Olcsó, B kategóriás tufát (sci-fit) nézünk. Az utolsó jelenetben a gonosz, de buta szörny maga is megsül a fortyogó lávában, de még látja, ahogy ördögi mesterkedése nyomán elpusztul az emberek világa. Tekintete nem a fájdalomtól homályos, hiszen nem érez fájdalmat, nincs lelke. De most sem érti, mit tett tönkre.
Szabó exminiszter rendelkezése nyomán egy csomó vonat kimarad a 2009-es menetrendbõl.
Szabó "postásbiciklis" Pál mb. közlekedési miniszter is utolsó napját töltötte múlt pénteken hivatalában, így éppen megérhette még, hogy késve bár, de a MÁV Start bemutatta a nyilvánosságnak a tárcavezető szakmai hagyatékát, a december 14-én hatályba lépő 2009-es vasúti menetrendet.
Mint az Index már megírta (és véleményem is volt róla), az azóta a monorierdei baleset miatt lemondott miniszter egy záhonyi vonatos látogatás alkalmával bökte ki az ukázt, hogy jövőre összesen nem tehetnek meg több kilométert a vonatok, mint idén. Eredetileg az volt a terv, hogy kiterjesztik a Dunántúlra is a keleten már bevált, több utast hozó, ütemes menetrendi rendszert (ITF-et). Márpedig az utasbarát ITF több közlekedő vonatot jelent (noha általában nincs hozzá szükség fizikailag több járműre), tehát Szabó ad hoc parancsa azt eredményezte, hogy a dunántúli fejlesztésekhez keleten kellett kiirtani vonatokat.
Nézzük egy példán, hogyan! A 80-as számú vonalon jelenleg ütemes menetrend van. Sátoraljaújhelyről minden óra 49-kor indul Szerencsre egy személyvonat. Ezek közül jövőre nem megy a 3/4 9-es. (A pontos indulás átkerül 47-re, tehát december 14-től a 8.47-es vonat marad ki.) A vonat párja is kimarad, 10.13-kor nem jön vissza Szerencsről (11.09-re érne Újhelyre).
Vajon mivel fogja tölteni az idejét jövőre ebben a pár órában ez a szerelvény, kedves Szabó miniszter? A Dunántúl valamelyik fejlesztett vonalán viszi majd az utasokat? Nem, hiszen hogy kerülhetne oda? Sátoraljaújhelyen fog vesztegelni, ahelyett, hogy pénzt keresne. Nem fog más munkát kapni a mozdonyvezető, a jegyvizsgáló sem, hiszen ott nem lesz munka. Pihenni fognak. A személyzet majd beszélget, kávézik, a munkaügyi szabályok szerint feltehetően teljes fizetésért. Legalább az idő egy részében (főleg télen) járatni fogják a mozdony motorját is, vagyis összesen csupán a vontatási költség egy része spórolható meg a már jól működő ütemes menetrendű vonalakon a Szabó-módszerrel.
Az adott vonatokon utazók jegyeiből származó árbevétel egy része pedig biztosan elmarad, hiszen a tapasztalatok szerint ma már nem lehet az utast arra a vonatra kényszeríteni, amely nem akkor megy, amikor ő utazni szeretne; aki teheti, más eljutási módot (busz, saját autó) választ.
Mit tettünk?
A sajtótájékoztatón megkérdeztük, hogy valóban hatékonynak tekinthető-e a korábban már ütemes vonalak egy-egy vonatának, vonatpárjának kihúzása. Tömpe István, a MÁV Start üzleti vezérigazgató-helyettese úgy válaszolt diplomatikusan, hogy sokféle módon lehet spórolni. Persze a személyszállító cég a MÁV tulajdona, a MÁV pedig az államé, így ha a minisztertől parancs jön, akkor azt végre kell hajtani, még akkor is, ha a startosok elvileg tudják, hogy nekik az az üzleti érdekük, hogy az utas igényeinek feleljenek meg.
Ugyanakkor az sem életszerű, hogy a vasúthoz nem értő Szabó magától találta ki az ún. szocializmus tervszámaira emlékeztető formális korlátot (ti. a vonatkilométerek emelésének tilalmát), a szocialista politikusnak alighanem a MÁV (tehát a Start anyacége), ugyancsak az MSZP-vel jó kapcsolatokat ápoló vezetői súghattak.
A döntés mindenesetre sehogyan sem emlékeztet egy piacgazdaságban érvényesülni próbáló cég tulajdonosainál/vezetőinél születő döntésére. Sem a záhonyi út előtt nem készültek számítások arra, hogy mit jelent üzletileg egy ilyen feltétel betartása, sem utólag nem kalkulálták üzletileg, hogy egy-egy vonat kiiktatása forintban mennyi megtakarítást és mennyi árbevétel-kiesést hoz. (Hiszen az ukáz ugye nem forintokról szól, hanem vonatkilométerekről.) Arról nem is beszélve, hogy egy ITF, vagyis egy utasbarát rendszer szétverése az adott lemondott vonaton túlmutató kárt okoz az utazóközönség és a vasút viszonyában. (Fehéren feketén kimutatható, hogy az ütemes, tehát utasbarát menetrendű vonalakon markánsan kevésbé csökken az utasszám, mint a többi vonalon, sőt néhol nő is.)
Visszatérve a jövő évi menetrendre, amely letölthető a Start honlapjáról, számos esetben rosszabbak lesznek az eljutási lehetőségek, mint most. Az új menetrendet bemutató sajtótájékoztatón szerettünk volna néhány ilyen helyzetre konkrétan is rákérdezni, de Sági Zoltán kommunikációs vezető csupán egy ilyet engedélyezett. Szerintünk az egyik legkritikusabb helyzet a főváros és Békéscsaba között fog kialakulni.
Gúthyné
A jelenleg a MÁV Start által ütemesként kezelt 120-as vonalon közlekedő gyorsvonatok közül ugyanis kihúztak két délelőttit, így jövőre 6.13 után legközelebb 6 óra múlva lehet pótjegymentesen Csabára utazni közvetlenül. A kérdésre válaszoló Gúthyné Molnár Mária menetrendi illetékes szerint a cél a minőségi utazás lehetőségeinek bővítése, így azt javasolja, utazzunk IC-vel. Ez a vonatfajta azonban nemcsak drágább (ezen a vonalon ráadásul ugyanott állnak meg az IC-k, mint a gyorsok, így hajszálpontosan ugyanannyi a menetidejük is), de kisebb is a kapacitása. Az itt járó nemzetközi IC-kre ráadásul csak mintegy kétszáz belföldön használható 2. osztályú jegyet adnak ki. (A többi fönn van tartva - akkor is, ha oda esetleg nincs annyi utas - a Romániába irányuló forgalomra.) Megjósolható tehát, enyhén szólva sok lesz az elégedetlen utas azok közül, akik most mondjuk szombat reggel, délelőtt két öt-hat kocsis gyorsvonatot megtöltenek.
(Bár Sági ígérete szerint a többi konkrét menetrendi kérdést föltehettük volna "négyszemközt" a tájékoztató végén, erre a potenciális partner távozása miatt mégsem került sor. Sebaj, terveink szerint a Kötött pálya hasábjain rendszeresen feltárjuk ezeket a szituációkat.)
A hivatalos sajtóközlemény úgy fogalmaz, hogy:
A jövő évi menetrendi struktúra kialakításakor a Dunántúlra történő ütemes menetrend kiterjesztése volt a cél, a menetrend ésszerűsítése mentén.
Most egy pillanatra tegyük félre, hogy a második fele nem jelent semmit, és mekkora bullshit, sőt azt is, hogy az első is értelmetlen, bizonyára nem a Dunántúlra történő ütemes menetrendre gondoltak, hanem az ütemes menetrend Dunántúlra történő kiterjesztésére. Inkább olvassunk a sorok a között. Volt a cél, asszonygyák. Áhá, szóval nem került megtörténésre a kiterjesztés kivitelezése? Gyanút fogtam, megkérdeztem.
Hogy mi az ütemes menetrendű vonal definíciója, és hogy ennek mi felel meg jövőre a Dunántúlon. Az derült ki, hogy a 18-as vonal. (Ha valaki nem tudná, a Szombathely és Kőszeg közötti mellékvonal, amely a két vasi városon kívül még érint vagy öt falut is.) Vagyis nem ütemes menetrendűek az alábbi MÁV Start-vonalak: 1, 2, 3, 5, 10, 11, 12, 16, 17, 20, 22, 23, 25, 26, 29, 30, 35, 36, 37, 38, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 50, 60, 61, 64, 65. Csak hogy ha valahol véletlenül azt mondja valaki, hogy az ITF-et kiterjesztették a Dunántúlra.
(Most értettem meg, a mondat úgy helyes, hogy az ITF-et kiterjesztették a Dunán túlra. Hiszen átjutott Kőszegre, amely a Dunán túl van!)
Na de ne fessünk sötétebb képet a valóságosnál, hiszen az is elég sötét. A 2009-es menetrend eredeti célja mégiscsak a fejlesztés volt. Így lesz azért előrelépés is. A Budapest-Székesfehérvár vonalon (30a) lesznek például zónázó járatok, amelyek nem állnak meg Kelenföld és Érd között, így az utasok egy része rövidebb ideig vonatozik majd. (E vonalon az elővárosi vonatok úgy egészében is ütemes menetrend szerint járnak majd.)
És még két, virtigli ütemes fejlesztés, amelyeket szerencsére Szabó sem tudott megakadályozni. Az egyik a két óránként közlekedő úgynevezett délkör vonat, amely elég jó közvetlen összeköttetést ad az Alföld és Tolna-Somogy között. Kecskemét-Kiskunfélegyháza-Kiskunhalas-Baja-Dombóvár-Kaposvár útvonalon halad majd néha egészen Nagykanizsáig.
A másik, amelyet már megpendítettem, amikor a kör-IC-ről írtam. (Ez utóbbi szerencsére marad.) A Békéscsabáról (vagy éppen Romániából) jövő IC-utasok át tudnak majd szállni a kör-IC-re, így jó eljutási kapcsolatot kapnak Debrecenbe, Nyíregyházára, Miskolcra. (És persze mindez visszafelé is működik.)
Miskolcról Pécsre is el lehet jutni majd közvetlenül 7.28-tól 17.28-ig kétóránként (Pécsről pedig 5.24-15.24-ig Miskolcra), mert az egyik helyről a Keletibe érkező vonatok mennek tovább a másik vidéki nagyvárosba. Az átszállásmentes kapcsolat ráadásul olcsóbb is lesz a mostaninál, a Start azt ígéri, elég lesz rá egyetlen IC-pótjegy.
Szintén jó hír, hogy szolgálatba állnak (éppen Miskolc és Pécs között) az új (régi vagonból átépített) IC-kocsik is. Szép, új kocsiban jobb utazni, de ezek legnagyobb előnye talán az lesz, hogy minden utasnak (pontosabban a laptopjának, mobiljának) jut bennük konnektor. Az viszont rossz hír, hogy 185 ilyen kéne, ahhoz, hogy minden IC-be jussanak, és tíz lesz belőlük.
Vadonatúj kocsik Bécsbe is járnak majd, de erről majd egyszer külön. Természetesen a nemzetközi vonatokat is alaposan átalakították, ahogy ez szokás vasutaséknál, nehogy az utasok megszokhassanak egy járatot. A tavaly ilyenkor büszkén beharangozott Komárno-Komárom (vagy Révkomárom-Újszőny) vonatok december 13-án mennek utoljára, és Kisújhelybe (Slovenské Nové Mesto) se rándulnak már át magyar vonatok. Egyáltalán, hogy a politika miatt-e, nem tudom, de Szlovákia felé feltűnően redukálódnak a járatok, miközben Románia felé szaporodnak, elsősorban persze Erdély és a közeli nagyvárosok felé.
Még egyszer összefoglalva: a most távozó miniszter (ezúton is eredményes munkálkodást kívánunk neki következő megbízatásához, úgy hallom, az R Főosztály hamarosan vezetőt keres nyugdíjazás miatt) utasérdeket, költségeket, bevételeket figyelmen kívül hagyó iránymutatása miatt a keleti országrészben is megszűnik számos vonat, miközben a Dunántúl zöme sem kap igazán jó menetrendet. Nagyon sok olyan vonat lesz, amely iskolai időn kívül vagy az év végi ünnepek alatt nem jár majd, úgyhogy mindenképp érdemes tájékozódni.
Már ahol lehet. Kinyomtatott menetrendet ugyanis még nem árulnak két héttel életbelépése előtt, és az Elvira naptára se lát még el december 13. után.
Visszásságok vasutunk világából címmel sorozatot indítottam, ez a poszt az első rész.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
gabesz2 · http://gabesz 2008.12.01. 11:08:56
Ha egy járat veszteséges, akkor ha kimarad a menetrendből, az a veszteséget csökkenti, nem pedig pénzt keres.
Ha egy IC Budapestről lemegy Pesre, az 1,5 M F-tba kerül a MÁV-nak (pályabérlés, a MÁV-Start ugyanis bérli a pályát, áram, személyzet fizetése, műszaki ellenőrzés, takarítás, stb.)
Ha a jegybevétel ennél kevesebb, akkor a járat veszteséges.
A sátoraljaújhelyi vonat üzemelése valszeg kevesebb, 2-300 ezerre taksálom. De azon csak kb tizen utaznak, abból 70% vagy nem fizet jegyet (nyugdíjas, MÁV alkalmazott családtagja), vagy vmilyen kedvezményre jogosult (diák, katona, közalkalmazott, stb.)
Vagyis a jegybevétel nem több 10 ezer Ft-nál.
Na itt a veszteség.
Sajna ez a helyzet...
nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2008.12.01. 11:09:23
semmit.
Igazából egy masszív, többhetes sztrájk kéne, hogy bebizonyosodjon, nincs is szükség a MÁV-ra (a jelenlegi körülmények között). Persze ezt megint a kistelepüléseken élők szívnák meg, ahol nincs alternatíva. Igaz, ha működhetnének rendesen személyszállító magánvasutak, ott sem lenne probléma.
Gera 2008.12.01. 11:11:20
Pius 2008.12.01. 11:13:13
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.12.01. 11:13:39
Nem, nincs igazad. Mégpedig sokrétűen nincs. Nekem meg most nincs sok időm kifejteni az összes rétegét a kérdésnek.
Csak annyit ezért, hogy a"pályabérlés", azaz a pályahasználati díj a pályavasúthoz, azaz a MÁV-hoz kerül. Vagyis adófizetői szempontból, sőt már a MÁV-csoport szintjén is tökéletesen indifferens.
Ráadásul a pályahasználati díjat úgy számítják, hogy elosztják a pálya teljes "költségét", vagyis ha kevesebb vonat jár, megnövelik a díjat, vagyis végülis a Cargo jár rosszul.
ti
Lóri Vérkutya · http://lorimennimaraton.com 2008.12.01. 11:13:46
István 2008.12.01. 11:17:47
Magyarnaba 2008.12.01. 11:21:00
Csak gratulálni szerettem volna a menetrendíróknak.
Ashi Valkoinen 2008.12.01. 11:22:05
vasutass 2008.12.01. 11:22:53
Szóval, azt is a Startra fogják kenni...
Gratulálunk miniszter úr! az audijának a "menetrendjét", vagy legalább az üzemidejét nem kellene rövidíteni?!
Gica 2008.12.01. 11:26:35
ez igaz, de rossz példa, mert eddig is rengeteg ilyen vonat volt (majdnem az összes gyors és gyorsított személy vonat, mely Fehérvár felé megy), viszont most ennek köszönhetően Fehérvárra eljutni másfél óra alatt lehet majd, mert Édrtől mindenhol megállnak. Ráadásul reggel 6 és 8 között az eddigi Székesfehérvárról induló öt vonat (3 személy és 2 gyors, amik közül a gyorsvonatok is megálltak Érden is) helyett csak három személy vonat lesz, mindegyik kb. másfél órás menetidővel és egyikkel sem lehet majd beérni Bp-re úgy, hogy esélyed legyen pl. nyolcra a munkahelyedre beérni. A munka utáni hazaútról nem is beszélve. Aki ötig dolgozik, az csak negyed 8ra ér haza, az eddigi fél 7 helyett. Sikerült több száz fehérvári ingázóval kiszúrni.
Atesz 2008.12.01. 11:28:59
GGG 2008.12.01. 11:29:02
Reggel Fehérvárról BP-re ingázóknak nagyon keresztbe tettek azzal, hogy nincs gyorsvonat 6 és 8 óra között, csak 3 "zónázó" vonat. Ez nagyon kevés!
1116001 2008.12.01. 11:29:19
Jakab 2008.12.01. 11:32:14
Most plusszban Várpalota, Pétfürdő, Hajmáskér, Devecser.
Lassan gyorsított személyvonat kategória lesz ebből az egykoron IC-ből is!
Bp-Zalaegerszeg 5 éve 3:25 alatt lett megtéve, most már 4:03-ra lassult.
Vessd össze: busz 17:00-20:00 pontosan 3:00 alatt ér oda Budapestről!
Tényleg fejlődik a MÁV... Vissza, de elég erőteljesen!
alagi 2008.12.01. 11:34:09
Aprosag talan, de: MIERT nem mehetnek tobbet mint tavaly? Egyatalan miert szempont ez? Ha olyan a vonat hogy veszteseget termel, akkor allitsak le es kesz, ha meg nem akkor jarassak.
(es csinaljanak jo kis utemes menetrendet) De kit erdekel hogy osszesen mennyit mennek a vonatok?
Acmee 2008.12.01. 11:34:41
Nincs igazad! Ha egy járat veszteséges, tegyük fel kb. 2mFt-ba kerül 1 retúrja. Abból minimum 1,8mFt független költség (Vezér, jegykezelő, kalauz, stb.), valamint a cikkben is emlegetett "télen, egyhelyben is járatni fogják a mozdony motorját". Tehát ha benn áll az állomáson, akkor is fenn állnak ezek a költségek! Ekkor pedig veszteséges a cucc, pedig 1cm-t sem ment a szerelvény! Ha ebből a veszteségből akár 10eFt-ot is le tudsz faragni azzal, h elindítod a szerelvényt, és utasokat viszel, akkor már kisebb a veszteséged, tehát átvitt értelemben azért "hoztál" 10e-t, mert azt nem kellett kifizetni!
pseudo1 2008.12.01. 11:35:21
szobatars 2008.12.01. 11:40:43
Pékszakállú Henceg 2008.12.01. 11:42:21
á.m 2008.12.01. 11:43:23
Acmee 2008.12.01. 11:45:42
1. Ha két teljes árú bérletes "összeül" egy autóba (Nem egy 8literes benzinesbe...), már majdnem, h olcsóbban jönnek ki, mint MÁV-val. És ajtótól ajtóig, télen kellemes melegben, nyáron kellemes hűvösben, kényelmesen.
2. A menetrend inkább kikúr a dolgozókkal, diákokkal(mert ugye ők utazn(án)ak a legtöbbet), mint "rájuk alapozzon. (Mert ugye a nyuggernak elvileg mindegy, h fél6kor vagy fél8kor megy be a városi "piarcra" paprikáé', ráadásul ingyen fogyassza' a zoxigént a vonaton). Tehát reggel 6-8között egymást érjék a vonatok legalább Bp. 70km-s körzetében, utána 13-18.00 között megintcsak. Közötte bőven elég 1-1,5óránként indítani egy vonatot.
3. Világos színű ruhában lehetetlen vonatozni, mert vastagon retkes leszel, mire leszállsz.
És még van pár dolog, amiért pl. én sem szívesen szállok vonatra. (Tévedés ne essék, tapasztalatból utáltam meg a vonatot (4évig Tata-BP; utána megint 4 évig Tata-Pécs, majdnem minden hétvégén retúrban, nem pedig kívülről, tudatlanul ugatok, utaztam rajta eleget)
kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2008.12.01. 11:47:46
vuximaxi 2008.12.01. 11:47:57
zijugenya 2008.12.01. 11:49:32
Vagyis a jegybevétel nem több 10 ezer Ft-nál. "
Ehhez tegyük még hozzá, hogy az állami kedvezményekre az állam fizet fogyasztói árkiegészítést. Ezen kívül az állás és a mozgás közötti költség különbségét jelemzően kitermelik a vonatok, mert az állandó költség a sok.
tompysoft 2008.12.01. 11:51:03
balintjozs 2008.12.01. 11:54:00
PA 2008.12.01. 11:56:53
Tíz alkalomból 8-szor senki sem szállt le és fel Komáromban erre a vonatra. Üresen jött és így is fordult vissza a szlovák BZ. Ha valami pazarlás volt a vasúton, ez a vonat biztos...
Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker 2008.12.01. 11:56:54
.
Nem vagy képben a települések méretéről.
Az Abaújszántó-Hidasnémeti kisvonaton is többen vannank tíznél, pedig az már tényleg a világ vége. Amúgy már teljesen tönkretették a környék vonatközlekedését, lehetlen eljutni a Zemplénbe innen, Debrecenből is hosszas várakozás nélkül. (A két átszállást fel sem veszem, mindig is így volt.)
Viszont ha ketten vagyunk, már olcsóbb a kocsi, mint a vonat. És a kocsiban nincs büdös meg kosz, nem tart az út fél napig.
HÉV-es 2008.12.01. 11:57:04
ginisz 2008.12.01. 12:01:00
msmester 2008.12.01. 12:05:55
Ez egyébiránt a Dunántúl első szárnyvonala is: ha jól emlékszem 1896-ban nyílt meg. 112 év alatt azt hiszem vissza is érkeztünk az origóba. Vastapsot kérünk...
bomi 2008.12.01. 12:08:00
hacsabika 2008.12.01. 12:08:04
A vasútnak szerintem nagyobb távolságokon lenne értelme. Minek kell minden bokorban megállni?? Az nonszensz, hogy busszal is előbb fel lehet érni Bp.-re, mint vonattal!!
abdi 2008.12.01. 12:08:50
teljesen igazad van. :-) ha valami veszteséges, de a viszonylag utasbarát, megbizható rendszerben kevesebbett termel(ne) mintha állna, vagy összevissza menne már megérné. elvégre az utas nem számol hogy mi mennyi saját magának mint adófizető. igen, kibasztak több vonalon több tizezer emberrel. és sajna lent kezdik a sporolást. inkább a vezérkarnál az eszement sok irodistánál kéne szanálni keményen. gondolom az lenne az igazi ktg lefaragás. és a kétkezi vasutas dolgozo meg lenne becsülve, saját cége, meg az utas által is. mindig az sziv.. aki a végeken áll. ütemes menetrend?? hosszabb menetidő, 1-es vonal Komárom 10 perc várakozás. az eddig 3-4 is elég lett volna ha nem olyan balfékek, hogy a személy bemegy az 5. vágányra a gyors a 2-ra és esélyed sincs átérni. csak az "okos vasutasnak csufolt" munkavállalón mulna hogy nem indítaná el csak ha mki biztonságban átért... a másik: ütemes azt jelentené hogy ugyanabban az időben menne. erreföl reggel, este +-/ tologatják a vonatot. 5 perc is számít ha sietek és éppen lekésem. tudom ez az én magánbajom :D
abdi 2008.12.01. 12:13:50
a nemzetközi menetrend meg több európai ország összehangolt igénye, egyeztetése, ebben nemcsak a máv a felelős....
timarg · http://sas2.elte.hu 2008.12.01. 12:13:57
Inkább meghosszabbítani Nagyváradig, mint a békeidőkben (nem sok hiányzik) - akkor majd lesz kihasználtság.
Geyza 2008.12.01. 12:14:29
Min tetszettek meglepődni? Már aki meglepődött... Eddig is mindig csak ilyet láttunk a MÁV-tól: egy lépés előre, egy hátra, kettől oldalra...
Debrecen-Nagyvárad vonatok agyatlan menetrendi fekvésben, az egyszer már apránként szétvert átlós gyorsvonati rendszer "újrafeltalálása" a Pécs-Ms-IC képében, aztán fűnyírószerű ritkítás, sok esetben agyatlanul.
Bp.-Db. között kivették szombat este a 7 órás IC-t. Előtte 6-kor 3 vonat is megy (gyors, IC, Tisza-ex) a kutyának nem hiányozna az IC. 7-kor semmi nem megy már, csak az IC - logikus vegyük ki! Nehogy már jó legyen. Ugyanezt a trükköt 4-5 évente szokták eljátszani.
Mindegy, ne is szaporítsuk a szót, a MÁV-ot ki kéne irtani az utolsó szögig, sóval hinteni a helyét, az ilyen Gúthynék meg menjenek a Tescoba felmosni a halpult elé... ez nem kommunikácó, ahogy lereagálta az ügyet ez a bekövesedett csinovnyik, ez nem szolgáltató vasút, hanem kupleráj... Nem is, a kupiban rend van, itt még az sincs.
Aki tud, menjen helikopterrel, ahogy Kóka elvtárs!
magocska 2008.12.01. 12:16:24
Csak ezt a vonalat használom
No comment :((
magocska 2008.12.01. 12:18:18
Parmerozpazepan 2008.12.01. 12:22:33
azon a vonalon nem "lassított IC"-k járnak, hanem NEM JÁRNAK ezentúl IC-k. Amit te írtál, az a sima "gyorsvonati" menetrend.
Bp-Szfv-Vp-Szhely között megszűnik az IC. Vissza 20 évet. Még jó, h 5-10 éve giga pénzért villamosították a vonalat...
András 2008.12.01. 12:23:11
Az IC-ket elvették, volt belőle két pár naponta.
Ez még csak hagyján, de mostantól majdnem minden vonatról át kell szállni Fehérváron.
Sőt, ezek az állatok megszüntették azokat a személyvonatokat, amelyek ráhordták az utasokat a ritkásan megálló gyorsakra!!!
pl Ábrahámhegyről MÁSFÉL ÓRA várakozással lehet átszállni a Déli felé Révfülöpön.
Gratulálok, az elkúrókormánynak, no meg az összes szavazójuknak!
oroszlán 2008.12.01. 12:24:38
Ez egy szándékosan tönkretett menetrend!Köszönjük miniszter Úr!
Úgy gondolom, ha ezt így bevezetik és
megengedjük akkor megérdemeljük!
Parmerozpazepan 2008.12.01. 12:27:57
Baszná szájba Szabó ex-miniszter a jó kurva anyját, tróger senkiházi kommunista gyökér.
Jakab 2008.12.01. 12:29:49
Zalaegerszegen kiadták a székszámot is tartalmazó IC pótjegyet, de a megadott széken ült egy külföldi, a kalauz pedig nem igazán tudott mit tenni a helyzettel. Hiszen ő még nemzetközi gyorsra szállt fel.
Vicces dolgok ezek, jobban belegondolva igen szomorú.
-------------------
Országot átszelő vonat... No igen. Már régen Szeged-Budapest-Bécs és Debrecen-Budapest-Bécs és még sorolhatnám IC vonatok kellenének. Ez nem új találmány, a német vasút már régóta külön cégként kezeli a nagysebességű, országhatárt is legtöbbször átlépő vonatait. Ezek igen nyereségesek, csak nem kell minden bokornál megállítani.
nbk 2008.12.01. 12:31:21
harper 2008.12.01. 12:32:24
ktv 2008.12.01. 12:33:38
Más kérdés, hogy az ingázóknak a munkahely részben támogat(hat)ja a beutazást, de ezesetben a köztisztviselő megveszi a teljes árú jegyet, tehát ez a kedvezmény nem csökkenti a MÁV bevételeit, mert ilyenkor állambácsi egyik zsebéből a másikba teszi át a lóvét.
Futter für die Schweine 2008.12.01. 12:38:33
A barnaköpenyesek egyik ostorozójától elég durva egy ilyen barnaköpenyes szöveget hallani, kedves erminavet. Abba bele sem gondolsz, hogy ez az átalakítás talán jó is lehet? (Érdekes, arról, ami tényleg jó lesz - pl. az új vonatok Németországba - arról miért nem írsz?)
Most egyből Moldova egyik idézete jutott eszembe, de nem az "Akit a mozdony füstje megcsapott"-ból:
"...félt mindentől, ami a napok rendjét megváltoztatta volna. Például, szinte sajnálta, hogy véget ért a háború, mert megszokta, hogy minden este felrakja az ablakra az elsötétítő kereteket. "
Józan 2008.12.01. 12:41:57
sh4d0w808 2008.12.01. 12:42:53
"Ha egy járat veszteséges, akkor ha kimarad a menetrendből, az a veszteséget csökkenti, nem pedig pénzt keres."
vs.
Láttál már olyan MÁV által működtetett járatot, ami nyereséges? Egyszerűen beszántani, sóval behinteni a MÁV által jelenleg elfoglalt ingatlanokat és kész.
prókátor 2008.12.01. 12:43:24
A MÁV-nak egyszerűen csak a főbb vonalakra kell koncentrálni, a gyéren kihasznált vonalakat felszámolni, és megbízhatóvá szervezni a járműveik közlekedését. A felszámolt pályákról felszabaduló óriási pénztömegből pedig fejleszteni kell a kistérségi közlekedést. Jelenleg a volán társaságok töredék áron szállítják az utasokat a MÁV-hoz képest. Megbízhatóbbak, ütemesebbek, tisztábbak. Ennyit jelent, ha valahol csekély az állami befolyás és van piaci verseny. Van az országban vagy 30 vonal, amit érdemes lenne fenntartani, a többit szépen meg kell szüntetni, és olcsóbb megoldással pótolni.
Abban, hogy a miniszter nem engedte a kibocsátást növelni, abban igaza volt, ez mindannyiunk érdeke. Jelentős csökkentést is ki kellett volna eszközölnie, de sajnos ő sem megoldást akart elérni, hanem csak látszatintézkedést.
rolika 2008.12.01. 12:48:53
azt hiszem, akik jelenleg vezetik ezt az országot, ennyit tudnak. ezt tanulták, ezt nevelték beléjük. nem lehet tőlük többet várni. ezek tényleg csak ENNYIT TUDNAK
Gyul 2008.12.01. 12:49:40
Tehát Gabesz2, ebben az összefüggésben tehát a legzsúfoltabb vonalakat kéne bezárni leghamarabb, ha veszteséget akarna minimalizálni, szóval ez bullshit.
Nem, a gazdálkodási-hatékonysági kérdések csak a következő lépcsőt jelentik.
Az első lépcső az, hogy ez egy közszolgáltatás. Mint közszolgáltatás kap MINDEN ember adóforintjából a működésére, hatékonysági kikötések nélkül. Így aztán annál nagyobb bűnt nem követhet el egy ilyen vállalat vezetője/felügyelője, hogy nem teszi lehetővé MINDENKI számára a vele való utazást: leépít, lerohaszt inkább.
Persze, hogy jogosan merül fel ezek után a kérdés, hogy van-e egyáltalán szükség a MÁV-ra, ha alapvető közszolgáltatási feladatát nem hajlandó ellátni...?
bomi 2008.12.01. 12:51:48
MÁVgyűlölő 2008.12.01. 12:53:31
És az új menetrend is nagyon felhasználóbarát a maga 462 oldalával és bőséges jelmagyarázatával!
utas 2008.12.01. 12:58:42
Ma reggel neztem meg az uj menetrendet, es elszornyedtem, amikor meglattam, hogy toroltek a 17:40-es gyorsvonatot Budapest-Komarom utvonalon. En minden nap ezzel jartam haza, mert gyorsvonatrol volt szo, es jokor is indult, es mindig sokan voltunk rajta. Erre lett helyette 16:40-kor meg 18:40kor gyorsvonat. Franko! Kozben meg 17:25-os szemely, amit nem tudsz elerni, mivel 5ig dolgozunk, utana meg 18:25-os szemely van, ami 7 perccel er haza hamarabb, mint a 18:40-es gyors. Tehat a 19:15-os hazaerkezesembol lesz vagy 20:00-20:15-os. Mar kuldtem gratulalo levelet az uj menetrendhez, de meg nem jott erdemi valasz, csupan az automata koszonte az eszrevetelem. :) 15 nap valaszadasi hataridot irtak a valaszuk aljan. A reggeli vonatunkat pedig attettek 6:27-rol 6:12-ra, ezt meg elviseli az ember...
PA! Valo igaz, hogy nem sokan utaznak Revkomarom-Komarom kozott, de egyszer kijohetnel 6 korul az allomasra, amikor latod, hogy a cigok spuriznak le arrol a vonatrol, hogy elerjek a gyorsot pest fele. :) Ha eltorlik a vonatot, akkor kevesebb ordibalas lesz a vonatokon, annyira nem banom.
vasutass 2008.12.01. 13:06:25
Pusztaszabolcson mindig átkell majd szállni, nem lesz végig menő vonat a 40-esen, csak az IC-k.
prókátor pedig úgy látszik a buszos-közúti-lobbisták jeles képviselője, gondolom, jól fizetett tanácsadó is a miniszter "úrak" körül
CARGO 2008.12.01. 13:13:07
Ez a távolág kerül ennyibe heti 2-szer. A kőszegi személyvonat ezzel szemben megteszi ezt napi 14szer. El lehet képzelni micsoda költség lehet ezt a szerencsétlen 18-ast üzemeltetni. Már rég be kellett volna zárni. Siralmas látvány az útátjáróban amikor elhalad ez a vonat...
Jakab 2008.12.01. 13:15:04
Addig pedig pláne nem kell csodálkozni azon, h nincsenek utasok, amíg:
1. Ha két teljes árú bérletes "összeül" egy autóba (olcsóbb)
--------------------------------------
Német vasútnál is problémák ezek. Ott a menetjegy ár horror, a havibérlet összára a hazai ár körül van.
1.) "Mi gyorsabbak vagyunk." Több nagyváros közt 2/3 idő alatt ott a vonat a személyautóhoz képest!
2.) Csoportos jegy: második főtől féláron. Ezzel üzenve hadat az autónak. A Schönes-Wochenende-Ticket (5 főig napibérlet nagyon jutányos áron - szabadnapokon, hiszen nem frekventált időszakban is járnia kell a vonatnak, vagy elsorvad). És még sorolhatnám, mivel PRÓBÁLJÁK MEGTARTANI AZ UTASOKAT.
www.bahn.de/p/view/preise/subhome/angebote_ueberblick.shtml
-------------
PA 2008.12.01. 11:56:53
Komárom-Komárno üresen... Ismét egy "ultra hosszú járat". Amíg átszállok rá, a hídon is átsétálok.
Egy Nyitra-Komárom-Székesfehérvár személyvonat nem hangzana izgalmasabban egy a fentihez hasonló értelmetlenség helyett? Ja, hogy országhatár? ÉS??
Parmerozpazepan 2008.12.01. 13:17:43
Ugyanezt mondom én is! Legnagyobb hibájuk egyben a legnagyobb bűnük is!
Gyul 2008.12.01. 13:22:14
d 2008.12.01. 13:22:57
Az ütemes menetrend akkor működik, ha az egész hálózat folyamatosan, megbízhatóan üzemeltethető. A máv vonatai rendszeresen késnek 10-15 perceket, ami bőven elég ahhoz, hogy a csatlakozást lekésse az utas, és mivel nem elég vonzó a vasút, ezért az utasszám pedig nem olyan magas, ami indokolná a sűrű közlekedést bizonyos vonalszakaszokon.
2. Az ütemes menetrendhez tehát normális járműállomány szükséges, mert normális vagonok vonzerőt jelentenek, növelik az utasszámot, a kihasználtság pedig az alapfeltétele annak, hogy az ütemes menetrendnek legyen értelme. Észre kellene venni, hogy egy 35 éves bhv kocsin ma már nem szívesen utaznak az utasok, tök mindegy, hogy a menetrend milyen elvek alapján készül.
3. A magyar vasutat valóban tönkretették, én mint mindennapi utas tapasztalom. De félreértés ne essék nem egy ember tette tönkre. Nagyon is helyes felszólalni az ellen, hogy napjainkban is tervszámok alapján határozzák meg a működtethető vonatszámok számát, nem pedig a kereslet alakítja azt.
Viszont kár homokba dugni a fejünket, ilyen régebbi maradvány az is, hogy minden egyes vasutas családtagja ingyen utazik. Miért?
Ilyen régi maradvány az is, hogy a vasutasok olyan körülmények közt dolgoznak, mint 30-40 évvel ezelőtt.
Az állomások a rohadás határán vannak.
A MÁV 10 (!) újjá épített IC kocsival villog, közben a jóég se tudja, hogy a minimális utazási igényeket legalább kielégítő mostani IC-k helyett mikorra lesznek mind legalább olyan színvonalon, mint ez a 10 mintapéldány. És akkor ne is beszéljünk a nem IC kocsikról, melyeknek többsége az utasok legalapvetőbb elvárásainak sem felel meg. (a Flirtet, Talentet és Siemenseket leszámítva)
Jam83 2008.12.01. 13:29:02
Az ütemes menetrendnek akkor lenne értelme, ha a vonatok nem késnének 10-15 percet (vagy többet) állandóan. Szóval így mindössze 5 órámba telik feljutni Bp-re.
Az új menetrend szerint az 5 perc átszállást Bp fele megnövelték 7 percre, ez aztán az esély. Ellenkező irányba 4 perc átszállás van. Vagyis továbbra is egy óra várakozzásal kell számolni ezen az útszakaszon.
Andy 2008.12.01. 13:30:52
Tölünk keletre él a vasút. De tölünk nyugatra is.
Csak alattuk szakadt be a pálya.
repepe 2008.12.01. 13:31:21
Az nekem több mint sokkoló amikor a pályamunkások, meg egyéb fizikai MÁV dolgozók már az állomásra odafelé is segg részegek, (hogy a biciklin alig bír ülni ), ahonnan bejárnak a 35km-re levő nagyváros állomására dolgozni, ergó totál részegen "dolgoznak" vagy inkább nem csinálnak semmit, de legalább piásan. Kérdem én mi a fenének kell az ilyeneket eltartanunk, ha én így végezném a munkámat ahogy a MÁV-nál nagyon sokan, nem kellene sokat várni, hogy kirúgjanak. Egyébként ha kiszámolod, hogy egy adott utat a MÁV-val vagy Volánnal utazva mennyiért teszel meg, ha már ketten vagytok jobban megéri még benzines autóval is menni (beleszámolva a fenntartási költségeket is,) mivel fele annyi idő alatt megteszed az adott távot, ugyanannyiért, ja és nem kell nyomorogni és elhányni magad a balkáni állapotoktól. Azért számomra a Dunaújváros - Vasvár táv ami kocsival max 2,5 - 3 óra tömegközlekedve, 6-7 óra! több mint sokkoló! és akkor még nem jutottál haza ha Vasvár környékén laksz, mert onna még busszal + 0,5 - 1óra, na ez a nem mindegy.
Bocsánat, ha nagyon off voltam.
Gyul 2008.12.01. 13:34:22
Ez sajnos igaz: a MÁV-ot tönkretették és nem egy ember tette tönkre.
Viszont 2004 óta más helyzet van: hihetetlen mennyiségű pénz áll rendelkezésre Kohéziós alapból vasútfejlesztésre: az EU minden más fejlesztést óvakodva fogad, egyetlen dolgot támogat ezerrel, mégpedig a vasútfejlesztést. Erre mit építünk? Autópályát.
És miért? Mert a MÁV kusza, dudvás rendszerébe ezt a pénzmennyiséget beleönteni ugyanolyan felelőtlenség volna: legalább megteremtjük az utazási alternatívát, sokkal gyorsabban, mintha MÁV változtatást akarnánk (az min. 10 év ezzel a szakszervezeti körrel, ezzel a tárgyi feltétellel, ezzel a vezérkarral), hátha ezzel ösztönzünk valami belső alakulást. És persze csorgatunk valamit, hogy ne pusztuljon el...
Bamba 2008.12.01. 13:35:26
Bamba 2008.12.01. 13:37:11
Sipi 2008.12.01. 13:38:27
a budos kurva eletbe...
a mi penzunkrol beszeltek, ugye tudjatok..?
azert dolgozzunk, hogy joskapistanak meglegyen a dianaravaloja? hogy marcsat, mert jol kurt a resti wcjeben 20 evbe ki ne tegyek a mavtol?
igenis, koltseghatekony mavot. ha le kell allitani, le kell allitani. ha el kell kuldeni, el kell kuldeni. ha nincs penz, akkor nincs 13. havi.
tessek szepen tudomasul venni, hogy a versenyszferaban dolgozok termelik meg a kenyereteket. es veges az erejuk, veges a zsebuk merete...
_CaD_ 2008.12.01. 13:49:11
bomi 2008.12.01. 13:50:21
> bomi-nak:
> Pusztaszabolcson mindig átkell majd szállni, nem lesz végig menő vonat a 40-esen, csak az IC-k.
Ez NAGYON nincs rendben. Igaz, ez már érzékelhető tendencia volt, a korábbi napi 6-7 közvetlen vonatpár helyett mostmár csak 4-5 jár ezen a vonalon (gyors+személy), de hogy egy csapásra az ÖSSZESET megszüntessék? És gondolom semmi biztosíték nincs arra, hogy a több mint háromórás menetidejű pécsi személyt bevárja a menetrend szerint 3-4 perccel a beérkezése után induló pusztaszabolcsi "elővárosi"... És fordítva.
Gyakorlatilag így az ezen vonal mentén (és nem az IC által érintett nagyvárosokban) lakókat elvágták a biztos (és kényelmes, közvetlen) fővárosba jutás lehetőségétől – vasúton. Ágyő, MÁV...
Egyébként más értelmét nem látom ennek az intézkedésnek, mint az érintett Volán-társaságok privatizációhoz való előkészítését. Hiszen talán még olcsóbb is lett volna ezeket a vonatokat beengedni a Délibe, és onnan indítani vissza, mint ugyanazon a vonalon és ugyanabban az időben egy másik vonatpárt közlekedetetni Pusztaszabolcsról/ra.
Ha ez tényleg így marad, akkor a magam részéről december közepe után családostul lemondok a vasút nyújtotta "előnyökről", és máshogy oldom meg a közlekedést a fővárosba (és sokan lesznek kénytelenek ezt a lépést megtenni, így csökkentve a MÁV veszteségét)...
abdi 2008.12.01. 13:52:29
abdi 2008.12.01. 13:54:45
a kertész tömlővel 2008.12.01. 13:57:59
van még egy Répcelaknál ugyanez történik hajnali 5.40 környékén,,mondjuk legalább nincs torlódás ebben az időpontban,
de azt mondja már meg valaki h miért kell sok sok percre lecsukni a sorompót egy ilyen lassú és üres,,tehát felesleges járAt miatt?
mugy régen heti rendszerességgel vonatozam győr bp között ic-vel is,,,de már akkor se voltak a jók az állapotok meg mindig felkeltettek és igazoltattak a rendőrök mintha nem is utas lennék hanem vmi bűnöző,,állítom autóval nem igazoltattak azóta annyiszor összesen mint abba a fél évbe míg IC-ztem
Kolompárrómeó 2008.12.01. 14:05:14
Dereck 2008.12.01. 14:17:57
vuximaxi 2008.12.01. 14:18:45
Én is örülök, hogy Németország felé több vonat lesz. Gyönyörű ország, nyáron én is voltam kinn. A gond csak az, hogy szerintem az átlag magyar inkább belföldre utazna, munkába, iskolába. Nézve azokat a vonalakat, ahol én utazok, meg az alapján, amit a többi hozzászóló ír, ez még rosszabb lesz. Többszöri átszállás, hosszabb menetidő, 20-35 perces felesleges várakozások több állomáson, még akkor is, ha a vonat közvetlen. Bár megtehetném, hogy hetente utaznék az új Budapest-Berlin vonattal.
abdi 2008.12.01. 14:19:28
itt a hivatalos magyarázat az elcseszésre.
vuximaxi 2008.12.01. 14:24:06
molnibalage 2008.12.01. 14:38:28
KiNG 2008.12.01. 14:49:56
1. Kiszúrás, hogy a 30a vonalon kivették reggel a Bp-re felmenő kanizsai és tapolcai gyorsvonatot. Ezen a vonalon ugyan elég gyakran mennek vonatok Bp-re (kb. 20 percenként), de aki Fehérvárról gyorsan szeretett volna eljutni Bp-re, az ezentúl nem fog, veszt 15-20 percet. Persze, késés figyelembe vétele nélkül.
2. A 30a tele van lassújelekkel. Szfvár állomáson 10-es és 20-as sebességkorlátozások vannak. Emiatt is van az, hogy villamosított fővonali személyvonatnak 1:28 kell, amíg azt a rohadt 67 km-es távot megteszi.
3. A 30a-n közlekedő Flirtökből kettő megy, összekapcsolva. Ülőhely szerinti kihasználtság 20-40% (ez azt jelenti, négyes ülőhelyeknél max 1-2 ember ül). Ha szétkapcsolnák őket, több vonatot lehetne csinálni, és le lehetne váltani a régi 30-40 éves vagonokat.
dancegirl26 2008.12.01. 15:28:37
A támogatási rendszere is nagyrészt azokkal szúr ki, akinek egyszerűen MUSZÁJ utaznia (munkába járók). Én a diákok mellett inkább ezeknek az embereknek adnék utazási kedvezményt az élvezetből utazgató nyugdíjasok helyett. Akinek nem kötelezettsége az utazgatás, az fizessen 100%ot, a többiek meg kapjanak valamennyi kedvezményt (igazolni egyszerű, munkáltatói, iskolai papper).
Fedup Sári 2008.12.01. 15:44:27
Ezt ugye nem gondoltad komolyan?
a 2008.12.01. 15:57:18
Közlekedjetek addig is bussza, azzal gyorsabb, és nem kell a légkondiért/fűtésért külön fizetni pótdíjat! (persze ha elkezdik felújítani az autópályákat, akkor busszal és vonattal is ugyan annyi lesz az eljutási idő..)
a 2008.12.01. 16:01:26
AndrisP 2008.12.01. 16:11:51
Ha van egy kis eszük a Volánoknak, most bedurrantanak egy olyan menetrendet, hogy környezetvédő legyen a talpán, aki azután még a vonatra buzdít...
A legnehezebb lesz visszavenni a sok ellopott pénzt, de ne higgye senki a MÁVnál és a holdudvarban, hogy nem lesz rá energiánk meg lőszerünk...
Gyul 2008.12.01. 16:15:48
Szóval nyugalom, ez még nem a lejtő alja, lesz még rosszabb is....
radioaktiv 2008.12.01. 16:36:52
Aztán következő lépés, hogy megnézni, hogy mely járatok a menthetetlenek. Felszámolni őket. Szigorúan, a síneket elvinni más fejlesztéshez, a felesleges dolgozókat kirúgni. Csókolom, sajnálom, de ez van. Az állami cégek, nem jótevő szervezetek. Járjon volán azokhoz a kis településekhez, ahol a vonat nem éri meg. Ha már a busz sem éri meg, akkor olyan településről van szó, amit amúgyis 99%ban az ország tart el. Nagyon sajnálom, de megint ugyanaz a helyzet. A másik megsegítése vagy a teljesen természetes feltétel nélküli eltartása két különböző dolog.
Na ezután jöhet a menetrend. lehet orrba-szájba feljleszteni azokat a Budapest közeli vonatokat, amit nagyon sokan használnak, neki lehet állni, pl nyárra egy fejlett balaton vonalnak(nem ártana oda még egy sín), persze, a nagyobb városokara is egy hálózatot és különösképpen egy nyugat-felé vasútvonal fejlesztés. Remélem ez a Bécs-felé menő "majdnem szupervonat" nem lesz extradrága a felesleges fényűzések miatt. Csak simán legyen szupervonat. Ha 160-200as átlagot megy, könnyedén kiválthatja az autót.
Nade mindezek nem válthatók valóra, nem csak a máv vezetősége miatt, hanem maguk a máv dolgozók és a szakszervezetek miatt, és persze a degenerált szavazók miatt. :)
A legtöbb ember azt várja, hogy legyen kétszer olcsóbb, meg ötször gyorsabb és járjon minden faluba a vonat. Mindezt egyik pillanatról a másikra. A kapitalizmustól is ezt várták, oszt koppantak. Kár, hogy buták, hogy belássák.
balintjozs 2008.12.01. 17:45:52
csillu009 2008.12.01. 18:39:43
Prókátor: Nekem mint fogyasztónak
mitől "utasbarátabb" és olcsóbb (erős hangsúly) volánnal utazni, mint vonattal?
Tudtommal egységesített ára van (mivel diák vagyok, egy oda-vissza MÁV-val is, volánnal is 900 HUF, a többi ár (felnőtt, nyugdíjas, stb. értelemszerűen megyegyezik ugyanúgy). Én olyan helyen lakom, ahol a megyeszékhely egyaránt 60 km-re található közúton is, és vonattal is. Választhatnék, meg is teszem. Nem a MÁV védelmére, mert komoly fenntartásaim vannak a vonatok állapotával kapcsolatban (és egyébbel is, de 1:10 perc alatt eljutok vele az úticélomhoz. A volán ellen közölném, hogy mennyivel utasbarátabb 1:45 perc alatt megtenni közúton ugyanazt a 60km-t?
Mert hogy olcsóbbnak sem olcsóbb, az egyszer fix.
Másrészről meg az autópályákat, főutakat leszámítva a magyarországi közút siralmas (környékünkön extra siralmas, a jó minőségű út legközelebb is ~30 km (33-as főút), és nem szívesen zötyköltetem magam azokon a buszokon (ráadásul télen rá van fagyva a félig letakarított hó, ebből következik, hogy balesetveszélyes is), amelyeknek télen is kb. a felén van fűtés, a csuklósokon nem nagyon tapasztaltam a fűtésnek halvány jelét sem télvíz idején. Ezek után úgy gondolom, kedves kommentelő, aki úgy gondolod, hogy volánnal utazni csupa móka és kacagás, hogy akkor ha lehet, akkor naponta tedd meg 2-szer.
Én maradok a vonatnál, amin ugyan biológiai apró gondokat elvégezni nem lehet, mert bokáig jársz a szennyben, de télen legalább fűtik, és nem utolsó sorban rövidebb ideig tart utazni vele, mint az általad preferált volánnal. És igen, nekem is keresztbe tett már sokszor ez a szar ütemes menetrend. A napokban láttam: Záhony - Nyíregyháza - Debrecen vonalon 60 perces késés. Ezért nagyon-nagy kár ütemes menetrendeskedni. Az IC-k rendre késnek Bp. felől is, és Bp. felé is, jó esetben csak 10 percet, rosszabb esetben fél órát, amivel ott vagyok, hogy mehettem volna gyorsvonattal is.
Azt kívánom a menetrend készítőinek, hogy töltsenek el egy hetet ingázóként, ahogy nagyon sokan dolgoznak, és kíváncsi lennék, hogy mennyire lenne ínyükre az átszállások - várakozások - hosszú vonatozások sokasága. Nem a szolgálati autóból kell menetrendet megírni, miközben vezet a sofőr, tapasztalat, esettanulmány és vizsgálatok nélkül. Ésszerűség kellene, semmi más.
(Bocsánat, a hozzászólást véletlenül elsőnek rossz helyre küldtem el, elnézést mindenkitől! Ide szántam, mostmár helyén is van.)
vagyokkk 2008.12.01. 21:45:41
Ábrahámhegy-Budapest:
Most vonattal:
Áhegy - Balatonakarattya: 05:55-07:29
Átszállás 7 p, utána Akarattya - déli:
07:36-9:33
menetidő: 3:38 p, tetves 163 kmen, kötöttpályán (nincs jég, nincs állandó dugó, karambol, ihajcsuhaj).
Ugyanez busszal:
Áhegy- Balatonalmádi: 6:37-7:35
10 perc átszállás
Almádi- Budapest Bocskai út (nem pestiek kedvéért a Kosztolányi Dezső térnél) 7:45 -9:05
menetidő kb 2:36
Szerinted hogy a viharba csinálja a busz?
Amire most még fel lehet férni (dec 14.től nem lehet)
Az IC-t elvették a mocskok, az hasonló színvonalú volt, mint a busz.
Mostantól mi lesz??
csibra 2008.12.02. 11:20:45
Namost, én az 1-es vonal mentén élek (Mosonmagyaróvár) és reggel 4:49-től, este 22:49-ig óránként mennek (és jönnek) a vonatok Győrbe/ből. Mi ez, ha nem ütemes menetrend?
vasutass 2008.12.03. 08:22:04
A mosoni vonatok ütemesek maradnak, de nekem Győrből Budapestre 7:33 után 11:33-kor lesz csak gyorsvonatom, és az IC-k sem fognak ütemesen menni.
Szóval, az 1-es vonal - nekem - nem ütemes.
Üdv, egy győri vasutas
Veritas 2008.12.03. 09:32:44
18 óra után ugyanis nem lehet eljutni Kunszentmiklóstól lejjebb (Szabadszállás, Kiskőrös, Kiskunhalas) még átszállással sem. 18 óra után megáll az élet.
Csakhogy 18 órakor nyáron még délután van!!!! Tanulók vizsgáznak, szülői értekezletek vannak. Nem beszélve a menetrend miatt elveszített munkahelyekről.
Firebreather 2008.12.03. 13:12:04
vasutass 2008.12.03. 16:19:07
Gerardus A. Lodewijk 2008.12.05. 18:03:11
Zsuzs 2008.12.08. 21:51:24
Szaki 2008.12.10. 10:15:16
Artúrka 2008.12.21. 22:04:49
Ha igazán az utasai érdekét képviselné, akkor már régen beleegyezett volna a szakszervezetek által felkínált vonatok közlekedésébe. Ugyanis, ha ezen vonatok elindulnak, ráadásul menetrend szerint, már kiszámítható közlekedésre kerülhet sor. Lehet, csak három-négy vonatpár indul el. de az már biztosan. Nincs lezárt vonal, nem mondhatja senki, hogy a vasút miatt nem tudta a vizsgáit letenni, és még sorolhatnám. De a vasút vezetése ragaszkodik az általa minimálisan megkövetelt járatokhoz, Így mivel ez a szakszervezeteknek ez nem elfogadható, továbbra is vannak olyan vonalak, ahol egy vonat sem közlekedik. Így az én szememben senki más nem tehető felelőssé a ilyen vonalak teljes leállásáért, csak a vasút vezetése.
Az összes vonalon való minimális közlekedés mellett, még mindig lenne lehetőség tárgyalásra. Ez azonban a vasútnak, de a kormánynak sem felel meg, tehát a káosz egyértelmű, hogy nekik köszönhető. A kormány immáron szabad kezet adott a vasútnak. Tehát lehetne megegyezés. Más kérdés az, hogy ha most szabad kezet kapott, akkor ezidáig mi gátolta a megegyezést. Nem még is a jelenlegi kormány vezetése?
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.12.21. 22:22:08
Én vagyok a moderátor, miért kérdezed? Ez egy blog, az én blogom.
Szépen, értelmesen, normálisan fejtetted ki a gondolataidat, senki nem fogja moderálni.
legfeljebb megjegyzem, hogy szerintem teljesen kificamodottak, esetleg valamilyen elfogultság miatt. (Persze ez nem bűn.)
Szerintem ezért mégis csak az csinálja a sztrájkot, aki csinálja. Nem arról van szó, hogy szegény elnyomott munkavállalók föllázadtak elviselhetetlen munkakörülményeik miatt, hanem arról, hogy néhányan, akik közül sokan meglehetősen kényelmes munkát végeznek elég rosszul, egy kicsivel több pénzt akarnak. Persze ez érthető.
Abban igazad van, hogy a vasút vezetése nagyjból szarik az utasbarát közlekedésre. De ennek kevés köze van a sztrájkoz szerintem.
ti
Artúrka 2008.12.22. 11:13:23
Engedd meg, (bocs a tegezésért) hogy egy előző válaszomat másoljan be azért, hogy megértsék az emberek a mi hozzáállásunkat.
Nem vitát szeretnék szítani. Ez egy vélemény. Egy egyszerű vasutas véleménye, aki hajlandó vitába szállni bárkivel, aki nem érti mit miért tesznek a vasutasok. Mit, miért titkolnak el a vezetők, a politikusok.
Bármit megtennék, azért, hogy nektek, az "Utazóközönségnek" jobb legyen. Én még annak idején erre esküdtem fel! De vannak akiknek az esküjük csak addig tartott, amíg elregélték. Gondolok itt a MÁV vezetésére és annál feljebb levő, hatalommal bíró emberekre.
Csak egyetérteni tudok Önnel a leírt panaszokat illetően.
Magam szeretném a legszívesebben látni, ha ezekre orvoslást találna a MÁV, hiszen elhiheti, én is naponta találkozom ezekkel a dolgokkal. hiszen bejáró vagyok.
Megpróbálok mindenre feleletet adni. Lehet olykor nem kielégítően, de a legjobb tudomásom szerint.
Az információ. Jómagam forgalmi szolgálattevőként dolgozom. Nekünk kötelességünk jelenteni, ha bármely ok miatt nem indult el egy vonat, netalán menetközben "csúszott" meg. Ezt meg is tesszük. Van felettünk az adott vonalon illetékes, rendelkezésre jogosult személy, akinek a rendelkezését kötelesek vagyunk elfogadni. Sőt, már kettő, hiszen a SZESZA leválása óta a személyszállítást külön felügyelik. Ha innen nem kapunk információt, akkor csak követlenül a vonat menetrendszerű érkezési ideje körül jut tudomásunkra a késés. Nincs féléve, hogy új utasítás jelent meg, abban már végre kötelezték ezen dolgozókat arra, hogy tíz percen túli késést az összes dolgozóval közölni kell. Tehát ez megoldódni látszik. Fűtés. Naponta didergek az utasokkal hajnalonként. Nem IC vonaton, egy egyszerű BZ-n, ami még jobban letud hűlni és csak indulás előtt fél órával kapcsolják be a fűtést, hiszen a személyzet akkor jelentkezik a vonathoz. Nincs lehetőség előfűtésre, hiszen ezt a fajtát nem a mozdony fűti és nem lehet felügyelet nélkül hagyni. A hagyományos kocsiknál csak a nagyobb állomásokon van lehetőség előfűtésre, pl. Budapest-Keleti. Ha indulás előtt kiderül, -még egyszer említem, fél órával előtte érkezik a személyzet-a fűtéshiány, illetve a nem kielégítő fűtés, van két választása a vezető jegyvizsgálónak. Vagy indulnak időben, vagy kisorozzák a kocsit. No, ez már tuti késést eredményezne, hiszen mire mindent átvizsgál, már csak percek vannak az indulásig.
Ami a pótjegyeket, ill. a visszatérítést illeti, javaslom az Üzletszabályzat és a Hivatalos Menetrend átböngészését. Érdemes.
A kosz, a büdös kocsik. Ezzel nem fogok különösképpen foglalkozni. Ezt a vezetésnek kellene végre megoldani.
Sztrájk. Tisztában vagyok az ezzel járó kellemetlenséggel. Többször azért, hogy bemehessek a szolgálati helyemre, motorra kell ülnöm, hiszen nekem sem jön a vonat. Ezért is említettem előző írásomban a vezetőség felelőtlenségét. Hiszen a megegyezésig is kellene a közlekedés. De nem! Ezt is arra használják fel, hogy az utazóközönséget a szakszervezetek, vasutasok ellen hergeljék. Inkább hagynak vonalakat teljesen lezárni. Ha már bezárni nem tudták.
Ami a követeléseket illeti. A legjobb tudomásom szerint nemcsak pénzről tárgyalnak. Csak hát a közvélemény felé ez a legjobb módszer amit mint tájékoztatás, ki lehet adni. Csak bőszítsük az állampolgárt.
A mostani pénzéhségünk abban merül ki, hogy a már kiszervezett dolgozóknak is legyen valami plussz. Akik már nem hozzánk tartoznak. Tehát nem a mi fizetésünkről van szó.
Cargó. Ha csak magamat említem, (lsd. az előző írásomat) három évtizedet dolgoztam benne. Most amikor milliárdokat kaptak az eladásáért, sőt a tervezetten felül sikerült eladni, tőlünk sajnálják a 250-ezret. Azt már elfelejtették hozzátenni, hogy a jelenlegi Cargós dolgozók mindegyike 1.5 milliós részvényt kapott belőle úgy, hogy lehet semmit nem tettek a teherszállításért.(Bocsának, kinek nem inge...)
No akkor végezetül a MÁV-ba fektetett adók.
Amikor "állambácsi" arra hivatkozik, milyen sok pénzt is fektetett az adófizetők pénzéből bele, rendre elfelejti, hogy az ő általuk megrendelt szolgáltatást kifizetni is rendre elfelejtette. Hiszen az általuk meghirdetett kedvezményeket, csak egy példa, a diákok kedvezménye, sem fizette ki. Ez lefordítva annyit jelent, hogy a diákok kaptak 90 %-os menetjegyet és a vasút ezért a 10 %-nyi pénzért fuvarozott. Nem hiszen, hogy a magánszférában bármelyik cég is profitot termelne ezzel. De akkor nem beszéltem a nyugdíjasokról, közalkalmazottakról és sorolhatnám. Nem beszéltem a képviselőkről, akik autóhasználat, lakáshasználati támogatás mellett még itt is ingyenesen utazhatnak. Ez bizony mind, mind ráfizetés és nem kevés.
Tudom a világon mindenhol rentábilis a közlekedés. Nálunk most még jobban az lesz, hiszen az egyetlen hasznot hozó részét is eladták a vasútnak. A fentiek mellett azt hiszem más megvilágítást kapnak a dolgok.
Ettől függetlenül a sztrájkban résztvevő összes kolléga nevében is kérem elnézésüket, sőt ha megengedik a MÁV nevében is. Különösen akkor, ha az elhúzódása mellett ez beleesik az ünnepekbe is.
Békés Karácsonyt minden kedves utasunknak és remélem nemsokára kívánhatok további kellemes utazást is.
Eddy Tatokano 2008.12.28. 11:00:01
A létszá leszűkítve, emberek kirúgva. A vasút szétszabdalva....Még mindig cincálják, fejik. A páternoszterosban, mikor legutóbb voltam, nyüzsögnek az irodisták a nyakkendősök....Nem kis fizukat kapnak. A szolgálati helyeket feloszlatták, kevesebb embernek kell helytállni iszonyú munkával. Az irodákban még mindig tobzódnak. A rengetek tagság, a szakszervezetek, mind-mind az emberek lehúzására vannak. Ilyen tagság-olyan tagság. Ezeken a helyeken mind vérszívók csücsülnek. A szakszervezeti díjat kezdetektől fizettem. Akkor telt be a pohár, mikor egyszer Karácsonyra, egy doboz hangyás, legolcsóbb szaloncukrot és egy üveg ócska gagyi pezsgőt adtak.Onnantól kezdve, kiléptem mindenhonnan én is és a nejem is. Kiszámoltuk: havonta elvittek tőlünk kb.10-12 ezer forintot. Éve szinten anno, ezen az összegen, bármi hasznosat is vehettünk volna.Csak tejeltünk, tejeltünk....
Kedves még vasutas barátaim!!!! Engem 21 év után semmi indok nélkül 2005.-ben kirúgtak. Csoportos leépítés címén. Már túl vagyok rajta. Viszont tudomásul kell vennetek: Nem fog megváltozni semmi. Aki a végrehajtásnál dolgozik, örökké szenvedni fog. Nem érdekel senkit a Ti sorsotok. Termeljetek, amit el lehet lopni!!! Jöhet itt a nagy sztrájk, /megjegyzem, valaki ebből is óriásit kaszált anno, eltünt utána és most megint itt tépi a száját!!!/ nem lesz itt semmi. Nem tudok szépet írni Nektek, nincs miről.
Boldog Új Esztendőt Nektek!!! Kitartás!!!
Sok mindent tudnék írni, de nincs már értelme. Ennek se sok volt.....
..::Froschlama::.. (törölt) 2009.01.07. 19:35:33
Én csak IC-vel utazom. Legalább nem vagyok büdös amikor leszállok a 2 és félórás utazás után...
Azt is tudni kell, hogy ITT NEM JÁRNAK HELYJEGYES VONATOK, csak pótjegyesek, mert van olyan vonat, ami kinn NEMZ.KÖZI GYORSVONATként közlekedik, nem IC-ként. Szánalom.
Szerintem tök elég lenne Békéscsabán és Szolnokon megállítani az Intercity-k többségét...ezeken kívül sok helyen alig szállnak fel...
Jani84 2009.02.07. 10:17:27