Nekem egyelőre a címben jelzett állítást sikerült megértenem a szakminisztérium közleményéből, amelyet az imént kaptam meg a GKM-nél tartott önkormányzati egyeztetés után.
A szöveg 38 vonalat említ, az Index Fórumának vasutastopikjában folyó találgatás szerint ez összesen jelentheti a márciustól "szünetelő személyforgalmú" 14, és a most megszüntetni tervezett 21 vonalat. Ez összesen 35, a maradék három talán a MÁV kezén lévő keskenynyomközű vonalakat (Kecskemét, Nyíregyháza, Balatonfenyves) jelentheti.
A 38 vonalra tehát a GKM nem akar személyszállítást rendelni, a vonatok akkor maradhatnak, ha az önkormányzatok átveszik őket. Ismerve az önkormányzatok anyagi helyzetét, felkészültségét, aligha kerülhet sor ilyesmire sok vonal esetében a rendelkezésre álló pár hétben.
Az öt vonal esetleges fővonallá minősítéséről szóló rész alighanem azokra a szakaszokra vonatkozik, amelyek a Népszabadság szerint a decemberi 21-es halállistából megmenekülnének. Ezek szerint a szaktárca úgy képzeli, hogy a MÁV kezében csak fővonalak maradhatnak. Érdekes lesz mindenesetre a 126-os Kisszénás-Kondoros közötti, 6 kilométeres szakaszt fővonalnak nevezni, ahol naponta három pár vonat jár, átlagosan kevesebb mint egy utassal.
A szöveg szerint a végső döntést November 7-e után hozza meg a miniszter. Ez azt jelenti, hogy finoman szólva nem lesz sok idő a december 9-én életbe lépő új menetrend elkészítésére, kinyomtatására.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
38 vasúti vonalszakasz kerülhet térségi kezelésbe
Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium infrastruktúráért felelős szakállamtitkára fórumot tartott a közforgalmú személyszállítási szolgáltatás-kínálat kialakításáról az önkormányzati szövetségek, valamint az érintett társadalmi és érdekvédelmi szervezetek részvételével 2007. október 25-én. A fórumot követő sajtótájékoztatón elmondta, hogy a minisztérium a kisforgalmú vasúti viszonylatok szakmai vizsgálatának eredménye alapján 38 vasútvonal esetében nem tartja indokoltnak, hogy azokat az országos hálózat keretében működtesse tovább. Ezek a vonalak az érintett önkormányzatok kezdeményezésére térségi vasútvonallá átminősítve tovább működhetnek. 5 mellékvonal az összes szempont figyelembevételével fővonallá minősíthető.
A szakállamtitkár elmondta, hogy míg a négyzetkilométerre és lakosságszámra eső összes vasútvonalhossz tekintetében Magyarország az elsők között van a vizsgált európai országok közül, addig a vonalak kihasználtságában, a kilométerre eső utasforgalom tekintetében lemarad. Az elmúlt egy évben vizsgált 64 vonalszakasz átlagos utasszáma egy járaton 23 fő, egy kilométeren 12 fő. A közösségi közlekedés jelenlegi módon történő fenntartása ezért felülvizsgálatra szorul.
A szakállamtitkár hangsúlyozta: nem a vasút és az autóbusz között van verseny, hiszen az egyéni közlekedés részaránya meghaladja a 60%-ot. Vonzóbbá kell tehát tenni a közösségi közlekedést, ennek azonban az lehet az útja, ha csak azokat a vonalakat tartja az állam országos hálózatban, amelyek esetében ez valóban indokolt.
A térségi vasútvonallá átminősítést kizárólag az érintett önkormányzatok kezdeményezhetik, Európában egyébként ez a jellemző üzemeltetési modell. A minisztérium nem zárja ki, hogy közszolgáltatási szerződést kössön a térségi és elővárosi vasútvonalak üzemeltetőjével. A turisztikai célú üzemeltetés ettől különválasztandó, az ilyen esetekben fejlesztéspolitikai eszközök (pl. turisztikai programok) támogathatják a további működést.
A vizsgálat adatait, legfontosabb tanulságait a minisztérium honlapján (www.gkm.gov.hu) közzéteszi, a dokumentum 2007. november 7-ig az oldal Civil Fórumán véleményezhető. A gazdasági és közlekedési miniszter az adatok birtokában, a szakmai javaslat ismeretében és a társadalmi egyeztetésen felmerült vélemények figyelembevételével hoz majd döntést a menetrend véglegesítéséről.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Irénke 2007.10.25. 20:19:20
Cuhslaug 2007.10.25. 20:36:12
Nálam:)
VT 2007.10.25. 20:39:49
kacsa! 2007.10.25. 20:49:52
trainmodeller · http://trainmodeller.freeblog.hu 2007.10.26. 18:34:01
-az önkormányzatok akár összefogással bele mernének vágni az üzemeltetésbe
-ha előtte legalább pár hónapig megpróbáltak volna kínálati menetrendet kialakítani!
-ha mégsem jön össze, tehát "ideiglenesen" szünetel a vonal, lehetőséget biztosítanának arra, hogy hajtányosok igénybe vegyék...akár pénzért is....
Tudom, mennyire nevetségesen hangzik, ez az utólsó pont, de talán mégis lenne benne ráció.
Van olyan vonal, ahol aktív hajtányos felajánlotta, hogy ingyen bérmentve saját pénzből időből hetente 1-2 alkalommal végigjára a vonalat, és regisztrálja, jelenti az állapotot, és/vagy lehetőséget biztosít arra, hogy a vasút alkalmazottja is jelen legyen. Nem kértek belőle, az eredmény nagyjából: sínlopás, kötöelem lopás, sorompó rongálás, táblalopás, kábellopás, akkumlátor lopás.
Innentől kezdve, min csodálkozunk, tessékmondani? A MÁVnak NEM érdeke az, hogy vigyázzon az értékeire. Ha pedig valaki szeretne vigyázni rá, azt tűzzel-vassal irtják.
Ha szeretnék összeesküvés - elméleteket gyártani, most azt mondanám, hogy szándékosan üldözik az ilyen jellegű felajánlásokat, hiszen minél előbb ellopják a pályát annál jobb. Amint az első sínszálat felbontják, onnantól ki lehet jelenteni, hogy a vonal járhatatlan, felsóhajtanak a felelősei, kisimulnak a ráncok: na ide sem kell többet menni. Minél többet lopnak el, annál biztosabb, hogy akkor most már végleg nem kell visszaállítani a forgalmat, nem kell a felszedésre (rekultivációra) költeni, nyugodtan feledésbe merülhet a dolog.
Szeretném még azt hinni, hogy egy jó érzésű falunak fáj egy szégyenfolt, egy leromlott állomás, egy félig ellopott sínpálya a területén. De nem hiszem ezt, mert mást tapasztalok, a legtöbb falu, amelyet megszűntetett vonal érint, örül, ha a közvilágítást tudja működtetni és nem dől be a költségvetése, nemhogy karban tartsa a pályát, épületet.
És egy kis kitérő, felvetésképpen: nyáron elég sok elveszett vágányt megjártam, ami ugye hivatalosan a MÁV területe. A vágányok mentén virított a parlagfű végig... Érdekel valakit? Nem. Kinek kéne levágni? A MÁVnak. Elveszett a vonal, nincs forgalom - még egy gonddal kevesebb. A faluknak nincs erre keretük, hogy az ott húzódó sínpárnál is biztosítsák a nyírást... Úgy néz ki, egyre több ilyen, szégyenfolttal rendelkező falunk lesz!
Annyira csodáltam a München közeli elővárosi közlekedést...látszólag olyan kis pénzből és végletekig leegyszerűsített infrastruktúrával üzemeltetnek példaértékű vasutat, amit mi soha nem fogunk itthon látni már. Egy vágány, talpfák, könnyű motovonat, rugós váltók. Motorvonat vezetője kapcsolja a szerelvényt, rádiózik, telefonál a szembevonattal, nagyobb állomáson automatikusan összekapcsolódik a két szerelvény és együtt megy tovább. Állomáson személyzet nincs, jegykiadó automata, rugós váltók, önműködő biztber. Sehol egy krampácsos ember, szotyizó olvasó rágózó pénztáros. Vagy idegbeteg palacsintasütővel hadonászó forgalmista. Minek? Megy nélkülük is. Csak nálunk nem! Ja de nekik sikerült bezárt vonalat újraéleszteni, nem is egyet..
Ide írnám most egyik politikai "vezetőnk" kedvenc zárómondatát, de inkább nem teszem, elég szar a hangulat anélkül is.