Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

2010.03.11. 22:00 erminavet

Rendbehozhatják az 1-es és 3-as villamos Hagyó irányításával elrontott projektjét

Mégis elvezetik a vonalakat oda, ahol utasok vannak?

A fővárosi közgyűlés SZDSZ-es és fideszes képviselők szavazatával megszavazta, hogy ne fogadják el a két külső körirányú villamos EU-s támogatású fejlesztésének jelenlegi terveit, hanem a döntést halasszák el, hogy kijavíthassák a 44 milliárdos projekt hibáit.

Az ügy felelőse Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettes volt, aki azonban az Sz.-né Sz. Eleonorától jelenleg a Nokia-dobozig ívelő korrupciós BKV-botrány nyomán fokozatosan kivonul a közéletből.

A projektet így Tiba Zsolt főjegyző vette át, aki a mai közgyűlésre részletes jelentésben szedte össze a kockázatokat. (Az anyag a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület cikkéből letölthető.) Kiderült, az eddigi előkészítés hiányos volt, bár elköltöttek rá 800 millió forintot, számos kérdésre nem adtak választ, szükséges elemek kimaradtak, közgyűlési határozatokat nem hajtottak végre.

Tiba előterjesztése négy döntési variánst tartalmazott:

A: A közgyűlés a megismert kockázatokat vállalja, aláírják az úgynevezett támogatási szerződést, tehát ebben a formában indítják a projektet
B: A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől halasztást kérnek, kijavítják a hibákat, és a módosított projekt megy Brüsszelbe
C: Törlik a teljes projektet, nem fejlesztik az 1-est és a 3-ast, a pénz megmarad
D: Nem fejlesztik a 3-ast, törlik a projektet, de EU-s forrás nélkül átviszik az 1-es villamost a Lágymányosi híd budai hídfőjéig.

Úgynevezett Nagyprojektről van szó, amelynek támogatásáról nem a magyar kormány ülésén, hanem Brüsszelben döntenek majd. És „természetesen” az előkészítés késlekedése miatt az eredeti szándék (A-változat) az volt, hogy a közbeszerzéseket elkezdik kiírni, mielőtt az Unió megszavazza a pénzt. Ez azért fontos, mert ha a főjegyző által feltárt problémák némelyike Brüsszelben kiveri a biztosítékot, akkor ebben az esetben a főváros kockázata, hogy az így kieső forrást pótolja.

A VEKE már évek óta rendszeresen figyelmeztet a tervek hibáira, kritikájuk egybecseng a Tiba-féle tanulmány megállapításaival. Ezért a közgyűlés megszavazta, hogy meghallgatja az ügyben Vitézy Dávidot, a VEKE szóvivőjét.

Tiba Zsolt először nem foglalt állást, pontosabban azt mondta, azt a döntési változatot támogatja, amelyet Demszky Gábor, de szerinte a B a legjobb. A főpolgármester erre állást is foglalt (és utána már Tiba is egyértelműen) a B-variáns mellett. Ugyanezt tette Tarlós István, a Fidesz frakcióvezetője.

A közgyűlés először a D-ről szavazott, a frissen megalakult Lakos-Bőhm „minifrakció” szavazott a csonka projektre. A C-variáns még ennyi támogatottságot sem kapott, a B viszont elnyerte a többséget a fideszes és szabad demokrata városatyák szavazataival.

Ezek után az A-ról már nem kellett szavazni, a szavazásból azonban nyilvánvaló, hogy a szocialista képviselők többsége ezt, vagyis az eredeti Hagyó-féle terveket támogatta.

A közgyűlés döntése lehetőséget ad a projekt számos hibájának kijavítására. A VEKE és a főjegyzői kritika alapján az alábbi főbb problémák láthatók:

1. A 3-as villamos déli, Gubacsi úti végállomása a „semmiben” van, egy közért és a türelmi zóna prostituáltjain kívül nincs utasvonzó cél ott. Pedig közel van egy nagy lakótelep és a Ráckevei HÉV megállója is. A Hagyó-terv csak a második célt érte volna el a Határ út vonalában tervezett hosszabbítással. Ráadásul egy útban lévő HÉV-es pályafenntartási telepet is át kellene telepíteni, vagyis szinte ugyanennyi pénzből megépíthető lenne a hosszabb, valóban jó megoldás, amely feltárná a lakótelepet a közepén futó Topánka utcán, elérné a HÉV-et is, sőt lehetővé tenné, hogy a 3-as később továbbmenjen Csepelre, majd Budára, csatlakozva a 41-es villamoshoz.

2. Hasonlóan félmegoldást tartalmaz a Hagyó-terv az 1-es dél-budai átvitelére. Ha a Budafoki útnál megtorpanna a villamos, ott nem lehetne átszállni kötött pályás járműre, sokkal kevesebb utasnak jelentene megoldást, mintha – a Szerémi és Hengermalom úton keresztül - a Fehérvári útig elvinnék. Pontosabban az eredeti terv is csak átmeneti megoldásnak szánja a Budafoki úti végállomást, csakhogy ez ma már költséges játék. A Nemzeti Közlekedési Hatóság ugyanis biztosítóberendezést követel az új végállomásokra, vagyis 700-800 millió forintot költenénk el úgy, hogy pár év múlva kidobjuk az ezért kiépült biztbert.

3. A projekt a 3-as villamosnak nem a legrosszabb állapotú szakaszainak felújítását tervezi. (Kimaradtak például kőbányai szakaszok az Éles sarok és a Mázsa tér között.)

4. Bizonyos szükséges elemek egyszerűen kimaradtak. (Perontető, a felső vezeték tartóoszlopai, a kocsiszínek átalakítása az új villamosok számára, a régi végállomások átalakításának járulékos költségei.)

5. Akadnak viszont fölösleges, illetve az EU-s szabályokba ütköző elemek. Utóbbira példa egy magáncég által (Siemens Trafficom) piacon is értékesített kapacitású távközlési hálózat fejlesztése.

6. Az eredeti változat nem veszi figyelembe, hogy menet közben drágultak a villamosok, például a devizaárfolyam változása miatt.

Az EU-s, Közopos közlekedési nagyprojektek között mind a négy villamosos magyarországi város jelentős fejlesztéseket tervez. Szegeden és Debrecenben új vonal épül, Miskolcon és Budapesten vonalakat hosszabbítanak. Az összes helyszínen része a projektnek járművek vásárlása is.

A fővárosban a két külső körirányú villamos fejlesztése a projekt. A Hungária körgyűrű vonalában a 80-as évektől épült fokozatosan az 1-es, de még mindig nem ért vissza délen Budára, noha a Lágymányosi híd építésekor (1995) már kihagyták neki a helyet.

Az 1-es vonalánál is külsőbb városrészek keresztirányú összekötésére megálmodott 3-as még földhöz ragadtabb módon jött létre, meglévő vonalak összekötésével 2001-ben. Így egyes szakaszai rossz állapotúak, sőt, van még egy rövid egyvágányú része is, ráfér tehát az átépítés. Tulajdonképpen megoldatlan mindkét végállomása. Északon nemhogy Budát, a Duna vonalát, de még a Váci utat sem éri el, saját „körívét” elhagyva, szinte az 1-esig jön be a kisföldalatti végállomásához, a Mexikói útra. (Ehhez a problémához azonban most nem nyúlnak.) A déli végállomás kérdését már láttuk.

A két vonalon zömmel maradnak a most ott járó csehszlovák Tatrák (1) illetve német, használtan vásárolt Hannoverik (3). Csupán a hosszabb vonal, több utas miatt szükséges többletkapacitásra vennének új villamosokat, úgy hogy a megállókba érkező minden negyedik jármű legyen új, azaz alacsony padlós. (1: 7 db, 3: 9 db.)

62 komment

Címkék: politika villamos városi közlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr171832746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jet set 2010.03.11. 23:02:51

Milliárdokat költenek a semmire.

Gábor mester 2010.03.11. 23:05:38

Hogy az a jó Isten(től el nem rugaszkodott választópolgár) tenné már a megfelelő helyre ezeket a pártok valagából kiszakadt "közpénzlenyúlási szakembereket", nem bánnám, ha némelyiknek nem csak az arca sérülne meg kicsit, amikor hajnali fél háromkor holly-wudy-módon kicsit megfektetik őket a símaszkosok...

hauptrichter 2010.03.11. 23:58:10

Helyes, hagyó bukásával már rezelnek a szadeszesek meg a szocik, remélem, utólag kiderül, joggal :-)
Ott rombolták a BKV-hálózatát, ahol csak tudták, rengeteg ember utazását nehezítve meg nap mint nap...
Elbántak a 4-es / 6-os villamosok körbeviteli lehetőségével is, mindent a 4-es metró miatt, ahol milliárdokat kellett hogy kivegyenek, nekik erre kellett az egész projekt...
börtönben kéne végezniük ...

The Fireman 2010.03.12. 00:20:13

Jó hír, de mikor lesz már budai fonódónk?

- Rendi - 2010.03.12. 00:23:50

Az 1-es vonalra volt olyan terv is, hogy alacsonpadlós kocsikkal váltanák ki a középen elhelyezkedő Tátrát, és így növelnék a szerelvények számát; tudja valaki, hogy mi lett ezzel a változattal?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.03.12. 02:45:12

@- Rendi -: Mondjuk úgy: eljárt fölötte az idő. (Minél öregebbek a Tatrák, annál kevésbé éri meg alacsonypadlós pótokat fejleszteni, gyártani közéjük.)

ti

RoGeR 2010.03.12. 06:44:14

Azt is el tudnám képzelni, hogy ha nagyobb hosszabbítás történik (én már nem állnék meg a Fehérvári útnál, irány az Etele tér!), akkor az 1-es teljes kocsiparkját le lehetne cserélni, így közvetve megkezdeni az ICS-k selejtezését.

Mákvirág 2010.03.12. 07:04:55

A 1-nél az északi részren miért nincs fejlesztés? Tudomásom szerint a Bécsi út végén, az Ürömi vasútátjárónál hamarosan (értsd pár év múlva) lesz az Esztegom-Nyugati Pu. között járó vasútnak megállója. Ergó, átszállást lehetne kialakítani, így többen jönnének (talán) tömegközlekedéssel az aglomerációból.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.03.12. 07:14:39

@RoGeR:
Pont erre gondoltam én is. 16 darab villamost akar venni a BKV? Na ne. Van 200, lassan selejtérett ICS. Ha kiírnának egy pályázatot egy ekkora darabszámra (akár úgy, hogy a fele-kétharmada csak opció) olyan tolongás és árverseny lenne, hogy a szegediek, miskolciak, debreceniek csak lesnének hogy mi van. Ha csak 16 darab lenne a cél, akkor ugyanaz lenne mint a fent említett városokban. Azzal a különbséggel, hogy a pár 10 villamos oda elég, és 20-30 évig az lesz ott 'A' flotta. Ezzel szemben Budapesten az ICS selejt után lesz T5C5, TW6000 amik régiek, az újabbak közül Siemens Combino 40 darab, valami amit vesznek 16 darab, és egy harmadik alacsonypadlós típusból 200 darab amik az ICS-ket váltják. Ha sikerül az ICS-ket egy pályázattal leváltani.... Szóval szép kis heterogén járműpark van itt készülőben.

I.Alexander 2010.03.12. 07:58:15

Sziasztok,
szerintem ebben a hírben a legfontosabb az, hogy talán vége lesz a "hagyókiskirályságnak".
Ez az ember olyan szinten buta, közönséges, pofátlan és genyó volt, amihez képest a Fecó és csapata csak boldog kiscserkészek vasárnapi meetinje lehetet.
Remélem, hogy ilyen simlis állat többé nem fog elhatalmasodni a szép fővárosunkban.
Nekem volt szerencsém találkozni ezzel a hagyóval és ismerem Tarlós "papát" is.
Nos, fényévekkel bölcsebb a "papa".

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.03.12. 08:06:10

@czuki: A Fővám térig kellett volna mindkét déli HÉV-et elvezetni. Csak ehhez gondolkodni kellett volna, hogy ne vásárolja fel boldog boldogtalan a telkeket ott és építsen rá épületeket. Kéregvasútként mehetett volna a Borárostól mindkettő, mint a Sz-i HÉV a végállomásig.

privateer 2010.03.12. 08:17:15

Jól írta az előttem lévő: Régi terv az ún. 5-ös metró is. Csepele, Reckevei HÉV összekötése a Szentendreivel. Na annak több értelmét látom mint a 4-esnek.
4-as is úgy lenne jó, ha Budaörstől menne ki Újpalotáig. Első szakaszt ha már eleve B.örstől csinálták volna a keletiig, akkor talán kevésbé lenne morgás.

Gempacsöki Boborján · http://hot-spot.blog.hu/ 2010.03.12. 08:46:25

már csak a csökött demszkájt kéne eltávolítani mindörökké a posztjáról mert már annyira de annyira unom a pofáját hogy hihetetlen.unom a hazudozásait.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.03.12. 08:51:47

Na jó. Akkor itt legalább már tudjuk, mire ne számítsunk az elkövetkező 2 évben. De mi van a fonódó 17-essel?

hokuszpk 2010.03.12. 09:08:05

@cuki: a Rackevei hev a hetvenes evekben ( legalabbis a hetvenes evek vegere emlexem ) is a Vagohidig jart.

elmeletileg jarhatott volna tovabb is, volt osszekotosin a kettes vonalaval.

viszont volt olyan villamos, ami a hatar utnal atjott a hevvonalra, asszem a 13-as ; a PestSzenterzsebeti hevallomas volt a vegallomasa; aztan ugy huszonx evvel ezelott ez valahogy megszunt, azota indianok felszedtek a sineket is.
csodalatos, hogy ujra feltalaljuk azt, ami anno egesz jol mukodott.

gpx 2010.03.12. 09:13:00

@Mákvirág:

1. Az Esztergom-Nyugati Pu vasútvonalról van átszállási lehetőség tömegközlekedésre (pl a szentendrei HÉV-re), Aquincum-nál.

2. Ahhoz, hogy kivigyék az 1-est az Óbudai vasútmegállóig, ki kell szélesíteni a Bécsi út bevezető szakaszát, ami baromi nagy pénzbe kerülne. A mostani végállmásnál van utasvonzás és átszállási lehetőség.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.12. 09:20:59

@molnibalage:
Létezik egy 5-ös metró terv, aminek egyik ütemében szerepel a csepeli és a ráckevei HÉV-ek behozatala az Astoriára. Mivel így a 3 nagy metróval lenne kapcsolata.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.12. 09:22:59

@RoGeR:
Az a baj, hogy a XI. kerüeltben létezik most egy előírás a szab.tervben, ami szerint az Etele úton kéregben lehetne csak vezetni az 1-est...

Alex3000 2010.03.12. 09:42:39

MI AZ HOGY KIVONUL A KÖZÉLETBŐL???? FELELŐSSÉGRE VONÁS NEM LESZ, HAHÓ??? PARKOLÓŐRT TÖBB ÉVRE BÜNTETHETIK 40e Ft KENŐPÉNZÉRT, DE AKI MILLIÓKAT, MILLIÁRDOS KÁRT OKOZ, AZ MEGÚSSZA??? KIB*SZOTT ORSZÁG EZ!

kötözködő 2010.03.12. 09:58:10

A ráckevei HÉV mindig a Vágóhídig járt.
Bekötni az 5-ös metróba meg szerintem felesleges. A félóránként (este, és Ráckevére óránként) járó szerelvények nehezen illeszkednének bele egy valóban metrószerű rendszerbe, amit a másik két vonalból ki lehet hozni. Kell egy közös peronú állomás, ahol át lehet szállni, de ennél többet szerintem nem ér meg a dolog.

Grigorij 2010.03.12. 10:04:18

Felháborító, hogy megy a Nokia-dobozozás, miközben egy fővárosi közgyűlési ügy a VEKE oldalán olvasható...
Vajon miért nem a főváros honlapján?
Miért nem a BKV-éjén?

Miért egy nyíltan fideszes és fővárosellenes magánszervezetén?

Annyira jó, hogy a VEKE tervei mindig faszák! Mint az velejéig OSTOBA járatátszámozások - százmilliókért!
De az nem baj, mert az a VEKE ötlete!

Frankieboy 2010.03.12. 10:18:33

@kötözködő: ez a közös peronú állomás tetszik!
Pár éve voltam Bécsben, és nagyon bejött nekem, amit a metróknál láttam. Ott talán hét metróvonal van, és a belvárosi állomásokon ugyanarra a peronra 2-3 metró is érkezik.
Ennél jobb (kényelmesebb) átszállás nincs is.

mykee · http://www.facebook.com/mykeehu 2010.03.12. 10:19:17

A Vágóhídnál arra emlékezhetnek sokan, hogy a csepeli hév jött ki ott annak idején, és úgy ment a Borárosig, majd elkészült a rakparti nyomvonal. Másrészt amit máig nem értek, hogy miért nem maradt meg az erzsébeti kivezetése a hévnek, ami most jól jött volna a 3-as villamosnak, és még talán a hely is megvan a hídon...

mykee · http://www.facebook.com/mykeehu 2010.03.12. 10:21:57

@Grigorij: Ne is mondd... a járatátszámozásban nem sok logika volt, azóta sem tudom m merre jár, csak vigyen valamerre. Azt értem, hogy ne legyen két ugyanolyan számú járat, de:
- ha a buszok maradtak volna mondjuk 1-300-ig
- a villamosok 500-600-ig
- trolik 700-800-ig
- éjszakaiak (ahogy most) 900-999-ig sorszámot kaptak volna talán kissé logikusabb lett volna az egész, de így...

esef 2010.03.12. 10:22:25

@erminavet:
Meg többet is lehet lopni, ha komplett szerelvényeket kell közbeszerezni kis darabszámban... (pl. Siemens Combino, Volvo buszok, Alstom metró)

@Fricy:
Az 5-ös metró tervről annyit, hogy a töketlen MSZMP/SZDSZ-nek hála a 4-es metró is már 30 éve épül az akkori, azóta már elavult tervek alapján és a jelen állás szerint még 10 évig fog is. 5-ös metró úgysem lesz 2600 előtt...

esef 2010.03.12. 10:23:15

@Fricy:
A kéregben vezetett 1-es miért is lenne baj?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.03.12. 10:35:08

@privateer: Ez már önmagában is jó lenne, csak az HÉV vonalakra akkor ezzel egybekötve járműpark csere is kelle, hogy ne egy elvault szar 40 éves konstrukciónak építsünk valamt, hogy x év múlva meg kibelezzük újra az infrasruktúrát és átlakítassuk az érkező járművekt a kb. 60-100 éves technológiájú HÉV villamos rendszerére...

Vicc, hogy a Ráckevei - de a többi is - még a 30 km/h-s átlagsebességet is alig karcolgatják. Minimum 45 feletti érték elérése kellene, hogy cél legyen. Pesten is feleslegesen sok megálló van. Erzsében és Vágóhíd között minek 3 (!) megálló. Én max. egyet hagynék meg. Ha mellette lenne tisztességes villamos, akkor a lusta emberek lesétálás helyett elmehetének egy HÉV megállóig. Vicc, hogy olyan távolságon HÉV megállót építenek, ami 5 perc séta...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.03.12. 10:36:57

@gpx:

"Ahhoz, hogy kivigyék az 1-est az Óbudai vasútmegállóig, ki kell szélesíteni a Bécsi út bevezető szakaszát, ami baromi nagy pénzbe kerülne."

Filléres egy 4-es játékmetróval összevetve.

nickita 2010.03.12. 10:38:49

A 3-as vilinger most télleg nem sok mindenre jó. a mexikói úti végállomás még csak-csak jó valamire (bár egy "nagymetrós" csatlakozás jobb lenne), de a másik?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.03.12. 10:41:56

@kötözködő: Kicsit elavult infóid vannak. Csúcsidőben 15 percenként jár és infrastruktúra fejlesztéssel ez javíthatól lenne. Csak szándék kérédse az egész.

Mellesleg mi az, hogy bekötni? Az 5-ös "metró" (mert lényegében nem az...) csak HÉV-et köt össze HÉV-vel. Akkor mi a gond? Szerintem semmi. Tehetetlenség, az a gond, meg a mutyizás.

MP 2010.03.12. 11:40:37

Nem azért de el kellene jutni odáig hogy a döntéseket szakmájukat ismerő és értő emberek hozzák. És itt nem csak a Hagyóra gondolok. Meg nem csak a BKV-ra.

2010.03.12. 11:42:54

Adduram, hogy ne kelljen ebben a városban addig villamoshoz liftet építeni, amíg ilyen pályáink vannak! (ez is legyen benne, és persze nem a mozgássérültekkel akarok kitolni!)

SzL

Jimbo75 2010.03.12. 11:48:35

Ezt megcsinálhatnák a 62-s villamossal is, aminek aztán tényleg a semmiben van a végállomása, csak egy toi-toi wc van ott:-))
Nyugodtan elvihetnék az Ecseri útig.

kötözködő 2010.03.12. 11:54:31

@molnibalage: csúcsidőben valóban 15 percenként jár, de csak minden 3-4. szerelvény megy el Ráckevére. Ami előrelépés, hogy a korábban csak Dunaharasztira kijáró vonatok most általában Tökölig kimennek. Mivel a vonal mentén lakom, nem hiszem, hogy elavult infóim lennének. :-)

Bekötni alatt azt értettem, hogy az 5-ös metró egyetlen vonal lesz, Szentendrétől Csepelig, nem pedig két átszállással lehet majd eljutni egyik végéből a másikig. Ebbe fura lenne bekötni egy csúcsidőben is csak negyedóránként járó szárnyvonalat.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.03.12. 12:13:53

@kötözködő: Miért? Minden második sz-i HÉV helyett Ráckeve felől jönnek.

Komlyan azt gondolod, hogy a forgaloszervezés ilyen szinte áll a XXI. században?

Én is a vonalon lakom, de igyekszem ritkán használni, mert tetű lassú. Konkrétan csepel felé + bringával menve este 2 perccel vagyok lassabb, mint HÉV + séta. Vicc bazdmeg...

georg 48 2010.03.12. 12:52:22

@hauptrichter:
Nincs igazad! Nem börtönben kéne végezniük!
Példát kéne venni Kínáról. Az ilyen dagadt, nyálas pacnit, meg a pösze polgi mester cimbijét már régen kivégezték volna a pekingi Tienanmen téren.
Vágottszeműék régen rendet tettek volna!

_FoxiMaxi_ 2010.03.12. 13:13:15

@Fricy: Nosza, kéregbe vele!
Az Etele útra már úgyis ráférne egy felújítás.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.03.12. 13:21:44

@georg 48: Azért próbáljunk nem elkanyarodni nagyon ebbe az irányba, ha kérhetem.

thx

ti

Vaandor 2010.03.12. 13:32:07

@erminavet:
Azért a "Nosza, kéregbe vele!" még belefér? ;-)

Inertus 2010.03.12. 13:51:42

Az 1-es villamos meghosszabbításának csak akkor van értelme, ha az elmegy a Fehérvári útig!
A 3-as villamost a jelenlegi végállomásától be kell vezetni -felszínen, vagy kéreg alatt - a pesterzsébeti városközpontba, majd onnan a ráckevei HÉV pesterzsébeti megállójához. Innen menjen a 3-as villamos a HÉV vonalán a Vágóhídig, ill. a Boráros térig. Ekkkor a 23-as busznak csak Ady E. út- P.erzsébet városközpont között kellene járnia. Később, a Galvani úti híd megépülte után a 3-ast át lehet küldeni a Csepel-szigetre és onnan a XI. kerületbe, de úgy, hogy a 3-as másik ága változatlanul a HÉV vonalán menjen a Vágóhídhoz, ill. a Boráros térig. A műszaki részletekről most ne beszéljünk.
Az a szomorú, hogy az elmúlt kb. 25 évben nem volt ésszerű közlekedésfejlesztési koncepció Bp.-en.
Inertus

sanyix 2010.03.12. 13:58:43

@privateer: Azt is úgy kéne, hogy TÉNYLEG összekötik, tehát a szerelvények 2 végállomása csepel és szentendre lenne. Egy részük meg persze menne a batyi felé.

sanyix 2010.03.12. 14:02:01

@kötözködő: miért ha van előtte sín akkor nem tud megállni a vonat, és mondjuk ellenkező irányba menni? :DDD
Nem lehetne úgy hogy 2 visszafordul, 1 megy tovább?

sanyix 2010.03.12. 14:05:28

@sanyix: szóval gyorsvasút RENDSZERT kéne építeni nem egymástól izolált gyorsvasú vonalakat...

- Rendi - 2010.03.12. 17:49:46

@erminavet: Viszont az az érzésem, hogy a Tátrák még sokáig üzemben lesznek...

- Rendi - 2010.03.12. 18:01:50

@Jimbo75: "Ezt megcsinálhatnák a 62-s villamossal is, aminek aztán tényleg a semmiben van a végállomása, csak egy toi-toi wc van ott:-))
Nyugodtan elvihetnék az Ecseri útig."

A 62es már a Blahára jár; a 62A pedig azért a Mázsa téren fordul vissza, mert Kóbánya-Központban nem tud.

stepboy 2010.03.12. 21:15:28

"Az összes helyszínen része a projektnek járművel vásárlása is." - a mondatban van egy elütés: járművel->járművek

nyelv-ész 2010.03.13. 11:56:32

Az 1. villamos déli végállomása körüli látszólagos szakmai dilettantizmus mögött jól felfogott érdekek munkálnak.

Ha ugyanis az 1. kimenne a Kelenföldi pályaudvarhoz, azzal a játékmetrótól vonzana el utasokat. Nem is keveset. Aminek így is gyenge lesz a felhozatala, köszönhetően a bénán megválasztott végállomásoknak, és az átjárhatóság hiányának (ugyebár felmerült, hogy a vonal mindkét irányban legyen a felszínen meghosszabbítható Budaörsre és Újpalotára, a felszínen villamosként, az alagútban metróként üzemelő járművekkel).

Az 5. metró szerintem is jó dolog lenne, de az arra szánt pénzen előbb a felszíni kötöttpályás közlekedést lenne érdemes feljavítani. Persze ha az EU-tól lehetne úgy pénzt kapni rá, hogy abba beleférjen a ráckevei vonal korszerűsítése is...

peppemaci 2010.03.13. 18:50:32

Ha a Savolya parknál tervbe vett hídról ír a cikk, akkor tán célszerűbb volna a 18-as vilingerhez csatlakoztatni a 3-as vonalat, mert az már most is ott van.
www.ingatlanmagazin.com/read/12191?h
És ezzel, HA egyszer megépül, lényegében átszállás nélkül elérhető lenne Csepelről a János kórház. Ezzel a híddal rendesen csökkenne a Lágymányosi-híd forgalma, mert nem lenne muszáj azt használni Buda és Csepel és Erzsébet közt; milyen szép közlekedési folyosó lesz a Savolya park - Új-híd - Budafoki út - Ady Endre út - Gubacsi-híd. Vajon mennyi idő kell a megépüléséhez - 5, 10, 20 év?!

Hugo85 2010.03.14. 17:04:31

Hát azért azzal - mint konkrétan mellette lakó - vitatkoznék, hogy a 3-as villamos végállomása a semmiben van délen. A lakótelep szélén van, 20 méterre tőle, igaz át kell menni egy zebrán - botrány - és valóban nem a lakótelep közepén tesz le, mert az van 5-10 perc séta is. (már ha Pesterzsébet városközpontot vesszük annak).
Az, hogy vezessék el topánkára egyrészt jó drága mókának tűnik, másrészt szerintem annyit nem ér kényelemben. Van ott dögivel busz. Határ-út felé 66-os (igaz nem olyan szupergyors, de nem vészes), Boráros tér felé 23 és 23E (amivel pikk-pakk elérhető), Csepel felé meg egy másik rakás. Persze biztosan jobb lenne a hannoveri, meg minden. Megjegyzem a 21/52-es vonalán el lehetne vinni a topánkáig, ott meg elkanyarodhatna, elég sáv is van a topánkán, hogy elférjen egy villamos, csak értelmét nem látom.
Akik a 3-ast és a HÉV-et akarják összekötni. Nos a sínek nagy része még megvan, egyedül a Soroksári úton átmenő sínrészt tüntették el (azt hiszem az OMV kútig megvan). De ha elvinnék a HÉV állomásig, nos az sincs közelebb a városközponthoz, mint a mostani Gubacsi úti végállomása.

Akik meg azt vizionálják, hogy át lehetne/kellene vinni a Gubacsi hídon a villamost, azt megkérdezném, hogy mikor látták utoljára a fent megnevezett csodahidat (anno 6 évet jártam rajta iskolába). Csak mert az egykori 2+2 sávjából, még nagyon régen lett összesen 2x1 sáv, az egész híd rettentő állapotban van (középen még az útpálya szerkezetét is kiszedték anno, sínből meg csak egy tehersín megy át rajta, amit szökőévenként használnak. Szóval szerintem nem tenne jót neki egy villamos, illetve hogyan vezetik el a felüljáró mellett az erzsébeti oldalon, és merre szeretnék továbbvinni a csepeli oldalon? :S

Daniel M. 2010.03.16. 18:17:29

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: 200 ICS-je van a BKV-nak?

Hmm nem is tudtam, hogy házilag gyártottak belőle.

Daniel M. 2010.03.16. 18:19:51

@Frankieboy: El kell keserítselek, Bécsben U1, U2, U3, U4, U6 vonalak vannak. Ez 5 vonal. Ráadásul a közös megálló, amiből olyan, mint írsz, csak egy van az U4/U6 vonalon van.
Minden mást az ÖBB üzemeltet.
Van kiterjedt és használható S-Bahn-ja a városnak.

Daniel M. 2010.03.16. 18:21:17

@esef: Talán mert olyan olcsó a résfal?? :) Főleg a felszíni vezetéssel szemben.

Daniel M. 2010.03.16. 18:22:57

@mykee: Téves, a Csepeli HÉV sosem közlekedett úgy, ahogy írod.
Ami a Gubacsi hídon jött át, az a Határ úthoz ment, ahol most a 3-as villamos végállomása van.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.03.16. 18:41:08

@Daniel M.: Jogos, nem 200, csak 150. Jó, 120+30. Tulajdonképpen mindegy, 150, de akár csak a 120 darab cseréjére is nagyon ugranak a villamosgyártók.

Daniel M. 2010.03.16. 18:51:44

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: A nagyobb gyártók egy része már felismerte, hogy a mai viszonyok között már egy miskolci tenderre is le kell csapni. Azaz már 30db felett a nagy gyárak is elkezdenek mozgolódni.
Természetesen egy több mint 100 darabos beszerzésre már mindenki felfigyel.
Nekem ott van a gondom, hogy a Szabadság híd, és a Dunaparti alagutak miatt ugyebár bizonyos járműszélességet kell alkalmazni :(
Az meg mondjuk az 1-es villamosra nem a legjobb. Oda szerintem a 2650mm széles kocsik simán mehetnének.

mezeizsálya 2010.03.17. 17:58:19

Nem egészen értem, hogy a VEKE mitől „nyíltan fideszes és fővárosellenes magánszervezet”. A „fidszeses”-t még megértem, ha azalatt „szoci-szadeszes vezetést ellenző” értendő, de, hogy „fővárosellenes”?

A VEKE nagyon sokat tesz, minden fizetség nélkül, a közösségi közlekedésért, a közért. Ki köztünk csinálná azt, amit ők csinálnak, a szabadidejükben? Ha nincs a VEKE, még rosszabb helyzetben lenne most a BKV, (van olyan), és nem tudjuk meg soha, mi is történt ott valójában.

Kb. két hete hangzott el a Civil Rádióban egy egyórás interjút amit a gazdasági és politikai liberalizmus iránt erősen elkötelezett rádió főszerkesztője, Pogány György készített Vitézyvel. A műsor 2010. március 3-án hangzott el, hajnali egykor. Még le lehet tölteni a www.civilradio.hu/archivum/2010_03_03_01_00_01.mp3, de nem tudom meddig. Ez az adás már lekerült az archivum lapról.

Az interjú nem csak azért tanulságos, mert abban Vitézy elmondja, hogyan zajlik a BKV-nál tervszerűen a rombolás, de azért is, ahogyan erre Pogány György reagál .

Például az interjú kezdete után 14 perccel elhangzik a következő:

Vitézy: „… nagyon sok energiát vitt az el …, hogy a rombolást megakadályozzuk. Ugyanis azok az emberek a BKV ügynek az érintettjei … nem csak korrupciós úgyekben voltak érintettek, … azt hallgattuk, hogy … miközben a végkielégitések mentek nincs más hátra leepiténi”

Pogány (közbevág): „Dávid, azt nagyon, azt nagyon inkorrektnek tartom, hogy úgy fogalmaz, hogy ez rombolás. Ez nem szándékos rombolás, ez legfeljebb béna hozzá nem értés.”

Vitézy: „Én a legmélyebben meggyőződve vagyok arról, hogy ez szándékos rombolás.”

Pogány: „Miért? Mi a fenének lenne valakinek ez a cél?”

Vitézy még folytatja a rombolás történetét, és arról beszél, hogyan játsszák ki a vezetők a BKV vagyonát, majd azt a különösen aljas történetet meséli el, hogy miközben tanácsadásokat és a végkielégítéseket fizettek ki, 50 millió forintot kapott egy válságkezelő kommunikációs cég (minden bizonnyal a sajtóban szóbahozott, Demszkyhez közelálló Sawyer Miller Group) arra, „hogyan kell a járatrikításokat az embereknek eladni”:

Például, mondja Vitézy, egy kamu videót elkészítettek, amit a BKV a saját honlapján vetített. A videón egy üres földallati látható, miközben a BKV akkori szóvivője mondta, hogy üres járatok vannak, az adófizetők pénzén. Csakhogy Vitézy egyik kollégája észrevette, hogy 4 óra 20 percet mutatott az óra, (elképesztő, hogy egy „profit” kommunikációs cégnek ez nem tűnt fel), miközben az első földallati 4 óra 30 kor indul el.

(itt Pogány próbálja félbeszakítani ), de Vitézy még egy példát mond el: „ugyanúgy előre eltervezett akció volt az, hogy szakállas professzorokat béreljenek fel abból a célból, hogy különböző közéleti műsorokban elmagyarazzák azt, hogy miért van szükség járatritkitásra.”

Pogány: … „ de ez mindennapi dolog” és ezután még vitatkozik Vitézy állításaival.

Amúgy Pogány amellett, hogy újságírói diplomát szerzett, végzett gépészmérnök is, vagyis a kommunikációhoz ért, és a közlekedésről is lehet némi fogalma. Nem létezik, hogy valóban értetlenül áll Vitézy állításaival szemben.

Ui. erminavet! Gratulálok a bloghoz. Jó, hogy a főáramlatú média is felfigyel rá.

1990-ben a BKV sokkal nagyon létszámmal, több ingatlannal, és nagyobb, jóllehet elavult gépparkkal, valamint lényegesen több járattal működött a jelenlegi költségvetés egy töredékéért. Mi történt? És főleg miért?

Hagyó csak eszköz és tünet. A cél: a vezetőséget korrumpálni, a szolgáltatásokat csökkenteni, a dolgozókat demoralizálni, a közösségi közlekedést felszámolni. A legutóbbi sztrájk alkalmával, többször elhangzott az, hogy már nincs szolidaritás a BKV dolgozói között. Ugyanezt mondták legutóbb a MÁV-nál is.

mezeizsálya 2010.03.17. 17:59:45

bocsi, az Ui. a végére kellett volna kerülnie.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.03.17. 18:44:59

@mezeizsálya: Nem egészen értem, mire reagálsz. Hol van írva, hogy a VEKE "nyíltan fideszes és fővárosellenes magánszervezet”?

Feri BPO-537 2010.03.18. 00:12:47

@kötözködő: Ha a Ráckevei HÉV is része lesz az 5-ös metrónak, ill. ha rendbehozzák az infrastruktúráját, akkor már nem félóránként fog menni, hanem sűrűbben.
Hogy miért?
Mert akkor már kellőképpen vonzó(bb) lesz az utasoknak, ill. a dabasi környékre közlekedő Volán-járatokat rá lehet hordani, így a buszoknak nem kell a Népligetig menniük, hanem csak Soroksárig.
Persze jó lenne tudni, hogy Soroksáron (vagy Pesterzsébeten) hol férne el egy Volán-végállomás.

mezeizsálya 2010.03.18. 13:03:06

@erminavet: Grigorij 2010.03.12. 10:04:18

De a Hagyó-ügyre, és az egész BKV helyzetére reagáltam.
süti beállítások módosítása