Pontosan egy éve indultunk a transzibériai vasútvonalra. Úgyhogy mostantól egy szűk hónapon át a napi fotósorozatban a Bajkál tóig (és vissza) tartó út adott napjának egyik képe szerepel majd.
Az utazás első napjának vitán felül legizgalmasabb mozzanata a nyomtávváltás volt. Budapestről mi a Metropollal Lengyelországon át induló moszkvai kocsival mentünk (a Záhonyon, Kijeven át közlekedő Tisza expresszen nem volt már hely), így a két vasúti világ nekünk Bresztben, Belorussziában találkozott.
Szerencsére leszállhattunk a vonatról (visszafelé nem engedték), így jól megfigyelhettük a forgóvázak és kapcsolókészülékek cseréjét.
Ami a legfurcsább volt, hogy az a nyolc és fél centi különbség nem is olyan sok, szabad szemmel nehéz megkülönböztetni az 1435 mm-es európai, normál és az 1520 mm-es exszovjet forgóvázakat, még akkor is, amikor a fölemelt vagonok alatt egymás után húzzák ki illetve be őket a speciális síneken. A helyi dolgozók is így vannak ezzel, ezért az egyik méret forgóvázait (már nem emlékszem, melyiket) fehér pöttyel jelölik a tengelyvégeken. Ez is látható a nagy képen.
Cserélik a kocsik közötti ütköző-vontató készüléket is, mégpedig a mennyezetről lelógó daruk (futómacskák) segítségével. Az orosz cucc a laikusok számára is jól láthatóan sokszorta erősebb, robusztusabb (8401-es kép az első napról szóló többi fotó között).
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tordav · http://szimulacio.blog.hu 2009.08.01. 15:54:12
Mirko 2009.08.01. 16:29:54
Nem esett szó róla a posztban, de hasonló utazásomkor úgy láttam (viszont lehet, hogy hiányosan, illetve tévesen), hogy a forgóvázakat a kocsikban mindössze egy-egy (igen robosztus, az is igaz) vaspöcök tartja a helyén, legalábbis csere előtt egy ilyet kapott ki a vasúti dolgozó a megfelelő helyen lévő kabin alsó ágya/ülése alól. Tényleg csak ennyi?
(Viszont a keleti vonókészülék
tényleg sokkal meggyőzőbb, mint a nyugati, röhögtünk is, mikor hozták a csigán, hogy azt valószínűleg nem köszöni meg a vasutas, ha a lábára ejtik.) Sajnos a záhonyi átkelés a Tiszával pont éjszakára esik, úgy (és a kocsiból) látni és fényképezni is nehéz, de azért élményszámba megy, nem mondom.
Ja, és még valami. Csak az én MÁV-ellenességem tünete, vagy tényleg sokkal-sokkal tisztábbak és kultúráltabbak az RZsD kocsijai? (Kíváncsi lennék mondjuk az állapotukra az egy hetes transszib-út végén is, annyi ideig azért nem volt szerencsém élvezni - és ez nem irónia - a kényelmüket...)
Golem 2009.08.01. 16:42:30
Golem 2009.08.01. 16:44:08
"legalábbis" nagy L
"tűnika" "tűnik a"
Eljárt a kezem az enter felett, bocs.
freeware2000 2009.08.01. 17:33:29
Mókás, ahogyan emelkedik alattad a kocsi, igaz, nagyon lassan.
Mirko 2009.08.01. 17:53:12
Anno, mikor gyerekkoromban anyám mesélte a záhonyi átemelés-élményét, egészen sokáig úgy képzeltem, hogy nagy torony/híddaru teszi át a kocsit (mint a konténereket) egyik vágányról (és futómű-készletről) a másikra. Persze rájöttem, hogy ez aligha célszerű megoldás, ekkor szimplán tanácstalan voltam, míg a saját szememmel meg nem láttam, miképp megy ez. :]
HulyeReklamok 2009.08.01. 18:01:34
alternat 2009.08.01. 18:01:38
Nem tudom láttad-e már, hogy egész európában, hogy ugrál a vasutas a vagonok alá, hogy összekapcsolja a szerelvényt?
Mirko 2009.08.01. 18:15:25
@HulyeReklamok: a nép még csak-csak átszáll, még ha nem is hálásan. Na de az élettelen matéria?! Legalábbis én ezt tippelem oknak.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 09:19:39
Dehát akkor nem lehetne (tisztességesen) azt mondani, hogy Budapest/Prága/Berlin/Varsó-Moszkva közvetlen vonatot indítanak.
Magyarán kényelmetlen lenne átszállni.
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 09:21:40
Dehát akkor nem lehetne (tisztességesen) azt mondani, hogy Budapest/Prága/Berlin/Varsó-Moszkva közvetlen vonatot indítanak.
Magyarán kényelmetlen lenne átszállni.
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.02. 09:29:32