A menetrendből nem könnyű rájönni, hogy nem kell Pesten átszállni.
Ismét a most már életbe lépett, persze a sztrájk miatt még sohasem működő menetrend lesz a témánk. Ám ezúttal egy egyértelműen pozitív változást szemelünk ki. Ez pedig a közvetlenül Pécsről Miskolcra illetve fordítva menő IC-k esete. Az intercity bejön Miskolcról a Keletibe és 18 perc ácsorgás után elindul Pécsre.
A két megyeszékhely összekötésének talán nem ez az ideális módja a pesti időveszteség miatt, de a jelenlegi adottságok mellett (fejpályaudvar) ez a racionális. Mindenképpen jobb, mintha át kellene szállni. Már csak azért is, mert a MÁV Start szerencsére úgy döntött, hogy egy ilyen úthoz (a december 13-ig fennálló állapotokkal szemben) csak egy IC-pótjegyet kell megvásárolni. További újdonság, hogy ezekben az átlós-IC-kben (egy részükben) közlekednek (-nének?) a legújabb, 3. generációsnak nevezett vagonok (konnektorral minden utasnak) valamint kerékpárszállító kocsik is, ha nem is annyit, mint lehetne.
De akkor hogy kerülünk a visszásságokat bemutató sorozatba? Hát úgy, hogy ezt az újdonságot nem reklámozzák, hanem szinte dugdossák a menetrendben. A miskolci (80-as) és pécsi (40) vonalak külön menetrendi oldalon vannak, de (többek között) a menetrendi mezőt elhagyó járatok számára van kitalálva a Végállomás illetve a Kiindulási állomás elnevezésű rubrika a táblázat alsó illetve felső részén. Mi sem volna egyszerűbb, mint ide beírni az egyszerű és közérthető "Miskolc" illetve "Pécs" szavakat.
De nem ez van a nyomtatott (illetve letölthető) menetrendben. A szemfüles utasnak egy apró, jellegtelen kocsirajzot kellene felfedeznie a vonat fejlécében. Ha ezek után föllapozza a menetrend piros, a magyarázatokat is tartalmazó részét, ott még mindig nem tudja meg, hogy az IC Pécsre, Miskolcra megy. Csak egy utalást, hogy ez "közvetlen kocsit" jelent, és azok tényleges felsorolásához a változatosság kedvéért a zöld oldalakhoz kell lapozni.
Kíváncsi vagyok, az utazni vágyók hány százalékának tűnik fel a jel, és hányan jutnak el a tényleges információhoz. Szerencsére az Elvira elektronikus menetrendben eggyel jobb a helyzet, egy megfelelő keresésnél a kidobott utak fölsorolásában egyből föltűnhetnek azok a sorok, ahol az átszállások számánál nincs semmi. A részleteket kifejtve azonban itt sem azt látjuk, ami a valóság, hogy fölszállunk egy vonatra Miskolcon (vagy Füzesabonyban) és leszállunk ugyanarról a szerelvényről Pécsen (vagy Dombóváron). Hanem ugyanazt a vagonrajzocskát, meg nyilakat, meg a közvetlen kocsi feliratot.
Véleményem szerint a közvetlen kocsi fogalmának bekeverése félrevisz, hiszen az olyasmiket szokott jelenteni, amikor a vonat összes kocsija nem ugyanoda megy, itt meg nem erről van szó.
Annyira nem értettem, hogy mire jó egy új szolgáltatás szinte titkos kezelése, hogy megkérdeztem a MÁV Starttól. Itt olvashatók a (még az új menetrend életbelépése előtt írt) kérdéseim, aztán a válaszok, de végül visszaveszem a szót, és elmondom azt is, hogy mi történt valójában:
Tisztelt MÁV Start-kommunikáció!
Telefonos megbeszélésünk értelmében küldöm írásban is a kérdést.
1. Miért nem lesz (a letölthető pdf szerint) az átlagutas számára érthető módon jelezve a nyomtatott menetrendben a cég egyik legfontosabb 2009-es fejlesztése, a Miskolc-Pécs-IC-k (és természetesen a Pécs-Miskolciak is) léte. Arra gondolok, hogy valószínűleg keveseknek tűnik föl a kis vagonjel a fejlécben, ez nem annyira utal első pillanatban arra, hogy a vonat továbbmegy, ugye a klasszikus közvetlen kocsi fogalma nem is egészen ugyanez, hiszen az inkább az az eset, amikor csak a szerelvény egy része megy tovább/máshova. Nos a kis rajzocska magyarázatához a piros részre kell lapozni, de ott még mindig nem derül ki semmi, a jelmagyarázat a konkrétumokért (gondolom, jövőre is) a zöld részhez utal, tehát újabb lapozgatás után megtalálom a közvetlen eljutás lehetőségét. (Nem beszélve arról, hogy a piros és zöld részek nincsenek is föltöltve a netre, tehát az elvi lehetőségtől is el vannak zárva jelenleg az utasok.)
2. Nem volna egyszerűbb a célállomás/kiindulási állomás raszterében feltüntetni a Pécs illetve Miskolc szavakat?
3. A MÁV Start vagy a MÁV-csoport valamelyik másik tagvállalata miatt lesz ilyen bonyolult, utasbaráttalan a megoldás. Ha más miatt, melyik cég melyik részlege miatt?
4. Ha a válasz esetleg az volna, hogy külön vonatszámokon mennek a vonatok, akkor természetesen az a kérdésem, hogy miért nem kapnak egy számot, ez jobban megfelelne annak is, hogy nem kell két IC-pótjegy a Miskolc-Pécs vagy Pécs-Miskolc úthoz.
Köszönettel
Kérésednek megfelelően küldöm a kért információkat.
A menetvonal megrendelés áprilisi leadásakor még Pécs-Budapest, illetve Miskolc-Budapest vonatok kerültek megrendelésre.
A későbbi technológiai egyeztetések során lehetőség adódott a két viszonylatban közlekedő szerelvények összeforgatására – a Keleti pályaudvaron a tolatási mozgások csökkentése érdekében, mivel így a szerelvények csak kb. 20 percig tartózkodnak az állomáson. Ehhez kapcsolódott a javaslat, hogy a MÁV-START tegye lehetővé az utasok számára a közvetlen eljutási lehetőséget is. A közvetlen kocsiként való meghirdetést az indokolja, hogy az egyik vonalról érkező vonat nagyobb mértékű késése esetén új szerelvény beállításával a Budapestről induló utasok késés nélkül utazhassanak, az átmenő utasok pedig a következő vonattal folytathatják az utazásukat. A menetrendben ez az eljutási lehetőség a belföldi „zöld” oldalakon kerül meghirdetésre. Az utasok az adott útvonalon egy IC pótjeggyel utazhatnak.
Na most azt hagyjuk is, hogy a közvetlen kocsit itt azzal magyarázzák, hogy késésnél elindulhat egy másik szerelvény (mert lesz a Keletiben?), hiszen akkor ugye pont közvetlen kocsi nincs.
Hanem egészítsük ki a Start lojális (mármint a beszállítójához, egyben a tulajdonosához, a MÁV-hoz lojális) válaszát az igazság teljesebb kifejtésével.
A Kötött pálya információi szerint ugyanis az történt, hogy a Start szerette volna, hogy a menetrendből egyértelműen derüljön ki, hogy a vonat Miskolcról Pécsre megy. Tudni kell, hogy a vonatokat közlekedtető Starton, a megrendelő minisztériumon és az egész MÁV-konglomerátumtól független Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-n kívül még mindig részese a menetrend létrehozásának a MÁV pályavasút forgalmi főosztálya. Ugyan elvileg nincs már közük a folyamathoz (ez olyan, mintha a közútkezelő beleszólna abba, hogy hogy nézzen ki a Volánok menetrendje), de egy menetrendkészítő szoftver szerzői joga náluk van, ráadásul a Start azt mondta, hogy azt nem is tudják kezelni, így gyakorlatilag mégis beékelődnek a munkába.
Egész egyszerűen az történt, hogy a forgalmiak megfelelő munkatársa, nevezzük Bélának, így csinálta meg. Hiába kérte a Start, hogy a végállomás/kiindulási állomás rubrikába írják be Miskolc és Pécs nevét. Béla - ki tudja miért - erre nem volt hajlandó. Bélának az a megoldás tetszett, hogy lapozgasson az utas a piros majd a zöld részhez, ha információra kíváncsi.
Én tudom, hogy sok olvasóm megint nem hisz majd nekem, esetleg születnek is olyan hozzászólások, hogy rosszindulatú vagyok, biztos nem Bélán múlt a dolog. Egy picit is normális cégnél ugyanis ilyenkor a Start illetékes vezetője bizonyára megkereste volna Béla főnökét, hogy jobb belátásra vagy legalább magyarázat adására bírja, de nem ez történt. A Start illetékes főnökei talán maguk sem tartják fontosnak, hogy az utasok értesülnek-e a közvetlen vonatról, vagy vagy nem mernek a MÁV (a tulajdonosuk) illetékes vezetőihez fordulni.
Így maradt a titkosított változat. Dúsítva azzal a hibával, hogy a pécsi "oldalban" jelölik a kerékpárszállítást a menetrend fejlécében, a miskolciban nem, pedig fizikailag ugyanarról a szerelvényről van szó. (A nyomtatott verzióban és az Elvirában is.)
Visszásságok vasutunk világából - sorozatunk korábbi részei:
1. Tönkretették a magyar vasutat
2. Kétszer annyi utas lett, ritkították a vonatokat
3. Ajkáról ki se fogy az úúúútas
4. Kisiskolás megoldás
5. A menetrend intelligens, de aki eldönti, hogy mi kerül bele
6. Hogyan vizeljünk a vonaton?
7. Bezárt a cálli resti
8. Az ütemes menetrend a parlamentben
9. Puch államtitkár szerint vonat helyett utazzunk busszal
10. Rúgják ki a fölösleges vasutasokat! Most!
11. A MÁV Start nem tudja, miért áll meg a gyorsvonat Csajágon
12. Utasok nélkül futó IC-szerelvénnyel spórol a MÁV
13. Lassabb, zsúfoltabb, kevesebb reggeli vonat jön hétfőtől Székesfehérvárról
14. Az SZDSZ-nek sem tetszik az új menetrend
15. A károkozók okoznak, a hárítók nem hárítanak
16. Ahol hajnali fél 6 után nincs vonat
17. Van, nincs, vagy volt az új menetrend?
18. Elvira nem tudja, hogy mégis megállnak a debreceni IC-k Püspökladányban
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Láttam - olvastam · http://lattamolvastam.blog.hu 2008.12.19. 21:27:51
Visszafelé hasonló a helyzet Kelenföldön nem lehet leszállni, hisz csak felszállás maitt áll meg. Aki Miskolcról menne pl. Érdre, az le kell szálljon Keletiben, majd BKV Kelenfökldig, ahol felszállhat az érdi vonatra.
...tipikus MÁV
OFF
40. vonalról lesz bejegyzés?
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.12.19. 21:32:15
Milyen igazad van, erre nem is gondoltam. Remélem, a gyakorlatban ez azért nem lesz gond.
ti
Toymao 2008.12.19. 21:33:11
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.12.19. 21:38:22
Beleírják a menetrendbe, és a kaller nem engedi.
ti
x56789 2008.12.19. 21:40:14
Tisztelt Utasunk!
Köszönjük megkeresését!
Tájékoztatjuk, hogy a menetrend hibásan jeleníti meg az Ön által említett 807-es Tenkes Intercity helyjegy árát. Erre a vonáatra szintén 350 Ft-ért válthat helyjegyet.
Üdvözlettel:
D. B.
ügyintéző
MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt.
MÁVDIREKT
-----Original Message-----
To: MÁVDIREKT
Subject: TK IC pótjegy ár
Tisztelt MÁV!
Érdeklődök, hogy az IC807-re miért drágább (520 Ft) a pót és helyjegy mint az IC809-re (350 Ft)? (Legalábbis az online vásárlásnál ezeket az árakat adja meg a rendszer.)
dapol 2008.12.19. 21:45:22
ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.12.19. 21:45:28
Még '99-ben amikor elsős voltam a PTE-n, volt egy nemzetközi IC, ami mittoménhova ment, de Pécsről, Pesten keresztül, Miskolcon keresztül ment... Közvetlenül...
Kb. egy évig élvezték az azzal járók (én nem) az áldásait, aztán megszűnt. Onnantól kezdve a hallgató kollegák önfeledten cibálták át a cuccaikat fél Pesten hol erre, hol arra, aszerint hogy éppen melyik irányba mentek.
Azért graulálunk a MÁV-nak, újyfent, na.
Az meg hoyg a pályakapaictás-eolszó Kft "beékelődik" a munkába, még jobb, tipikus magyar helyzet...
Köszönjük, MÁV, köszönjük, örülök hogy már van autóm...
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2008.12.19. 21:56:35
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.12.19. 22:04:07
Hát éppen ez az. Mondjuk egy szombathelyi IC-re felszállsz Kelenföldön, megvennéd-e az IC-pótjegyet a Déliig? Na ezért inkbb megtiltják a fölszállást.
ti
Láttam - olvastam · http://lattamolvastam.blog.hu 2008.12.19. 22:05:02
Elvira nem ismer IC-t Kelenföld-Miskolc között.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.12.19. 22:06:42
Nem a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. ékelődik, rosszul figyeltél. Rájuk szükség van, mert több cég is igényel pályakapacitást (menetvonalat), így semlegesnek kell lennie, aki olsztja (Start, Cargo, magánvasutak, GYSEV).
Aki ékelődik, az a forgalmi főo. na az ő munkájukra nem lenne szükség.
ti
2008.12.19. 22:24:10
Az említett vonatpár a Cracovia nemzetközi gyorsvonat, ami egy évnél azért nagyobb pályafutást járt meg, úgy 5-6 éve lett visszavágva Budapestig.
Más. Ami nekem eltűnt az egész post után, hogy az előző menetrendben is megvolt fixen az a Budapest - Pécs vonat, melynek szerelvényét a frissen beállt miskolciéból adták ki. Talán a 17:45-ös volt az...
Azt nem tudja valaki, hogy mit is jelent ezeken az IC-ken a kerékpár helyfoglalás ? Online-ban pl. olyat nem lehet venni...
tompysoft 2008.12.19. 22:24:37
bodecsabi 2008.12.19. 22:37:57
(Nem mintha pozitív példa lenne egyébként a ZSSK: náluk még rosszabb a menetrend, mint itthon.)
Csabi
efi 2008.12.19. 22:43:45
Miért pont Béla? Csak úgy kérdezem...
Mindenesetre ebből is látszik, hogy mennyi értelme van áprilisban megrendelni a menetrendet (semennyi). Az áprilisi megrendelés ellenére Béla tonnaszám kap javítási, módosítási igényeket minden határidőn túl novemberben is, lehet csak kimaradt, vagy végképp későn szóltak. Tekintettel arra, hogy a menetrend is csak novemberre véglegesedik, el lehet képzelni, hogy az erre ráhúzott szerelvényforduló mikor.
asl $D019 2008.12.19. 22:50:56
Pláne, hogy az IC a Keletibe megy :)
pause 2008.12.19. 23:58:06
me meg mindig deb-bp.nyugati-keleti-pecs a menet
vagy ami korbemegy,legalabb az csatlakozna
G.T. 2008.12.20. 00:20:55
nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2008.12.20. 01:35:27
a baj ott van, hogy nem minden váltó fűthető. Ezért a VDSZSZ sztrájkot hirdet, hogy minden váltó kapjon 250.000 forintot a máv (szigorúan kisbetűvel) cargo eladásából. És természetesen a fűtés miatt villanyártámogatást. Valamint 13. havi nyugdíjat.
Korengedményeset.
Ha mindez teljesülne, akkor fűthető kifutópályákat. Meg valamilyen pótlékot (az mindig jól jön).
lottyettluvnya 2008.12.20. 03:20:26
Nyilván nem Józsi. Oszt ha még nem fogna rajta, bélaság híján mehetne behívásos, önkéntes traktoros iskolába.
Acmee 2008.12.20. 06:45:12
Amúgy nem vágom... Nem lehet kapni már azt a szoftvert, amit a pályaleterhelési főosztály blokkolt??
Nehogymán' egy program miatt legyen szükség még egy vízfejű bandára...
Az első hó: Nem értem... amelyik váltó nem fűthető, mondjuk nem lehetne megakadályozni a lefagyását az óránkénti mondjuk 1-2 átmozgatással? Nem értek hozzá, csak kérdezem. Persze nem a vonat alatt kellene mozgatni. (Gyorsvonat 2 kocsija érkezik a 3. vágányra... A többi 6 kocsi a 4.-re :D)
Acmee 2008.12.20. 06:50:50
Aztán szépen kialakítani egy sávos tervet, amin tökéletesen látni, h ki-mikor-hol használ(hat)ja a vágányokat. Így az év közben, esetlegesen váratlanul érkező szállítmányok is gond nélkül, egyszerűen vizuálisan lekezelhetők, fennakadások, várakoztatások, félreállítások nélkül...
A személyszállítási részleget pedig kezdem megérteni: ha kicsit ésszerűsítenek, több vonat közlekedik, akkor ugye mindenkinek több a munkája, nem lehet fölrakni a pacalt főzni, mert nem érnek vissza, mire megfő... Az állami pénzt meg akkor is megkapják, ha az összes vonat (utasforgalom szempontjából) holtidőben megy. Azé' meg úgyse' köll' megdógozni'
Tíz kicsi indián 2008.12.20. 08:27:12
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.12.20. 08:43:40
Igazad van, Keleti.
ti
djhumi 2008.12.20. 09:13:46
2003-óta ingázok Miskolc-Pécs (PTE miatt), volt már majdnem mindenféle utaztatásban részem by MÁV (magyar "álom" vasutak). Az elején 2 IC/ Miskolc-Keleti ...(M2)... Déli(~60perc álldogálás)-Pécs viceversa. Mindezt párszor fűszerezte gyorsvonat, "IC pótló személyvonat", ill. vonatpótlóbusz kombó! Talán 2-3 éve újították be a "minden a Keletibe!" programot, ami személyszerint jobb megoldás lett, kevesebb várakozással és nem kell metrózni sem.
* Hungeri/ > Igen, a 17:45 (Keleti-Pécs) ment Miskolcról, csak beállt a vágányra, várt 10-15 percet és indult Pécsre.
** Ha jól értem akkor ezen a vonalon (dec.14 óta) elég 1 helyjegyet váltani azokra az IC(k)-re ahol nincs átszállás feltűnteve ??
Ha igen, akkor sem lesz sokkal jobb a helyzet, ami az eddigi 7000HUF/hét (!) kiadásomat nem fogja csökkenteni, sőt! (megj. még nem néztem utánna, mennyivel emelték az árakat!)
Nem térítésként, csak megjegyzem: Miskolc-Pécs, autóval (min. 2fő) oda-vissza még mindig olcsóbban kijön...
Szánalmas!
így a végére, meg Kellemes Ünnepet (mivel csak 1 Karácsony van!) és Sikeres, késés-mentes Újévet itt Mindekinek !!!
Peace.
winston01 2008.12.20. 09:19:04
Szóval én elhiszem Bélát.
Egérfogó 2008.12.20. 09:50:14
Az új továbbfejlesztett menetrend:
Időköz: óránként ; Vonat: nem közlekedik
Egérfogó 2008.12.20. 09:58:52
2008.12.20. 10:48:24
A személygépjárművel 2 fő esetén olcsóbb témához hozzászólva annyit mondanék, hogy külföldön (nyugaton) alig drágább az üzemanyag, ellenben a távolsági közlekedés jóval. Vajon ott mi viszi az embert a közösségi közlekedéshez? És az összehasonlítás akkor kerek, ha beleszámolod, mennyibe került neked az autó, és mennyibe a szerelvény. Mennyibe kerül a fenntartása egyiknek-másiknak és a legkézenfekvőbb: ki vezeti az egyiket, ki a másikat?! Így azért már nem olyan egyértelmű a helyzet!
efi 2008.12.20. 12:13:17
Semmilyen vízfej nincs már a PV-nál. Kvázi az egész menetrendi osztály ment a VPE-hez, úgy tudom.
Gyulimali 2008.12.20. 14:53:14
Na, EZ tipikusan MÁV. Persze, amíg amúgy sincs fogalmuk arról, hogy az IC-ken kivül, ki, mikor, és milyen viszonylatban utazik, addig tényleg nem lehet semmi igazán utasbarát változtatást végrehajtani.