Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2009.07.16. 09:00 erminavet

Lehet-e milliárdokat megtakarítani a vasúton?

Szerepelt már linkként a blogban az itf.hu. Fiatal vasúti szakemberek hozták létre, akik úgy vélik, végre meg kellene csinálni Magyarországon is az országos integrált (tehát nemcsak a vasútra, hanem a busz- és a vízi közlekedésre is kiterjedő) ütemes menetrendi rendszert (az itf-et). Ez lehetne ugyanis az egyetlen módszer a közösségi közlekedés hanyatlásának megállítására.

A honlap legújabb cikke azt vizsgálja, hogyan lehetne pénzt megtakarítani a vasútból. A kérdés aktuálisabb, mint valaha, hiszen a MÁV és a közlekedés új vezetői azzal a céllal foglalták el a helyüket, hogy már jövőre 40 milliárd forinttal legyen olcsóbb a tömegközlekedés. Noha a miniszter ígérete szerint az új MÁV-elnöknek mostanra már elő kellett volna állnia a hogyannal, ez ideáig nem történt meg.

Ismerve az utóbbi évek történetét félő, hogy ismét a járatritkítással próbálkoznak majd a döntéshozók, holott elméletileg is igazolható, és az elmúlt évek gyakorlati tapasztalatai is megmutatták, hogy ez a módszer nem vezet eredményre, nem javítja, hanem rontja a vasút hatékonyságát, a költségek alig csökkenthetők vele, ellenben az utasok és a bevételek elmaradoznak.

Az itf.hu szerint azonban van más módszer a rövid távú megtakarításra. Hogy mi, az elolvasható cikkükből.

53 komment

Címkék: vasút ütemes menetrend peage


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr601248812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kopi3.14 2009.07.16. 09:52:38

Hát, konkrétum nulla, lózung száz százalék,bizonyos részek kifejtése meg teljesen elmarad. következtetések egy része egyszerűen nincs megalapozva, ez így finoman fogalmazva csakis sokmilliós állami pénbz lenyúlására alkalmas lószar.

Goyo 2009.07.16. 10:02:11

Pár napja hallottam, nem tudom igaz-e:
- állítólag az egyik nyugati IC-t (zalaegerszegit valószínűleg) sikerült úgy járatritkítani, hogy az egyik irányba naponta közlekedik utas nélkül a vonat.
Tudtok erről valamit?

dean23 2009.07.16. 10:16:15

Szeged-Pécs vonalon akárhányszor megállunk a vasúti kereszteződésben a piros lámpánál maximum 3-4 utast látunk 2-3 kocsis szerelvényeken! Soha nem láttunk több embert, pedig napszaktól függetlenül mindenféle időpontban közlekedünk arra! Innentől fogva nekem senki nem hümmöghet Mo.-n, h. itt márpedig nem lehet járatokat megszűntetni ill. ritkítani!
Amíg a teljes közösségi tömegközlekedést nem egy helyen tervezik meg addig nem lesz egyik sem nyereséges vagy minimálisan, az államnak még megérően veszteséges!
Tisztában vagyok azzal, h. fontos az állami szerepvállalás ezek üzemeltetésére és gazdaságilag is indokolt, de nálunk ész nélkül öntik a MÁV-ba a pénzt!!!

záporjózsi 2009.07.16. 10:24:04

@Kopi3.14: Olvasd el az előző munkáikat is, ott van minden. De ha tudsz jobbat, legalább ilyen szinten dolgozd ki, tedd fel és küldd el a címét ennek a blognak. Hátha rákattan a tulaj...

záporjózsi 2009.07.16. 10:27:17

@dean23: Ettől még nem kell megszüntetni. Honnan tudod, hogy az a szerelvény átforog-e másik vonalra vagy vonatra? Menjen addig üresen? Ha csak ezért megy, oda kell tenni egy kisebb vonatot. De mehet. A pályát ugyanis így is-úgy is fenntartod. Tervezel rá menetrendet, fenntartod az átjárókat, stb. Vagy ha felszedik, akkor súlyos százmilliókba v. milliárdokba kerül a rekultiválás.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.16. 10:38:07

@Kopi3.14:

Te meg egy kizárólag lehányásra való gyáva féreg vagy.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.16. 10:40:26

@dean23:

Hozzáértésed rögtön látszik a "Szeged-Pécs vonal" kifejezésből. Az melyik?

ti

Nick Leeson 2009.07.16. 10:56:51

Ugyan már...
A modern vasút lényege a gyors hosszú távú utazás. Ez itthon alig létezik.
Már maga a "személyvonat" mint fogalom is vicc... "minden fánál megáll".

Belegondolni is rossz, hogy egy elavult diesel több száz tonnás szörnyet mennyi pénzbe kerül, megállítani aztán elindítani egy düledező falusi bódé (megálló) előtt, azért, hogy két mamika felszálljon, mert mennek a városi piacra a 3 kiló paradicsommal. (nyilván ingyen, mert nyugdíjasok...)

Na ez az amire manapság, pazarlás vonatot üzemeltetni...

Nem is beszélve az állomások lepratelep feelingjéről, a koszos, trutyis vagonokról, a bunkó személyzetről, és a mindent űberelő beleszarásról...

Na ez viszi el pénzt, nem az ift által összehordott látvány koncepció.

OKU30 2009.07.16. 10:58:02

Érdekes az a megingathatatlan "tisztánlátás", ha egy vonalon bármely időszakban csak pár utas lézeng, akkor azt gyakorlatilag meg kell szüntetni.
Szerintem érdemes lenne megvizsgálni ott a menetrendet, különös tekintettel a csatlakozásokra. Érdemes megnézni, hogy a körzetben ráhordó mellékvonalak közül mennyi lett megszüntetve, mellyek már nem hozzák az utasokat. Egy időben videóra rögzítettem az olyan jeleneteket, mint pl kb 10 éve Kisterenyén, amint elmegy az üres állomásról a gyors Tarján és Hatvan felé, majd 5 perc múlva jön vagy 6-8 Volánbusz és hemzsegnek a várakozók a következő vonatra... Mennyibe kerül a nemzeti vagyon, az infrastruktúra felszámolása, melyet dédapáink száz év munkájával hoztak létre? Csak engem zavar a mindent elöntő kamion áradat, a tucatszám hallható halálos közúti balesetek?

dean23 2009.07.16. 10:58:07

@erminavet: Szöveget sem tudsz értelmezni?! Autóval megyünk Szeged-Pécs vonalon és útközben megállunk a piros lámpánál a vasúti kereszteződésben! Lehet túl bonyolultan fogalmaztam meg vagy elképzelhetetlen, h. a két várost út kösse össze egymással!

dean23 2009.07.16. 11:01:37

@erminavet: Olvasd el még egyszer szép lassan és rájössz, h. én autóval járok azon a szakaszon!

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2009.07.16. 11:09:44

Biztos ésszerűbbé lehetne tenni a Máv működését is, de ahhoz valószínűleg át kellene világítani egy független külsős céggel és utána döntést hozni róla. Lehet, hogy a vizfejből kellene visszavenni nem pedig a szolgáltatásból. De amig a kiadáscsökkentést a vízfejre bízzák, addig itt semmi érdemi nem fog történni.

changebug (törölt) 2009.07.16. 11:23:38

@dean23: No azt a viszonylatot nem kívánom senkinek sem. De busszal se! 5 évig jártam.
2 egyetemi város kb. 160 ezres lélekszám - távolság 180 km. (Egy jó buszjárat volt annak idején kb. 1 évig. Szegeden felszállt az ember - Baján még megállt és ment Pécsre úgy a sofőr hogy sorra előzte az autókat :) ment mint állat. tömve volt mert mindenki azzal akart menni)
Az igazat megvalva már rég villanyvonatnak kéne közlekedni ha kell Jugoszlávián keresztül a 2 város között, ha komolyan vesszük a közlekedés szót. Csak hát persze ahhoz valami olyat kéne csinálni amihez nincs köze budapestnek...
Nekem meg ez a véleményem a Szeged-Pécs vonalról.

kispista2 2009.07.16. 11:25:57

@dean23: Elolvastad a belinkelt cikket?
Ha ritkítjuk a vonatokat, akig spórolunk valamit a sok állandó költség miatt, de a megnövekedett várakozási idő miatt sokan autóra váltanak!

Természetesen 50 utasra nem kell 4 kocsis szerelvény, hanem elég egy rövid, takarékos motorvonat.

petya.bacsi 2009.07.16. 11:31:58

@Sparhelt: a MÁV vezér Henczinger megmondta, hogy a bliccelő utasokon (?) fognak szigorítani. Ezen mindig olyan jókat mosolygok, persze, a sok bliccelő miatt olyan a szolgáltatási színvonal, mint amilyen most.

Eleve nem a kétkezi munkásokat kellene leépíteni, hanem a vízfejből kellene jócskán leengedni, a fizetésüket min. harmadolni, és teljesítményfüggővé tenni az egészet. A kedvezményeket is alaposan meg kéne nézni.

És nem ártana, ha a nagyobb balhék után - pl. a hóeséses buli - lenne következmény is, kirúgás felsővezetői szinten is stb.

De ha az országban nincs vasúthoz értő szakember, lehet hívni a németektől vagy a japánoktól is.

zfuly 2009.07.16. 11:32:16

Sajnos, van komoly megtakarítható összeg a MÁV-nál. Bár valszeg nem egy éven belül 40 mrd/év, de már 2-3 éven belül ez elérhető.

Ha nagyon kell, részletesen indoklom. Első körben csak annyi, hogy a jelenleg a vasút pénzköltése, hmm... nem hatékony. Az ütemes menetrend is a hatékonyságnövelés érdekében hathat persze, de önmagában attól nem lesz jelentősen olcsóbb a működés. A hatékony működést célzó és utasérdeket egyszerre kiszolgáló változásoknak van/volna értelme.

Pl. milyen apró "hülyeség": miért van a Lajtán túl minden gyorsvonati kocsiban padlószőnyeg? Nem luxusnak... és még ezer hasonló tétel a menesztés szabályaitól kezdve a kocsivizsgálaton át a jegyeladásig.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.16. 11:40:19

@dean23:

Így már értem, mondjuk minimum kétértelmű volt, amit írtál, "vonalnak" vasútvonalat szoktak inkább nevezni, ezért értettem félre.

ti

Moszkvicsslusszkulllcs 2009.07.16. 11:45:39

Ha kívánhat az olvasó, akkor azt szeretném kérni, hogy ezt a mondatot fejtsétek ki, mert szerintem ez a kulcsmondat:

"A Dunakanyar vagy a Budapest-Szeged vonal menetrendi módosításai jelentős utasszám-növekedést hoztak, a kelet-magyarországi ütemes menetrendi rendszer lefékezte az utasok elvándorlását. "

Egy idődiagramot szeretnék kérni, vagy legalább egy előjeles számot, hogy 2007-2008-ban hogyan változott az utaskilométer a három tetemrehívott vonalon. (És tájéékoztatásul, azt, hogy mikor lett bevezetve az ITF.)

Ha esetleg minuszosak lennének a számok, akkor miheztartás végett azt is le lehetne írni, hogy a tömegközlekedés országos zsugorodása hány százalék volt 2007-2008-ban.

M.

lala444 2009.07.16. 11:52:36

Ez az ütemes menetrend szajkózása egy hülyeség. Lehet, hogy a MÁV-nál van értelme, de a Volánoknál semmi. Figyelembe kellene venni az utazási igényeket és szokásokat (pl. műszakkezdés, iskola, stb), nem pedig csak "ütemben" gondolkodni. Egy előző hozzászólónak volt igaza, aki azt említette, hogy a vasúti rövid vonalakat teljesen meg kellene szüntetni. Ennél nagyobb pazarlás nincs. Van két falu között 3 utas, és azokat Volán busszal kell elvinni a Máv állomásra, röhej.
Az állandó költségekről meg csak annyit, hogy kevés olyan állandó költség van, ami nem csökkenhet. Szerintem inkább a besorolással van a bibi...

S-1-5-7 2009.07.16. 11:56:31

Az fáj, hogy nekem egy olyan vonalon kell szopnom a MÁV miatt, ahol egyébként a forgalom rentábilissé tenné egy normális cég számára, hogy jó minőségű szolgáltatást nyújtson.

lala444 2009.07.16. 12:16:40

@n_gery: A vasút nem a pályadíj miatt kerül többe a közúti közlekedésnél. Azért ezt ki ne találjátok már...

hank_1974 · http://hirzanza.blog.hu/ 2009.07.16. 12:17:16

Hosszabb kihagyás után nemrég ültem újra vonatra. A szokás hatalma: korábban mentem a Keleti pénztárába, mert úgyis sokan lesznek. Nem voltak. És nem voltak Szerencsen se, és a kis mellékvonali, 3 kocsis Bz-n minden kocsiban 1-2 ember ült. Nem akarok én következtetéseket levonni, mert nem vagyok szakember, de valami alapvetően megváltozott. Azokkal kell egyetértsek, akik mindig azt mondják, a kényelem ma már a tömegközlekedésben is döntő. Egy olyan kisbuszos szisztéma, ami szinte háztól-házig fuvart ígér a mostani teljesen rugalmatlan Volán-MÁV megoldásokkal szemben, biztosan sokkal nyerőbb lenne. Hiszen sok mellékvonalon kis vasútállomások vannak 2-3 km-re a központtól. Ha valaki kimegy autóval az utasok elé, ennyi erővel már az egész vonatozás kihagyhatónak tűnhet a számára a buliból. Lehet, pont ez lenne a rés? A kisebb végállomásoktól ne még kisebb, kihasználatlan vonatocskák közlekedjenek, hanem 4-5 kisbusz meghatározott irányokba, korrekt árakkal?

lala444 2009.07.16. 12:22:59

@hank_1974:
Tökéletesen igazad van. Én azt mondom, regionális szinten közlekedjenek a Volánok (buszok), a hosszabb szakaszokon meg menjen a MÁV. A többi sint meg fel kell szedni. Nincs is ezzel semmi gond, csak azt a sok érdek (anyagi) amit ez sértene... azért nem lesz ebből semmi.

claudiopolis 2009.07.16. 12:24:19

gyerekek itt nincs kompromisszum, egy vonat vagy legalább óránként járjon, vagy szűnjön meg a p*ba a vonal... minden egyéb megoldás csak az adófizetők pénzének a herdálása egy méreg drága senki által nem használt vasútra.

2009.07.16. 12:30:17

MÁV pazarlás: Megszüntetni a napi és hetilapok előfizetését (HVG, Figyelő, Heti Válasz, Népszabi, Magyar nemzet stb), átvilágítani a dolgozók munkáját, tudok olyan budapesti főnökséget ahol a NEM MŰKÖDŐ konyhán napi 8 órás személyzet van (semmit nem csinál), felülvizsgálni a kiszervezett kft - k tevékenységét (pl takarítás), sorolhatnám....

n_gery 2009.07.16. 12:37:20

@lala444: Nem is akarom ezt állítani. Rengetegszer hallottam MÁVot, Volánt párhuzamba állítani. Úgy, hogy nem is lehet párhuzamba állítani. Például amiatt amit írtam.

Bambano 2009.07.16. 12:43:03

Szerintem simán meg lehet. Annyit kellett volna tenni, hogy amikor kiköltöztek az Andrássyról, a páros számú szobákban dolgozó vezetőket át kellett volna vinni az új helyre, a páratlanokban dolgozókat meg nem. Amennyivel kevesebb pancser vezető, annyival gyorsabb és hatékonyabb munka.

Bambano 2009.07.16. 12:43:43

Szerintem simán meg lehet. Annyit kellett volna tenni, hogy amikor kiköltöztek az Andrássyról, a páros számú szobákban dolgozó vezetőket át kellett volna vinni az új helyre, a páratlanokban dolgozókat meg nem. Amennyivel kevesebb pancser vezető, annyival gyorsabb és hatékonyabb munka.

lala444 2009.07.16. 12:46:25

@n_gery:
Igazad van, nem lehet párhuzamba állítani. A kormány és a minisztérium felelőssége az, hogy nem definiálja egyértelműen a cégek feladatait, és így alakulhattak ki a párhuzamosságok. Ezt most meg akarják szüntetni, de most sem onnan kezdik, hogy kinek mi a közszolgáltatási feladata, hanem majd elkezdődik az egymás torkának esés, hogy melyik az olcsóbb, és melyikre van szükség, stb.

Bambano 2009.07.16. 12:50:21

@n_gery: na persze, a benzinkúton meg nekem fizetnek, hogy méltóztatok tankolni...

Még egy dolgon kellene változtatni és nem csak a vasútnál: a vállalat, most konkrétan a vasút, ne bukott politikusok pénzkiszivattyúzó menhelye legyen.

Moszkvicsslusszkulllcs 2009.07.16. 12:54:12

@claudiopolis:

"gyerekek itt nincs kompromisszum, egy vonat vagy legalább óránként járjon, vagy szűnjön meg a p*ba a vonal... ":

van egy másik út: ha deklaráltan csak a "pesti vonatok"-ra hord rá a mellékvonali szerelvény, azzal a felkiáltással, hogy a járási székhelyre menjen busszal.
Mert jelenleg a járásközpont általános iskolásait szolgálja ki a Bz, a pesti vonatokra meg nem hord rá (tisztelet a kivételnek)

n_gery 2009.07.16. 13:04:41

@Bambano: Ezen mindenképpen kellene változtatni. Bár ha minden jól működne kevésbé zavarnának a parkolópályás politikusok. Azért az mindenképpen érdekes, hogy Ausztriában lényegesen több kamiont szállítanak vasúton. Nálunk?

@lala444: Meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat? Egyenlőre onnan föntről csak annyit hallottam, hogy 40 milliárdot meg kell spórolni. Hogy hogyan? Kapsz 2 hetet. Ez megint semmi másról nem szól, mint a fűnyíróról. Hogyan lehet 2 hét alatt 40 milliárdot találni? Az egészben csak az zavar, hogy ezt már mindenki tudja. De ott fönt mégsem. Most akkor vagy ennyire ötétek, vagy szándékosan rombolnak.

n_gery 2009.07.16. 13:05:15

@Bambano: Ezen mindenképpen kellene változtatni. Bár ha minden jól működne kevésbé zavarnának a parkolópályás politikusok. Azért az mindenképpen érdekes, hogy Ausztriában lényegesen több kamiont szállítanak vasúton. Nálunk?

@lala444: Meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat? Egyenlőre onnan föntről csak annyit hallottam, hogy 40 milliárdot meg kell spórolni. Hogy hogyan? Kapsz 2 hetet. Ez megint semmi másról nem szól, mint a fűnyíróról. Hogyan lehet 2 hét alatt 40 milliárdot találni? Az egészben csak az zavar, hogy ezt már mindenki tudja. De ott fönt mégsem. Most akkor vagy ennyire ötétek, vagy szándékosan rombolnak.

blr 2009.07.16. 13:17:31

Emberi árakon kéne adni a jegyet, és máris több lenne az utas.
Egyszerűen röhejesnek tartom, hogy Szobra oda-vissza 2240 Ft a jegy, míg ha Párkányba mennék, még 300-as euróval számolva is csak 1800 Ft.
(Arról nem is beszélve, hogy egy évre a bérlet 240 oda-vissza út ára, míg munkába járáshoz átlagosan elég 230 retúrjegyet venni.)

n_gery 2009.07.16. 13:46:55

@Bambano: Ezen mindenképpen kellene változtatni. Bár ha minden jól működne kevésbé zavarnának a parkolópályás politikusok. Azért az mindenképpen érdekes, hogy Ausztriában lényegesen több kamiont szállítanak vasúton. Nálunk?

@lala444: Meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat? Egyenlőre onnan föntről csak annyit hallottam, hogy 40 milliárdot meg kell spórolni. Hogy hogyan? Kapsz 2 hetet. Ez megint semmi másról nem szól, mint a fűnyíróról. Hogyan lehet 2 hét alatt 40 milliárdot találni? Az egészben csak az zavar, hogy ezt már mindenki tudja. De ott fönt mégsem. Most akkor vagy ennyire ötétek, vagy szándékosan rombolnak.

n_gery 2009.07.16. 13:49:29

@Bambano: Ezen mindenképpen kellene változtatni. Bár ha minden jól működne kevésbé zavarnának a parkolópályás politikusok. Azért az mindenképpen érdekes, hogy Ausztriában lényegesen több kamiont szállítanak vasúton. Nálunk?

@lala444: Meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat? Egyenlőre onnan föntről csak annyit hallottam, hogy 40 milliárdot meg kell spórolni. Hogy hogyan? Kapsz 2 hetet. Ez megint semmi másról nem szól, mint a fűnyíróról. Hogyan lehet 2 hét alatt 40 milliárdot találni? Az egészben csak az zavar, hogy ezt már mindenki tudja. De ott fönt mégsem. Most akkor vagy ennyire ötétek, vagy szándékosan rombolnak.

n_gery 2009.07.16. 13:51:51

@Bambano: Ezen mindenképpen kellene változtatni. Bár ha minden jól működne kevésbé zavarnának a parkolópályás politikusok. Azért az mindenképpen érdekes, hogy Ausztriában lényegesen több kamiont szállítanak vasúton. Nálunk?

@lala444: Meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat? Egyenlőre onnan föntről csak annyit hallottam, hogy 40 milliárdot meg kell spórolni. Hogy hogyan? Kapsz 2 hetet. Ez megint semmi másról nem szól, mint a fűnyíróról. Hogyan lehet 2 hét alatt 40 milliárdot találni? Az egészben csak az zavar, hogy ezt már mindenki tudja. De ott fönt mégsem. Most akkor vagy ennyire ötétek, vagy szándékosan rombolnak.

Kopi3.14 2009.07.16. 15:44:20

Látom a neked illő stílust visszafele már nem viseled, akkor további jó saját levedben, kis lelkivilágodban élést kívánok.

dean23 2009.07.16. 16:52:42

@changebug: Ezen mi is elgondolkodtunk, h. milyen jó annak aki kényelmes vonaton tud ilyen távolságot megtenni és nem a tömött, meleg buszon ami megáll minden kis faluban! :S

dean23 2009.07.16. 16:59:31

@kispista2: Ki is tértem rá, h. a tömegközlekedést 1 szervnek kellene összehangolnia. Az autó helyett én a buszt tartom alternatívának.

Sajnos a vasútnál örök probléma, h. a pályát magát kiépíteni elég drága mulattság.

n_gery 2009.07.16. 20:41:58

@dean23: Én jobban szeretem a vonatot, ha választhatok. Ott fel lehet állni és sétálni kicsit. Na meg wc is van. Viszont ha tömegnyomor van akkor halál.
A buszon jobb a klíma, ha épp nem spórolnak, vagy működik. :)

Gyulimali 2009.07.17. 00:53:06

@dean23:
Sajnos a vasútnál örök probléma, h. a pályát magát kiépíteni elég drága mulattság.
Hát, figyelembe véve egy-két, közismert dolgot, ez mondjuk azért enyhe csúsztatás.
- azért ma az autópályáknál is a 3,5-4 Mrd HUF-ot verdesi simán egy km.
- úgy két éve volt szó arról a bődületesen sok 1000Mrd HUF-ról, amit az EU már alig vár, hogy nekünk adhasson közlekedési támogatásokra. Hány pályázatot adtunk már be eddig?
- Ráadásul, ma kb. 5000km a vasútvonalak hossza, és tudtommal egy nem túl igényes, mondjuk 80-as pálya kijön úgy 200 millióból km-enként. Szóval, egyrészt sokkal kevesebb kell belőle, másrészt nem olyan drága az...

A témához szorosabban hozzászólva pedig:
Már megint fordítva ülünk a lovon, jó magyar szokás szerint. Senkinek nem az jut eszéba, hogy megoldja a problémát, csak a tüneti kezelés jön elő. Ebből is látszik a hozzá nem értésük.
Vannak pl. az ipari termelésirányításban és minőségbiztosításban igazán hetékony eljárások a problémák OKAINAK és azok megoldásainak a megkeresésére.
Az alap baj ugye az, hogy kevesen utaznak a mellékvonalakon.
Bennem az merül fel, hogy MIÉRT?
A vezetőkben pedig, hogy "be kell zárni őket".
A miértre a válasz, hogy a MÁV szolgáltatása nem megfelelő az emberek számára. Ma az ügyfeleket rá kell szoktatni a tömegközlekedésre, és nem rákényszeríteni, lásd BKV.
A rászoktatásnak több módja is van.
- olcsó
- megbízható
- jó minőségű
szolgáltatás. Ma a MÁV ezek közül egyiket sem tudja (akarja?) biztosítani.
Tehát, pl. ha igazából az lenne a cél, hogy javítsanak a MÁV helyzetén, akkor ezek mentén kellene elindulni.
Amíg egy kis faluból mondjuk Bp-re (de most nyugodtan írhatom a mondjuk 40km-nyire lévő megyeszékhelyet is) nem 20-30 perc az út, hanem akár 3-4 óra, amíg csupa kosz és mocsok a szerelvény, amíg pont lekésem a csatlakozást, és újabb 1-3 órát kell várni a következő vonatra, amíg az első vonattal sem tudok beérni munkába, és az utolsó is előbb elmegy, mint ahogy végzek, amíg azt érzem, hogy én vagyok a szolgáltatóért, és nem fordítva, amíg azt éreztetik velem, az ügyféllel, hogy csak kolonc vagyok a nyakukon, és amíg mindez egy személynek is drágább, mintha saját autóval járna, addig nem igazán lehet arra számítani, hogy ez a dolog megváltozik.

n_gery 2009.07.17. 07:53:54

@dean23: A buszt én csak rövid távon szeretem. Bár a rövid távon is képes lassan végigmenni. :)
Jobban szeretem a vonatot, mert ott felállhatok, egy kicsit sétálni, van wc.
Én azt nem értem, hogy miért nem voltak eddig képesek arra, hogy összehangolják a Volán, MÁV menetrendeket. Ha mondjuk Budapestről hazautazom, esélyem sincs továbbutazni.

záporjózsi 2009.07.20. 09:40:35

@Moszkvicsslusszkulllcs: ...és ugye szép nyilak fogják mutatni az árváltozások időpontjait...

záporjózsi 2009.07.20. 09:41:16

@erminavet: Ha Te így szólsz hozzá, ne várd, hogy más érveljen is...

záporjózsi 2009.07.20. 09:46:39

@Gyulimali: Nem 1000 mrd, hanem 1700-1800. Nem 5000 km, hanem 7500 és 8000 között (attól függ, mit veszel bele). 1 km autópálya (ap. műtárgyak nélkül, de az átvezetésekkel és felüjárókkal, tervezéssel, földmunkával, 2×2 sáv + leállók) mintegy 2-2,5 mrd Ft. Kb. ugyanennyi a villamosított, 2 vágányú, nagysebességű fővonal is. 800 millió Ft/km alatt nem tudsz új pályát építeni, gépláncos, hosszúsines, vb. aljas felújítás legalább 400-500 millió Ft/km.

záporjózsi 2009.07.20. 09:51:17

@blr: Ha jól számolod, autóval sem olcsóbb. De nem szokta senki jól számolni. Mert az snassz.

@lala444: 2230/2006. Kormányhatározat.
Az ütemesség akkor tuti jó, ha az nem 2 órás "ütemet" jelent, hanem félórásat. Akkor a Volán kocsiknak is érdemes ütemesen közlekedni.

Gyulimali 2009.07.20. 10:56:13

@záporjózsi:
Köszönöm a pontos adatokat. Mindenesetre fenntartom, amit gondolok, mert nem az a lényeg, hogy 1000Mrd, vagy 1800Mrd, ha még odáig sem jut el akinek az lenne a dolga, hogy pályázzon. Szerintem igenis VAN( lenne) pénz megoldani a dolgokat. Szerintem az akarat/hozzáértés nincs meg.

záporjózsi 2009.07.20. 12:40:36

Elég sok pénzt szedtek már eddig is ki a KözOP-on belül. Az M4 most van Brüsszelben, meglátjuk az mennyit visz el. Persze ha a blogtulaj megkérdezné a KözOP állásáról az illetékeseket, nem lenne haszontalan...

teebeeykk 2009.07.21. 16:21:36

@Goyo: Zalaegerszegre már egy jó ideje nem közlekedik IC. És még ha Budapest centralitásban gondolkodunk, akkor se a MÁV a nyerő. A busz átlagosan egy órát ráver a leggyorsabb mávos közlekedési lehetőségekbe, amik Győrön át a leggyorsabbak (árban jóval a busz és az egyenes, átszállás nélküli vasút felett van), és még csak ezek után jön az egyenes vasút , ami annyiba kerül, mint a busz, és nem meglepő, hogy szinte kihasználatlan, mert a nemzetközi gyorsnak másfélszer annyi ideig tart az út, mint a buszoknak. Ezért van az, hogy az utasok nagy része inkább elviseli a busz tömöttségét, mint a vonat menetidejét. Nem utolsósorban, a busz jóval megbízhatóbb.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.22. 09:54:42

@záporjózsi:

Mindenki azt kapja, amit megérdemel. Aki érvelés és alap nélkül másokat lopással vádol, az valójában pofánverést érdemelne, de sajnos ezek mindig csak névtelenül mernek beugatni, ezért csak elküldöm őket oda, ahova.

Szerintem te összekevered az okot és az okozatot, pedig nem túl bonyolult megállapítani, hogy melyik volt előbb.

ti
süti beállítások módosítása