Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2009.12.08. 17:00 erminavet

Megmenekül a Hegyeshalom-Rajka vasútvonal

Mostanra világossá vált, a Hónig Péter miniszter és Antali Károly kormánybiztos által beígért, az adófizetőknek tízmilliárdokat spóroló közösségi közlekedési reform helyett csupán buta és sunyi rombolás lesz: majdnem ezer kilométeren leállnak a személyszállító vonatok szombat este.

Egyre világosabb: a MÁV-csoport pazarló működésén nem változtatnak semmit, a vasút szervezetén nem javítanak, a regionalizálás irányába nem mozdulnak el, hiszen tegnap levette a napirendről az ehhez szükséges törvényi változtatásokat a Parlament. A vasúti túlfoglalkoztatás nem csökken, hiszen egyetlen vasutast sem rúgnak ki.

A párhuzamosságok megszüntetésének az ellenkezője valósul meg, több távolsági úti célhoz fog egyaránt járni vonat és volános busz.

Ami megtörténik, az néhány vonal bezárása, ám ezek kiválasztásának sincs köze a rációhoz. Kisforgalmú szakaszok menekülnek meg, ha erőszakos és befolyásos MSZP-politikus területén fekszenek (Mezőhegyes-Battonya), miközben tekintélyes utasszámot fölmutató, elővárosi, villamosított, fontos hálózati szerepű szakaszocskán törlik a vonatokat (Vácrátót-Galgamácsa). Közös rendszert alkotó vonalak egyike megmarad, a másik megszűnik, teljesen nevetségessé téve a megtakarítási ígéreteket.

A hozzá nem értő és megbukott voluntaristák ott állítják le a vonatokat, ahol tudják, már rég teljesen függetlenül attól, van-e ennek bármi értelme. A döntés megalapozottságát mutatja, hogy az utolsó pillanatban, a vasárnapi életbe lépés előtt mindössze öt nappal úgy tűnik: mégis megmaradnak a vonatok a Hegyeshalom-Rajka szakaszon, ahogy az az Index Fórumán is megjelent (346291-es hozzászólás).

A Kötött pálya információi szerint a kapkodva meghozott döntés oka, hogy feketén-fehéren kiderült, a helyi volán képtelen színvonalasan helyettesíteni a Rajkától Győrig járó vonatokat: ők csak Mosonmagyaróvárig vinnék az utasokat, így az iskolások például nem tudnának Győrbe járni.

Az egyébként villamosított vonalat nem visszafejleszteni kellene, aki az orránál csak egy centivel is tovább lát, az észreveszi, hogy a határok átjárhatóvá válásával a vonal ordít a fejlesztésért: ahogy Ausztria felé, úgy Győrből Rajkán át Pozsonyba kellene sűrűn vonatokat küldeni. Ehhez persze a szlovák döntéshozókat is meg kellene győzni.

20 komment · 1 trackback

Címkék: politika vasút városi közlekedés nyugat dunántúl mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr551583949

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ilyen volt az utolsó Esztergom-Komárom járat 2009.12.13. 12:21:06

Páni Ádám kollégánk belevetette magát a szombat esti vasúttörténeti eseményekbe – ismert: a közlekedési minisztérium számos helyen nem rendelt meg a MÁV-tól vasúti szolgálatást, így sok helyen megszűnik a vasút. Nézzük, mik történtek vele az utol...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Málnáskertek vendége 2009.12.08. 18:38:29

Hónig murci kijelentette a tv egyenes adásában:ez nem szakmai kérdés.
Tudjuk ! Büdös lábú semmihez sem értő politikusok döntése...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.12.08. 19:30:47

A Hegyeshalom-Rajka vonalon tényleg egy pozsonyi elővárosi vonat lenne jó. Ez olyan, mintha pl Érd-Bp határán nem menne át a Fehérvár-Érd személyvonat... Aztán megszüntetnék, merthogy miért járjon Érdre vonat Fehérvárról, még csak nem is megyeszékhely. :)

dani5555 2009.12.08. 19:33:06

"miközben tekintélyes utasszámot fölmutató, elővárosi, villamosított, fontos hálózati szerepű szakaszocskán törlik a vonatokat (Veresegyház-Galgamácsa)"

Gondolom, Vácrátót-Galgamácsa-t akartál írni. Ott tényleg van tekintélyes utasszám? Egyszer utaztam arra, az adott szakaszon ketten voltunk a vonaton. Igaz, vasárnap volt az első hajnali vonaton. A fontos hálózati szerepet nem vitatom.

KékFény6 2009.12.08. 19:46:33

Mondjuk a vasárnap hajnalt nem tekinteném mérvadó mintavételi időpontnak. Akkor fordulnak a jóérzésű emberek a másik oldalukra az ágyban. :)

1116001 2009.12.08. 20:04:16

A máv szerette volna elvinni a vonatokat Pozsonyig, de a szlovákok nem akarják leközlekedtetni!!
Amúgy meg 10utasnál soha nem volt több rajka felé. A személyszállítás felfüggesztésével szerelvényt lehetne megspórolni.

cs_line 2009.12.08. 20:50:03

Azon kívűl, hogy a 6.bekezdés nem igaz, és blöff, ez egy szakmát nélkülöző, amatőr cikk, nem beszélve a "szerelvényt lehetne megspórolni" tartalmú hozzászólásról. Ennél még a "voluntaristáknak" is több esze van.

1116001 2009.12.08. 21:19:41

@cs_line:
Hátpedg azzal, hogy a györ-rajka vonatok csak hegyesig járnak két Flirtet meg lehetne spórolni. Amit át lehetne csoportosítani a 30a, 40a vonalakra . Vagy más pesti elővárosi vonalakra napközbeni kirohanósokra!

cs_line 2009.12.08. 21:30:09

@1116001:
Miről is van szó? A szerző nem mondta el, mi lesz. Előtte nem kellene tudatlanul kommentelni. Amúgy ez a szerző felelőssége....

Iustizmord 2009.12.08. 22:53:16

kedves ERMINAVET,

szívesen venném az info-thogy hol lehetne egy ÁTFOGÓ SZAKMAI , de laikusnak is érthető (a posztok stílusának pl megfelelő) koncepciót ovasni a máv jövőjéről. a poszt cikkeit mindig érdeklődéssel olvasom, én nagyon nem értek a közlekedési mérnöki kérdésekhez, neked vélhetően ez a szakmád, szívesen ovasnék egy átfogó koncepciót. tőled is. nem csak szemelvényeket.
köszi.

histar007 2009.12.09. 01:13:42

A gond az, hogy ahelyett, hogy megpróbálnának fejleszteni, inkább bezárnak minden olyat, ami ebben a pillanatban nem termel pénzt.
Ezen az elven sose lenne befektetés, mert az is pénzbe kerül és csak később térül meg.

is 2009.12.09. 06:58:58

"Egyre világosabb: a MÁV-csoport pazarló működésén nem változtatnak semmit, a vasút szervezetén nem javítanak, a regionalizálás irányába nem mozdulnak el, hiszen tegnap levette a napirendről az ehhez szükséges törvényi változtatásokat a Parlament."

Tényleg levette? Nem láttam sehol, ezt erősítsd meg légyszi. Én csak ott tartok, hogy a múlt héten nem szavazták meg, de arról volt szó, hogy a végszavazás előtt visszateszik. Nem tették vissza?

Ha ez a helyzet (mintahogy egyetértek, hogy ez), akkor marad a civil nyomás. Fel kell világosítani a 8 millió választót, hogy ökörség így, ebben a formában ragaszkodni a jelenlegi MÁVhoz. persze egy országban, ahol 85%-ot lehetett szerezni a tandíj eltörlésére, ott egészen nehéz dolga van egy ilyen evangelistnak, ezért is kívánok további kitartást.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.09. 07:40:01

@dani5555: Igen, eltévesztettem, javítottam.

Mi most pár napja hétköznap reggel néztük meg a vonalat, a három kocsi tele volt Vácra járó iskolásokkal. Kilenc új buszpárt terveznek pótolni.

Egyetlen megálló felszállói:

indafoto.hu/tevan/image/6150859-781b66e9

ti

6remi9 2009.12.09. 10:05:25

@Iustizmord: tényleg nem lehet találni nemhogy kidolgozott, de még kezdetleges koncepciókat sem.

Egyszerűen nem értem, hogy erre az "alternatív" pártok (pl. LMP) miért nem fordítanak energiát. Igaz, hogy olyan sokan nem utaznak vonattal, de ahhoz azért talán elegen, hogy akár csak az ő támogatásukkal be lehessen jutni a parlamentbe.

Nem vagyok szakmabeli, és politikai ambícióim sincsenek, de rendszeresen vonattal utazóként ha a vasútnak jó, nekem is jó alapon elindítottam egy blogot, aminek a célja valami koncepció összerakása lenne, közösségi alapon. Talán egyszer valami párt is meglátja a vasútban a szavazatszerzési potenciált:

igazivaltozas.blog.hu

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.09. 10:55:08

@1116001: Megkérdeztem a szakértőt, ezt mondja:

A rajkai vonatokkal, ha Hegyeshalomig visszavágjuk őket, azzal csak
annyi történik, hogy 72 percig fognak állni Hegyeshalomban, mert a
másik órában az ER jön visszafelé Bécsből. Szóval, nem lehet eszközt
nyerni a visszavágással a jelenlegi menetrendi struktúrában.

dani5555 2009.12.09. 12:14:37

@erminavet: Vácra jártam középiskolába (nem azon a vonalon), annak idején arról a vonatról Vácon általában annyi ember szállt le, hogy egy kezemen meg bírtam számolni öket (nem is volt három kocsis a vonat). Ezek szerint megnött a forgalom az utóbbi években.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.09. 13:43:23

@dani5555:

Ismét a szakértő válasz:

Valóban csak 1+1-es inga jár rajta (+V43), de azért szállt le róla
kevés utas, mert Vácrátóton átszálltak a veres felől jövő vonatra, ami
hamarabb beért (most már vissza is van vágva Vácrátótig a vonat,
amivel Te is mentél és ott átszállás volt - mert csak zavart okozna a
reggeli csúcsban, ha még egy vonatot/vágányt foglalni kell).

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.09. 14:05:16

erminavet:

Tőled szokatlanul sok indulattal szóltál, de mélyen a szívemből.

Úgy látszik, sohasem lehet _elég_ pesszimistának lenni. Apró öröm, hogy ez a szakasz megússza.

Főállású Ingázó 2009.12.11. 12:03:16

Azt tanácsolnám a minisztériumnak , hogy inkább hozzá se nyúljanak a vasúthálózathoz!

Több okból is:

1. Nincsen konkrét koncepciójuk a MÁV gazdaságos működtetésére.

2. Minden szakmai döntést figyelmen kívűl hagynak.

3 nincsenek tekintettel arra sem hogy az érintett állampolgárok számára ez milyen következménnyel járna.

4. A volán vállatoknak se pénzük, se elegendő kapacitásuk nincs arra, hogy ezeket a járatokat ki tudják váltani.Főleg hogy jövőre ők is kevesebb állami támogatásban fognak részesülni.

5. az egész döntési huzavona arról, hogy megmaradjon a vonal vagy sem , jellemzően -magyar módra- politikai csatározásba hajlott át.

6. a bezárt vonalakat valószínűleg a tehervonatok majd igénybe veszik, hogy rövidebb útvonalon célba érjenek. így ezeket a pályaszakaszokat továbbra is karbantartani kell esetleg őrizni is a fémtolvajok miatt. Tehát amit a MÁV-nak meg kellene spórolnia, az nagy valószínűséggel erre is el kell költenie.Így a megspórolandó összeg kis túlzással a 0-val lesz egyenlő.

7. Ha a minisztériumnak nincs épkézláb saját ötlete erre az egész re akkor tanácsolnám ,hogy külföldi szakemberektől próbáljanak tanácsokat kérni , ha esetleg félre tudják tenni a nagyra tartott büszkeségüket, mert úgy látszik a sok bürokrata vízfej nem tud az orránál tovább látni!

Ezek után remélem végre valahára valaki tényleg észbe kap és egy szakmailag jól átgondolt konkrét vasútfejlesztési tervezettel áll elő amely-hangsúlyozom fejlesztéseket- tartalmaz és nem vonalbezárásokat és egyéb rohamtempóban kidolgozott "szakmailag megalapozott döntések"-et.

2009.12.14. 18:22:18

@6remi9: Az LMP-nek létezik vasútprogramja: lehetmas.hu/upload/10/10/200911/LMP-vasuti-program.pdf

Íme az erről szóló sajtóközlemény: lehetmas.hu/allasfoglalasok/735 Kár, hogy sajnos a tömegmédiába ez nehezen jut el, bár az interneten több helyen írtak erről.
süti beállítások módosítása