Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2009.08.03. 01:23 erminavet

Nyízsníj Novgorod már nem zárt város - NKPK 5.

Tevan Imre: IMG 8606

Állítólag a holland vasút azért az elsők között vezette be az integrált ütemes menetrendet (itf), mert az ország jelentősebb városai egyórányi vonatútra fekszenek egymástól.

Oroszország picit nagyobb lépték, itt a távolsági hálóvonatok egyéjnyi (illetve általánosítva k+1 éjnyi plusz k nappalnyi) távolságra található városokat kötnek össze, egyszerűbben szólva este indulnak és reggel érkeznek.

Nyízsníj Novgorod az ideálisnál picit közelebb van Moszkvához, úgyhogy késő este indultunk, és már kora hajnalban a rendőrség kihívásával fenyegette a végállomáson, a gorkiji személypályaudvaron a veszteglő vonatunkat fotózó Bencét egy erősen dülöngélő egyenruhás (egészen addig, amíg Bence arrébb nem sétált.) (Lent, transzibériai utazásunk harmadik napjának képei között a 8562-es számún láthatók.)

Igen, Gorkij az állomás neve, a birodalom ugyanis él, leginkább talán éppen a vasútban él (asszem nem is létezhetnének egymás nélkül, mindenesetre sokkal nehezebb lenne), így a város visszakapta régi nevét, de a pályaudvar neve maradt a szovjet időkben viselt váosnév. Így van ez más városoknál is.

Szóljunk vonatunkról is, amely az átlagnál elegánsabb, külön nevet viselő (“nyízsnogorodec”), egységes, saját dizájnú, jellegzetes, vízszintesen bordázott kocsikból állt (8557). Nekünk ennél persze sokkal fontosabb volt, hogy végre nem a nyugati űrszelvénybe nyomorított, háromszemélyes hálófülkében, hanem a naaaaaaagy, szovjet, négyszemélyes, kényelmes lakosztályban aludhattunk. (Bár ugye keveset.)

Nyízsníjt asszem azért iktattuk be kevés számú európai megállónk közé, hogy lássunk egy igazi orosz vidéki várost is. No nem kicsi, 1,4 millió lakosával (ehhez persze már metró is dukál) nagyságra az ötödik orosz város, viszont nem túl ismert.

A régi magyar Panoráma Szovjetunió útikönyv másfél apró betűs sort szentel neki, hogy itt született Gorkij, és hogy úgysem juthatunk el ide. Merthogy akkor zárt város volt a hadiüzemei miatt, itt készültek például a Mig vadászgépek.

Most már persze szabadon sétálgathatunk az ősi városban, amely ott épült, ahol az Oka siet a Volga kebelébe, illetve inkább hömpölyög, mindkét folyam olyan orosz méretű.

Egy templomról készült képet választottam nagy képnek, nem a legszebbet, hanem amin egy kötött pályás jármű, egy villamos is látható. A város közösségi közlekedésének azonban a gyakran szólóban közlekedő villamosoknál (és a troliknál) is érdekesebb résztvevői a midiméretű buszok, ezekről is sok fotó látható alant. (Pl. a 8664-es.)

8 komment

Címkék: fotó utazás oroszország városi közlekedés transib nkpk


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr621284063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

charlie 2009.08.03. 07:05:16

mekkora az orosz űrszelvény?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.03. 07:27:05

@charlie:

Kurva nagy, sokkal nagyobb, mint a miénk (magasságban több mint egy méter a különbség), nagyobb, mint a szélesebb indiai nyomtávhoz tartozó:

www.mozdony.hu/images/erdekes.htm

charlie 2009.08.03. 22:50:48

@erminavet: és az angol még az európainál is kisebb.

Festéktüsszentő 2009.08.04. 00:07:41

Az iránytaxiról tudna valaki néhány szót mondani?
Mire jó, hogyan működik?

Higany 2009.08.04. 09:24:31

Csinosak ezek az orosz nők :)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.04. 09:34:40

@Festéktüsszentő:

Sok helyen van ilyen eszköz, nyilván különbözőek. Amivel én találkoztam:

1. Budapest: a BKV hamar elvetélt kísérlete az éjszakai hálózat bővítésére főleg a budai hegyvidéken talán mikrobuszokkal.

2. Oroszország több városa: a városi közlekedési vállalat buszvonalain, azonos számozással és útvonalon közlekedő mikrobuszok, amelyek az állami cégnél picit drágábbak. (Viszont késő este szinte taxiáron működnek.)

3. Tunézia: A helyközi közlekedés legjobb formája a luázs. A város kijelölt pontján (esetleg úticél szerint több ponton) várakoznak egy telephelyen a mikrobuszok (ma már csak elvétve kombi személykocsik), amelyek akkor indulnak el az előre kijelölt útvonalon, ha minden hely elkelt. A gyakorlatban ez a forgalmasabb irányokban pár perces követést eredményez reggeltől koradélutánig. Akkor viszont drasztikusan visszaesik a forgalom, akár veszélybe is kerülhet a visszaút.

ti

Festéktüsszentő 2009.08.05. 20:36:58

@erminavet:

Köszi a választ.
Ha jól értem, akkor az oroszoknál olyan kötött útvonalon közlekednek a mikorbuszok ahol "nagybusz" is jár?
Mi az a plusz szolgáltatás ami rentábilissá teszi a mikrobuszokat? Mi viszi arra az utast, hogy a mikorbuszt válassza?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.05. 21:57:32

@Festéktüsszentő:

Azt hiszem, a város a mikrobuszt is támogatja. Gondolom, azért szállnak föl rá, mert az jön (vagyis sűríti a járatot), persze kényelmesebb is.

ti
süti beállítások módosítása