A luxus sokba kerül, de olcsón is kipróbálhatjuk.
Update: az első RailJet a sztrájk miatt kb. negyedórás késéssel, de elindult a Keletiből.
Ma koradélután olyan színvonalas vonat indul a Keltiből Bécsbe és Münchenbe, amilyen nagyon rég nem közlekedett magyar síneken rendszeres utasforgalomban. És ennek akkor is örülhetünk, ha tudjuk, hogy a RailJet sokba kerül a MÁV Startnak (az utasnak nem feltétlenül), és elsősorban egy marketingalapú termékfejlesztésről van szó. És utazhatunk vele mi is, tehát az sem baj, hogy az osztrák államvasút koncepciója, vonata, elsősorban az osztrákok igényeit célozza.
Mi is a RailJet? Egy viszonylag hagyományos vonat, amelyben egységesen, bordóra festették le a mozdonyt, a közbenső vagonokat és a vezérlőkocsit (innen lehet vezetni a szerelvényt, ha hátul a mozdony, tehát a végállomáson gyorsabban fordul). Az egységes képű, a szándékok szerint szétbontás nélkül, zárt vonatként közlekedő (tehát egyfajta modern, villanyvontatású Md-nek tekinthető) RailJetek a koncepció szerint ütemesen, kétóránként indulnak majd Pestről Bécs felé.
A teljes menetidő a pesti és bécsi fejpályaudvar között 3 óra, de Kelenföldtől Wien-Meidlingig 2:29-et sikerült kimutatni. A 7:10-kor, 11:10-kor, 13:10-kor, 15:10-kor induló szerelvények az osztrák főváros után Münchenbe mennek tovább, tehát jó összeköttetésünk lesz a bajor fővárossal. A 9:10-es és a 17:10-es a Budapest-Bécs-Salzburg útirányt járják be, esti 20:10-es pedig csak a bécsi nyugatiig jár majd.
Vigyázat, a fenti menetrend csak egy év múlva aktuális! Ma még csak a 13:10-es Müncheni (érkezés: 20:34) és az utolsó (Bécs: 23:08) vonat lesz RailJet. Ebből is látszik, hogy elsősorban a nyugatról ideutazó (pl. üzletemberek) a célközönség, a magyaroknak bizonyára a reggeli indulás volna a legkedvezőbb. De ahogy több szerelvény készül el, fokozatosan állnak munkába, a tervek szerint nyártól már a 7:10-es is RailJet lesz.
A vonat mozdonya nagyon hasonló a magyar Taurusokhoz (Siemens), amelyből a MÁV-nál és a GYSEV-nél is szolgál pár darab. Igaz, az ÖBB, az osztrák államvasút mozdonyai 230 km/h-ra vannak vizsgáztatva, szemben a MÁV-os Teknők (ez a becenevük) 160-ával. Ennél többel azonban Bécsig nem lehet menni, úgyhogy a menetidő nem csökken a RailJetekkel. Bécstől nyugatra azonban néhol kétszázzal mennek majd a vonatok.
A RailJet legfontosabb újdonsága az 1. feletti, prémiumnak nevezett osztály. A 408 ülőhelyből mindössze 16 lesz ilyen, 25 eurós pótdíj kell (az első osztályú jegy fölött) az igénybevételhez. Minden nálunk ismert vonatnál nagyobb helyet, kényelmesebb, állítható üléseket, korlátlan étel- és italfogyasztást ígér a két vasúttársaság. Prémiunon utazni nem is a 25 euró miatt drága, hanem mert meg kell venni a rendes, kedvezmény nélküli 1. osztályú jegyet (Münchenig összesen 179,40 €, Bécsig 78,60 €), és persze ezért borsos a 66 darab First osztályú szék valamelyikén helyet foglalni. Bécsbe ugyanis nem normál jeggyel érdemes utazni, hanem az attraktív, oda vissza csupán 29 euróba kerülő, és négy napig a bécsi tömegközlekedésre is érvényes kirándulójeggyel. Ez persze (és a többi célra is érvényes kedvezmények) csak 2. osztályra működnek. Mindez azt is jelenti, hogy ennyire olcsón is kipróbálhatjuk a RailJetet, persze a legalacsonyabb osztályon. Sebaj, a vonat többi szolgáltatása (mozi a gyerekeknek, emelő a kerekesszékeseknek, utastájékoztató monitorok) így is igénybe vehető.
Egy dolgot kell még tudni, a RailJetekért keményen fizetni fog a MÁV Start. Az egymás vasútjain futó járművekért ugyanis díjat kell fizetni, ha a másik vasúttársaság nem tudja cserével ellentételezni. Márpedig a RailJetek új, hosszú (205 méteres) vonatok, sokba kerülnek. (És az év nagyobbik felén nincs szükség a jelenlegi kapacitás ilyen mértékű növelésére, igaz viszont, hogy nyáron meg az adventi bécsi bevásárlások időszakában jól jön.) Kétségtelenül emelik viszont a RailJetek a szolgáltatás színvonalát Győr, Bécs felé. És mivel az innen kikerülő, magyar viszonyok között jó minőségűnek számító nemzetközi vagonok Békéscsaba és Románia felé járnak majd, sőt ellentételezésként a románok is minőségi kocsikat küldenek hozzánk, keleten is javul a minőség.
Az utolsó 100 komment: