Hófrász után itt a hőfrász?
Déltől este hétig legfeljebb 80-nal haladhatnak a vonatok az egész országban. A nagy melegre való tekintettel döntött így Szamos Alfonz, nyugdíjazás előtt álló pályavasúti főigazgató.
Az eleve kisebb sebességű (40-80 km/h közötti legnagyobb sebességű) pályákon 20 km/h-val kell csökkenteni a tempót.
Ez azt jelenti, hogy például a Budapestről Hegyeshalom felé vezető vonal bizonyos szakaszain megfeleződik a sebesség (160-ról 80-ra), máshol pedig 140, 120, 100 km/h helyett haladhatnak 80-nal a vonatok.
Más szavakkal ezekben a percekben omlik össze az egész ország vasúti közlekedése, a vonatok törvényszerűen késni kezdenek, az utasok nem érik el a csatlakozást.
Szakértők szerint az intézkedés mindenképp túlzó. A jó minőségű, frissen felújított vonalakon például teljesen indokolatlan. Meleg korábban is volt, de ilyen átfogó intézkedés eddig nem volt.
Az elmúlt években és napokban is volt példa egy-egy konkrét vonalon az adott szakasz állapota szerint bevezetett korlátozásra, ez a módszer bizonyára ma is működne.
Az országban működő második vasúttársaság, a GYSEV nem vezetett be hasonló intézkedést.
Ráadásul a MÁV-döntés csak ma délelőtt született meg, így se az utasokat, se az érintett dolgozókat nem értesítették időben. Az utasoknak így kevéssé van módjuk utazásuk átszervezésére.
A MÁV Start nem is alakítja át a menetrendet, pedig semmi akadálya nem lett volna annak, hogy ha számítani lehet a pályavasút globális korlátozására, előre összeállítsanak egy eseti menetrendet.
Most tehát elvileg életben marad a - betarthatatlan - eredeti terv, vagyis a késések, zavarhatások várhatóan egymásra halmozódva egyre csak nőni fognak estig.
A MÁV Start éjfélig lehetővé teszi, hogy az utasok az InterCityken pót- és helyjegy nélkül közlekedjenek. Aki már megváltotta ezeket, annak kezelési költség nélkül visszaváltják.
A lassabb közlekedés okozta késés nagyon különböző mértékben hathat ki az egyes vonalak, vonatok menetrendjére. Minél jobb állapotú egy szakasz, annál nagyobb most a veszteség a 80-as korlát miatt. Számít, hogy az eredeti menetrend mennyire szoros, vagyis a megállókban mennyi a tartalékidő. Ha a szerelvények szűk fordulási idővel indulnak vissza a végállomásról, a vonat már eleve késéssel indul, míg nagyobb végállomási tartalék esetén az indulás lehet pontos.
A gyakrabban megálló személyvonatokkal várhatóan kisebb a gond, hiszen ezek útjuk egy részét eleve lassabban teszik meg, amikor lassítanak egy megállás előtt, illetve amikor gyorsítanak induláskor. Másrészt a több állásidőből le- lelehet csípni a késés mérséklésére. Különösen jó helyzetben vannak a jól gyorsuló, korszerű motorvonatokból, például a Stadler Flirtjeiből kiállított személyvonatok. Egészen biztosan borul viszont a kör-IC-k menetrendje, hiszen ezek kevés megállással, hosszú útvonalon, bizonyos szakaszokon nagyon szoros menetrenddel járnak.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2009.07.23. 13:19:41
bandeenator · http://kritika3.blog.hu 2009.07.23. 13:21:21
A másik, hogy a vasúti sínek görbülni tudnak, jól tudom? Tehát nem hullámosak lesznek hanem görbék. Mert az ún nagypaneles villamossín hullámos lesz....
franta 2009.07.23. 13:25:26
Amanitin2 (törölt) 2009.07.23. 13:26:45
hogy a büdös életbe ne lett volna
citrix 2009.07.23. 13:26:59
Wiiktor 2009.07.23. 13:28:01
Káposztakukac 2009.07.23. 13:28:34
Önjáró Talajgyalu 2009.07.23. 13:28:56
PuruttyaIrto (törölt) 2009.07.23. 13:29:09
Önjáró Talajgyalu 2009.07.23. 13:29:29
_CaD_ 2009.07.23. 13:30:46
Most így az jutott eszembe, hogy több vasúti hídon is 20 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben, akkor most ott megáll a vonat???
Wiiktor 2009.07.23. 13:31:20
Szervátültetés 2009.07.23. 13:32:45
kispista2 2009.07.23. 13:33:05
A 35 fok nem volt veszélyes, de a 37 fok miatt már leáll az egész vasút?
A sivatagban hogy mennek a vonatok?
Thrasher 2009.07.23. 13:33:18
daneeka 2009.07.23. 13:35:27
Így legyen az ember környezettudatos közösségi közlekedő...
Káposztakukac 2009.07.23. 13:38:23
herodes · http://www.gamblers.hu 2009.07.23. 13:39:32
790616 2009.07.23. 13:39:48
Ez nem normális dolog
Ez nem a nap vicce rovat???
Jobb , mint a sztrájk
790616 2009.07.23. 13:42:43
Jobb ez , mint a sztrájk
ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2009.07.23. 13:44:00
petya.bacsi 2009.07.23. 13:45:55
Vajon máshol is így van, hogy ha nyári tikkasztó hőség van, akkor lelassul a közlekedés?
Önjáró Talajgyalu 2009.07.23. 13:46:13
zsoltix 2009.07.23. 13:46:23
efi 2009.07.23. 13:50:28
Pl.
www.gysev.hu/portal/pls/portal/VONATKOVETES.RPT_VONAT_KOVET.SHOW?p_arg_names=vszam&p_arg_values=00935
ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2009.07.23. 13:51:40
asdf 2009.07.23. 13:52:36
Az se volt normalis, aki ezt most kitalalta...
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2009.07.23. 13:54:20
Azt legalabb bejelentettek elore.
M11an 2009.07.23. 14:05:41
MAGYAROK ÉN ÍGY? SZERETLEK TITEKET...
Metál -e a bimetál? 2009.07.23. 14:07:04
vektoroptika 2009.07.23. 14:11:07
A hőség miatt sebességkorlátozásokat kellett bevezetni a teljes vasúti pályahálózaton július 23-án 12 órától 19 óráig. A korlátozás miatt jelentős késések, vonatelmaradások és csatlakozásmulasztások várhatók a délutáni vasúti közlekedésben. Az InterCity vonatok éjfélig pót- és helyjegy megváltása nélkül vehetők igénybe.
Az ország területére előre jelzett jelentős hőség miatt a vonatközlekedés biztonsága érdekében minden vasútvonalon sebességkorlátozást léptet életbe a MÁV Zrt. Azokon a vasútvonalakon, ahol 80 km/h-nál nagyobb sebességre van kiépítve a pálya, legfeljebb 80 km/h-val közlekedhet az összes vonat. A 80 és 40 km/h közötti pályasebességű vonalakon a pályára engedélyezett legnagyobb sebességet 20 km/h-val csökkenteni kell. A jelentős késések miatt vonatelmaradásokra és csatlakozásmulasztásokra kell számítani.
A kialakult helyzetre való tekintettel a MÁV-START InterCity vonatait július 23-án éjfélig pót- és helyjegy megváltása nélkül igénybe lehet venni. A mai napon 12 óra után közlekedő InterCity vonatok esetében az előre megváltott érvényes pót- és helyjegyeket a MÁV-START kezelési költség levonása nélkül téríti vissza július 24-én éjfélig.
19 óra után megkezdik a vasúti szakemberek a forgalom helyreállítását, de a teljes menetrend szerinti közlekedés várhatóan csak a holnap reggeli üzemkezdetre várható.
Tímár Mihály 2009.07.23. 14:20:39
Ha esik az eső vagy a hó, fúj a szél, vagy süt a nap, akkor késnek a vonatok. Ha ezek egyike sem történik, akkor sztrájk van vagy lerobban a mozdony.
flimo13 2009.07.23. 14:26:25
Don Bolesz 2009.07.23. 14:33:11
pizarro · http://fcbayernmunchen.hu/ 2009.07.23. 14:35:36
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.07.23. 14:38:55
röhej amúgy tényleg...
2009.07.23. 14:41:02
amúgy egy skandináv-mediterrán országban természetes. nyáron csodálkoznak, hogy meleg van, télen meg hogy hideg. komolyan nemtudom mi lenne, ha egész évben 20-25 fok lenne? akkor lehet minden jól menne?
zazak 2009.07.23. 14:48:31
zazak 2009.07.23. 14:49:32
acel 2009.07.23. 14:55:34
köki 2009.07.23. 14:59:15
Olyanok bírálják Szamos Alfonz döntését, akiknek halvány fingjuk sincs a helyzetről. Jó magyar szokás ...
A pálya állopta sok év elmaradt javítása és karbantartása miatt olyan amilyen. Nem kap pénzt rá a a pályavasút. Pénz nélkül meg ugye elég nehéz. A mediterrán országokat kár felhozni példaként, mert aki ezzel hozakodott elő, nem tudja, hogy ott mikor milyen korlátozások voltak és vannak.
Akik most köpködnek vajon vállalnák a felelősséget, hogy nem lép ki valamelyik vonat a megvetemedett sínen? Vagy a más farkával verni a csalánt azt könnyű?:D
Szervátültetés 2009.07.23. 15:04:25
És az évi kb. száz milliárd, ami a pályahasználati-díj bevétele a pályavasútnak, azzal mi lesz? Total cost PHD van, azaz a pályavasút TELJES költségét terhelik rá a Startra és a Cargókra. Ezt a törvény garantálja és a pénz be is folyik.
Miről tetszik akkor itt hazudozni és leugatni mindenkit?
Vagy netán benne tetszik lenni az össznépi vasutas pénzeltüntető mutyiban?
clementino1 2009.07.23. 15:10:04
engem, mint fizető utast rohadtul nem érdekel, hogy mi miatt késnek a vonatok, Szamos Alfonz döntése miatt, vagy amiatt, mert nem kap pénzt a vasút az államtól.
a más farkával való csalánverés meg pont hogy a mávra mondható el, elég vicces, hogy a Railjettel promotálja magát, mintha bármi köze is lenne hozzá a MÁV-nak.
kurvára felháborító, hogy a sztrájk előtt rendszeresek voltak a szolnoki vonalon a 20-30 perces késések, érdekes mód utána 2 hónapig másodperc pontosan jött minden vonat. csak nem megérezték, hogy rezeg a léc, és elkezdtek dolgozni?
ja, mellesleg ennek a hírnek nincs nagy értéke, tegnap délután is totál káosz volt a keletiben, közzé se kell tenni, hogy ma is az lesz.
esef 2009.07.23. 15:12:24
A meleg mióta szokatlan időjárási tényező? Pláne nyáron...
laló 2009.07.23. 15:13:12
hg002 2009.07.23. 15:13:43
Attack! 2009.07.23. 15:14:12
kicsiÉN 2009.07.23. 15:14:32
metmet 2009.07.23. 15:23:41
chr 2009.07.23. 15:33:57
hegylako01 2009.07.23. 15:39:28
Kál-Kápolna - Kisújszállás vonalon biztos késik majd a vonat így egy jó órát. Tuti nem érem el volán csatlakozást Abádszalókon. Várhatok majd órákat a következő buszra.
Köszi MÁV...
Metál -e a bimetál? 2009.07.23. 15:51:09
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.07.23. 15:55:26
kispista2 2009.07.23. 16:11:16
köki 2009.07.23. 16:14:36
milyen milliárdokról beszélsz? Azokról amelyeket senki sem fizet ki a másiknak? :)))
Jó lenne, ha tisztában lennél azzal, hogy itt semmiféle pénz nincs, csak körbetartozások vannak.
Egyébként nem tartozom a mutyis bandába, egyszerű mozdonyvezető vagyok, ha ez megnyugtat. :)
fecsa 2009.07.23. 16:15:23
Hőre lassul :)))
kutyamez 2009.07.23. 16:16:46
Inkább késsenek pár napig a vonatok, mint akár csak egy utasnak is baja legyen...
Vagy ti nem így gondoljátok?
Nem ér ez meg ennyit?
(csak jalzem, hogyha annakidején az aug 20-i tragikus tűzijátékot időben lefújták volna, mekkora duzzogás lett volna...)
köki 2009.07.23. 16:18:40
Erről fogalmam sincs, én ott nem járok. De pl a Szolnok-Bp.Nyugati közt nemrég épített "új" pálya már elég xar. :(
Talán Szamos döntését valami olyasmi is motiválhatta, hogy a közfelháborodás valamiféle ébresztőt fog generállni a megfelelő döntéshozó helyeken. Reménykedjünk, hogy így lesz ....
köki 2009.07.23. 16:22:41
Tökéletesen igazad van. Azok lennének egy esetleges baleset esetén legjobban felháborodva, hogy nem csökkentették a sebességet, akik most zörögnek.
És ha tetszik, ha nem ... EZ is Magyarország, nem csak a lerühedt vasút.
Redzs 2009.07.23. 16:24:57
vasutassrác 2009.07.23. 16:35:31
petya.bacsi 2009.07.23. 16:55:54
Németh András 2009.07.23. 16:58:47
Azért az aranyos hogy azzal van bajod hogy a vonat elengedi a másikat ami szembe jön :)
mégis mit csináljon? ugorja át :D
Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2009.07.23. 17:06:48
ikke i drift 2009.07.23. 17:39:33
BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.07.23. 18:36:35
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.07.23. 19:31:10
MP 2009.07.23. 20:15:12
jean sol partre 2009.07.23. 20:44:22
Az állás, meg a lassú haladás miatt 100 ezer fok van, az összes nyitott ablak ellenére.
Még az a szerencse, hogy van nálam internet meg sp@ngli : )
picikisköcsög 2009.07.23. 22:05:47
egy mérnök
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.23. 22:22:45
Szerintem nem lehet érteni, hogy mit akarsz. Legalábbis én én nem értem. Szerintem veheted úgy, hogy mindenki tudja, hogy tágul a sín, ez okoz(hat) problémát.
A kérdés az, hogy erre megfelelő módon, megfelelő időben hoztak-e intézkedést.
Másképp fogalmazva: tegnap, a múlt héten, tavaly, tavalyelőtt, azelőtt nem volt ilyen globális sebességkorlátozás, amikor ugyanilyen meleg volt, csak helyi intézkedések. Mára megváltoztak a fizika törvényei?
ti (egy másik mérnök)
zahor103 2009.07.23. 22:40:13
Nem kell mindig idegeskedni.
A dolog jó oldala: megúsztam a pótjegyet.
Ami vicces volt: 16:55-kor bemondták, hogy a 16:08-as IC előreláthatólag 30 percet késik. :))
BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.07.23. 22:54:50
Hülyeséget írtam, nincs köze a GPS-hez, a Vonatinfó a KÖFE/KÖFI adatok alapján dolgozik, ahogy az az oldalon is olvasható.
IPG 2009.07.24. 00:19:03
Attila31 2009.07.24. 02:03:47
150percet késtem,a csatlakozás elment,taxival kelett jönnöm,6500Ft+ oplusz 6300 a vonatjegy,KÖSZÖNJÜK MÁV START!í
FELSZÁNTANi,SÓVAL BEHINTENI!
Megélhetési rasszista 2009.07.24. 02:50:46
Hülye, hülyébb, leghülyébb, rendőr, postás, VASUTAS.
törzsmókus 2009.07.24. 03:11:38
zengo682 2009.07.24. 06:52:31
Rocko- 2009.07.24. 06:56:22
az egész MÁV egy vis major. :)
Attack! 2009.07.24. 08:41:28
Szakály-Hőgyésznél azért siklott a vonat mert a Mávgép a technológiai fegyelmet súlyosan megsértve újította fel az adott pályaszakaszt. A korrupt mávos főnökök meg átvették. Utána meg elsikálták a történetet.
Na ki is játszik itt emberek életével?
Elmész te a büdös francba.
prakp 2009.07.24. 10:11:02
navigare necesse est 2009.07.24. 10:23:59
Szóval a hôtágulást egy mérnöknek komolyan kell venni. Még egy villanykaron végzettnek is. Vagy nem mérnök az illetô...
Továbbá: mi köze ennek a hírnek ahhoz, hogy hány éves az elrendelô, készül-e nyugdíjba vagy sem?
Ha szerinted ez a személyeskedés jó stílus, vállad és ne cenzúrázd!
Tényleg a Völkischer Beobachternél lenne a helyed. Vagy a Szabad Népnél...
navigare necesse est 2009.07.24. 10:27:11
gondolkodjmár 2009.07.24. 11:15:43
ON:
Szerintem egyértelműen túlzó intézkedés volt, de lehet, hogy van benne egy kevés "azért mielőtt lelépek nyugdíjba kiborítom néhányszor a bilit, hogy tényleg felfigyeljen rá valaki a megfelelő polcon" jelleg.
És ha ez kell ahhoz, hogy végre TÉNYLEGESEN nekiálljon a Valaki foglalkozni a helyzet javításával, akkor istenuccse vállalom, h végigszívok mégnéhány ilyen napot...
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.24. 11:30:49
Nem értem, hogy mit akarsz mondani érdemben.
(Azt értem, hogy anyázol, meg gyűlölsz, ezzel sajnos nem tudok mit kezdeni, mert egy senki vagy, úgy érrtem, egy névtelen nick, ha megmondod, ki vagy, akkor erről is beszélhetünk, bár nem ragaszkodom hozzá.)
Szóval nem értem, mit akarsz, senki nem vitatta a hőtágulást.
(És egyébként nem cenzúráztam mostanában semmit, van olyan, hogy nem jelenik meg hozzászólás. És ha érdekel, bármelyik korábban törölt hozzászólásról elmondom, miért húztam ki. Persze nem vitatnám el az anyázódási jogodat sem.)
ti
ruba 2009.07.24. 14:37:38
köki 2009.07.24. 17:17:45
azallamenvagyok 2009.07.24. 17:40:25
"A jó minőségű, frissen felújított vonalakon például teljesen indokolatlan." akárcsak a horvátoknál...
navigare necesse est 2009.07.24. 19:36:12
- Édesanyádról egy szót sem írtam, nem is céloztam ilyesmire, minden anyát tisztelek.
- Téged valóban nem tisztellek, de nem gyûlöllek, csak stílusodat.
- Olvasd el néha amit írsz, és rájössz, csak egy korábbi - nekem szóló - megnyilvánulásodat idéztem.
- Ha nem vitattad a hôtágulást, mirôl írtál? Arról, hogy nyugdíjba készül az, aki ezzel a rendelkezéssel megakadályozott egy, a horvátországihoz hasonló tragédiát?
Ha nálunk történik mindez, most mrôl, kirôl fröcsögnél?
És tudod mit? Itt a nevem:
Gárdonyi László
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.24. 20:42:04
(Mennyivel kellemesebb így!)
Furcsán értelmezed a mondatokat. Először úgy csinálsz, mintha minden szót csak a maga konkrét eredeti jelentésében lehetne érteni (mintha pl. az anyázáshoz valakinek az édesanyját kéne feltétlenül emlegetni), utána meg beleértesz mindenfélét a szavaimba, ami nincs ott.
Miért gondolod, hogy az a tényközlés, hogy valaki nyugdíj előtt áll, az feltétlernül egy bírálat, vagy bármi negatívumot jelöl? Nem tettem még ilyen utalást sem. Csupán valami információmorzsát próbál ilyenkor adni az újságíró egy a széles közönség által nem ismert szereplőről. (Mikor pl. azt írták, hogy meghalt az Aquaworldben egy 9 éves kisfiú, vajon reklamáltál a kora és a neme közlése miatt? Nyilván ugyanilyen tragédia, ha egy 10 éves kislány az áldozat, mégis mondanak ennyit.)
Ami az intézkedés helyességét illeti, hát abban ezek szerint nem egyezik a véleményünk. Mondjuk - ne haragudj rám ezért -, a te álláspontodnál sokkal jobban érdekelt Szamos Alfonznak a véleménye. Ma sikerült is beszélnem vele, természetesen meg fogom írni, amint mondott. Nagyon érdekes beszélgetés volt számomra!
Természetesen alapvetően nem ért egyet a kritikámmal (hozzád hasonlóan), de volt, amiben igazat adott nekem, sőt intézkedést is ígért.
Úgyhogy olvasd majd el.
Én továbbra is fenntartom, hogy a MÁV-csoport vezetése ezt az ügyet sem kezelte optimálisan.
ti
Moszkvicsslusszkulllcs 2009.07.24. 23:25:30
Valószínűleg nem volt akkor közvetlen veszély, csak ki akarták próbálni, hogy megvagyunk-e mellékvonalak nélkül.
Szerintem nem ma volt a legmelegebb nap, nem hiszem el, hogy számottevő veszély volna.
Szerintem is, Szamos Alfonz demonstrál, hogy több pénzt kapjanak (ezért esik épp' pénteki napra a kánikula).
navigare necesse est 2009.07.25. 02:20:43
Kedves Imre!
Mindenek elôtt köszönöm a megszólítást, tényleg kellemesebb így. Egy valami biztosan közös bennünk: szeretjük a vasutat és tenni is próbálunk érte. Továbbá - bármilyen meglepô - abban is egyetértünk, hogy ezt a dolgot (sem) kezelték optimálisan a MÁV csoport illetékesei. De legalább próbálkoztak.
Lehet, hogy együtt többet is elérhetnénk?
GL
Leijon 2009.07.25. 10:51:35
Balatonról a vonatom 70 perc késéssel ért be. Máv.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.07.27. 08:09:07
Azoknak, akik megint a vizsgálat végét meg nem várva verték itt a tamtamot, csak hogy nehogy igazam legyen a MÁV kritizálásában (hiszen tökéletesen működik, ugye), azért érdemes a mostani cikket is elolvasni a horvát balesetről:
index.hu/kulfold/2009/07/27/kiserleti_anyaggal_bekent_sin_csuszasa_okozta_a_halalos_horvat_vonatbalesetet/
Az derült ki, hogy még véletlenül sem a hőtágulás okozta a halálos balesetet.
ti
Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2009.07.27. 09:35:51
köki 2009.07.30. 10:45:24
Olyan nagyon nem értetted meg mit szerettem volna mondani ....
Inkább 3 indokolatlan korlátozás, mint EGY súlyos baleset. Szerintem.
A horvát baleset is megelőzhető lett volna, ha komolyan veszik, hogy a "felfelé" haladó vonat már elakadt.
A biztonság és az emberélet nem játék. Csak ezt sokan nem értik meg.
köki 2009.07.31. 08:27:06