Megjött a válasz a MÁV sajtóosztályától a több mint egy hete föltett kérdésemre, amely a szeptember 20-án a Nyugatiban történt összeomlásra vonatkozott. Alapvetően azt az egyszerű kérdést tettem föl, hogy ha egy vonatnak 16.20-kor kellene indulnia, de már 17.14 van az utastájékoztató tábla órája szerint is, akkor a táblára miért csak 20 perces késést írnak ki, hiszen az már legalább 54 perc, ahogy az akkor és most is közölt, az egyik olvasónk által beküldött fotón is látható.
A válasz jelentős része nem a kérdésemre válaszol, hanem magával az üzemzavarral foglalkozik. A kérdésemhez egy mondatnak lehet köze:
"Az ilyen és ehhez hasonló bonyolult esetekben a vonatok késésének teljes pontossággal történő előrejelzését – a jelenlegi infrastrukturális adottságok között – a vasúttársaság valóban nem tudja minden esetben biztosítani."
Csakhogy én nem előrejelzésről érdeklődtem. Az 54 perc késés akkor már kész tény, megváltoztathatatlan faktum, megtörtént esemény volt.
Arra sem kaptunk választ, hogy van-e olyan belső utasítás, amely legfeljebb 20 perces késés elismerését engedélyezi függetlenül a tényleges késésektől, és hogy ha nincs, akkor miért csak 20 perces késés szerepelt a MÁV által az esetről kiadott közleményben.
És akkor itt látható a kép, és olvasható a teljes válasz:
Kedves Imre!
A szeptember 20-án bekövetkezett forgalmi zavar körülményeinek kivizsgálása megtörtént, és az alábbiakról tudjuk tájékoztatni:
Megfelelő volt az utastájékoztatás a Nyugatiban
Végig volt megfelelő hangos utastájékoztatás, mulasztást a szolgálatot végzők nem követtek el – állapította meg a belső vizsgálat, amelyet a vasúttársaság folytatott a 2007. szeptember 20-án, a Nyugati pályaudvaron bekövetkezett forgalmi zavar elhárításának körülményeiről, illetve az adott forgalmi helyzet utastájékoztatásának minőségéről.
Másfél hete üzemképtelenné vált a Budapest Nyugati pályaudvaron az 1-9. sz. vágányok Domino 55 típusú biztosító berendezése, így a váltók gépi állítására nem volt lehetőség. A forgalom fenntartása csak a váltók kézi állításával (kurblizással) volt biztosítható, valamint a váltók úgynevezett „bibézéssel” kerültek lezárásra, aminek következtében jelentősen lelassult a vonatforgalom a rendes üzemhez képest. Pedig a forgalom lehetőség szerinti gyorsítása érdekében a vasúttársaság szakemberei a felhasznált vágányok mennyiségét is csökkentették.
A csarnok Váci út felőli vágányait főként a nagy forgalmú szobi, veresegyházi és az esztergomi vonatok foglalják le, így ezeken a vonalakon jelentkeztek nagyobb gyakoriságú és időtartamú késések. A késések időtartamának hektikusságát az is befolyásolta, hogy a forgalom fenntartásánál figyelembe kellett venni a személyszállító vonatok fordulóit is, ahol például a Szob felől érkező vonat sok esetben Cegléd irányába fordul, illetve ellenkezőleg.
Az ilyen és ehhez hasonló bonyolult esetekben a vonatok késésének teljes pontossággal történő előrejelzését – a jelenlegi infrastrukturális adottságok között – a vasúttársaság valóban nem tudja minden esetben biztosítani. A műszaki problémák megszűnése után a forgalom stabilizálódásához valóban legalább egy órára volt szükség, ez az idő azonban megfelel az elvárható technológiai időszükségletnek.
A kialakult körülmények, illetve az előfordult késések miatt az utazóközönség nagyobb részéről megmutatkozott lojalitásért köszönetünket, a kellemetlenségekért utasaink elnézését kérjük.
Üdvözlettel:
Cs. D.
sajtóreferens
MÁV ZRt.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
adamvok 2007.10.03. 09:16:46
Az sem rossz, amikor menet közben megáll a vonat a puszta közepén, és mondjuk 20 perc múlva indul el ismét, és senki nem tudja, hogy mégis mi a fene történik.
Hogy történik ez Németországban? Egyszer egy falujáraton utaztam vonattal, ami egyszer csak megállt, rá pár másodpercre a hnasoban megszólalt a mozdonyvezető, miszerint kisebb technikai problémánk adódott, az utunkat 4-5 percen (!!!) belül folytatjuk, láss csodát 3 perc után elindultunk. Jééé, hogy ezt így is lehet? (feltételezem mázlija volt a muksónak, de a hozzáállás akkor sem ugyan az).
A legnagyobb baj a MÁV-nál a KÖZÖNY, LESZARÁS, NEMTÖRŐDÖMSÉG.
hát ennyi!
szép napot!
Tamás · http://www.cruisers.hu 2007.10.03. 09:17:25
Elképesztő.
Gáspár Melinda 2007.10.03. 09:21:42
köszönettel vettem, hogy végre valaki felszólalt a vonatkésések ügyében, sajnos több mint 10 éves tapasztalataim alapján semmi nem változott a közlekedés sőt egyre rosszabb én a Szolnok Nagykáta Budapest vonaon járok, minden reggel 30-45 perccel előbb kellek ugyanis a menetrend szerinti vonat amivel kényelmesen járhatnék 5 munkanapból 4 -szer késik (nem keveset átlagosan 15-20 percet), már nem is tájékoztatják az utasokat, a Keleti pályaudvaron a táblán fel sincs tüntetve, amikor a késett személyvonat beér, ebbe már mindenki beletörődött, mindenki korábbi vonattal jár..... csak sajnos ezt az időt az emberektől veszik el.....ki lehetne számolni 10 év alatt mennyi felesleges időt és bosszúságot okozott ez, de nem érdemes.....az ember már belefáradt és örül, hogy egyáltalán jön egy vonat még a 15 percet késik is....
vicsigabi · http://vicsigabi.blog.hu 2007.10.03. 09:22:20
Perillustris 2007.10.03. 09:25:32
Szerintem felreertelmezik a beletorodottseget, az utasok egesz napi munka utani fasultsagat, akik mar nem lepodnek meg regota a hasonlo eseteken...
A MAV-ot privatizalni kell, pont.
dezso 2007.10.03. 09:34:31
zskerner 2007.10.03. 09:36:46
Atis 2007.10.03. 09:39:20
Sándor Pál 2007.10.03. 09:43:47
petya.bacsi 2007.10.03. 09:47:47
Perillustris: szerintem is ez lenne a megoldás, lásd GYSEV
Beszántani! 2007.10.03. 09:50:27
Ha minden problémára ilyen sablonlevelet dobnak vissza, akkor ki kell rúgni mindet, mert ezt a feladatot egy mail script is képes elvégezni.
petya.bacsi 2007.10.03. 09:52:44
ügyfélelégedettségi kérdőívről vagy felmérésről hallott a MÁV? ha igen, milyen lett az eredménye? az én statisztikám szerint 10-ből 0 ember elégedett a szolgáltatással, csak nagyon kevesen vannak azok, akik panaszt tesznek, azt is hiába...
ubalaz 2007.10.03. 09:54:21
Az utastajekoztatas a botranyos szinten volt. A beerkezo es az indulo vonatok kiirasa ertelmetlen volt. Esztergom fele 1 ora kesessel indult vonat, ami csak azert gond, mert ami elindult, az egy masik jarat indulasi idejeben indult, de nem alt meg mindenutt. Errol persze csak a kalauz tajekoztatta a megdobbent utast. Az erkezo vonatok eseteben hasonlo volt a helyzet. Ott meg annyi hozzajott, hogy azt mar be sem mondta senki, es ki sem irtak. Bonyolitotta a poblemat, hogy Rakosrendezo allomason sok utast mas vonatokra szallitottak at, igy ha valaki vart valakire (peldaul a mobiltelefon nelkuli nagymamajat) a Nyugatiban, akkor azt sem tudhatta, hogy mikor erkezik, vagy megerkezett-e valahova.
Es igen. A tajekoztatas valoban peldas volt. 3 tablan mas es mas volt kirva, es ez koszonoviszonyban sem volt a szobeli tajekoztatassal. A vagany vegen levo tablara ki volt irva, hogy 20 perc kesesel indul onnan vonat Esztergomba. Kozben pedig egy elektromos meghajtasu vonat allt ott... Aki nem tudna: Az esztergomi vonal nincs is villamositva...
bjanos 2007.10.03. 10:10:37
Mindenesetre jövőre kapnak 80milliárd forintot, hogy tovább folytassák azt, amit eddig. A Nyugati-Vác-Szob vonalon is átlagosan pocsék a helyzet, felsorolni is nehéz lenne azt a sok töketlenkedést, amivel nap mint-nap találkozni.
Siralmas, hogy van egy nagyrakás kontraszelektálódott, fásult, másra alkalmatlan, gyengénfizetett melósréteg (pályamunkástól az állomásfőnökig) emellett egy jó nagy központi apparátus, sok jólfizetett irodakukac, akiktől mindössze ilyen nyilatkozatok tellenek.
homár molla2 2007.10.03. 10:12:02
máv-matek, meg lehet tanulni :)
egyébként aki hazugságot még nagyobb hazugsággal magyaráz, az nem sikeres ember.
addelhadd 2007.10.03. 10:15:32
...
Nem is tudom, mi alapján döntik ott el, hogy végül ki állítja majd a bibés váltót inkább, vagy válaszolgat a hűtlen utasoknak...
n_gery 2007.10.03. 10:34:37
Megfelelő számonkérés hiánya miatt tart ott az ország, és benne minden, ahol tart. Amíg nincs rendesen meghatározva mit kell megtenni, és nincs hozzá felelősség rendelve, na meg számonkérés, mit vártok?
Miért kell úgy kinézni egy vasutasnak ahogy kinéz? Könyörgöm ok, hogy olajos munkát végez, de ez már túlzás. A többi problémát meg nem is említem, megtették helyettem mások. :(
Herr Flick 2007.10.03. 10:39:35
Amennyit kummant ez a drága lélek, még akár kormányszóvivő is lehet... csak fel kell, hogy fedezzék.
Atika!!! 2007.10.03. 10:40:37
Kutyuska 2007.10.03. 11:04:58
Még hogy megfelelő utastájékoztatás!
Erre nem volt példa 5 éve, mióta Veresre vonatozok.
Az adott délután 18:20 és 19:00 között vártam induló vonatot a Nyugatiban, ( menetrend szerint 18:23 és 18:48 ) de egy mukkot sem hallottam arról , hogy mikor indul vonat. A hangosbemondó csak a gépi szöveget nyomta, semmi tájékoztatás a késésekről, várható indulásokról.
Így a buszt választottam.
Egyébként ezen a vonalon mindennaposak a 10-15-20 perces késék, főleg reggelente
ursus 2007.10.03. 11:20:05
_zsolti_ · http://flashgames.blog.hu/ 2007.10.03. 11:23:04
"Végig volt megfelelő hangos utastájékoztatás, mulasztást a szolgálatot végzők nem követtek el"
aki siket vagy nagyothalló az szopjon lovat? magyarisztánba kb 800.000 nagyothalló és kb 300.000 siket ember él. ezen kívűl rengeteg állomáson csak a recsegő vacak hangosbemondó van. de a mávot ez se érdekli.
Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2007.10.03. 11:23:54
Szolgáltatás színvonalának emelése? Ugyan már! Az eddigi színvonal tökéletesen elegendő, sőt!
A magáncégek nem jótékonysági intézmények. Még szemetebbek az államiaknál, mert még spórolnak is rajtad, amellett, hogy leszarnak.
Vagy a T-Com olyan marhára tetszik?
Csucsesz 2007.10.03. 11:29:34
Egy „East Park”-os idézet: „Azért van a menetrend, hogy legyen mihez képest késni”…
További szép napot!
valaki_ki_mavos 2007.10.03. 11:31:57
Az majd jó lesz neked mert a mostani jegy árának a 5*-sét fogod fizetni ugyan ézért a szolgáltatásért.
Lesz majd utas és vonat biztonság(lásd Angol vasutak a privatizálás után)
Név: 2007.10.03. 11:34:28
Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2007.10.03. 11:49:08
Gondolom, ha tudták volna, hogy publikálni fogod, valami fejes átnézi a nyelvhelyességet legalább - tartalma maradhat, hisz a szokás nagy Úr!
Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2007.10.03. 11:57:58
lófaszjóska 2007.10.03. 12:08:05
Zoli 2007.10.03. 12:08:18
De nem akadékoskodtam, minek? Értelme sajna nincs.
tb 2007.10.03. 12:08:30
Zoli 2007.10.03. 12:17:25
Hát komolyan!! szégyeljük magunkat mi!!
Monster 2007.10.03. 12:27:07
Végül háromnegyed kilenc körül megjött a Traianus, ekkor kiírták a Kálmán Imrére, hogy 20 perc késéssel indul. Ezen már felhúztam a szemöldököm, végül majdnem háromnegyed tízkor sikerült elindulnia a vonatnak.
Persze minden vonat késett legalább fél órát, ezért gyanítottam, hogy valami probléma volt a vonalon (a kalauztól meg is kérdeztem, ő mondta, hogy leszakadt a felsővezeték, és a biztosítóberendezés is lehalt), de minderről egy büdös szót nem szólt senki a peronokon várakozóknak, csak találgatni lehetett, hogy végülis melyik vonat mikor indul, miután a kiírt késéseket is már meghaladta mindegyik...
Kiútként egyedül a privatizációt látom én is, és nem azért, mert másképp amúgy nem lehetne, hanem azért, mert _Magyarországon_ másképp nem működik, az összes állami vállalatnál szarnak bele mindenbe, csak a fizetéseket akarják növelni, meg persze a haveri alvállalkozók számát.
frank 2007.10.03. 12:33:26
Volga 2007.10.03. 12:48:40
'Privatizáció pont.'-ra csak annyi lenne a válaszom, hogy nem lenne hülyeség de persze nem 100%ban. 49-51% arányban kellene a részesedés az állam részére. Őnekik egy felügyeleti szervet kellene ellátnia. Öszinte legyek ennél rosszabb már nem lehet. Én személyszerint azt tartom nevetségesnek, hogy nézem az iroda-kukacaikat akik 2-500 ezer ftos fizetéssel ilyen leveleket engedélyeznek. Csak hogy példánál maradjak BKV. Állami és lőn szarban van.. és nem bliccelőktől, mintahogy azt modnjak.. abbol nincs 40-60 millirados veszteség. De viszont a vezetők 20-30-40 millió forintos prémiumjaitol mar inkabb előfordulhat.. 40 millio mikor szarban vannak ezek az állami intézmények. Korrupt szar ez is. Ezek az 'intézmények' az ország tükrei. És ezt senki és semilyen párt nem teszi helyre.. egyik-kutya masik eb.
Jó napot!
wallace 2007.10.03. 13:02:40
Az ügy utóéletéről: bár katalán nyelvben nulla tudású vagyok, de másnap a híradóban a katalán közlekedési minisztert vették elő, hogy ugyanmár, mi is volt az a gikszer. Aki szépen elmondta, mi is volt a gond. Tehét: van felettes szerv, van felelős, nyialtkozatképes személy - ez nálunk most hogy is van? A MÁV Start kihez tartozik?
Móni 2007.10.03. 13:33:27
Patus 2007.10.03. 13:34:08
LouiSe · http://louise.bujj.be 2007.10.03. 13:54:23
louise.bujj.be/poet/?s=pályaudvar
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.03. 14:27:45
Abban igazad van, hogy persze nem a kommunikációs munkatárs tehet az egészről, nem ő írta a választ sem.
De attól tartok, nem érted miről van szó. Fura, mert mindenki más érti, de nem baj. Nem a "technikai rendszer" rossz. Egyszerűen nem írnak ki nagyobb számot a késésre 20 percnél, pedig már 54 percet késik az indulás. Ilyen egyszerű.
Segíts, hol keltettem hangulatot? Szó szerint hoztam a MÁV-tól kapott levelet, a hozzászólók szerintem erre reagálnak, nem az én pár soromra, de ha ekkora baj, hogy írok néhány mondatot a saját blogomba, akkor bocs.
És még egy apró információ: tegnap nagyon sokáig könyörögtem a levelet küldő kommunikátornak, hogy ne ez legyen a válaszuk, mert csak hülyét csinálnak magukból. Hiába.
Igazi Médiagenya
warmachine 2007.10.03. 14:34:56
A MÁV szeret még olyat játszani, hogy a vonat indulása előtti utolsó percben írja csak ki/mondja be, hogy melyik vágányról indul a vonat. Pl. a Keletiben a miskolci vonallal szokták ezt játszani: ki van írva a menetrendben, hogy az 1. vágányról indul a vonat, aztán beérkezik a 13-ra, ahonnan indul is visszafelé. Van kb. másfél perce 100-150 embernek, hogy átrohanjon a pályaudvar másik oldalára. Lehet, hogy valójában nem a váltók irányítják a vonatot az peronhoz, hanem a vonat csapkodja a váltókat, ahogy jólesik, és a mávosok is csak akkor tudják meg, hogy hova jön a vonat, amikor beáll?
Másik sztori a Bukarest - Budapest - Bécs vonalon okozza a feszültséget. Van egy gyorsvonat, ami hajnalra ér Pestre a Keletibe, és onnan megy tovább Bécsbe (kb. 10-11 körül ott is van). Ha ez a gyorsvonat késik (MINDIG KÉSIK), akkor a trükkös MÁV Pestről menetrend szerint elindít egy gyorsvonatot a Keletiből. Ezzel nem is lenne baj, csakhogy az elindított vonat száma ugyanaz, mint azé, ami késik. Vagyis: a késő vonat hirtelen fantomvonattá avanzsál, hiszen ő valójában már Bécsben van, amikor még azt hiszi, hogy Pesten. Ez sem lenne probléma, csakhogy úgy ukkmukkfukk nem közlekedhetnek vonatok, nem véletlenül van számuk és menetrendjük. Amikor ezzel a késett fantomvonattal próbáltam eljutni Bécsbe, fel-alá tologatták a Keletiben, és hosszas utánaérdeklődés után sikerült kiderítenem: senki nem tudja még, hogy hogyan fog eljutni ez a vonat Bécsbe. Gyakorlatilag azt sem tudták, melyik vágányra tolják. Aztán rákapcsolták egy Győrbe menő személyvonatra.
Győrből nem tudom, hogyan jutott Bécsbe: félretettem minden kockázatot, s amint lehetett, átszálltam osztrák járatra.
És mikor átléptem a határt a vonaton, hirtelen eltűnt minden gaz, gané és egyéb szépség, amit már úgy megszokott a szemem. Odaát rend volt, tisztaság. Látszott, hogy ha másban nem is, hozzáállásban mindenképpen különbözik a magyartól az osztrák vasúttársaság.
Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2007.10.03. 14:46:50
Jó vezetés kell, ennyi az egész. Aki elfogadhatatlan módon végzi a munkáját, arra rá kell szólni, ha nem segít, ki kell rúgni. Akár kalauz, akár igazgató.
Teljesen mindegy, ki a tulajdonos. Nincs "rossz tulajdonos", ezt csak az SZDSZ találta ki. Rossz vezető van.
Perillustris 2007.10.03. 15:26:55
Arat azert nem kellene emelni, mert a mai megkozeliti a kulfoldi arszinvonalat, am a penz szaz es szaz ismert es ismeretlen csatornan folyik szet. Hihetetlen pazarlo a MAV mukodese, ami addig senkit nem erdekel, amig az allam, mint egy fejos tehen allandoan onti bele az adoforintokat...
Bányarém 2007.10.03. 15:27:36
Perillustris 2007.10.03. 15:34:01
ursus 2007.10.03. 16:18:02
Te szereted magad vasúti szakújságírónak feltüntetni? Ha elromlik egy váltórendszer sajna ma Magyarországon arra kell összpontosítani, hogy legalább ne legyen nagyobb csúszás. Szerintem kisebb bajuk is nagyobb volt akkor, a vasúti dolgozóknak, hogy az esetlegesen rossz táblát kijavítsák. Erre utalt a levél is: "Az ilyen és ehhez hasonló bonyolult esetekben a vonatok késésének teljes pontossággal történő előrejelzését – a jelenlegi infrastrukturális adottságok között – a vasúttársaság valóban nem tudja minden esetben biztosítani"
Hogyan lehet hangulatot kelteni? Te kérdezed? Ez az igazi genyaság. te is tudod, én is tudom, hogy egy cím, egy lead is tud hangulatot kelteni. Tisztességtelen az, hogy azzal takarózól, lehoztad az egész levelet. Nevetséges. Te értelmezted és kiemeltél belőle. Így manipulálsz!
Arról miért nem írsz, hogy az új desirokat is tönkreteszik a "grefitisek", arról miért nem írsz, hogy a hajlik hányadékot csinálnak a Nyugatiból. Ja persze, mert talán sohasem voltál vasútállomáson, meg az nem pol korrekt.
Hány nagy cég ismeri el a hibáját és kér elnézést?- az első reagálásában?
A médiagenyaság az, hogy csak a felszínt kapargatod és hangulatot keltesz. Ehez nem kell sem újságírói tisztesség, sem szakmai alaposság.
Üdvözlettel: egy volt médiagenya
sanya18 2007.10.03. 20:23:17
valaki_ki_mavos 2007.10.03. 20:49:10
csak arra lennek kivancsi hogy mit mondananak akkor a "kedves" utasnak aki a példaul a nyugatiba a nagytabla elott kerdezi meg hogy melyik vaganyrol megy a vonat, vagy hiaba uvolt a hangos akkor sem hallja meg de se perc alatt be jelenti hogy uvolt a hangos, vagy a nyugatiba 3 kulonbozo helyen vannak kiirva a indulo vonatok es 1-et sem talal meg belole.
En azt mondom itt 1 generacio valtas kellene a vasutnal es a "kedves" utasoknal is.
Mert addig mig a "kedves" utas eldobja a szemetet de nem kukaba(persze erre jon majd a valasz hogy nem volt kuka) de 2-3-5 percert gond nelkul reklamal (teljesen jogosan) addig semmi nem fog valtozni
holland_mokus 2007.10.03. 22:26:03
Persze idonkent osszeakad a szamitogepes rendszer, ami az egeszet iranyitja, de nagyjabol evente csak ugy ketszer (nagyjabol egy idoben az evi ketszeri hoesessel)...
Szerintem nem is tudnak nekiallni a kezzel kurblizasnak, mert kb ot percen belul ugyis keso, beall az egesz allomas mint a turos-vajas szaggatott.
L45H 2007.10.04. 23:30:35
Nincs ilyen szabály természetesen. Sőt, a szabályok természetesen előírják a minél részletesebb és hatékonyabb utastájékoztatást...
Nem ehhez tartozik, de épp most bukkantam rá:
F.2-es számú utasítás, 16.49.: \"A jegyvizsgálók megállás után kötelesek a vonatról a fel- és leszállásra kijelölt pályaoldalon leszállni és a szolgálati hely nevét kikáltani. Tartózkodási időt akkor kötelesek kikiáltani, ha a menetrend szerint legalább 3 perc, vagy ha a menetrend szerinti tartózkodást a forgalmi szolgálattevő késé esetén megrövidíti.\"
xy 2007.10.05. 00:10:10
Másrészt a GYSEV is állími cég (magyar-osztrák), mégis jól működik. Lehet, hogy át kellene adni a GYSEV-nek a máv-os vonalakat.
hegyilany 2007.10.25. 14:09:14
Nem tudom, a GYSEV miért működik, de működik és bővül (Sopron-szombathelyi vonal) és az ugyanolyan öreg kocsiik és állomásaik összehasonlíthatatlanul tisztábbak, mint a MÁV-éi. A kallerek meg általában legalább egy idegen nyelven legalább pötyögnek. No de tovább nem is sorolom...
Aki meg nagyon nyomja a MÁV-privatizációt, annak javasolnék egy angliai tanulmányutat a témában. :)