Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2008.12.04. 14:00 erminavet

Kisiskolás megoldás - Visszásságok vasutunk világából 4.

Iskolaszünetre hivatkozva olyan váci vonatokat iktatnak ki, amelyeken nem iskolások utaznak.

Vasúti visszásságokat, azon belül egyelőre a jövő évi menetrend problémáit elemző új sorozatunkban picit most változtatunk szemléletünkön. Megpróbáljuk kitalálni, hogyan jöhetnek létre a döntések az egyes vonatok kiirtásáról. A Budapest-Vác-Szob vonal példáján bemutatjuk, hogyan születhetett két, önmagában logikusnak tűnő kényszerű részdöntés eredőjeként egy teljesen illogikus.

Az ütemes magyarországi menetrendi rendszer (némi előzmény után) a 70-es és 71-es vonalon született. 2004. nyarán a Budapest-Vác-Szob és a Budapest-Veresegyház-Vác vasúton kísérletként vezették be a kínálati menetrendet, itt bizonyosodott be, hogy meg lehet csinálni nálunk is, hogy ugrásszerűen javítja a hatékonyságot, hogy a jó menetrenddel új utasokat lehet nyerni. Ennek ellenére a Szabó-féle teljesítményvolumen-korlát miatt most a forgalmas elővárosi 70-es menetrendjéből is húztak.

Legyünk jóindulatúak! Én úgy képzelem, hogy akinek döntenie kellett, hogy a váci vonalon melyik vonatokat mondja le, maga is tudta, hogy nem hozhat jó döntést, a legjobb megoldás az lenne, ha maradna a sikeres menetrend. Próbálta tehát minimalizálni a veszteséget.

(Azt még tudni kell, hogy a már elkészült, az érdekeltekkel tavasszal egyeztetett, hivatalosan beadott menetrend szétveréséről van szó. A kapkodás továbbcsökkenti a racionális, átgondolt, következményeivel együtt fölmért változtatások valószínűségét.)

 

Ne az egész évben nyírjuk ki a vonatokat, hanem csak szezonálisan, gondolhatta a piszkos munka kényszerű elvégzője. Mikor van a legkevesebb utas hétköznap? Hát iskolaszünet idején. Jó, és milyen vonatokat húzzunk ki a napon belül? Hát a legkisebb forgalmúakat, válaszolta magának. Ezek pedig a délelőttiek. Kilőtt tehát pár délelőtti vonatot a téli és a nyári szünet idejére. Konkrétan a 9:12, 10:12, 11:12-es délelőtti és a 20:12-es, 21:12-es pesti indulású esti személyeket. (Visszafelé a 10:04, 11:04, 12:04 és a 19:04-es váci indulásúak estek áldozatul.)

Vegyük észre, ezek olyan vonatok, amelyeken iskolaidőben sem iskolások ülnek, hiszen ők reggel és délután utaznak. Az iskolaszünet tehát sehogyan sem indokolja ezen vonatok kiiktatását.

Mivel egy forgalmas elővárosi vonalról van szó, a kevesebb utas nem azt jelenti, hogy ezeken a vonatokon most senki sem utazik, vagy pár ember lézeng. Nem, a Dunakanyar lakóinak életük részévé vált a használható vasút, úgy is mondhatnám, a mobilitásukhoz a délelőtti, az esti járatok is hozzátartoznak. Ezek a vonatok hiányozni fognak jövőre.

Visszásságok vasutunk világából - sorozatunk korábbi részei:
1. Tönkretették a magyar vasutat
2. Kétszer annyi utas lett, ritkították a vonatokat
3. Ajkáról ki se fogy az úúúútas

7 komment

Címkék: vasút ütemes menetrend városi közlekedés dunakanyar vvv vvv hiány


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr89804095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

avogadro00 2008.12.04. 15:38:14

nem normálisak, azt mondják, hogy ezzel még pénzt sem spórolnak igazán, hiszen a karbantartást fizetni kell amúgyis, meg a pályafenntartást, arról meg nem is beszélve, hogy leépités sem lesz, max kialvattabbak lesznek a kallerek, kicsit a zsebre dolgozó kallereket sajnálom, kevesebb lesz cigire nekik

Labasmaz 2008.12.04. 15:50:44

Mi lenne, ha hamar akadna egy uj miniszter, akinek az elso dolga az lenne, hogy elodje balfaszsagat egy tollvonassal eltorli, es akar februar 1-tol visszaallitja a regi menetrendet vagy az eredeti javaslatnak megfelelo ujat vezeti be?

Vagy majd bilibe log a kezem es felebredek...? :-(

combo 2008.12.04. 19:21:01

Az az alapvető baj, hogy a miniszterek nem tömegközlekednek. Kezdjük azzal, hogy Magyarországon a volánok és a MÁV egyáltalán nincsenek összehangolva, még közös menetrend adatbázis sincs. A volánok még egymással sincsenek összehangolva, sőt, egymást szívatják (X volán nem engedi Y-nak, hogy megálljon Z _városban_), mert versenytársak. Arról nem is beszélve, hogy egy busz a hatályos KRESZ szerint 70-nel totyoroghat maximum.

A tisztelt vezetőinknek melegen tudok ajánlani mondjuk egy kellemes Kaposvár-Szeged túrát tömegközlekedve.

Vargha Márton 2008.12.05. 06:55:41

Ha összeszedem a kommentekben megjelenő véleményeket, meg a tényeket, elég riasztó kép alakul ki. Ez nem a kilencvenes évek eleji "csak fővonalakra van szükség" koncepció, amit amerikai tanácsadók hoztak, hanem inkább egymásirányú átfogó koncepciónak tűnik:
1. 100 % pályadíjjal terhelik a vasutat, de nem vezetnek be útdíjat a buszra.
2. Eltérítik a valós tartalomtól a jegyárakat, a vasutat drágítják, a buszt relatíve olcsóbbá teszik.
3. Hazug kampányt indítanak a szárnyvasutak ellen, megakadályozzák a hatékony, ugyanannyi támogatással a busszal versenyképes térségi vasutak kialakítását.
4. Megyzüntetik a Vasúti Hivatalt, mert visszapofázik.
5. Szétverik a vasúti menetrendet, hogy aki még nem tette,szokjon át buszra.
6. Levágják a HÉVet a BKVról és azt is szétverik, hogy az emberek átszokjanak a buszra.
EZ JÖHET MÉG:
7. PRIVATIZÁLJÁK maguknak A VOLÁNOKAT.
8. Most, hogy eladták a Cargót, lehet, hogy nekilátnak a vágányhálózat szétverésének, és az ingatlanok elkótyavetyélésének is. (Majd felveszik a Gált az Erzsábetvárosból tanácsadónak.)

combo 2008.12.05. 12:54:24

Márton: Közhely, hogy ha kevés az utaslétszám, az autóbusz hatékonyabb. 50-60 utas szállításához egy rengeteg tonnás monstrum teljesen fölösleges, 1-2 busszal sokkal olcsóbb...

dirtyharry 2008.12.05. 15:53:35

Én úgy fejezném 0 7-es 8-as pontot, hogy autóbusz sem lesz több, sőt, inkább még abból is csak kevesebb fog közlekedni. Sokszor a Volán járműpark is igen-igen lepusztult, a cserére max. 40-50%-os arányban lesz pénz, arról nem is beszélve, hogy kvázi az összes atutóbusz-állomás a környéken lakók haragjának kereszttűzében áll, vagyis ami még most a belvárosban található, az is kikerül majd a település szélére, ugyanakkor idestova már a kisebb városok központjában is lesz mélygarázs v. parkólólemez. Itt nem autóbuszra akarják az embert átszoktatni, hanem amerikai mintára azt üzenik, hogy menjél autóval. A VOLÁN hiába kerül magánkézbe, az új üzemeltető abban lesz érdekelt, hogy minimalizálja a járatszámot és a személyzet nagyságát, vagyis minél kevesebb járat közlekedjék igen borsos árú veszteségpótlás kíséretében. A HÉV nem valószínű, hogy a MÁV-hoz kerül, mert a BKV a 4-es metróhoz igényelt EU-s pénzek + újabb bp.i hitelek miatt nem csökkentheti a vagyonát - én nem értek a joghoz, de úgy emlékszem, hogy ez fedezetelvonásnak számítana. Az agglomerációs BKV-buszjáratok sorsa már más kérdés, de ehhez a fővárso még tud alvállakozókat találni, illetve az utóbbi esteben a belső feladatok ellátásához kevesebb jármű is megtenné.

mviktor 2008.12.08. 21:01:54

Gondolom az lehet a rendező elv, hogy előtte 5 perccel indul a szobi vonat, és avval mindenki el tud menni. Gondolom életében nem utazott Szobra a menetrend készítője, mert azon így is tumultus szokott lenni. Arra meg gondolni sem merek, hogy esetleg eszükbe jut még három vagont beállítani. (az egyébként sem ártana...)
süti beállítások módosítása