont a legutolsó utazásról: Megyek Pestre, és szintén hajnalban indultam, kisvonattal be Nyíregyre. Herminatanyánál jön a bibi (itt van az elágazás Dombrád felé, ill. Gávavencsellőn át Balsára), jelesül, hogy a dombrádi vonattal gáz van, elromlott a mozdony. És ez azért ciki, mert a kettő egyesül Herminatanyánál, és egy vonatként megy fel Nyíregyházára. A megoldás: a mi mozdonyunk lecsatolódik, felcaplat egy állomásnyit (itt várt a rossz vonat), rákapcs, lehúzza Hermináig, összekapcs, be Nyíregyre. Vakarózok, hogy így vagy elérem az IC-met, vagy nem, mivel hiába számoltam +35 percet, nem tuti, hogy beérünk addig...szerencsére volt éppen egy busz, amire átszállva csak negyedórát veszítette, és simán elértem az IC-t. Eddig ez egy "átlagos" műszaki hiba, de itt jön a poén: este megérkezek Bp-ről, és ismét kisvonattal kényszerülök hazamenni. Mit látok? Késik...30 perc, 40, 50, 60...Igen, eltaláltátok, a hajnal 5-kor összeszedett bő fél órás késést este 9-re sem sikerült ledolgozni, sőt (és ez tuti, mert egész nap ez volt a helyzet). Kicsit azért bosszantott, hogy befut a vonat, aminek fordulnia kéne visszafelé, és erre csak vakaróznak még 30 percet, hogy legalább kereken 1 óra tolódással induljanak...végül kocsival mentem haza. Ez viszont tipikus MÁV viszonylat, ebből a szempontból nem sajnálom.
gramercy 2009.09.18. 00:13:38
romesz 2009.09.18. 03:01:58
A buszok az utak forgalmahoz adnak csak, pedig ezeken a vaganyokon a helyi teherszallitas is megoldhato es gazdasagosabb is. Sajnos sem a MAV sem a vonal melletti telepulesek vezeti nem latnak anyira elore, hogy befektetessel megoldjak a dolgot. Inkabb megszuntetik es az utakra viszik at a forgalmat.
Picurigor 2009.09.18. 06:39:42
Maga a vonat valóban lepukkant, szó szerint fapados (legalábbis amikor én utoljára mentem vele), és valami hihetetlenül lassú.
Ahogy írták itt előttem: a busz gyorsabb. De még a bicikli is. Frankón.
Utas meg alig.
Szóval már várható volt ez. Kár érte, de szerintem tök érthető.
antars 2009.09.18. 08:37:01
A nagy árvíz idején a töltésen futó síneket profin felújították, beton talpfa (hehe, nem tudom a rendes nevét), meg ilyenek. De valóban végeztek elég fura felújítások is más helyeken.
naponta 3x 2009.09.18. 10:13:52
turorudi · http://check.blog.hu 2009.09.18. 10:24:35
tompus 2009.09.18. 11:20:03
Szomorú, hogy hagyták így leromlani.
nyirvidekikisvasut.fw.hu/
Korábban 60km/h-val is közlekedett. Sok normál nyomtávú vonalon nincs ekkora sebesség. Ha 60-nal menne, már jelentős utazóközönséget vonzana.
Könnyebb persze bezárni az egészet. Afelől pedig senkinek se legyen szemernyi kétsége sem, hogy 1 fillért nem fog ezzel a máv megspórolni.
naponta 3x 2009.09.18. 12:17:16
HLaci 2009.09.18. 13:31:40
az egyetlen értelmes megoldás:
az egészet beszántani, helyét sóval behinteni...
és máris 1%-ponttal csökken a költségvetési hiány...
Gonoszfóka 2009.09.18. 15:35:18
@HLaci: Egyetértek. Sőt, többel is csökkenne szvsz.
Allanboy 2009.09.18. 20:14:28
Az Építész 2009.09.19. 11:07:09
www.mav.hu/res/vezeto_munkavallalok.pdf
Ha összeadjuk őket, akkor egy évben több, mint fél milliárd forintot visz haza 29 ember. Ebben nincs benne a prémiumok (ami természetesen mindig jár, hiába milliárdokkal károsítják az országot), a kefetéria meg egyéb jogcímen kapott juttatások. De ez csak a vízfej csúcsa. Na ezen kellene elgondolkozni, hogy ér-e a közszférában egy ember munkája több, mint 1 millió forintot. Mert szerintem ilyen emberek nincsenek... De cáfoljatok meg.
Szergej Alekszejevics Budenszkij 2009.09.21. 22:25:21
Egy hosszú leépítési folyamat vége jött el, hiszen már a "nagyreform" óta zavarta a döntéshozók szemét a jól működő akkor még valóba hálózatnak mondható kisvasúti rendszer. Nemcsak Pálházát, hanem Zemplénagárdot is meg kell említeni a régi vonalak között. A kisvasút olyan helyekre is bement, ahova nem nagyon volt más közlekedési módozat.
A híd vissza nem építése az első rúgás volt, azután a szétszabdalt vasút egyre csa zsugorodott és most végre örülhetnek, az utolsó mohikánt is eltörlik. Sok lehetőség lett volna a kisvasútban, de ez köszönhetően a megszüntető politikának már sosem fog érvényre jutni, pedig a KAC program keretében egy részletes tanulmány is készült a vasút feljesztéséről. Persze ebből se lett semmi.
Ami érdekesség, hogy csak Herminatanyán van szolgálat a vonalon. Mivel forgalmista és egyéb dolgozó máshova is kelleni fog, személyzeti költségen nem lesz egy forintnyi spórolás sem. Persze nem kell fenntartani a pályát, mert majd szépen ellopják és a mozdonyok pedig valamelyik élelmesebb erdészet kisvasútjához fognak kerülni a kocsikkal együtt, ahol majd érdekes módon még hasznot is fognak hozni. Gyakorlatilag megint kárt okozunk csak, spórolni még annyit sem, amennyi a helyettesítéshez szükséges buszok beszerzési ára...
Örülök, hogy végigutazhattam a kisvasúton Dombrádig és sajnálom, hogy mostmár nem juthatok el Balsáig vele. Emléke szívemben örökké él!
Gábor66 2009.10.28. 20:33:00
Határozottan érdekes volt olvasnom a különböző szemszögű hozzászólásokat a nyíregyházi kisvasútról és megszűntetéséről.
Köszönöm a halálközeli élmény-humort.
Én magam sajnálom nagyon nagyon a megszüntetését, mert nem csak néhány vasutas munkahelye, de sokaknak közlekedési lehetősség.
És ha már itt tartok: fájó szívvel bár, de kénytelen vagyok elfogadni, hogy az eddigi állapotok tarthatatlanná tették a helyzetét.
De azért beszéljünk már arról is, hogy ha valaki vasutat üzemeltet, kutyakötelessége arra költeni is néha: nem hagyni elveszni, elkallódni, hanem rendszeresen fejleszteni, és az új menetrend összeállításánál ésszerűség valamint helyi lakosok igényeit figyelembe venni. Ha ez a valaki az állam, akkor az állam. Tőlünk nyugatra ez magától értetődik.
Szárnyvonal? Akkor is! Kevés az utas? Még inkább, hogy legyen! Nincs belőle bevétel? Ha az utasok többsége 6 év alatti, meg 65 feletti, ne csodálkozzunk. Félreértés ne essék: nem sajnálom tőlük az ingyenes kedvezményt, csak azt mondom, hogy ne csodálkozzunk, és hogy nem csak a keskennyomközű, hanem általában a mellékvonalakból sokkal nagyobb bevételeket lehetne kihozni fejlesztésekkel. Aminek magától értetődőnek kellene lennie. De legalább karbantartásokkal!!
Persze változott a világ a kisvasutakra, mert addig volt rájuk jó világ, amíg a tanyákon élők behordták az élelmiszert a városi piacokra+ volt munkahelye az embereknek+ volt pénz ÉS akarat vasútfejlesztésre, karbantartásra.
De ma már az lenne a biznisz a vasútnak, hogy a nem teljesen, de nagyrészt kihalt tanyavilág helyett minél több falut bekötni a hálózatba, és ez a nyíregyházin is lendítene, ha a döntés helyzetben levőknek kicsit is fontosabb lenne a vasút és mellékágai.
Bár én nem a nyíregyházi kisvasút mentén lakom, ezért szeretném kérdezni: a nyíregyházi mennyire érint tanyavilágot? Az arrafelé esetleg élőknek van-e más lehetőségük utazni?
Gábor66 2009.10.28. 20:37:16
Ami az államnak kötelessége.... Lenne?
Gábor66 2009.10.28. 20:46:48
az egészet beszántani, helyét sóval behinteni...
és máris 1%-ponttal csökken a költségvetési hiány..."
És a közel 35 000 munkanélkülivel mit kezdenél?