Kuncze, Gyenesei, Császár Tibor mentette meg az új minisztert a leszavazástól.
Gulyás József SZDSZ-es képviselő ma interpellált az Országgyűlésben a 2009-es menetrend ügyében. A nemrég még minisztert adó, de most már saját meghatározása szerint konstruktívan ellenzéki párt politikusa nagyjából ugyanazokat a hibákat sorolta blogunk nevével némileg egybecsengő című felszólalásában, amelyeket magunk is szoktunk, így eltekintünk a szöveg részletes ismertetésétől. A képviselő jó szakemberek segítségét vette igénybe, szakmailag korrekt állításokat olvasott föl Kötött pályán teljes gőzzel címmel.
Szövegéből két állítást mégis kiemelnék: Gulyás úgy látja, hogy a menetrend nem a minisztérium szándékait tükrözi, hanem a MÁV-vezetés akaratát, az utasok érdeke helyett a vasutasok kényelmét szolgálja. A másik, hogy itt is elhangzott, hogy a december 14-én életbe lépő menetrend kereteit Szabó Pál akkori miniszternek (azon a bizonyos záhonyi vonatozáson kiadott) parancsa határozta meg: amennyivel több vonatkilométer lesz a Dunántúlon, annyival kevesebb lehet a (már jórészt ütemes) keleti országrészben. Ráadásul az ellenérdekű felek mindketten (az interpelláló képviselő és a válaszoló új miniszter, Molnár Csaba) megemlítették ezt a mozzanatot, úgyhogy ezentúl szó nélkül törlöm a Kötött pálya bármely posztja alól az ezt kétségbe vonó, érvek nélkül előadott kommenteket.
Molnár miniszter válaszát természetesen ugyanazok írták, akik Szabóét írták volna. Így a tárcavezető kiállt a 2009-es menetrend mellett. Kiderült, hogy fogalma sincs (persze miért is lenne) arról, mi az az ütemes menetrend, de annak se volt (vagy úgy tett, mintha nem volna), aki írta a választ. Mi sem jellemzőbb a teljes szakmai nihilre, mint az az állítás, hogy nem sérült az ütemes menetrend, csak „az ütemesség mértéke csökkent”. Újra hallhattuk az ütemesellenesek szokott érveit is: csak a nem kihasznált, csúcsidőn kívüli vonatok maradnak ki. Számtalanszor bemutattuk már e hasábokon, hogy ezzel a metódussal csak minimális költség takarítható meg, viszont bevételek maradnak el. A konkrét helyzetben azonban maga az állítás is hazug, zsúfolt, kapacitással semmilyen módon nem pótolt, fontos vonalakon közlekedő vonatokat is kihúztak.
A választ a képviselők kisebbsége, ám relatív többsége fogadta el. 189-an nyomtak igent és 186-an nemet. A jelen lévő MSZP-seken kívül a két, kormánytisztséget is betöltő függetlenként besorolt képviselő (Császár Antal, a Vállalkozók Pártjából kisodródó politikus és Gyenesei István miniszter) valamint Kuncze Gábor szavazta meg a választ. Az egykori belügyminiszter tehát (nekem ez személy szerint is fáj, egyszer volt alkalmam interjút készíteni a szimpatikus liberálissal) saját frakciótársa ellenében is a kormányzati lojalitást választotta. Ha hármuk közül ketten máshogy szavaznak, a miniszteri választ nem fogadták volna el, ekkor az illetékes parlamenti bizottság tárgyalt volna a problémáról.
Visszásságok vasutunk világából - sorozatunk korábbi részei:
1. Tönkretették a magyar vasutat
2. Kétszer annyi utas lett, ritkították a vonatokat
3. Ajkáról ki se fogy az úúúútas
4. Kisiskolás megoldás
5. A menetrend intelligens, de aki eldönti, hogy mi kerül bele
6. Hogyan vizeljünk a vonaton?
7. Bezárt a cálli resti
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Francescoli · http://smints.blog.hu/ 2008.12.08. 15:58:26
Kuncze mint "szimpatikus liberális"? Tejó ég! Ez olyan, mint Torgyán, a bölcs kisgazda, vagy Szíjjártó, a filozófus Fideszes, esetleg Lenvai, a demokratikus cenzor...
:-)
Kis János, TGM, Hack és sokan mások szégyenkeznek, Solt O., Litván Gy. vagy éppen Szabó Miklós meg forog a sírjában!
ON: miért nem lehet nevén nevezni a gyereket? Jelen állapotában a MÁV egy vágómarhára emlékeztet. Csak idő kérdése, és jöhet a csőd, a privatizáció és a konszolidáció.
K.G. pedig lehet utána it-fb tag a haveroknál.
Nekünk meg "el lehet menni", ha nem tetszik. Persze autóval, vagy busszal...
:-(
Nádasi Balázs 2008.12.08. 15:58:38
Egyébként egyértelműen meg kéne szüntetni a MÁV-ot. Én eladnám valami külföldinek 1 forintért (nemzeti örökség elkótyavetyélése idegeneknek!). Az ország fizetésképtelenséggel küszködik, hatalmas problémahegyek vannak előttünk, és erre fel nem tudunk megszabadulni egy ilyen szocialista korrupt nagyvállalattól.
Nádasi Balázs 2008.12.08. 16:14:10
RoGeR 2008.12.08. 16:20:53
combo 2008.12.08. 16:25:25
Na most. Azt senki sem vonta kétségbe, hogy ott, a záhonyi kiruccanáson stb. adta ki a parancsot Szabó Pál. Azt azonban kétségbe vonom (amit blogger állandóan sugall), hogy hirtelen felindulásból, ott kipattant ötlettől vezérelve tette ezt. Gondolom ezt már jóval előbb öltönyös emberek megvitatták valahol a minisztériumban (akár "felsőbb" parancs is elképzelhető)... A döntést lehet kritizálni (szerintem kell is), de úgy beállítani, mint ha a miniszter hirtelen felindulásból (szakmai tanácsadók nélkül) döntött volna ilyen horderejű kérdésben, gyermeteg.
Amúgy ha engem kérdeztek, maximalizálni kellett volna a MÁV jövő évi veszteségét, és a MÁV-ra bízni, hogy ezt hogyan "éri el". Ha túllépik, repülne az egész vezérkar. Ja, és félév után lehetne korrigálni a menetrenden, ha időarányosan rosszul állnak...
blexpress 2008.12.08. 16:31:08
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.12.08. 16:33:51
Tévedsz, nem sugalltam, hogy hirtelen ötlettől vezérelve. (Hirtelen, kutyafuttában, egy vonatozáson mondta Szabó.)
Sőt, azt is leírtam, hogy nyilván a MÁV-os főnökök duruzsulták tele a fülét ezzel.
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.12.08. 16:35:25
Ha viszont nem így van, akkor ne legyél lécci ilyen magabiztos.
ti
Szórakész Írókéz 2008.12.08. 16:36:17
kobak 2008.12.08. 16:40:37
"Figyelem! December 7. és 13. között a Budapestről Nyíregyháza és Szeged felé induló InterCity vonatok a jegyre nyomtatott időpontnál KORÁBBAN indulhatnak! Kérjük, tájékozódjon az online menetrendben! " Forrás: Elvira.hu
Jómagam végigéltem ezt tegnap: a délután 15.20-ra (jegyen) kiírt Intercity elindult 15.13-kor. Persze késett vagy 15 percet később, de eszükbe se jutott megvárni azokat az utasokat, akik a leghivatalosabb helyről, a MÁV által nyomtatott menetjegyről tájékozódtak...
kocsis laci 2008.12.08. 17:00:15
Gábor mester 2008.12.08. 17:06:22
pálinka-fan 2008.12.08. 17:22:26
"Vasúttal Európába!" vagy valami hasonló volt látható a MÁV molinóin az utóbbi években. Kérdezem, Európába tart-e a MÁV, ha a szombathelyi és az észak-balatoni vonalon is megszünteti az IC-t december 14-től? Ember legyen a talpán, aki a pdf-ben elérhető menetrenden kiigazodik, de valami ilyesmit sikerült belőle kiolvasni. Ezzel nyilván támogatják a belföldi turizmust is igaz? A strandolás már a Déliben kezdődhet a nyáron 50 fokosra hevülő vagonokban? Gratulálok! Így akarják a vasútra csábítani az autóval utazókat? Elképesztő!
Ezt azért ajánlott mégegyszer átgondolni...
Egy veszprémi "kényszerutas"
Fedup Sári 2008.12.08. 17:31:59
pálinka-fan 2008.12.08. 17:38:48
Nagyon köszi, klasszikust csak pontosan idézzünk, tényleg!
Balogh Zsolt 2008.12.08. 17:46:37
Balogh Zsolt 2008.12.08. 17:48:05
Lockführer 2008.12.08. 18:03:58
Suarez 2008.12.08. 18:06:17
Az új miniszter úr ténykedését már a győri időkből ismerem. Már akkor sem volt semmi fogalma a közlekedésről ez alól kivétel az Audival történő utazás. :)Hogy is értene a lelkem vmit is a közlekedéshez hisz jogász....
veny 2008.12.08. 18:21:19
Nehogymár a mindenkori miniszter tiltotta meg személyesen, hogy legalább az IC-n bemondják az állomásokat, hogy tényleg a friss menetrend legyen az Elvirán, hogy kiírják a vágányszámokat a vonat mellé a Keletiben, hogy legyen víz meg papír a budiban...
Mindehhez a szarhoz add hozzá az állítólag az utasokat hűdemegvédő gaskogalerit, akik tisztán abból űznek sportot, hogy még kiszámíthatatlanabbá tegyenek mindent az utasnak.
A politika álláspontja évtizedek óta ugyanaz, mint a társadalom többségéé: minimális pénzből fenntartani a maradékot. Ilyen célhoz meg nem dukálnak nagy agyak nagy tervekkel, ennyi.
a 2008.12.08. 18:38:52
a 2008.12.08. 18:43:15
vanek ur 2008.12.08. 19:10:55
Legalább szóltak egy olyan fórumon, amit elég sokan olvasnak. Viszont semmi hír a sajtóban, ez nagy hiba.
(Ja, a kivitelezőtől a STARThoz kb. múlt hét végén jutott el az info, hogy még egy hétig dolgoznak. Így nem csoda, ha a vonatjegyen rossz időpont jelenik meg.)
ON:
Az egészben az a legrosszabb, hogy a politika rátelepedett a vasútra. A politikai sz.rkavarások nélkül sokkal jobban működne a dolog.
Higany 2008.12.08. 19:41:35
Fricy · http://epitos.blog.hu 2008.12.08. 20:44:23
Ezt keretbe kellene foglalni és kitenni a falra, mint az utóbbi évek "legjobb" aranyköpése. Hihetetlen... Elszomorító...
szmoker (Homo Trollicus) 2008.12.08. 20:59:45
Most nem azért a két forintért, de ha maga a Miniszter Elvtárs sem tudja, mi az az ütemes menetrend, mekkora az esélye, hogy annak a többi 375 idiótának bármi fogalma lenne róla?
Titan Sud 2008.12.08. 21:23:09
Lockführer: amikor Nádasi Balázs ela akarta adni a MÁV-ot, akkor azt iróniának szánta, szerintem.
Amúgy milyen lakatot vezetsz? :)
Veny olvasata elgondolkodtató. Viszont akkor rossz szakmát választottam.
Vanek úr: Az, hogy a sajtó erről nem ír, az baj. De most ez a cikk az Index címlapon is szerepel, végre.
Ugyanis ezen a hálónaplón sok jó cikket olvastam már, de ez a vvv-sorozat eléggé ellaposodott. Ez a cikk viszont végre megint tetszett. Csak így tovább! Szükség van erre az oldalra.
Rácz Dávid 2008.12.08. 21:33:41
Az hiányzik nektek, ott megnevelődne a kényelmes seggetek.
l 2008.12.08. 21:44:14
Tényleges bajokkal kellene foglalkozni, nem a két-három kimaradó déli vonattal, amire ott és abban az időben valóban semmi szükség. Amikor sok utas van, akkor kellene kétszer annyi vonat, mert ennél még a rendszerváltoztatás előtt is jobb volt a menetrend, bár nem volt "ütemes". Persze elég szerelvény az nincs hozzá, de tud közlekedni pár fantomvonat délidőben, amikor a dolgozni induló, vagy munkából hazatérő emberek amúgy is a munkahelyükön, a diákok az iskolában vannak. A gazdag és ráérő emberek meg sohasem utaztak vonattal, legfeljebb néha az Orient-tel.
pgeri 2008.12.08. 22:44:36
Bélám, a trakció nem állami cég? A pályadíj nem egyik zsebből a másikba megy (állam-állam)? Akkor meg miről is tetszik beszélni?
Maximum a takarítási költséget érdemes felhánytorgatni, bár a MÁV-ot ismerve az azért nem lehet valami magas (munkát legalábbis nem végeznek érte). Meg mondjuk az áramdíjat említheted, elvégre a mozdony valamit mégis fogyaszt, miközben megy. De ezek az előzőekhez képest bagatell összegek. Ráadásul nem kell kihúzni, tárolni, előfűteni/hűteni, őrizni.
Épp ez lenne az egész ITF lényege. Hiszen az áramdíjat néhány tucat fizető utas kitermeli, tehát "üresen" is megéri menni egy kört.
Mostantól kezdve minden mundért védő vasutas felejtse már el, hogy a pályadíj, a vontatási díj, vagy a gépészetnek fizetett díj egyenlő "veszteség". Minimum MÁV csoport szintjén, de leginkább nemzetgazdasági szinten érdemes erről gondolkodni. Hogy számvitelileg a Start-nak az ITF rosszabb (a pályavasútnak meg jobb), az szerintem teljesen lényegtelen.
És akár tetszik, akár nem, az utasok kettészarják, hogy Gipsz Jakab főfunkci mennyit lop a MÁV-nál, ha mellette azt látják, hogy a nap minden órájában elérhető az ország egyik pontjából a másik. Ez is üldözendő természetesen, de nem említhető egy lapon azzal, hogy tönkreteszik a vasutat a kínálati menetrend szétcseszésével (amivel még csak spórolni sem fognak!!!).
Ferenczi 2008.12.08. 23:33:18
Amikor meghal a technika a seggem alatt és van 10percem eldönteni,hogy megtudom csinálni 30perc alatt vagy segély gépet kell-e kérni akkor is megvan nevelve a kényelmes seggem. Te meg ott ülsz a kocsiban és nézel kifele a fejedből,hogy "mé nem megy vonat,hát nem olyan nehéz az". Nehogy már azt hidd, hogy olyan tejfel az élet vasutéknál... 40-50 ÉVES mozdonyokkal dolgozunk és azért a fenntartás mellett a mozdonyvezető is hozzátesz eleget ahhoz,hogy a te vonatod amivel elakarsz jutni A-ból B-be el is jusson A-ból B-be, ha majd te is 12órás éjszakás után 12-órás éjszakásba mész dolgozni, úgy hogy mellette ezeregy dolgod van aludni meg alig utána beszélgethetünk,hogy megvan-e kényelmes seggünk vagy sem.
Üdv: Ferenczi
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.12.09. 08:23:03
Nem zavar, hogy írásod csak tovább növeli azt a (szerintem egyébként hamis) sztereotípiát, hogy MINDEN vasutas rosszindulatú, kőbuta, lusta, önző élősködő féreg? (Mert szerintem nem MINDEN vasutas rosszindulatú, kőbuta, lusta, önző élősködő féreg.)
Kezdjük a szánalmas személyeskedéseddel. Nem ismersz persze, de azért beugatsz. Speciel biztos vagyok benne, hogy többet utaztam vasúton az elmúlt években, mint te, mondjuk 100 km kivételével beutaztam az ország összes vasútvonalát, sokat többször is. Beleértve a bezárt 14 vonalat. (Kimaradt eddig Mátészalka-Tiborszállás, Vámosgyörk-Gyöngyös, Fertőszentmiklós-Pomogy, néhány kisvasút és határátmenet.)
És én jegyet vettem sokszázezer forintért. Abból kaptad a fizetésed (meg az adómból), bár nem örömmel adtam.
Hogy mire jó az ütemes menetrend, azt úgyse fogod megérteni, mert buta vagy hozzá. Nem tehetsz róla, évtizedekig hülyítettek, te már menthetetlen vagy. A többiek, ha elolvassák pár korábbi cikkem, megérthetik.
Senki nem mondta, hogy nincs többletköltsége egy vonatnak. Azt mondtam, kicsi, ha az ütemesből kihúzott vonat visszarakásáról van szó.
Mond csak, neked vannak számításaid arról, hogy most mennyi lesz a megtakarítás egy-egy kihúzott vonatnál? Várom őket.
Speciel az is hazugság, hogy pont az Északi viselt dolgairól nem írtam volna. Írtam, bár persze semmi közöd hozzá, hogy mit írok.
A takarítási költséggel viszont őszintén megnevettettél, ezért hála. Visszajössz majd másfél év múlva, és beírod, hogy mennyivel kevesebb lett a takarító-alvállalkozóknak kifizetett díj ebben a szezonban? Muhaha.
ti
Szabó István · http://szaboi3 2008.12.09. 09:11:31
Sötét országrombolók! A szolálat kocsijukban suhanva pusztítanak...
Szabó István · http://szaboi3 2008.12.09. 09:17:48
Sajnos, a szakmák már rég nem szakmák. Szétverték, szétloptak mindent. A szöveg néha még megvan, de olvasni már nem nagyon akaró ermberkkel vagyunk körülvéve. Ők uralkodnak rajtunk. Ha valamelyik képviselő kicsit is komolyan venné a vasút ügyét, talán utána nézne a neten, mi az az ütemes menetrend, vagy ne adj Isten ITF!
Sötét országrombolók! A szolgálati kocsijukban suhanva pusztítanak...
HBP · http://tar.hu/hbp 2008.12.09. 16:11:06
off topic, de amikor nyilván az ilyen mávos, és sok egyéb gazságokat megunva egyesek odamentek az MTV elé azon a bizonyos 2006-os őszi éjszakán, meg még párszor felvonultak (nem a Blaha téri suhancokra gondolok, azok már balhéból, később csatlakoztak), egyből ment a fasisztázás, ezt nem kéne, azt nem kéne.
Demokratikus útón, jogi megoldásokkal meg nem nagyon megy a változtatás, akár az ország sosrásról, állapotáról, akár ezen belül kimondottan a MÁVról, és más tömegközlekedési, közüzemi vállalatokról van szó.
Vajon hány csőcselékező, nácizó veri itt a nyálát, hogy jaj! építik le a vasutat? Parlament előtt, katonás sorbanállással hetek alatt semmire nem jutottak. Beadványokra, szakértői testületek javaslatira nagyrészt nemet mondtak a hatalomban.
Ott volt 2006. De az a vonat is elment már... Ott, akkor lehetett volna legalább valami '90. őszéhez hasonlót szervezni, de a magyarok nagy része lapított és nagymagyarozott a fotel mélyéről.
most már késő. mindnyájan elkurtuk.
legszomorúbb az, ha összehasonlítjuk a 1900-as évekkel a mai országot... ébresztő magyarok!
Balogh Zsolt 2008.12.09. 17:38:50
Mert mit is kapnak ők? 40 órás munkahét + teljes munkaidős bejelentés + járulékok + fizetett szabadság + elbocsátás esetén végkielégítés. Ezt ki kapja meg a versenyszférában?
Én az iskola utáni első 5 évben 5!!! napnyi!!! fizetett szabadságon voltam! Ehhez vagy nem voltam bejelentve vagy csak 4-6 órában a napi 16 helyett! Mozdonyt kell javítani mert elromlott? Miért a magáncégeknél egyből vesznek másikat az elromlott helyett?
Utaztam egyszer tehervonaton. 12 órás szolgálatot ültem végig. Ezidő alatt BP-ről elmentünk Párkányba meg vissza. A mozdonyvezető szerint ez megszokott munkatempó. Ez lenne a megerőltető munka? Meg a kocsi/mozdony/mozdonyvezető hiány?
És akkor még nem írtam az állandó sztrájkokról... Amit szintén csak vasutasok engedhetnek meg maguknak!
l 2008.12.09. 18:12:53
Szórakész Írókéz 2008.12.09. 19:57:01
Elég hülye vagy, hogy már az első év első napján nem cseréltél a "vasutassal".
Akkor nem sírdogálnál itt s nem sajnálnánk ennyien. Nem dolgoznak heti 40 órát. Sőt a mozdonyvezetők 37ó/hét. Nos a sztrájkot nem igazából a vasutasok "csinálják". Van arra milliós fizetéssel rendelkező, kimozdíthatatlan szakszervezeti ill. Máv vezető.
Ferenczi 2008.12.09. 20:32:19
Üdv:Ferenczi
Balogh Zsolt 2008.12.09. 23:23:33
Visszatérve az ütemes menetrendre: én úgy látom, ha valaki vonattal megy valahova, akkor ha át kell szállnia, általában vonatra száll át, és visszafelé is vonattal megy. Ha törlünk járatokat, nem csak azokon a járatokon veszítünk utasokat, hanem a csatlakozó vonatoknál is és a visszaúton is!
A másik: ha egy bevásárlóközpontban este 5 után kisebb a forgalom, akkor hamarább bezárják? Ha hétfőn kevés a vevő, akkor hétfőn már ki se nyit? Remélem érthető példát írtam!
Titan Sud 2008.12.10. 15:35:44