A 98-as számú vasútvonal a mellékvonalak azon csoportjába tartozik, amelynek egyik szakaszán sok, máshol viszonylag kevés utas van. Ezért Szerencstől Abaújszántóig többkocsis Bz-motorvonat-szerelvény jár, onnan viszont szóló Bz megy Hidasnémetibe. A továbbutazók tehát átszállnak, de a nagyobb baj nem ez, hanem az, hogy a vonal „felső” végén, azaz Hidasnémetiben nincs csatlakozás. A motorvonat adott óra 52-kor érkezik, a fővonalon közlekedő vonat Miskolc felé 47-kor elmegy. Ez az ütemesszerű menetrend bevezetése óta van így, ilyen szabályosan egész nap, de itt korábban sem voltak jó csatlakozások.
Kopaszhaj gyönyörű filmje a vonalról.
A végén látszik a csatlakozást menetrend szerint lekéső motorvonat
Mivel Miskolc, Szerencs és Hidasnémeti egy háromszöget alkot, elvileg elképzelhető olyan helyzet, hogy (ha adottnak vesszük, hogy hány helyen kell megállni, és az egyes pályaszakaszokon mennyivel mehet a vonat) nem lehet olyan menetrendet csinálni, amelyben mindenhol kijön a csatlakozás.
De a 98-ason nem ez a helyzet! A jelenlegi feltételekkel is lehetne olyan menetrend, hogy a Hidasnémeti előtt álló, bebocsátásra váró Bz utasai ne csak integethessenek a miskolci vonatnak, hanem át is szállhassanak rá.
Gyönyörű mellékvonal (Boldogkő vára)
Először is a pályán lehetne 50-nel menni, a MÁV pályavasút forgalmi főosztálya azonban mégis úgy rendelte el, hogy csak 40-nel mehetnek. (A szolgálati menetrend 40/50-esnek jelzi a pályát, vagyis késés esetén mehet a motorvonat 50-nel is, de a menetrendet 40-re szerkesztik.)
Másrészt – ugyancsak a forgalmi főosztály szakemberei – ragaszkodnak ahhoz, hogy minden megállóban egy percet álljon a vonat. (Vagyis a szolgálati menetrendben az érkezési és indulási időpont ne legyen azonos.) A gyakorlatban ez fölösleges túlbiztosítás, egy ilyen kisforgalmú vonalon sokszor egyetlen le- vagy felszálló sincs, vagyis lehetne mondjuk minden állomásra fél-fél percet számolni. Régebben jól működött ez a rendszer, például ezen a vonalon is.
Ha ott, ahol nincs 40-es lassújel (az útátjárók előtt vannak), 50-nel terveznék a menetrendet, és nem kellene minden üres megállóban egy percet várni, az abaújszántói motorkocsik elérnék a fővonalon a csatlakozást.
Korlátolt szabályok, utastól viszolygó pályavasút (bocsánat)
Az az igazság, hogy a szóban forgó szakasz egy tökéletes menetrend esetén sem vonzana sokkal több utast, a megállók elég távol vannak a településektől. Néhány zsujtai, gönci lakosnak azonban jobb lenne, de a forgalmi főosztály eleddig ragaszkodott merev szabályaihoz. A személyszállító MÁV Start pedig nem harcolta ki, ami utasai érdeke lett volna.
Az egész ügy tehát nem túl jelentős, ám mint cseppben a tenger, jól jellemzi azt a MÁV-os magatartást, ahol az utasítás fontosabb, mint az utas, akkor is, ha értelmetlen (mármint az urtasítás).
A téma ráadásul valahogy bekerült az országos médiába, kereskedelmi tévé, közszolgálati rádió egyaránt foglalkozott vele. Sőt, ennek nyomán úgy tűnik, meg is oldódik a probléma, a Start illetékesének a Kossuth rádióban elhangzó nyilatkozata szerint április 6-tól (ekkor esedékes a decemberi menetrend első korrekciója) módosul a menetrend, lesz csatlakozás.
Aki eléri a csatlakozást Hidasnémetiben, örül
Már csak azért nem teljes az örömünk, mert a Start képviselője a változást azzal indokolta, hogy néhány helyen kijavították a pályát. Márpedig láttuk, e nélkül is össze lehetett volna hozni. Persze öröm, ha bárhol kapirgálnak kicsit a mellékvonalak pályáján, rájuk fér. De a nyilatkozat azt mutatja, az ország többi vasútvonalán továbbra sincs garancia arra, hogy a pályavasút rugalmatlansága miatt nem sérülnek fölöslegesen az utasok érdekei, illetve, arra, hogy a Start hatékonyabban tudja megvédeni saját ügyfeleit.
Azt is kíváncsian várjuk, hogy rendes, kétórás ütemes menetrendet vezetnek be, vagy marad az elvileg kétórás ütem, amelyből kihagynak néhány vonatot. Utóbbi (most is létező) megoldás ugyanis alig hoz megtakarítást: a kimaradó vonatok Bz-je, mozdonyvezetője, kalauza ugyanis addig nem máshol dolgozik, hanem egy helyben pihenve fogyasztja a rezsit.
A poszt elején szereplő film itt látható összenyomás nélkül, "széles vásznon".
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Benbe · http://www.benbe.hu 2008.01.11. 14:37:26
A könyék láthatóan gyönyörű, de kultúrában sincs hiány. A boldogkői vár rendkívül jó állapotban maradt meg, igazi Gyűrűk Ura+Harry Potter-helyszín a fából készült hídon át megközelíthető, a szakadék fölött lebegő őrtoronnyal. Van még Szarumánéhoz hasonló kohó is, könnyű odaképzelni a kalapáló Uruk-Hait. Az öregtoronyban pedig többek között ólomkatona-kiállítás is van, több kis dioráma mellett a Muhi csata is megtekinthető 6 négyzetméteren.
Vizsolyon a Biblia és a Görög-Katolikus templom mellett kihagyhatatlan az interaktív nyomdamúzeum - a házigazda igazi showman, gyakran az összegyűlő turistákkal villámgyorsan színpadra állítja a vizsolyi Biblia elkészítésének viszontagságos, politikától és szerelmi száltól sem mentes történetét.
Mindezt házi kenyérlángossal és italokkal öblíthetjük, napunkat pedig a szántói fürdőben lazulva fejezhetjük be utolsó vonatunk előtt...
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.01.11. 15:25:01
Csak megerősíteni tudlak, Vizsoly-Gönc-Boldogkő nagyon jó helyek, néhol a térerőmentesség külön ajándékával.
karoj · http://ceg.sonet.hu 2008.01.11. 16:09:30
EasyFriend 2008.01.11. 16:24:59
Ilyen apróságokból teszik ki összeadódva azt a hatalmas pazarlást, ami folyik.
Peelou 2008.01.11. 17:05:41
edugard 2008.01.11. 17:50:51
200-adik Lajos 2008.01.11. 18:39:01
Alapvető tények, ismeretek hiányáról árulkodik a cikked, pedig milyen jó cikk lehetett volna....! Két bekezdést leszámítva (de ideértve a címet is) legalább egyszer melléfogtál. :-) Sebaj!
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.01.11. 19:17:39
ti
Mistral 2008.01.11. 20:12:29
Én gyöngyösi vagyok/voltam, 20 évig tervezgettem, hogy a Kál-Kápolna-Verpelét-Sirok-Bátonyterenye vonalon körbevonatozom a gyerekekkel a Mátrát, 324-es gőzössel! Aztán jött a dízel, aztán tavalytól már az sem :-(
Ne várj!! Menjetek!
deres 2008.01.11. 21:49:14
Nagyon ráférne erre a vasútra egy olyan átalakulás, ami figyelembe venné, hogy az utas és a szállító mit akar. Szereintem ez tizedrangú kérdés a MÁV-nál és vállalatainál, mert még mindíg nem veszik figyelembe az illetékesek, hogy a fuvarpiacon csak egy kis - nem egy esetben önhibájukból egyre kisebb - részt uralnak.
Ez a vasút 20 C fok, csendes, derült időre alkalmas csak. Ha ettől eltér az időjárás, mindenki induljon injább el gyalog. Ez a renget szervezésnek köszönhehtő, mely csak a szervezetet és nem a munkát szervezte.
Azon azért egy kicsit vitatkozok, hogy a más vállaltoktól-, vállalkozásoktól jött emberek mennyit segítettek. Alapelvem, hogy ez egy olyan terület, ami alapismereteket követel. Nem haonlítható pl.: a MOL-hoz, Siemenshez vagy a rendőrséghez. rengeteg példát tudnák felhozni állításom igazolására.
Recepteskönyv 2008.01.11. 22:47:13
Végy magadhoz jó indulatot, (nem folyik gonosz összeesküvés a térség lakói ellen és akik itt főznek, nem ütődöttek és gonoszak, sőt szerintem nem is gondatlanok). Többek között elég régóta meg akarják "főzni" ezt a "kaját".
Nézzd meg a "tűzhelyet" (a pályát és a sebesség korlátozásokat) és azt, hogy mit nem költöttek a "fazékra" 30 éve.
Lehet, hogy a menettartam ( 50/40) a vonali fénysorompók érzékelő elemeivel van összefüggésben és nem egy "gonosz" döntéssel?
Lehet, hogy az egy perces megállóhelyi tartózkodásokat nem a forgalom találta ki? (Uniós eredetű ajánlás, miképp a menettartam csökkentés és a csatlakozás is)?
Válogatás nélkül szakácsot ne bánts meg! :-) (Szerinted: "A személyszállító MÁV Start pedig nem harcolta ki, ami utasai érdeke lett volna."
Honnan tudod, hogy ölbe tett kézzel nézte?? :-)
Na jó! Érdekel a kaja is??
1,Végy 2 perccel korábbi menesztést Szerencsen (ne a '15-öst!!! mint a szakszervezeti javallat, az gagyi, mert általában akkor érnek be a miskolc felől a vonatok!!) A jó idő '17.
2, Csökkentsd az abaújszántói technológiai időt (az első vonatnál nem kell)
3, Mád-Tállya között vedd el a 2 perc tartalékot (az is uniós ajánlás, hogy kell tartalék !!)
4, Várd meg, hogy az időjárás lehetővé teszi-e 1-2 lassújel megszüntetését (ha nem, Fonyig van még 1 perc és Hidasnémetiben 1 perccel eltolhatod a menesztéseket Miskolc felé(48-ra).
5, A fentiek miatt benn lesz a vonatod 46-ra Hidason és lesz 2 perced az átszállásra.
6, Örülj ( de kevésből hozzávalóból ne főzz) mert a végén egyedül maradsz az asztalnál. Lehet, hogy belerúgtál 3-4 szakiba is, akinek igencsak kedves és fontos ez a vonal, de nem lesz étvágya, ha nem hagyják ebben a nagy kavarásban.
7, Ami a címet illeti: Ne igyál előre a medve bőrére!!!
8, Ami a vonal településeit illeti...hát lenne mit pontosítani, de már így is túl sokat írtam. Jó étvágyat és jó éjszakát! Receptes
Receptes ámuló 2008.01.11. 22:51:52
Receptes
szakács 2008.01.11. 23:16:32
Valóban, az útátjáróknál a behatási pont 40 km/h-ra van tervezve, de erről erminavet is írt. A többi szakaszról van szó, ahol viszont lehetne 50-nel menni, de a szolgálati menetrendben szereplő ún. sebességcsoport (40/50 és nem 50/40), ennek használatát csak késés esetén engedélyezi.
Tehát akkor mi is a problémád?
atomsneci 2008.01.17. 19:37:09
Zsémbi 2008.01.19. 09:46:46
A recept is jó? Akkor fogjatok hozzá a főzéshez (mi meg nem kavarunk) és beverek Zsuzsóval 1 üveg pezsgőt, ha át bírunk végre szállni szállni Encs felé Oh yeah.......
Zsémbi