Szerepelt már linkként a blogban az itf.hu. Fiatal vasúti szakemberek hozták létre, akik úgy vélik, végre meg kellene csinálni Magyarországon is az országos integrált (tehát nemcsak a vasútra, hanem a busz- és a vízi közlekedésre is kiterjedő) ütemes menetrendi rendszert (az itf-et). Ez lehetne ugyanis az egyetlen módszer a közösségi közlekedés hanyatlásának megállítására.
A honlap legújabb cikke azt vizsgálja, hogyan lehetne pénzt megtakarítani a vasútból. A kérdés aktuálisabb, mint valaha, hiszen a MÁV és a közlekedés új vezetői azzal a céllal foglalták el a helyüket, hogy már jövőre 40 milliárd forinttal legyen olcsóbb a tömegközlekedés. Noha a miniszter ígérete szerint az új MÁV-elnöknek mostanra már elő kellett volna állnia a hogyannal, ez ideáig nem történt meg.
Ismerve az utóbbi évek történetét félő, hogy ismét a járatritkítással próbálkoznak majd a döntéshozók, holott elméletileg is igazolható, és az elmúlt évek gyakorlati tapasztalatai is megmutatták, hogy ez a módszer nem vezet eredményre, nem javítja, hanem rontja a vasút hatékonyságát, a költségek alig csökkenthetők vele, ellenben az utasok és a bevételek elmaradoznak.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kopi3.14 2009.07.16. 09:52:38
Goyo 2009.07.16. 10:02:11
- állítólag az egyik nyugati IC-t (zalaegerszegit valószínűleg) sikerült úgy járatritkítani, hogy az egyik irányba naponta közlekedik utas nélkül a vonat.
Tudtok erről valamit?
dean23 2009.07.16. 10:16:15
Amíg a teljes közösségi tömegközlekedést nem egy helyen tervezik meg addig nem lesz egyik sem nyereséges vagy minimálisan, az államnak még megérően veszteséges!
Tisztában vagyok azzal, h. fontos az állami szerepvállalás ezek üzemeltetésére és gazdaságilag is indokolt, de nálunk ész nélkül öntik a MÁV-ba a pénzt!!!
záporjózsi 2009.07.16. 10:24:04
záporjózsi 2009.07.16. 10:24:57
záporjózsi 2009.07.16. 10:27:17
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.16. 10:38:07
Te meg egy kizárólag lehányásra való gyáva féreg vagy.
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.16. 10:40:26
Hozzáértésed rögtön látszik a "Szeged-Pécs vonal" kifejezésből. Az melyik?
ti
Nick Leeson 2009.07.16. 10:56:51
A modern vasút lényege a gyors hosszú távú utazás. Ez itthon alig létezik.
Már maga a "személyvonat" mint fogalom is vicc... "minden fánál megáll".
Belegondolni is rossz, hogy egy elavult diesel több száz tonnás szörnyet mennyi pénzbe kerül, megállítani aztán elindítani egy düledező falusi bódé (megálló) előtt, azért, hogy két mamika felszálljon, mert mennek a városi piacra a 3 kiló paradicsommal. (nyilván ingyen, mert nyugdíjasok...)
Na ez az amire manapság, pazarlás vonatot üzemeltetni...
Nem is beszélve az állomások lepratelep feelingjéről, a koszos, trutyis vagonokról, a bunkó személyzetről, és a mindent űberelő beleszarásról...
Na ez viszi el pénzt, nem az ift által összehordott látvány koncepció.
OKU30 2009.07.16. 10:58:02
Szerintem érdemes lenne megvizsgálni ott a menetrendet, különös tekintettel a csatlakozásokra. Érdemes megnézni, hogy a körzetben ráhordó mellékvonalak közül mennyi lett megszüntetve, mellyek már nem hozzák az utasokat. Egy időben videóra rögzítettem az olyan jeleneteket, mint pl kb 10 éve Kisterenyén, amint elmegy az üres állomásról a gyors Tarján és Hatvan felé, majd 5 perc múlva jön vagy 6-8 Volánbusz és hemzsegnek a várakozók a következő vonatra... Mennyibe kerül a nemzeti vagyon, az infrastruktúra felszámolása, melyet dédapáink száz év munkájával hoztak létre? Csak engem zavar a mindent elöntő kamion áradat, a tucatszám hallható halálos közúti balesetek?
dean23 2009.07.16. 10:58:07
dean23 2009.07.16. 11:01:37
Sparhelt · www.sparhelt.hu 2009.07.16. 11:09:44
changebug (törölt) 2009.07.16. 11:23:38
2 egyetemi város kb. 160 ezres lélekszám - távolság 180 km. (Egy jó buszjárat volt annak idején kb. 1 évig. Szegeden felszállt az ember - Baján még megállt és ment Pécsre úgy a sofőr hogy sorra előzte az autókat :) ment mint állat. tömve volt mert mindenki azzal akart menni)
Az igazat megvalva már rég villanyvonatnak kéne közlekedni ha kell Jugoszlávián keresztül a 2 város között, ha komolyan vesszük a közlekedés szót. Csak hát persze ahhoz valami olyat kéne csinálni amihez nincs köze budapestnek...
Nekem meg ez a véleményem a Szeged-Pécs vonalról.
kispista2 2009.07.16. 11:25:57
Ha ritkítjuk a vonatokat, akig spórolunk valamit a sok állandó költség miatt, de a megnövekedett várakozási idő miatt sokan autóra váltanak!
Természetesen 50 utasra nem kell 4 kocsis szerelvény, hanem elég egy rövid, takarékos motorvonat.
petya.bacsi 2009.07.16. 11:31:58
Eleve nem a kétkezi munkásokat kellene leépíteni, hanem a vízfejből kellene jócskán leengedni, a fizetésüket min. harmadolni, és teljesítményfüggővé tenni az egészet. A kedvezményeket is alaposan meg kéne nézni.
És nem ártana, ha a nagyobb balhék után - pl. a hóeséses buli - lenne következmény is, kirúgás felsővezetői szinten is stb.
De ha az országban nincs vasúthoz értő szakember, lehet hívni a németektől vagy a japánoktól is.
zfuly 2009.07.16. 11:32:16
Ha nagyon kell, részletesen indoklom. Első körben csak annyi, hogy a jelenleg a vasút pénzköltése, hmm... nem hatékony. Az ütemes menetrend is a hatékonyságnövelés érdekében hathat persze, de önmagában attól nem lesz jelentősen olcsóbb a működés. A hatékony működést célzó és utasérdeket egyszerre kiszolgáló változásoknak van/volna értelme.
Pl. milyen apró "hülyeség": miért van a Lajtán túl minden gyorsvonati kocsiban padlószőnyeg? Nem luxusnak... és még ezer hasonló tétel a menesztés szabályaitól kezdve a kocsivizsgálaton át a jegyeladásig.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.16. 11:40:19
Így már értem, mondjuk minimum kétértelmű volt, amit írtál, "vonalnak" vasútvonalat szoktak inkább nevezni, ezért értettem félre.
ti
Moszkvicsslusszkulllcs 2009.07.16. 11:45:39
"A Dunakanyar vagy a Budapest-Szeged vonal menetrendi módosításai jelentős utasszám-növekedést hoztak, a kelet-magyarországi ütemes menetrendi rendszer lefékezte az utasok elvándorlását. "
Egy idődiagramot szeretnék kérni, vagy legalább egy előjeles számot, hogy 2007-2008-ban hogyan változott az utaskilométer a három tetemrehívott vonalon. (És tájéékoztatásul, azt, hogy mikor lett bevezetve az ITF.)
Ha esetleg minuszosak lennének a számok, akkor miheztartás végett azt is le lehetne írni, hogy a tömegközlekedés országos zsugorodása hány százalék volt 2007-2008-ban.
M.
lala444 2009.07.16. 11:52:36
Az állandó költségekről meg csak annyit, hogy kevés olyan állandó költség van, ami nem csökkenhet. Szerintem inkább a besorolással van a bibi...
S-1-5-7 2009.07.16. 11:56:31
lala444 2009.07.16. 12:16:40
hank_1974 · http://hirzanza.blog.hu/ 2009.07.16. 12:17:16
lala444 2009.07.16. 12:22:59
Tökéletesen igazad van. Én azt mondom, regionális szinten közlekedjenek a Volánok (buszok), a hosszabb szakaszokon meg menjen a MÁV. A többi sint meg fel kell szedni. Nincs is ezzel semmi gond, csak azt a sok érdek (anyagi) amit ez sértene... azért nem lesz ebből semmi.
claudiopolis 2009.07.16. 12:24:19
2009.07.16. 12:30:17
n_gery 2009.07.16. 12:37:20
Bambano 2009.07.16. 12:43:03
Bambano 2009.07.16. 12:43:43
lala444 2009.07.16. 12:46:25
Igazad van, nem lehet párhuzamba állítani. A kormány és a minisztérium felelőssége az, hogy nem definiálja egyértelműen a cégek feladatait, és így alakulhattak ki a párhuzamosságok. Ezt most meg akarják szüntetni, de most sem onnan kezdik, hogy kinek mi a közszolgáltatási feladata, hanem majd elkezdődik az egymás torkának esés, hogy melyik az olcsóbb, és melyikre van szükség, stb.
Bambano 2009.07.16. 12:50:21
Még egy dolgon kellene változtatni és nem csak a vasútnál: a vállalat, most konkrétan a vasút, ne bukott politikusok pénzkiszivattyúzó menhelye legyen.
Moszkvicsslusszkulllcs 2009.07.16. 12:54:12
"gyerekek itt nincs kompromisszum, egy vonat vagy legalább óránként járjon, vagy szűnjön meg a p*ba a vonal... ":
van egy másik út: ha deklaráltan csak a "pesti vonatok"-ra hord rá a mellékvonali szerelvény, azzal a felkiáltással, hogy a járási székhelyre menjen busszal.
Mert jelenleg a járásközpont általános iskolásait szolgálja ki a Bz, a pesti vonatokra meg nem hord rá (tisztelet a kivételnek)
n_gery 2009.07.16. 13:04:41
@lala444: Meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat? Egyenlőre onnan föntről csak annyit hallottam, hogy 40 milliárdot meg kell spórolni. Hogy hogyan? Kapsz 2 hetet. Ez megint semmi másról nem szól, mint a fűnyíróról. Hogyan lehet 2 hét alatt 40 milliárdot találni? Az egészben csak az zavar, hogy ezt már mindenki tudja. De ott fönt mégsem. Most akkor vagy ennyire ötétek, vagy szándékosan rombolnak.
n_gery 2009.07.16. 13:05:15
@lala444: Meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat? Egyenlőre onnan föntről csak annyit hallottam, hogy 40 milliárdot meg kell spórolni. Hogy hogyan? Kapsz 2 hetet. Ez megint semmi másról nem szól, mint a fűnyíróról. Hogyan lehet 2 hét alatt 40 milliárdot találni? Az egészben csak az zavar, hogy ezt már mindenki tudja. De ott fönt mégsem. Most akkor vagy ennyire ötétek, vagy szándékosan rombolnak.
blr 2009.07.16. 13:17:31
Egyszerűen röhejesnek tartom, hogy Szobra oda-vissza 2240 Ft a jegy, míg ha Párkányba mennék, még 300-as euróval számolva is csak 1800 Ft.
(Arról nem is beszélve, hogy egy évre a bérlet 240 oda-vissza út ára, míg munkába járáshoz átlagosan elég 230 retúrjegyet venni.)
n_gery 2009.07.16. 13:46:55
@lala444: Meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat? Egyenlőre onnan föntről csak annyit hallottam, hogy 40 milliárdot meg kell spórolni. Hogy hogyan? Kapsz 2 hetet. Ez megint semmi másról nem szól, mint a fűnyíróról. Hogyan lehet 2 hét alatt 40 milliárdot találni? Az egészben csak az zavar, hogy ezt már mindenki tudja. De ott fönt mégsem. Most akkor vagy ennyire ötétek, vagy szándékosan rombolnak.
n_gery 2009.07.16. 13:49:29
@lala444: Meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat? Egyenlőre onnan föntről csak annyit hallottam, hogy 40 milliárdot meg kell spórolni. Hogy hogyan? Kapsz 2 hetet. Ez megint semmi másról nem szól, mint a fűnyíróról. Hogyan lehet 2 hét alatt 40 milliárdot találni? Az egészben csak az zavar, hogy ezt már mindenki tudja. De ott fönt mégsem. Most akkor vagy ennyire ötétek, vagy szándékosan rombolnak.
n_gery 2009.07.16. 13:51:51
@lala444: Meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat? Egyenlőre onnan föntről csak annyit hallottam, hogy 40 milliárdot meg kell spórolni. Hogy hogyan? Kapsz 2 hetet. Ez megint semmi másról nem szól, mint a fűnyíróról. Hogyan lehet 2 hét alatt 40 milliárdot találni? Az egészben csak az zavar, hogy ezt már mindenki tudja. De ott fönt mégsem. Most akkor vagy ennyire ötétek, vagy szándékosan rombolnak.
Kopi3.14 2009.07.16. 15:44:20
dean23 2009.07.16. 16:52:42
dean23 2009.07.16. 16:59:31
Sajnos a vasútnál örök probléma, h. a pályát magát kiépíteni elég drága mulattság.
n_gery 2009.07.16. 20:41:58
A buszon jobb a klíma, ha épp nem spórolnak, vagy működik. :)
Gyulimali 2009.07.17. 00:53:06
Sajnos a vasútnál örök probléma, h. a pályát magát kiépíteni elég drága mulattság.
Hát, figyelembe véve egy-két, közismert dolgot, ez mondjuk azért enyhe csúsztatás.
- azért ma az autópályáknál is a 3,5-4 Mrd HUF-ot verdesi simán egy km.
- úgy két éve volt szó arról a bődületesen sok 1000Mrd HUF-ról, amit az EU már alig vár, hogy nekünk adhasson közlekedési támogatásokra. Hány pályázatot adtunk már be eddig?
- Ráadásul, ma kb. 5000km a vasútvonalak hossza, és tudtommal egy nem túl igényes, mondjuk 80-as pálya kijön úgy 200 millióból km-enként. Szóval, egyrészt sokkal kevesebb kell belőle, másrészt nem olyan drága az...
A témához szorosabban hozzászólva pedig:
Már megint fordítva ülünk a lovon, jó magyar szokás szerint. Senkinek nem az jut eszéba, hogy megoldja a problémát, csak a tüneti kezelés jön elő. Ebből is látszik a hozzá nem értésük.
Vannak pl. az ipari termelésirányításban és minőségbiztosításban igazán hetékony eljárások a problémák OKAINAK és azok megoldásainak a megkeresésére.
Az alap baj ugye az, hogy kevesen utaznak a mellékvonalakon.
Bennem az merül fel, hogy MIÉRT?
A vezetőkben pedig, hogy "be kell zárni őket".
A miértre a válasz, hogy a MÁV szolgáltatása nem megfelelő az emberek számára. Ma az ügyfeleket rá kell szoktatni a tömegközlekedésre, és nem rákényszeríteni, lásd BKV.
A rászoktatásnak több módja is van.
- olcsó
- megbízható
- jó minőségű
szolgáltatás. Ma a MÁV ezek közül egyiket sem tudja (akarja?) biztosítani.
Tehát, pl. ha igazából az lenne a cél, hogy javítsanak a MÁV helyzetén, akkor ezek mentén kellene elindulni.
Amíg egy kis faluból mondjuk Bp-re (de most nyugodtan írhatom a mondjuk 40km-nyire lévő megyeszékhelyet is) nem 20-30 perc az út, hanem akár 3-4 óra, amíg csupa kosz és mocsok a szerelvény, amíg pont lekésem a csatlakozást, és újabb 1-3 órát kell várni a következő vonatra, amíg az első vonattal sem tudok beérni munkába, és az utolsó is előbb elmegy, mint ahogy végzek, amíg azt érzem, hogy én vagyok a szolgáltatóért, és nem fordítva, amíg azt éreztetik velem, az ügyféllel, hogy csak kolonc vagyok a nyakukon, és amíg mindez egy személynek is drágább, mintha saját autóval járna, addig nem igazán lehet arra számítani, hogy ez a dolog megváltozik.
n_gery 2009.07.17. 07:53:54
Jobban szeretem a vonatot, mert ott felállhatok, egy kicsit sétálni, van wc.
Én azt nem értem, hogy miért nem voltak eddig képesek arra, hogy összehangolják a Volán, MÁV menetrendeket. Ha mondjuk Budapestről hazautazom, esélyem sincs továbbutazni.
záporjózsi 2009.07.20. 09:40:35
záporjózsi 2009.07.20. 09:41:16
záporjózsi 2009.07.20. 09:46:39
záporjózsi 2009.07.20. 09:51:17
@lala444: 2230/2006. Kormányhatározat.
Az ütemesség akkor tuti jó, ha az nem 2 órás "ütemet" jelent, hanem félórásat. Akkor a Volán kocsiknak is érdemes ütemesen közlekedni.
Gyulimali 2009.07.20. 10:56:13
Köszönöm a pontos adatokat. Mindenesetre fenntartom, amit gondolok, mert nem az a lényeg, hogy 1000Mrd, vagy 1800Mrd, ha még odáig sem jut el akinek az lenne a dolga, hogy pályázzon. Szerintem igenis VAN( lenne) pénz megoldani a dolgokat. Szerintem az akarat/hozzáértés nincs meg.
záporjózsi 2009.07.20. 12:40:36
teebeeykk 2009.07.21. 16:21:36
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.22. 09:54:42
Mindenki azt kapja, amit megérdemel. Aki érvelés és alap nélkül másokat lopással vádol, az valójában pofánverést érdemelne, de sajnos ezek mindig csak névtelenül mernek beugatni, ezért csak elküldöm őket oda, ahova.
Szerintem te összekevered az okot és az okozatot, pedig nem túl bonyolult megállapítani, hogy melyik volt előbb.
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.22. 09:55:23
Milyen vonatot késel le, hol?
ti