Ha a tavalyi, átfogó változásnál sokkal kisebb mértékben is, de idén is módosul Budapest közösségi közlekedése. Ha a tervek valóra válnak, vagyis a fővárosi közgyűlés szakbizottsága jövő szerdán elfogadja azokat, akkor egy picit megint jobb lehet a tömegközlekedési hálózat, néhány hasznos, új összeköttetés jön létre, amely átszállásmentes kapcsolatot ad a város egyes pontjai között.
A hálózat fejlesztése ráadásul nem kerül pénzbe, pontosabban az új paraméterkönyv (ez a hivatalos neve az összmenetrendnek) ugyanannyiba kerül, mint a mostani. Vagyis a bővüléseket visszafejlesztések ellensúlyozzák, de ezek szinte kizárólag olyan járatok némi ritkítását jelentik, amelyek kihasználatlanok. Meglévő kapcsolatok tehát nem szűnnek meg.
Még jobb, ahol a hálózat egyszerűsítésével úgy sikerül új összeköttetést teremteni, hogy közben még a járatsűrűség is nő némileg, összesen mégis egy picit kevesebbre járműre van szükség.
Buszos Buda
Erre a legjobb példa a XII. kerület gerincjáratának, a 90-es (azelőtt 21-es) járatcsaládnak az átszabása lehet. A hagyományosan két útvonalat használó (a Királyhágó teret érintőt illetve a rövidebb Istenhegyi utat) buszok az új rendszerben mind a gyorsabb verziót választanák majd, így egyenletesebb, sűrűbb lehet a követésük, miközben a másik (Orbánhegyi) útvonal sem maradna járat nélkül. Sőt, erre a 212-es menne majd föl a Svábhegyig, vagyis az istenhegyiek végre nemcsak a Déli, a Moszkva tér felé utazhatnának közvetlenül, hanem a polgármesteri hivatal, a MOM-pláza, a XI. kerületi egészségügyi intézmények, a műegyetem és a Boráros tér felé is.
A XII. kerületihez hasonlóan jó ötletnek tűnnek a II. kerületi átszervezésjavaslatok is. A helyiek bizonyára tudják, mi az a Széher úti hurok. Ezt évtizedek óta a 29-es busz járja be, pedig a kuruclesieknek bizonyára fontosabb lenne a közvetlen összeköttetés a városrész központja, a Moszkva tér felé. Ez most megvalósulhat: a kihasználatlan 256-ost átszámoznák 129-re, és csak ideáig járna a metrótól. A 29-es viszont mindkét irányban tovább menne, egyrészt Hűvösvölgyig, másrészt Óbudán az Árpád híd fejéig. Ezzel egy eddig nem létező közvetlen kapcsolat jöhet létre.
Egy új tervezett járat a 111-es, amely a Batthyányról a Kolosy térre járna a 11-es és a mai 29-es vonalán.
Itt említsük meg, hogy szerencsére a tervek szerint megmaradnának azok a tavalyi fejlesztések, amelyek ellen a II. és XXII. kerületben önző illetve ostoba illetve autós érdekeket képviselő kisebb csoportok tiltakoztak, hiszen bebizonyosodott, ha adott esetben a fejlesztéseket ellenző terepjárósok nem is, szomszédaik, gyerekeik, szüleik nagyon is használják ezeket a járatokat.
Mákos Rákos
A középbudai buckalakókon kívül a 2009-es paraméterkönyv másik fő nyertes populációja a Rákosok népe. A XVII. kerület közösségi közlekedésén a nagy vitákat kiváltó, de végül sok pozitív változást és összességében is nagyobb teljesítményt hozó tavalyi paraméterkönyv is sokat segített. Idén ezt a rendszert fejlesztenék tovább illetve néhol korrigálnák.
A vasút városi, elővárosi használatát még alig támogatja a MÁV, a BKV és a tarifarendszer, éppen ezért kell örülni minden apró javulásnak. Kezdjük tehát a XVII. kerületi változásokat is azzal, hogy az új, 197-es járat Rákoscsaba és Rákoskert vasúti megállóit köti majd össze, így a kerület keleti részének lakói két vasútvonallal is összeköttetést kapnak azok menetrendjéhez igazodva.
Meghosszabbodna a 98-as is Rákoscsaba-újtelep vasúti megállóig, javítva az itteniek közlekedését, egyben lehetővé téve a 198-as mostani bonyolult útvonalának egyszerűsítését is.
A tervek megtoldanák az amúgy is gigahosszú 46-os útvonalát, így a Helikopter lakópark lakói átszállás nélkül érhetnék el kerületük központját.
A XVII. kerületet további javaslatok (útvonal-módosulás, üzemidő- és járatsűrűség-változások) is érintik, ezekről ismét a VEKE-nél lehet tájékozódni.
A kötött pálya marad
Eddig buszokról beszéltünk, nem véletlenül. A 2009-es tervek szinte kizárólag a kék járatokat érintik. Egyrészt itt könnyebb változtatni, mintha vágányokhoz, felső vezetékhez kellene nyúlni, másrészt a villamoshálózat mostanában a metróépítéshez és a Szabadság híd felújításához alkalmazkodva szokott változni. Egyelőre maradna is a mostani állapot.
További buszos változások azonban várhatóak: kisebb útvonalmódosulás Rákospalota-kertvárosban, Budafokon, járatösszevonások, korrekciók az éjszakai buszoknál és még sok apróbb paramétermódosítás szerepel a javaslatban.
De emeljünk ki még kettőt! A Kerepesi út Aréna plázát is tartalmazó szakaszán a felszíni összeköttetés romlana kifelé (nem jönne ide a 95-ös), viszont javulna a belváros felé (178). Másrészt a tavaly kitalált összevont hétvégi járatok (9+206=109 és 15+133=115) már munkanap este is járnának.
A változások zöme június 6-tól illetve augusztus 22-től várható.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hellomarci 2009.04.16. 13:56:29
Bartoki 2009.04.16. 14:40:19
- nem tették volna át a Szilágyi Erzsébet fasori buszsávból a Városmajor utcába hogy ott döcögjön a dugóban
- nem ritkították volna meg
Elég egyértelműen az volt a BKV célja hogy elvigye onnan az utasokat és végre meg lehessen már szüntetni. :)
Ráadásul ez volt az egyetlen (néha-)alacsonypadlós Hűvösvölgyi járat...
bugyifiu 2009.04.16. 14:49:32
mbazs 2009.04.16. 14:56:17
Persze ha jobb lesz, akkor OK.
Tímár Mihály 2009.04.16. 15:00:30
dzsaszper 2009.04.16. 15:33:42
A 197-esre nagy szükség van, és remélem olyan útvonala van, ami a dugós utakat (Pesti út Keresztúr városközpontnál pl?) kikerüli, és dugóban is jól rá tud majd hordani a vasútra.
A 256-ot úgy tűnik tényleg teljesen ki akarják nyírni. Folyamatosan egyre rosszabb a hidegkútiaknak, nagykovácsiaknak, solymáriaknak. Az 56E régen csúcsidőben tömött volt, most lehet döcögni a villamossal (szerény véleményem szerint gyorsvillamos lenne a legjobb).
A 29 új útvonala pedig különösen érzékeny lesz a dugókra, forgalmi zavarokra. Sokszor dugul a Kolosy tér környéke lefelé, a Pasaréti tér környéke mindkét irányban és a Hűvösvölgyi út mindkét irányban. Csúcsidőben teljességgel használhatatlan egy járat lesz.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.04.16. 15:38:19
A Királyhágótól a Svábhegyig az új rendszerben se kellene átszállni. Csak ha följebb megy valaki.
Csak a Moszkva/Déli és a Galántai utca Orbánhegyi felöli végének az összeköttetése romlana (az Istenhegyin új megálló létesülne a Galántainál)
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.04.16. 15:40:31
De hát éppen erről van szó, arra vezetnék a 212-est a Királyhágó tértől az Orbánhegyi úton.
ti
enzof76 2009.04.16. 15:46:25
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.04.16. 16:09:02
Bocsánat, nem igazán értem, hogy mit akarsz mondani.
Esetleg szépen, külön, témánként, értelmes, egyszerű magyar mondatokban írd le még egyszer, ha lehet.
Az se lenne baj, ha elkülönülnének az állításaid és a kérdéseid.
Persze nem feltétlenül fontos ez az egész hozzászólósdi.
ti
bravo 2009.04.16. 16:37:46
Törcsi:Got_som'_weed? 2009.04.16. 17:52:27
1) Heinrich I.u. sok solymári, pvvári, stb. oda parkol, mert máshol nincs hely, h átszállhasson + Stop Shop prolijai használják + Stop Shopba parkolóautósok használják
2) Vadaskert, Nagyhíd: iskolák, óvodák vannak
3) Laktanya - szintén P+R környezet
4) Nagyajtai - ott szintén sulik vannak.
Miért pont a Kelemen Lászlót tartanád meg? IBS-es diákok általában nem BKV-znak :) 29-es, 5-ös busz belép, tehát talán itt a legtöbb az alternatíva.
Komolyabb gond, megoldása több időt takarítana meg, ha a János kórháznál nehezen jut át Bajnai Gordon és barátainak Kútvölgyi & Szilágyi felől a Városmajor felé próbálkozó s a villamos sínen beragadó tömegén.
bravo 2009.04.17. 14:28:26
azert kelemen laszlo, mert atszallasi pont a 29-esre, ahogy irod is
mldrv 2009.04.20. 08:16:30
nekem, érintettként, sincs semmi közöm IBS-hez, csak 29-esről kell majd átszállnom, ha moszkvára mennék. bár végül is mind1, ha lesz 129-es busz, a villamos úgyis döglassan megy. :)
de azért mégiscsak remek lenne egy gyorsvillamos, ha már vége a 256-osnak :(( főleg amikor hűvösvölgyből akarok moszkvára menni...
PS: nagyhíd és nagyajtai oké (bár ez utóbbi közel van budagyöngyéhez végül is :)) ) de szinte senki se használja az akadémia megállót :P
mldrv 2009.04.20. 08:17:51
összességében véve remek ötlet valóban.
gtamasl 2009.04.27. 11:27:57
Az kimaradt a cikkből, hogy a 98-ast jelentősen kiritkítják délutánonként, ennek fejében a 98E délután is közlekedik majd. Bár ez semmit nem segít azoknak a 17. kerületi lakosoknak, akik Kőbánya Kispestről szeretnének hazajutni, de a 98-as azon útvonalán laknak, amit a 98E nem érint (Ferihegyi út a városközpont és a rákoshegyi vasútvonal között valamint a környéke). Nekik marad a jelentősen kiritkított 98-as, vagy az átszállásos hazajutás (98E-ről 46-osra) a korábbi átszállásmentes helyett.
Kiritkítják a csak reggel közlekedő 261E-t is, a 1/2 7 és 7 közötti csúcsidőszakban 6 helyett csak 4 busz fog indulni, növelve ezzel az állni kényszerülő utasok számát.
A 176-os autóbusz Rákoscsaba újtelepi utasainak is romlik a helyzete. A 176-os nem a keresztúri úton fog közlekedni, ahol az M0 megnyitása óta megszűntek a korábi hatalmas dugók, hanem a veres Péter úton, ahol a 276-os. Ez jelentős menetidő hosszabbodást jelent a csaba-újtelepieknek, a 276-osok reggelente már ma is araszolnak a dugóban (az örs felé vezető szakaszos buszsávból a buszoknak vissza kell sorolnia a dugóba, ha véget ér a buszsáv, kifelé pedig nincs is buszsáv.)
Ráadásul már a tavalyi 176-os útvonalának módosítása is hibás döntés volt, akkor vették el észak újteleptől a 176-ost, azóta kihasználatlan a járat, amit egy újabb hibás döntéssel próbálnak meg megoldani.
Ezeket is figyelembe kellene venni és le kellene írni, mindjárt kiderülne, nem igaz a "mákos Rákos" megfogalmazás.
scooby doo 2009.05.04. 18:09:43
scooby doo 2009.05.04. 18:17:10