Az SZDSZ után a KDNP is bírálja a 2009-es vonatmenetrendet.
Úgy tűnik, kezd a politikában is téma lenni a 2009-es vasúti menetrend. A tegnapi SZDSZ-es parlamenti fellépés után ma (kedden) a KDNP-s Molnár Béla bírálta a menetrendet. Egy sajtótájékoztatót is tartott, majd az országgyűlésben is kérdezett.
Annyit mindenképpen jegyezzünk meg, hogy a politikusokon az látszik, akár protestálnak, akár a szaktárca nevében válaszolva védik a mundért, hogy nem igazán értenek a menetrendhez, sokszor sután fogalmaznak, a konkrét állításaik is tévesek néha. (Hol milyen típusú vonat megy/nem megy jövőre.) Ettől persze még lehet hasznos, ha téma lesz a tönkretett 2009-es vasúti közlekedés, hátha lehet még néhol javítani, de legalább 2010-ben születhet jobb menetrend. (Az elvesztett utasok egy része persze már sohase fog visszajönni.)
A KDNP szerint a MÁV december 14-én életbe lépő menetrendje nem átgondolt - mondta az MTI tudósítása szerint sajtótájékoztatóján Molnár Béla, a párt országgyűlési képviselője. - Amennyiben a tervezett menetrend életbe lép vasárnaptól, a KDNP a parlament gazdasági bizottságának összehívását kezdeményezi, hogy a grémium vizsgálja felül a menetrendet.
Elképesztő hatásai lehetnek annak, hogy egy kész menetrendet felsőbb utasításra megnyirbálnak - tette hozzá a politikus. Miért jó az, hogy kiveszik a vonatokat, nem fejlesztik az utasközlekedést - tette fel a kérdést Molnár Béla. Mint mondta, évi 200 milliárd forintot "pumpálnak" a vasútba, azonban nincs az a pénz, amit a MÁV el ne tudna nyelni. Olyan menetrendet kell összeállítani, amivel az emberek kényelmesen és jól elérik céljukat - mondta a kereszténydemokrata politikus.
Molnár Béla cáfolta azokat a kormányzati megnyilatkozásokat, hogy a menetrend-egyeztetéseken a polgármesterek nem vesznek részt. Mint mondta, eddig minden konzultáción részt vettek, a minisztérium és a MÁV azonban figyelmen kívül hagyja a javaslatukat.
Molnár Béla a MÁV 2009-es vasúti menetrendjéről a parlamentben is beszélt. Példaként említette, hogy Nagykanizsa és Budapest között kivették a délelőtti gyorsvonatot. Milyen menetrend az, amelyben Szekszárdról, Egerből, Salgótarjánból nincs közvetlen járat Budapestre? Azt is kiemelte, hogy a Budapest és Vác közötti vonalról iskolaszünetben öt pár vonatot vesznek ki.
Puch László közlekedési, hírközlési és energiaügyi államtitkár azt válaszolta: ez a menetrend semmivel nem rosszabb, mint az előzőek voltak. A személyszállítás mindössze húsz százaléka zajlik vasúton - emelte ki. Hangsúlyozta: Nagykanizsáról busszal két óra alatt lehet felérni a fővárosba, míg vasúttal ez négy óra.
Az ellenzéki képviselőknek azt indítványozta, hogy a menetrend előkészítéséről legyen konzultáció február elején, és az ellenzék is vegyen részt a gazdasági bizottságban, hogy azt megtárgyalják.
Visszásságok vasutunk világából - sorozatunk korábbi részei:
1. Tönkretették a magyar vasutat
2. Kétszer annyi utas lett, ritkították a vonatokat
3. Ajkáról ki se fogy az úúúútas
4. Kisiskolás megoldás
5. A menetrend intelligens, de aki eldönti, hogy mi kerül bele
6. Hogyan vizeljünk a vonaton?
7. Bezárt a cálli resti
8. Az ütemes menetrend a parlamentben
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ex977 2008.12.09. 23:40:54
Igen, mert a nagykanizsai vonattal kizárólag a Nagykanizsa-Bp utasok utaznak. :)
Puch elszólása, azt hiszem, tovább erősíti azt a már korábban is megfogalmazott feltevésemet, hogy az új menetrend célja egy államilag forszírozott buszra terelés.
Más kérdés, hogy a lóláb a legjobban nem Nk-Bp, hanem Sv-Bp viszonylaton lóg ki.
mviktor 2008.12.09. 23:41:57
Ennek két fő oka van: elavult a pálya (sok a lassújel), és nem jók a pályák vonala sem. Klasszikus példa a Budapest Esztergomi szakasz, mely olyan kanyargós, mintha legalábbis a Tátrán menne át. (A tehén egy bizonyos vonalára hasonlít.)
Az ok tipikusan magyar: nem let volna elég hosszú, s nem lett volna rá támogatás az akkori (Wekerle) kormánytól.
Hemmes · http://Hermina 2008.12.10. 00:01:25
sazoo 2008.12.10. 03:44:24
Kazimír 2008.12.10. 07:47:43
Ha a gyorsjáratú buszok első BP-i megállóját nézem, az is 210km Kanizsától. Igen becsületes átlagsebesség lenne 2 óra alatt.. Lehet, hogy az újabb buszok már segédrakétával üzemelnek?
Manyizga (törölt) 2008.12.10. 07:59:53
Véleményem szerint szuborbitális pályáról lefékező "faros" Ikaruszokkal oldják meg a dolgot (azok olyan retro-futurisztikusak) . A rakéta rajtuk nem is a gyorsításhoz, hanem a fékezéshez kell. :))
geo 2008.12.10. 08:06:04
misterx 2008.12.10. 08:12:08
habaqukk 2008.12.10. 08:14:23
OkoskaTo:rp 2008.12.10. 08:18:47
Kazimír: A hosszútávú távolsági közlekedésre szolgáló autobuszok (csak ülőhely stb.) autópályán mehetnek 100-zal. Már végig van M7-es, így nem tűnik annyira eltúlzottnak a 2 óra körüli menetidő.
Bobby 2008.12.10. 08:53:51
a rohadt édes anyátokat, szarházi banda. Akkor több busz kéne. Így is állandó dugók vannak a közutakon.
Szarjuk még jobban szét az utakat, hogy lehessen felújítás pénzt adni, hogy jusson a koma kamucégénak is, mi?
b*zik!
Gyulimali 2008.12.10. 08:57:00
...így nem tűnik annyira eltúlzottnak a 2 óra körüli menetidő...
Én azért reálisnak sem mondanám.
Közelebb van az a 2,5 órához.
Duracotus 2008.12.10. 08:59:49
Busszal a menetido 3h, 3h10 ill. 3h20. Egy 2h40-es menetidő van, ami Bp. es Nagykanizsa között nem áll meg sehol, de a többi is csak néhány településen. A gyorsvonat valóban közel négy óra, ugyanakkor jóval több településen áll meg (sőt, még az IC is, persze hogy ez mennyire helyes, már lehet vita tárgya).
Felipé Martinez 2008.12.10. 09:05:53
2.) "Államtitkár úr", könnyebb olyannak ilyen fennhéjázóan nyilatkozni, aki még az utcasarokra is luxuskocsival jár.
3.) Megy a halál a busszal. Az egész arra megy ki már tényleg, hogy a MÁV-ot el akarják földelni, jó mélyre.
4.) Kíváncsiságból: hova megy az a sok pénz utasfejlesztésre, meg ilyenekre, amiből mind a mai napig nem látunk semmit?
5.) Nem megyek busszal. Lassú, büdös, káros a környezetre, és állandóan nyomorognom kell.
missparker 2008.12.10. 09:08:05
Cseri 2008.12.10. 09:08:23
Csak egy példa: eddig kb. 3 óra volt Budapest - Balatonfüred (132 km) mostantól lesz olyan napszak, hogy ez 4 órára nő !!!!! Fél óra várakozás az átszállásra Fehérváron, plusz fél órával lassabb vonat = 1 óra időveszteség!!!
cousin333 2008.12.10. 09:13:06
cousin333 2008.12.10. 09:14:45
ui: "Írd ide a képen látható szót!": nqdfc2 Ez nektek szó? Mi ez, újmagyar?
habaqukk 2008.12.10. 09:18:33
Menetrend szerint 2:40, valójában nem ritkán gyorsabban beér a busz még autópályapihenő beiktatásával is. Sokat járok ezen a vonalon. Persze a 2 óra költői túlzás :)
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2008.12.10. 09:20:23
Egy IC mi a francért megy közel olyan menetidőt mint egy gyorsvonat? Ami legalább 2x több állomáson áll meg?
Rendes IC talán már nincs is. Csak amolyan IC pótjegyes szutyok. Amin sokszor 2x annyi ember utzik mint amennyi hely van.
Csodálkozik a MÁV, hogy nincs utas?
Egy Siófok-Bp út autóval egyedül is lassan olcsóbb mint vonattal!
Nem beszélve a konfortról!
Jakab 2008.12.10. 09:28:00
- kerekesszékkel utazók
- kerékpáros kirándulók
- babakocsival vagy csak pusztán 2 kisgyerekkel utazó
- sok vagy nagy poggyásszal utazó
Tudom, minden harmincadik embert érinti a fentiek valamelyike, de akkor is - NAGYSEBESSÉGŰ, NAGYTÁVOLSÁGÚ, A SCHENGENI HATÁROKON is ÁTROBOGÓ VASÚT KELL és kész. Gyakorlatban az összes fővonal legyen alkalmas 120 km/h-ra és hajtsák is ennyivel a vonatokat rajta.
Kiemelném a Budapest-Székesfehérvár közti szakaszt - főként a Velencei tó környéki "gyalogtempós" részeket. Szégyen!
zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.12.10. 09:31:20
két óra alatt lehet felérni a fővárosba, míg vasúttal ez négy óra."
Anyádat Puch!!!
Inkább a vonatra kellene terelni az emberek ..
És a MÁV szégyene a 4 órás Nagykanizsa-Budapest menetidő ..
Minden normális országban ez a távolság(250 km) 1,5-2 óra lenne ...
Gica 2008.12.10. 09:38:41
Amúgyis az ötlete pedig roppant modern környezettudatos gondolkodásról árulkodik. :)
habaqukk 2008.12.10. 09:42:47
MrR2008 2008.12.10. 09:51:37
Azért megnézném, hogy ha a volánnak kéne naponta 4-500 ezer embert bebuszoztatni Budapestre, majd vissza, mi lenne itt...
Gondolom, ha a vonatok pontosabbak lennének és a menetrend hasonlítana az általános közlekedési igényekre, többen vennék igénybe. A Nagykáta - Budapest viszonylatban, általános a 15-25 perces késés, ami az 55 perces menetidőhöz képest sok(k)nak mondható, ráadásul ezek általában zónázók, azaz nem állnak meg minden bokornál...
cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2008.12.10. 10:00:32
ben2 2008.12.10. 10:06:29
Miért gondlná bárki is azt, hogy ért a vasúti közlekedéshez, amikor eddigi pályafutása során a politikai hatalommal való visszaélés és a bűncselekményekből szerzett vagyongyarapodás volt a fő szakterülete?
Az ilyen alak alapvetően tök mindegy, hogy mit mond, amíg bűnözők irányítják a közlekedési ügyeket az országban, csak leépülést várhatunk.
Kopi3.14 2008.12.10. 10:18:23
Ha ugy szamolunk, hogy Nagykanizasrol ki kell jonnie, vegig autopalya, majdutana Bp-n belul kell szuttyognie a busznak, akkor a varosi szakasz is siman lehet 20-30 km, ami min fel ora. PLusz melle az autopalya. Buszok hivatalosan max 100km/h sebesseggel kozlekedhetnek, vagyis atlagban soha nem lehet ezt kihozni igy. Vagyis amikor 2:40-nel rovidebb ido alatt teljesiti a sofor, akkor bizony erosen szabalyt szeg, plusz csal a tachograffal esetlegesen.
veny 2008.12.10. 10:28:34
Az a kérdés, hogy a vonat 4 órája mennyi valójában... :)
gidabiga 2008.12.10. 10:35:44
teljes mértékben egyetértek vele.
nem tudom, mekkora spórolás 2 pár IC-nek nevezett vonatot kivenni a menetrendből, holott azok szinte 100%-os kihasztnáltsággal közlekedtek.
buszra ülni pedig nagy kaland errefelé, mert a Budapestről érkező buszok gyakran Hévízig mennek és tele vannak az Hévízre 1 napra érkező nénikkel és bácsikkal.
persze, kell nekik az ülőhely, nem is kívánom, hogy álljanak, de a többi utas nyomorogva áll Budapesttől idáig ill. vissza.
Mézgagéza 2008.12.10. 10:40:49
Ezért kell helyzetbe hozni a buszos cégeket és ezért agitál emellett. De ő az egészből csak ennyit, a dollárjeleket látja, olyasmik, hogy ország, meg utas, meg magyarok stb. az őt nem érdekli.
Atomot neki!
Kocka 2008.12.10. 10:59:04
habaqukk 2008.12.10. 11:08:51
Az autópályán rendszeresen beállítják a tempomatot 104km/h-ra (ne kérdezd, miért pont 104 :)), spórolni a városi szakaszokon lehet, ha a forgalom engedi. Bp-i szakasz 15 perc, a kanizsai 7-8 perc jó esetben, így fér bele még egy pihenő is.
Cseri 2008.12.10. 11:28:26
bravo 2008.12.10. 11:29:09
okoska 2008.12.10. 11:32:13
Frappans :)
gidabiga 2008.12.10. 11:42:07
a gyorsvonat azt jelenti az északi parton, hogy Budapest-Szfehérvár gyors, utána minden állomáson és megállóhelyen megáll.
azért az IC a nagyobb helyeken megállt.
Emődi István · http://villanegra 2008.12.10. 12:15:37
A tulajdonosnak nem a közlekesési ágak működését kell racionalizálni, -arra vannak szakemberek - hanem a közösségi közlekedést kell racionálisan megszervezni.
Azzal az eszközállománnyal és személyzettel amely a vasút és a Volán vállalatok rendelkezésére áll, nem ilyen panaszokkal teli, elégséges szint körüli szolgáltatásnak kellene lennie.
Vannak országok, amelyek büszkék a közösségi közlekedésükre. Volna honnan tanulni.
habaqukk 2008.12.10. 12:16:21
Már vannak. Többek közt az említett Bp-Nagykanizsa vonalon is magántársaságnak szervezi ki a Volán az utak egy részét.
megmondó 2008.12.10. 12:31:42
Mert ugye egyrészt fingjuk sincs hozzá, másrészt meg ők sem lepkét gyűjtenek, hanem szavazatokat, demagógiával.
Higany 2008.12.10. 16:34:32
Cseri 2008.12.10. 18:58:08
a gyorsvonat a 2008. évi menetrendben valóban azt jelentette az északi parton, hogy Budapest-Szfehérvár gyors, utána minden állomáson és megállóhelyen megáll.
DE ENNEK VÉGE, nézd meg a www.mav-start.hu-n az új menetrendet. Ezeknek a gyorsvonatoknak VÉGE, helyettük személy megy, de csak Székesfehérvártól Tapolcáig. Aki Budapestről indul, vagy oda megy, annak át kell szállnia Székesfehérváron. Ráadásul nincsen normális átszállás, leginkább a Budapest-Székesfehérvár között közlekedő személyvonatokról/ra lehet majd átszállni. De azokról/ra is kb. 1/2 órát kell várni a csatlakozáshoz. Ami pedig a reggeli és esti IC-t illeti, azok helyett lesz "igazi" gyors, pár nagyobb településen is megállnak a korábbi IC-hez képest. A déli gyors pedig megmarad. Így jön ki az összesen 3 új gyors. Ezek mennek Budapest és Tapolca között. Megszámoltam: összesen 9 településnek marad átszállás nélküli kapcsolata Budapesttel, de csak napi 3x. Ezek: Balatonakarattya, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Alsóörs, Balatonfüred, Révfülöp, Badacsonytomaj és Badacsony. A többi 17 állomásról és megállóhelyről nem lesz közvetlen kapcsolat Budapesttel, csak átszállásos. XXI. századi megoldás, nemde?
Kopi3.14 2008.12.10. 22:13:27
Hát, Népligetig nekem anno, amikor heti rendszerességgel buszoztam nem sikerült a táblától a negyed óra egyzer sem, a három köztes leszállóhely mellett.
z8 2008.12.14. 22:45:47
vagy jobban szét darabolni mav startot.
AUTÓ olcsóbb, jobb: 2 emberrel már megéri vonattal szemben, kényelmeseb is (klima, tisztaság amit saját magunk után van), néha dugók, de hát vonatok is késnek.