Iskolaszünetre hivatkozva olyan váci vonatokat iktatnak ki, amelyeken nem iskolások utaznak.
Vasúti visszásságokat, azon belül egyelőre a jövő évi menetrend problémáit elemző új sorozatunkban picit most változtatunk szemléletünkön. Megpróbáljuk kitalálni, hogyan jöhetnek létre a döntések az egyes vonatok kiirtásáról. A Budapest-Vác-Szob vonal példáján bemutatjuk, hogyan születhetett két, önmagában logikusnak tűnő kényszerű részdöntés eredőjeként egy teljesen illogikus.
Az ütemes magyarországi menetrendi rendszer (némi előzmény után) a 70-es és 71-es vonalon született. 2004. nyarán a Budapest-Vác-Szob és a Budapest-Veresegyház-Vác vasúton kísérletként vezették be a kínálati menetrendet, itt bizonyosodott be, hogy meg lehet csinálni nálunk is, hogy ugrásszerűen javítja a hatékonyságot, hogy a jó menetrenddel új utasokat lehet nyerni. Ennek ellenére a Szabó-féle teljesítményvolumen-korlát miatt most a forgalmas elővárosi 70-es menetrendjéből is húztak.
Legyünk jóindulatúak! Én úgy képzelem, hogy akinek döntenie kellett, hogy a váci vonalon melyik vonatokat mondja le, maga is tudta, hogy nem hozhat jó döntést, a legjobb megoldás az lenne, ha maradna a sikeres menetrend. Próbálta tehát minimalizálni a veszteséget.
(Azt még tudni kell, hogy a már elkészült, az érdekeltekkel tavasszal egyeztetett, hivatalosan beadott menetrend szétveréséről van szó. A kapkodás továbbcsökkenti a racionális, átgondolt, következményeivel együtt fölmért változtatások valószínűségét.)
Ne az egész évben nyírjuk ki a vonatokat, hanem csak szezonálisan, gondolhatta a piszkos munka kényszerű elvégzője. Mikor van a legkevesebb utas hétköznap? Hát iskolaszünet idején. Jó, és milyen vonatokat húzzunk ki a napon belül? Hát a legkisebb forgalmúakat, válaszolta magának. Ezek pedig a délelőttiek. Kilőtt tehát pár délelőtti vonatot a téli és a nyári szünet idejére. Konkrétan a 9:12, 10:12, 11:12-es délelőtti és a 20:12-es, 21:12-es pesti indulású esti személyeket. (Visszafelé a 10:04, 11:04, 12:04 és a 19:04-es váci indulásúak estek áldozatul.)
Vegyük észre, ezek olyan vonatok, amelyeken iskolaidőben sem iskolások ülnek, hiszen ők reggel és délután utaznak. Az iskolaszünet tehát sehogyan sem indokolja ezen vonatok kiiktatását.
Mivel egy forgalmas elővárosi vonalról van szó, a kevesebb utas nem azt jelenti, hogy ezeken a vonatokon most senki sem utazik, vagy pár ember lézeng. Nem, a Dunakanyar lakóinak életük részévé vált a használható vasút, úgy is mondhatnám, a mobilitásukhoz a délelőtti, az esti járatok is hozzátartoznak. Ezek a vonatok hiányozni fognak jövőre.
Visszásságok vasutunk világából - sorozatunk korábbi részei:
1. Tönkretették a magyar vasutat
2. Kétszer annyi utas lett, ritkították a vonatokat
3. Ajkáról ki se fogy az úúúútas
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
avogadro00 2008.12.04. 15:38:14
Labasmaz 2008.12.04. 15:50:44
Vagy majd bilibe log a kezem es felebredek...? :-(
combo 2008.12.04. 19:21:01
A tisztelt vezetőinknek melegen tudok ajánlani mondjuk egy kellemes Kaposvár-Szeged túrát tömegközlekedve.
Vargha Márton 2008.12.05. 06:55:41
1. 100 % pályadíjjal terhelik a vasutat, de nem vezetnek be útdíjat a buszra.
2. Eltérítik a valós tartalomtól a jegyárakat, a vasutat drágítják, a buszt relatíve olcsóbbá teszik.
3. Hazug kampányt indítanak a szárnyvasutak ellen, megakadályozzák a hatékony, ugyanannyi támogatással a busszal versenyképes térségi vasutak kialakítását.
4. Megyzüntetik a Vasúti Hivatalt, mert visszapofázik.
5. Szétverik a vasúti menetrendet, hogy aki még nem tette,szokjon át buszra.
6. Levágják a HÉVet a BKVról és azt is szétverik, hogy az emberek átszokjanak a buszra.
EZ JÖHET MÉG:
7. PRIVATIZÁLJÁK maguknak A VOLÁNOKAT.
8. Most, hogy eladták a Cargót, lehet, hogy nekilátnak a vágányhálózat szétverésének, és az ingatlanok elkótyavetyélésének is. (Majd felveszik a Gált az Erzsábetvárosból tanácsadónak.)
combo 2008.12.05. 12:54:24
dirtyharry 2008.12.05. 15:53:35
mviktor 2008.12.08. 21:01:54