Hétfőtől új beosztása van Tömpe Istvánnak, aki addig a MÁV Start üzleti vezérigazgató-helyettese volt. Most ismét az anyacégnél dolgozik (2003-2004-ben volt már a MÁV stratégiai vezérhelyettese).
Az új fejlesztési igazgató a pályavasúton korábban is létező fejlesztési részleget kívánja továbbfejleszteni. A cél, hogy az operátorok (a személy- és teherszállító vasútvállalatok) igényeiből kiinduló, a menetidőt, megbízhatóságot és tervezhetőséget szem előtt tartó fejlesztési tervezés, koordináció alakuljon ki.
Tömpe István határozott igennel felelt a Kötött pálya azon kérdésére, hogy törekszik-e majd a menetrendalapú infrastruktúra-fejlesztésre.
(A fogalom azt jelenti, hogy ott öljünk tíz- és százmilliárdokat pályakorszerűsítésbe, második vágány építésébe, esetleg új jármű vásárlására, ahol ennek valóban haszna, nagy haszna van a jövőben ott zajló közlekedés ismeretében. A legkönnyebben az ütemes menetrendi rendszer példáján érthető meg. Ebben a szisztémában a csomópontokon óránként, kétóránként ugyanaz játszódik le, a különböző irányokból befutó vonatokról át lehet szállni. A pálya állapotától függően egyes vonalakról csak nehezen – vagy egyáltalán nem – érik el a vonatok a csatlakozást. Na, itt kell nagyobb sebességre alkalmassá tenni a pályát, esetleg egyvágányú vasút esetén újabb kitérési [keresztezési] lehetőséget, második vágányt építeni.
A MÁV-nál a közelmúltban és jelenleg zajló fejlesztések jelentős része nem felelt meg ennek a követelménynek, vagyis hasznuk aránytalanul elmarad az áruktól, más szavakkal ugyanazt a pénzt máshol sokkal nagyobb haszonnal lehetett volna befektetni. A Cegléd-Szeged vonalon a kétvágányúsítás, a Szolnok-Debrecen vasúton a felújítás lényegében nem eredményez rövidebb menetidőt az utasok számára.
Ugyancsak nem szokta tudni a MÁV-csoport, hogy pontosan hol és mire óhajtja használni az újonnan beszerzett járműveket. Az utóbbi években beszerzett Desiro, Talent és Flirt motorvonatok egy része helyett hasznosabb lett volna nagyobb kapacitásút vásárolni, a körülbelül kétszáz ülőhelyes járművek ugyanis a gyakorlatban nagyon sokszor duplán vagy hármassával járnak, ami pazarlás.)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2009.12.23. 12:49:41
Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.12.23. 13:12:30
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.23. 14:19:43
Ettől függetlenül a többi nagyon igaz, az egyik legmeredekebb talán a 100-as vonal felújítása, míg a 100c már széjjel van rohadva annyira, hogy a kör-IC állandóan tízperceket késik...
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.23. 14:25:05
Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.12.23. 13:12:30 - ez melyik lenne?
blokkos 2009.12.23. 14:47:11
A példabeszéd szerint a verebek ,ha aludni térnek, találnak egy ágat maguknak a fán. Ha felriasztod őket, mind elrepül, de később visszatérnek ugyanarra a fára, csak másik ágon találnak helyet.
Sok a "veréb"!
kiscsikó · http://www.volvowiw.hu 2009.12.23. 14:57:37
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.23. 15:13:33
Hát persze, zavar esetén, ha éppen ott a zavar, és olyan jellegű, akkor sokat számít a két vágány.
De normál működésnél alig. (Pl. tehervonatot is lehet előzni.) De ez biztos nem a leghatékonyabb védekezés.
A konkrét vonalon sokkal olcsóbban lehetett volna sokkal hasznosabb fejlesztést végezni (vágányfejeltolást), ami javított volna a ceglédi "sarokponti" átszállás érzékenységét.
ti
Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.12.23. 15:16:11
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.23. 15:17:02
Az egész szöveget a szerző írta, csak úgy gondolta, a háttérjellegű, magyarázó részt elkülöníti a hírszerűtől.
szerző
Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.12.23. 15:28:21
franta 2009.12.23. 15:50:06
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.23. 16:04:07
A zavar és a napi működés a MÁV-nál elég hasonló fogalom :) :(
Feszes menetrendű egyvágányú pályán pedig a vonatok egymást verik el.
Nem vonom kétségbe, hogy a vágányfej-eltolás hasznosabb lett volna (gondolom, Ceglédtől délre) ugyanez miatt, de a városlődi kétvágányú szakasz nagyon jól jön: ha megkésik a gyors, nem kell félrerakni, és az IC elmehet időben.
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.23. 16:09:13
(Megnéztem a menetrendet, valszg. Nagykőrös észak felé való elhúzására gondoltál)
bodecsabi 2009.12.23. 16:40:08
Megvallom: olyanról nem tudok Svájcban, hogy egy eredetileg egyvágányú alagútba utólag vágtak volna keresztezési helyeket.
Olyan viszont több is van, hogy hosszabb alagutak alapvetően egyvágányúként épültek, bennük keresztezési helyekkel:
RhB vonalán a Vereina-alagút, közel 20 kilométer, az két végén és a közepén vannak 2 kilométeres kétvágányú szakaszok. A Furka-Bázisalagút is egyvágányú, ha jól tévedek két keresztezési hellyel.
De a tavaly átadott Lötschberg-bázisalagút is részben egyvágányú a jelenlegi kiépítésében (ez majd később változni fog), itt például olvastam egy kivonatot abból az elemzésből, ahol meghatározták, hogy pontosan milyen hosszon van szükség már most a kétvágányra.
Csabi
desertstorm 2009.12.23. 16:44:00
De igen, ez a Tömpe egy régi kommunista család sarja. Az apja a TV elnöke volt és nagy spanyol szabadságharcos! Régi haverja a Lörincze Péter gyerek (Lörincze Lajos fia), aki szintén meglovagolta az apja nyelvtani szereplését, és helyezkedését. Voltak ezek ketten már bankvezérek is! Magyarországon vagyunk....!
bodecsabi 2009.12.23. 16:44:07
Egy teljes állomásköz helyett (arról nem beszélve, hogy Városföldön 40-re kell lassítani, ha a másik vágányt használni akarod) a 2-3 kilométerrel meghosszabbított állomásfejek sokkal többet érnének: 4-5 perc késést lenyelnek gond nélkül, ráadásul sokkal olcsóbbak.
A többször idézett Svájcban rengeteg ilyesmi van, persze pont ott, ahol a vonatok találkoznak. És így lehetséges egyvágányú vonalakon is időveszteség nélkül a vonattalálkozás.
(Állomási keresztkor valamelyik vonatnak félre kell állnia, és várnia kell, ha még egy kis tartalékkal is számolsz, mindjárt 4-5 plusz keresztenként)
Csabi
bodecsabi 2009.12.23. 16:45:46
Én is meg lennék lepdőve, ha idióta vasutunk most egy csapásra normálisabban kezdene működni, de nincsenek illúzióim...
egy maréknyi dollár 2009.12.23. 16:47:33
Ez tök jó.
2.A MÁV-nál "jelenleg is zajló" fejlesztések költségesek és értelmetlenek.
Ez viszont szomorú.
3.A MÁV-csoport nem tud mit kezdeni az újonnan beszerzett járművekkel.
Ez meg egyszerűen döbbenetes.
Szerencsére mindezeket a problémákat megoldja majd egy db. volt stratégiai vezérhelyettes/sic!/ átcsoportositása.
desertstorm 2009.12.23. 16:54:26
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.23. 16:57:26
Ha lehet, pontosabban olvasd el, amit írtam, vagy legalább ne ismételd meg rosszul. Tehát:
2. Nem mind értelmetlen. Egyik se értelmetlen, csak soknak sokkal kevesebb az értelme, mint az ára. De pl. a balatoni vonal most folyó rendberakása nagyon hasznos "menetrendalapon" is.
3. Szó nincs róla, hogy nem tud mit kezdeni, néha túlságosan is tud. Pl. hármassával kell járatni, mert annyi az utas. Ezért jobb lett volna, ha olyan járműflottát vesznek, ami az előre tudható igényekhez optimális.
És aki beleköt a vezérhelyettes szóba, az találja meg a billentyűzetén a zárójeleket ((,),[,],{,},<,>)
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.23. 17:00:17
Nem találom kívánatosnak a blogomon, hogy vasúti vezetők testalkatával illetve családjuk politikai hovatartozásával foglalkozzanak a kommentelők, névtelenül meg túl gerincesnek se találom.
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.23. 17:24:01
Nem egészen világos, amit írsz, és részben kaptál is már választ.
De konzultáltam hozzáértőkkel is, és a "nagyon jól jön" az biztos túlzás. Gondolom, a délkörre (most már csak féldélkörre) gondolsz. Ha az pont úgy késik, akkor valóban segít neki valamennyit, hogy egy irányban mehetnek a hibriddel a két vágányon, de ez kb. két perc nyereség ahhoz képest, mintha a hibrid mögött menne blokkra. Ehhez a haszonhoz kicsit drága imho a 40 mrd-os beruházás. Az ütemesben ez a rész (Nagykőrös-Félegyháza között) pont egy laza szakasz, nem itt szorul a dolog.
Hanem, ahogy helyesen írtad, Nagykőrös kezdőponti végén lehetett volna állomásfej-elhúzással lazítani a ceglédi sarokátszálláson.
De még ennél is fontosabb lett volna a Szatymaz-Félegyháza szakaszon segíteni. Itt a két keresztezési hely között a menetidő 29 perc a 100-as pályán, Szatymaz kezdőponti végén egy elhúzás sokat javítana.
ti
efi 2009.12.23. 17:54:31
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.23. 17:56:21
ti
egy maréknyi dollár 2009.12.23. 18:44:30
Soraid alapján te egy érzékeny lelkű(sértődős és kekeckedő) vasúti vezető lehetsz;csak nem maga Tömpe úr, álnéven?
Na szia.
efi 2009.12.23. 18:51:00
Kétségtelen, hogy az infrastruktúrafejlesztéshez, az egzakt műszaki dolgokhoz pont ugyanaz a tudás szükséges, mint közgazdasági és marketing ismereteket sem nélkülöző személyszállításhoz...
efi 2009.12.23. 18:55:05
www.mav-trakcio.hu/mavtrakcio/vezeto.php?mid=14852fd7c80b2a
Házon belül meg ezek szerint megint senki nem értett hozzá, nem volt egyetlen szakember se, akiből igazgató lehetett volna úgy, hogy gyakorlata is van a területen.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.23. 19:03:15
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.23. 19:04:56
ti